Toon posts:

[Chemie/Physica/Loodgieterij] Reflux-destillatie

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een reflux-destilleerapparaat gaan maken. Het "waarom" lijkt me niet belangrijk ( >:) ) dus daar wil ik niet over uitwijden....

De Reflux-installatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
       _
      | |____
Reflux  |X|___ |
toren---|X|   ||
      |X|   ||
      |X|   || 
      |X|   ||------ Uitgang
     /   \
    /     \
    |     |
    |     |
    |^^^^^|
    |_____|------- Vloeistof
    ???????
    %%%%%%%  ------ Verwarming

X = Katalysator/Medium

Wat ik me afvraag is het volgende:

1. Waar moet ik koelen? Moet ik het koelsysteem op de reflux-toren bouwen of op de uitgangspijp?
2. Wat is een goed medium? Ik hoorde iets over in stukken gebroken glazen pijp en evt. veiligheidsglas uit auto's, maar is er geen andere katalysator denkbaar? Ik denk hierbij aan stoffen die GEEN geur-, kleur- smaak- of andere stoffen vrijlaten.
3. Ik wil een gesloten waterkoelingsysteem maken (Water vanwege het gemak, gesloten omdat anders de waterrekening zo enorm oploopt). Op welke manier zou ik het water kunnen koelen? Ik dacht aan een radiator in de buitenlucht in combinatie met een vernevelaar in het expansievat.
4. Is er een manier om een thermostaat aan het verwarimgselement te koppelen zodat de verwarming stopt als de temperatuur van het koelwater boven een bepaalde grens stijgt?

Iemand ideeen?

Verwijderd

1. Waar moet ik koelen? Moet ik het koelsysteem op de reflux-toren bouwen of op de uitgangspijp?
Beide. De refluxtoren moet gekoeld worden omdat er anders niks refluxt, de uitgangspijp om de daar aankomende dampen te koelen en te condenseren.
2. Wat is een goed medium? Ik hoorde iets over in stukken gebroken glazen pijp en evt. veiligheidsglas uit auto's, maar is er geen andere katalysator denkbaar? Ik denk hierbij aan stoffen die GEEN geur-, kleur- smaak- of andere stoffen vrijlaten.
Met medium bedoel je: het materiaal voor de opstelling? Dat moet glas zijn, metaal oxydeert en kunststoffen lossen in vanalles en nogwat op. Lood is out of the question, het is zwaar giftig en oxydeert veel te snel.

Btw, waarom heb je het over een katalysator? De refluxtoren is alleen bedoeld om het destillaat van de andere stoffen in het medium te scheiden... Tenzij je een reactie wilt uitvoeren in de gasfase, maar dan hangt het van de reactie af welke katalysator je nodig hebt.
3. Ik wil een gesloten waterkoelingsysteem maken (Water vanwege het gemak, gesloten omdat anders de waterrekening zo enorm oploopt). Op welke manier zou ik het water kunnen koelen? Ik dacht aan een radiator in de buitenlucht in combinatie met een vernevelaar in het expansievat.
Een gesloten systeem is altijd duurder dan een open systeem, vanwege de kosten voor de pomp e.d. Een open systeem dat op druppelsnelheid loopt is namelijk al voldoende om de gassen te koelen, zo snel warmt het allemaal niet op. En wat boeit jou die paar liter water die dat per dag kost nou?
4. Is er een manier om een thermostaat aan het verwarimgselement te koppelen zodat de verwarming stopt als de temperatuur van het koelwater boven een bepaalde grens stijgt?
Hangt helemaal van je thermostaat af... Er zijn thermostaten die dit kunnen, andere niet.

En nog een tip: Koop glaswerk dat speciaal bedoeld is voor destillatie. Dat gaat je een hoop moeite schelen, en uiteindelijk denk ik dat je net zo goedkoop uit bent, zeker als je van plan bent dit vaker te doen. Anders kan je proberen een dealtje te sluiten met een lab of onderwijsinstelling bij je in de buurt.

Verder kan ik je niet helpen... Zolang je niet vertelt wat je van plan bent met die opstelling. Ga je proberen je eigen jenever te stoken ofzo? >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 15:44 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Beide. De refluxtoren moet gekoeld worden omdat er anders niks refluxt, de uitgangspijp om de daar aankomende dampen te koelen en te condenseren.
[..]
Aha! Perfecto! Maar dan moet ik dus uitkijken dat ik de refluxtoren niet te veel koel, anders komt er helemaal niets uit het apparaat natuurlijk.....
Met medium bedoel je: het materiaal voor de opstelling? Dat moet glas zijn, metaal oxydeert en kunststoffen lossen in vanalles en nogwat op. Lood is out of the question, het is zwaar giftig en oxydeert veel te snel.
Nee, ik heb het over het materiaal dat ik IN de reflux-toren moet stoppen. De dampen moeten nl. ergens op neerslaan....
Btw, waarom heb je het over een katalysator? De refluxtoren is alleen bedoeld om het destillaat van de andere stoffen in het medium te scheiden... Tenzij je een reactie wilt uitvoeren in de gasfase, maar dan hangt het van de reactie af welke katalysator je nodig hebt.
Zie boven! :)
Een gesloten systeem is altijd duurder dan een open systeem, vanwege de kosten voor de pomp e.d. Een open systeem dat op druppelsnelheid loopt is namelijk al voldoende om de gassen te koelen, zo snel warmt het allemaal niet op. En wat boeit jou die paar liter water die dat per dag kost nou?
We praten hier over een GROOT FORMAAT still, niet over druppelformaat. Formaatje "80 liter per dag" ongeveer :) En een ouwe pomp uit een wasmachine of ijskast zou voldoende moeten zijn denk ik......
Hangt helemaal van je thermostaat af... Er zijn thermostaten die dit kunnen, andere niet.
Daar ga ik eens naar zoeken!
En nog een tip: Koop glaswerk dat speciaal bedoeld is voor destillatie. Dat gaat je een hoop moeite schelen, en uiteindelijk denk ik dat je net zo goedkoop uit bent, zeker als je van plan bent dit vaker te doen. Anders kan je proberen een dealtje te sluiten met een lab of onderwijsinstelling bij je in de buurt.
Glas? Niks geen glas! Roodkoperen ketel en buizen voor destillatieapparaat (destillator???), stalen pijpen en rubberslangen voor koelsysteem..... Alles geklemd of met zilver gesoldeerd :)
Verder kan ik je niet helpen... Zolang je niet vertelt wat je van plan bent met die opstelling. Ga je proberen je eigen jenever te stoken ofzo? >:)
Nee, ik haat jenever. Maar Vodka is lekker!!!
Als alles volgens plan gaat ga ik zelfs ECHT professioneel werken en mijn eigen "Loch McBallow" (Naam zelf verzonnen) single malt, cask-strength maken! Ik kan aan sherryvaten, bronwater, mout en turf komen, en mijn ouders hebben een vakantiehuis in Frankrijk waar ik de vaten 10 jaar mag laten staan.....

Op voorwaarde dat mijn pa (bij succes) 10% van de whisky krijgt. >:)

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 14:51 schreef SAPman het volgende:
Ik wil een reflux-destilleerapparaat gaan maken.
Ik een tijdmachine!
Iemand ideeen?
Nou?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 16:06 schreef sbesselsen het volgende:

[..]

Ik een tijdmachine!
[..]

Nou?
Ja ja ja..... Altijd wel IEMAND die het niet snapt, he?

|:(

Verwijderd

Aha! Perfecto! Maar dan moet ik dus uitkijken dat ik de refluxtoren niet te veel koel, anders komt er helemaal niets uit het apparaat natuurlijk.....
Hangt van je refluxkoeler af... Maar dat merk je vanzelf, als er niets uitkomt, ook niet als je het apparaat urenlang laat draaien, zet je gewoon de kraan of je pomp wat zachter.
Nee, ik heb het over het materiaal dat ik IN de reflux-toren moet stoppen. De dampen moeten nl. ergens op neerslaan....
Daarvoor kan je gewoon hetzelfde materiaal gebruiken als waar je de hele opstelling van maakt. Er hoeft trouwens niet perse iets in. Als je een grote koeler gebruikt, is het wandoppervlak van de koeler voldoende. Heeft als bijkomend voordeel dat het koelen gemakkelijker is... aan de andere kant, in jouw geval heb je zowiezo een grote koeler nodig :)
We praten hier over een GROOT FORMAAT still, niet over druppelformaat. Formaatje "80 liter per dag" ongeveer En een ouwe pomp uit een wasmachine of ijskast zou voldoende moeten zijn denk ik......
80 liter per dag? Dan hoop ik dat je geen bezwaar hebt tegen de kosten die je an maakt wat betreft gas... Maar idd, zo'n pomp is zeker voldoende. Je hebt zowiezo niet veel nodig, een klein vijverpompje is al meer dan voldoende.
Glas? Niks geen glas! Roodkoperen ketel en buizen voor destillatieapparaat (destillator???), stalen pijpen en rubberslangen voor koelsysteem..... Alles geklemd of met zilver gesoldeerd
Ah. je pakt het groot aan :)

Let erop dat er binnenin een flinke druk ontstaat, dan moet het wel lukken denk ik.
Nee, ik haat jenever. Maar Vodka is lekker!!!
Als alles volgens plan gaat ga ik zelfs ECHT professioneel werken en mijn eigen "Loch McBallow" (Naam zelf verzonnen) single malt, cask-strength maken! Ik kan aan sherryvaten, bronwater, mout en turf komen, en mijn ouders hebben een vakantiehuis in Frankrijk waar ik de vaten 10 jaar mag laten staan.....

Op voorwaarde dat mijn pa (bij succes) 10% van de whisky krijgt.
LOL. Succces dan :)

Als je je opstelling bij een riviertje of ander oppervlakte water kan bouwen, zou ik dat gebruiken als koeling. Anders idd een flinke radiator.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 16:24 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Hangt van je refluxkoeler af... Maar dat merk je vanzelf, als er niets uitkomt, ook niet als je het apparaat urenlang laat draaien, zet je gewoon de kraan of je pomp wat zachter.
Da's waar. Ach, ik zet er een kraantje tussen.... Meer water naar de uitvoer, minder naar de reflux-toren.
Daarvoor kan je gewoon hetzelfde materiaal gebruiken als waar je de hele opstelling van maakt. Er hoeft trouwens niet perse iets in. Als je een grote koeler gebruikt, is het wandoppervlak van de koeler voldoende. Heeft als bijkomend voordeel dat het koelen gemakkelijker is... aan de andere kant, in jouw geval heb je zowiezo een grote koeler nodig :)
Mij werd verteld dat je juist meer oppervlak nodig hebt voor meer rendement....
80 liter per dag? Dan hoop ik dat je geen bezwaar hebt tegen de kosten die je an maakt wat betreft gas... Maar idd, zo'n pomp is zeker voldoende. Je hebt zowiezo niet veel nodig, een klein vijverpompje is al meer dan voldoende.
:) We vormen een team, waar iedereen in investeert.
Ah. je pakt het groot aan :)
Altijd! Als je iets doet, doe het goed!
Let erop dat er binnenin een flinke druk ontstaat, dan moet het wel lukken denk ik.
Zou wel mee moeten vallen. Je hebt een opening aan 1 kant en komt nooit boven de 80 graden, dusseh.....
LOL. Succces dan :)
Thanks! Kom je langs als ik de eerste lading heb? :)
Als je je opstelling bij een riviertje of ander oppervlakte water kan bouwen, zou ik dat gebruiken als koeling. Anders idd een flinke radiator.
Open water lukt helaas niet (ik woon in het Centrum van Rotterdam :* ). Maar ik heb twee oude radiatoren liggen 8-)

Verwijderd

Thanks! Kom je langs als ik de eerste lading heb?
Sure :)

Al vrees ik dat dat nog wel ff kan duren, het is geen eenvoudig experiment. Btw, het is in Nederland bij wet verboden om destillatieapparatuur voor alcoholproductie te bezitten - dus pas op... Ik moet je het dan ook sterk afraden om het in het centrum van Rotterdam te doen. In Frankrijk zijn de regels iets minder streng, al weet ik niet precies hoe het daar zit.

Nog iets waar je op voor moet passen, en een van de redenen waarom particulieren dit niet mogen doen (hier zijn vroeger vele doden door gevallen): Bij het gistingsproces ontstaat behalve ethanol (gewone alcohol) ook methanol. Methanol is zwaar giftig en kan permanente blindheid of zelfs de dood veroorzaken. Het heeft een kookpunt van 75 graden celcius en wordt dus nog voor de ethanol (kookpunt 80 graden) gedestilleerd. Omdat je bij destillatie veel water achterlaat in de ketel, daalt het totale volume en stijgt de methanolconcentratie tot gevaarlijke hoogte in je destillaat. Daarom moet je op elke liter alcohol die je produceert, de eerste 400 ml weggooien... Als je dus 80 liter in 1 keer produceert, moet je de eerste 32 liter apart opvangen en weggooien.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 11:16 schreef het een en ander over methanol:
Dat klopt, en dat wist ik al. Daar zijn ook allerhande maatregelen tegen te nemen, dus dat komt wel goed.

En da's nou leuk dat je het over Frankrijk hebt... Dara hebben mijn ouders een vakantiehuisje >:)

Overigens ga ik mijn naam van SAPman veranderen in "Poteen" als dit lukt.... :)

Verwijderd

En da's nou leuk dat je het over Frankrijk hebt... Dara hebben mijn ouders een vakantiehuisje
Dat had je al gepost en daarom noemde ik Frankrijk ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 18:46 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Dat had je al gepost en daarom noemde ik Frankrijk ook ;)
Oh? Ouderdom komt met gebreken, denk ik. Ik word seniel!

:)
Pagina: 1