Domain-naam weggekaapt

Pagina: 1
Acties:

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:20
Hallo,

Ik had een vraagje: Ik werk bij een bedrijf (dat doen wel meer mensen) en die willen hun bedrijfsnaam registreren op het internet ww.bedrijfsnaam.nl, nu is er een of andere lamlul die die naam geregistreerd heeft. Gewoon een particulier die ons bedrijf kent en dacht laat ik daar eens een paar euro voor vragen.

Mag dit eigenlijk wel? Er staat me iets van bij dat er een artikel geschreven is in de pc-active dat dit niet mag? Maar 'k zit op mijn werk en heb die pc-active niet bij de hand? Iemand?

Verwijderd

Volgens mij heb jij gewoon recht op die domein als je onder die naam ingeschreven staat bij de kvk...

Verwijderd

1: een particulier kan geen .nl domeinnaam reggen
2: als het bedrijfsnaam.nl is en het is volgens de kvk je handelsnaam, en het bedrijf bestond voordat het domein geregged werd en het is geen algemene naam zoals "computer winkel" ofzo en het bedrijf dat de .nl geregged heeft zelf niet die handelsnaam, dan heb je waarschijnlijk recht op het domeinnaam, dus kun je een procedure beginnen... maar soms kan je ook gewoon ff contact opnemen en de domeinnaam voor een prikkie overkopen

Verwijderd

ik weet wat ie vraagt en dat ik geen prikkie. meer dan 25.000 euro

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 10:05
Als het bedrijf eerder geregistreerd stond bij de kvk, dan dat het domain geregged was, kun je via een gerechtelijke procedure het domain gewoon terug 'kapen'.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:57

Tjark

DON'T PANIC

Precies, tenzij de bedrijfsnaam algemeen is zoals 'jansen' ofzo. Dan heb je er denk ik een lastige dobber.

Maar heet het bedrijf 'Kweniwat' dan heb je een goede kans omdat het niet duidelijk is waarom dat bedrijf die naam moet hebben (personen kunnen geen .nl registreren).
En ik zouer dan niet voor gaan betalen: dan werk je dit soort praktijken in de hand en je kunt 't toch wel winnen.

Maar welke naam is het (of wil je 't niet vertellen)?

*insert signature here

Verwijderd

'k denk dat het slim is om niet te zeggen om welke naam het gaat want het zou natuurlijk best wel eens zo kunnen zijn dat degene nu ook meeleest (kans is nihiel kweet het maar ik gok het er leiver niet op). Ik dank jullie in ieder geval voor de info! Ik laat de aflopp wel ff weten!

Verwijderd

basil? cloontje van smoken?

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 17:13 schreef Kertje het volgende:
basil? cloontje van smoken?
nee, home account. Sorry?

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 16:25 schreef smoken het volgende:
Gewoon een particulier die ons bedrijf kent en dacht laat ik daar eens een paar euro voor vragen.
Misschien een rare, maar heb je er al mee gebabbeld hierover, met wat zijn bewegingen zijn hiervoor, en of het normaal opgelost kan worden (onkosten + wat extra's voor de lol, want laten we eerlijk wezen; hij was eerder), of dat het een gerechtelijke procedure wordt, met alle gevolgen van dien. Als je gewoon rustig communiceerd, zul je zien wat er allemaal mogelijk is. Een particulier is niet blij met gerechteljke kosten, en zal vermoedelijk eieren voor zijn geld kiezen.

• smoken
Kan ik ook eens proberen maar meer dan 25.000 euro gaat best ver. Maar ik ga ff kijken waar ik sta (het bedrijf dan)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38
Op maandag 27 mei 2002 16:39 schreef basil het volgende:
ik weet wat ie vraagt en dat ik geen prikkie. meer dan 25.000 euro
Kwamen ze uit zichzelf met het bericht "hoi we hebben je domein en vragen xxxx euro?" of hebben jullie contact gezocht?

Het registreren van domeinnamen met als doel die door te verkopen is nl. vrij kansloos voor een rechter en in het geval van .com/.org/.net volgende de UDRP regels.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op maandag 27 mei 2002 17:22 schreef basil het volgende:

[..]

nee, home account. Sorry?
Ermm wat is het nut van een home - account....????

Bedrijf moet gewoon de bedrijfs advocaat in schakelen en een dure brief schrijven, en dreigen met een rechtzaak. Jullie staan sterk. Bied hem in de brief een schikking aan van zeg... 100 euro?
Rechtzaak winnen jullie waarschijnlijk wel als jullie de naam hebben gedeponeerd bij de KVK. Zo niet is het een beetje afhankelijk van de rechter. Maar jullie als bedrijf krijgen vaak het voordeel van de rechter.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:57
hangt ook nog van het volgende af. Is er op dit moment een site te zien ?

en hoe lang is die domeinnaam al in zijn bezit? is dit al langer, dan heb je geen poot om op te staan

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:56
Anders zal je waarschijnlijk bij de sidn moeten zeuren

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 20:08 schreef Super__Nerd het volgende:
Anders zal je waarschijnlijk bij de sidn moeten zeuren
de sidn heeft helemaal niks hier mee te maken :) de sidn doet niet voor niks zichzelf vrijwaren van alles en nog wat

• smoken
De domeinnaam is geregistreerd sind 2001, het bedrijf bestaat ondertussen 10 jaar. Er is geen site te zien, sterker nog er is niet eens iets van under construction of zo, hij vind heel de site niet. Het gaat trouwens wel om een .nl domein, maakt dat iets uit?

(b.t.w. met mijn home account stel ik normaliter vragen voor mij persoonlijk, met mijn work account voor mijn werk en daar stellen andere IT collega's vragen mee.)

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 08:46 schreef smoken het volgende:
De domeinnaam is geregistreerd sind 2001, het bedrijf bestaat ondertussen 10 jaar. Er is geen site te zien, sterker nog er is niet eens iets van under construction of zo, hij vind heel de site niet. Het gaat trouwens wel om een .nl domein, maakt dat iets uit?
.nl heb je wel wat meer kans van slagen, en dat het bedrijf all anger bestaat ook.

Is het echt een unieke bedrijfsnaam? en is dan het domein niet zo dat die naam multifunctioneel is?

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:57
Op dinsdag 28 mei 2002 10:45 schreef Kertje het volgende:

[..]

.nl heb je wel wat meer kans van slagen, en dat het bedrijf all anger bestaat ook.

Is het echt een unieke bedrijfsnaam? en is dan het domein niet zo dat die naam multifunctioneel is?
precies, en daar gaat het dus om! overigens is onze rechtstaat nog niet erg bekend met dit soort zaken. Kan dus beide kanten op. Wij hebben een schikking getroffen toen het onze .com naam betrof.

p.s

kertje, je hebt nooit antwoord gegeven om mijn vraag in een ander topic. Over dat failliet gaan. van welk bedrijf denk je in vredesnaam dat ik ben :?

Verwijderd

Het gaat om de naam van een kleding keten, de naam hebben wij geregistreerd bij de kvk.

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15
Op maandag 27 mei 2002 17:29 schreef Rukapul het volgende:
Het registreren van domeinnamen met als doel die door te verkopen is nl. vrij kansloos voor een rechter en in het geval van .com/.org/.net volgende de UDRP regels.
Is dat zo? Hmm, ikzelf bezit de .nl, de .org en de .net domeinnaam, maar Buydomains.com de .com. Die hadden ze al voordat ik m'n bedrijf begon en de andere namen claimde. Ze vragen er $9000 voor, maar dat mogen ze dus helemaal niet :?

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 13:55 schreef RobbertC het volgende:

[..]

Is dat zo? Hmm, ikzelf bezit de .nl, de .org en de .net domeinnaam, maar Buydomains.com de .com. Die hadden ze al voordat ik m'n bedrijf begon en de andere namen claimde. Ze vragen er $9000 voor, maar dat mogen ze dus helemaal niet :?
jawel, ze hadden hem immers voordat je je bedrijf begon

tis overgens zo je sowieso je domein - al heb je er recht op - met heel veel moeite en een paar zakken met geld kunt claimen

• Rukapul
Op dinsdag 28 mei 2002 13:55 schreef RobbertC het volgende:

[..]

Volgens de UDRP regels is dat inderdaad misbruik. Je staat echter niet supersterk als je de bedrijfsnaam/handelsnaam/achternaam niet had voordat zij hem registreerden.

Het is jammer dan een UDRP zaak aanspannen $1500 arbitrage kosten kost anders had ik mijn achternaam allang geclaimd van zo'n domeinspeculant :( Gezien de jurispudentie zou ik zo'n zaak zonder enig probleem winnen (temeer omdat deze domeinkaper in kwestie nooit een reactie geeft voor de arbitragecommissie.)

Ik hanteer de strategie om te wachten tot ze (domaincollection) failliet gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 14-04-2007 18:33 ]

• Rukapul
Op dinsdag 28 mei 2002 08:46 schreef smoken het volgende:
het kan ook zijn dat een domein alleen voor email gebruikt wordt. Kijk eens of er een mx record voor het domein is aangemaakt.

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Als het domein daadwerkelijk niet gebruikt wordt sta je behoorlijk sterk, want dat versterkt het argument dat het domein alleen maar gekaapt is om jou te ergeren. Als er daadwerkelijk een nuttige site op staat die toevallig ook die naam heeft, dan sta je een stuk minder sterk.
Op dinsdag 28 mei 2002 15:15 schreef Rukapul het volgende:
het kan ook zijn dat een domein alleen voor email gebruikt wordt. Kijk eens of er een mx record voor het domein is aangemaakt.
Aanvullinkje: dit doe je onder andere in DOS (of onder Linux, maar dan werkt het weer net ietsje anders):
C:\> nslookup
> set q=mx
> domein.nl
Non-authoritative answer:
domein.nl MX preference = 10, mail exchanger = domein.nl
> exit

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Pagina: 1