Toon posts:

Nieuwe HD plaatsen en bestaande partities?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort een van mijn hardeschijven vervangen en nu vraag ik me af hoe het met de bestaande partities zit.

De 30 gb schijf die ik wil laten zitten is verdeeld in C (windows), E (programma's) f (bestanden) g (bestanden). De 8 gb schijf die ik er tussen uit wil halen en vervangen voor een 60/80gb schijf bestaat uit 1 partitie: D en bevat ook alleen bestanden.

De nieuwe schijf wil ik wel weer partitioneren in 3 losse partities. Als ik de nieuwe gepartitioneerde schijf in mijn pc plaats, heeft dit dan gevolgen voor de werking van de programma's die op mijn E schijf staan? Wordt de 1e partitie van de nieuwe schijf weer D en de rest H en I, of moet ik hier dingen aanpassen?

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04 22:06
Nee, je huidge D: is 1 aparte schijf. Als je bij het partioneren je nieuwe disk partioneerd in 3 schijfstation is de eerste partitie van je secundaire disk altijd je D: de andere partities (je secundaire partities op je secundaire schijf) komen achter je secundaire partitie van je primaire schijf.

Je hoeft nix te veranderen. Je krijgt er gewoon H: en I: bij

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

D: komt op de oude plek de nadere 2 worden achteraan geplaatst, de logische partities op de 1e fysieke schijf komen voor de logische partities op de 2e fysieke schijf.

Verwijderd

En anders is dat met Norton Utilities wel bij te werken. Gloof zelfs dat bepaalde Windowsversies dat ook al doen (XP?), maar dat weet ik niet helemaal zeker.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Dit werkt gewoon.

Ik zie dat je Windows 2000 gebruikt, hiermee is het mogelijk de partities zelf een stationsaanduiding te geven, dus jij kan de volgorde bepalen. (computer management -> disk management)

Wat ik zou doen:
- Plaats de nieuwe disk in je systeem
- Kopieer alle files van D: naar een partitie op je nieuwe disk.
- Verwijder de statonsaanduiding van je oude D: en geef de nieuwe partitie deze naam.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden op mijn vraag. Het is nu duidelijk dat dit geen problemen hoeft op te leveren (gelukkig maar want ik was al bang dat ik heel de boel moest omgooien). Ik was inderdaad al van plan om het zo te doen als Redje voorstelt en dan de D te verwijderen en de nieuwe HD er voor in de plaats zetten. Ik wist alleen nog niet dat je eventueel zelf kunt aangeven wat de volgorde van de partities moet worden (al zal dit gezien de uitleg in de andere antwoorden waarschijnlijk niet nodig zijn).

Thanx :)
Pagina: 1