Ik neem aan dat de mensen hier slim genoeg zijn om te begrijpen dat het broeikaseffect tot een nieuwe ijstijd zal leiden. Vandaag zag ik op discovery channel een zeer verontrustend programma. Men heeft namelijk ontdekt dat de zeebodem grote hoeveelheden aan methaan bevat. En dat een verandering in de temperatuur en stroming in de oceaan ervoor zorgt dat dat methaan vrijkomt. Methaan is een veel sterkere broeikas gas dan CO2. En men heeft berekend dat het kan zorgen voor een veel sterkere temperatuur stijging dan men tot dan toe had gedacht.
Bij de kust van Noorwegen hebben ze gigantische gaten in de oceaanbodem gevonden die ontstaan zijn door het vrijkomen van dat methaangas. Dat kan mede de oorzaak zijn van de laatste ijstijd.
Ik denk niet dat we een ijstijd kunnen voorkomen. Als je eenmaal de temperatuur een beetje verhoogt krijg je een sneeuwbal effect en wordt het steeds maar erger. Het kan nog een paar honderd jaar duren, maar hij komt er aan...
Hoe denken jullie hierover?
Bij de kust van Noorwegen hebben ze gigantische gaten in de oceaanbodem gevonden die ontstaan zijn door het vrijkomen van dat methaangas. Dat kan mede de oorzaak zijn van de laatste ijstijd.
Ik denk niet dat we een ijstijd kunnen voorkomen. Als je eenmaal de temperatuur een beetje verhoogt krijg je een sneeuwbal effect en wordt het steeds maar erger. Het kan nog een paar honderd jaar duren, maar hij komt er aan...
Hoe denken jullie hierover?