Toon posts:

Maxtor harddisk *TIK* (40G 7200toeren)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort twee Maxtor harddisks in mijn computer geinstalleerd (RAID 0).
Als ik mijn PC uit zet, komt er op het moment dat de spanning van mijn schijven af gaat, een harde 'tik' van 1 van de harddisks af.

Is dit normaal of kent iemand dit probleem?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
al mijn harde schijven klikken in meerdere of mindermate als de boel uitgaat, maar als de een het wel doet en de ander het niet terwijl ze hetzelfde zijn vind ik vreemd.

specs

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
ik heb er één gehad die tikte als ie ging opspinnen, gewoon 1 tik en verder deed ie het goed

Verwijderd

oo dat heb ik ook als ik de schuifen uit laat gaan hoor ik eerst een tik en gaat hij uit en aan gaan hoor je ook eerst een tik en dan gaat ie aan

Verwijderd

in jou geval klinkt het normaal.
Als de spanning van de schijven gaat worden de koppen terug 'geparkeerd' en dat kan ff tikken(te zien op welke plaats ze geparkeerd worden).

Als je tikken krijgt terwijl je vrolijk aan het werken bent dan is het een heel andere zaak...

Verwijderd

Topicstarter
't is er idd maar eentje die het doet.en alleen tijdens het uitzetten...
verder draaien de schijven goed.

't is wel een flinke tik, het klinkt niet echt lekker.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
is een quantum dingetje. is helemaal normaal. niks mis met die schijven. alle quantum fireballs deden dat al vroeger.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op maandag 27 mei 2002 16:13 schreef Gilgamesh_sit het volgende:
't is er idd maar eentje die het doet.en alleen tijdens het uitzetten...
verder draaien de schijven goed.

't is wel een flinke tik, het klinkt niet echt lekker.
Dit is al heeel vaak langsgekomen hier; het was (volgens mij) dat de koppen gereset worden; bij mij doen ze het bij het opstarten allebei een keer; en random begint een van de twee te tiktiktiktikken enz. :) Het kan niet veel kwaad zolang ze het maar niet te vaak doen. Een goede koeling schijnt ook te helpen.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Heb ik alleen als ik terwijl er niet afgesloten is de stroom eraf zet.
Ook met met mijn maxtors D740 in raid O op hp370 controller.
Had eerst een western digital 100gb die deed dat ook altijd bij het afsluiten op die controller maar maakte dat geluid niet als ik hem op de gewone Mobo IDE aansloot.

Verwijderd

Ik heb twee IBM schijven, en die doen dit allebei.

Bij het aanzetten van de pc:
Kling! zzzzzzzzzzZZZZZZZZ (Opspinnen)

En bij het uitzetten:
ZZZZZzzzzzz (downspinnen) Kling!

Een Quantum FireBall in mijn vorige PC deed dat ook (nu nog, na 3 1/2 jaar), maar dan veel harder. Echt een gelduid van KLING! KLANG! klik, klik... en dan pas opsinnen. In diezelfde PC zit een IBM schijf, en die doet dat ook; zelfs tijdens het gebruik soms. En die draait ook al 3 jaar. Ik denk niet dat het een probleem is.

Als je je PC aanzet en hij BLIJFT het doen: KLING, KLING, KLING... terwijl de schijf ratelt, DAN heb je een probleem. :P

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses dat ik de zoveelste ben die een post over dit topic doet :-))

Maar als ik deze thread zo doorneus, lijkt het me idd vrij normaal, die ENE tik. Als ik de rest lees, voel ik me weer gelukkig! ;-)

Tot zover bedankt!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een schijf die dat bij mij doet is toch meteen exit hoor, daar heb ik niet veel vertrouwen in. Vooral niet als de ene schijf het wel doet en de andere niet :?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus hetzelfde...
maar als ik het zo lees, dan zal het wel goed zijn...
Pagina: 1