Soltek sl-drv75 Temperatuur shutdown fout

Pagina: 1
Acties:

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
in de biosversie K4 van de SL-75drv zit een optie om de computer uit te schakelen wanneer de cpu te heet wordt. Deze optie stond bij mij op 65°C maar na wat testen blijkt dat deze optie niet werkt wanneer Windows XP opgestart is maar wel in het biosscherm. Tevens werkt de alarm optie niet wanneer Windows XP is opgestart en deze werkt ook wel weer in het biosscherm. Aangezien dat de CPU het warmst wordt tewijl er een OS draait kan dit gevaarlijke situaties opleveren.

Mijn vraag is: Kan iemand dit bevestigen?

--------------------------------------------------------------------------------

Testwijze:

in bios; stel alarm en shutdown temp zo laag mogelijk in; save bios settings; blokeer voorzichtig CPU fan; WINDOWS NIET OPSTARTEN maar blijf in de bios op het smartdoc anti brun shield scherm staan (zodat je de temperatuur kan zien stijgen); Soltek zal uitschakelen indien de ingestelde temperatuur bereikt is.

maak fan weer vrij;en laat CPU afkoelen; Windows XP opstarten; zorg van tevoren dat er een CPU temperatuur monitor programma draait, blokeer de fan en houdt temperatuur zelf goed in de gaten. De Soltek zal niet zichzelf uitschakelen of een waarschuwing geven als de temperaturen die in de bios zijn ingesteld zijn bereikt; indien dan een herstart gedaan wordt, dan zal de soltek zichzelf wel meteen uitschakelen.

minds are like parachutes, they work only when opened.

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
Voor degene die geintresseert is: hier is het antwoord wat ik kreeg van Soltek:

Dear Sirs,

Thank you for your inquiry.
This behavior is because Windows XP will re-arrange all the BIOS IRQ routing and ignore most of the BIOS settings, therefore the ABS function which is controlled by BIOS is ineffective under Windows XP. If you do insist on using the ABS function, we suggest you to change your OS to Windows 98 or Windows Me.
Have a nice day!

SOLTEK / Rex Chen (FAE)
Web Site: http://www.soltek.com.tw

--------------------------------------------------------------------------
Heel leuk dat ze dat nergens staat, niet in de FAQ en niet in de handleiding. Aangezien dat ik een CPU heb verbrand en op deze feature vertrouwde om mijn computer uit te zetten mocht mijn temperatuur te hoog worden heb ik het gevoel dat ik hun aansprakelijk kan stellen (was 0,0 overklokt...). Hoe denken andere tweakers hierover?

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

Ja, wel lullig voor je. Ik denk niet dat ze je gelijk geven als je hen aansprakelijk wilt stellen. Je kunt het proberen, maar ik geef je niet veel kans.
Hoe heb je het eigenlijk voor elkaar gekregen om je processor te laten verbranden als je hem niet hebt overgeklokt? Dan moet je toch wel iets raars hebben gedaan met je koeler denk ik, en dan komt het dus mede door verkeerd handelen van jouzelf. Ik zou ook nooit helemaal vertrouwen op zulke opties, ze zijn er alleen om het percentage dode CPU's terug te dringen, niet om helemaal op te rekenen.
Ik vind het wel vervelend voor je als je je CPU bent verloren, maar ik denk dat Soltek er ook niet veel aan kon doen, dus die kun je moeilijk verantwoordelijk stellen.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Je hebt sowieso niets met soltek te maken, Het enige aanspreekpunt dat je hebt is de winkel. Je weet nou wat er fout is gegaan en de winkel moet het maar uitzoeken of ze garantie geven.

Iets anders kan je niks doen. Onthoud, smoesjes van winkelier zoals, we zullen zien wat AMD / soltek ervan zegt, zijn niet relevant; De winkel geeft garantie, hoe de winkel het afhandeld is hun probleem.
This behavior is because Windows XP will re-arrange all the BIOS IRQ routing and ignore most of the BIOS settings, therefore the ABS function which is controlled by BIOS is ineffective under Windows XP.
Trouwens wel een vreemd verhaal dat XP de bios negeert. Volgens mij klopt dat niet anders zou het overclocken wel heel makkelijk zijn, dan zou ik in windows de FSB en multiplier kunnen regelen. Dat van die IRQ klopt gedeeltelijk... XP doet dat alleen als je computer met ACPI geinstaleerd is.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!