Toon posts:

[SQL]"Delete from" bij meerdere tabellen in 1 keer

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer via VB / Access / SQL mijn database-file weer leeg te maken als het programma beeindigd is:

SQL = "DELETE * FROM T_KORTING"
conn.Execute (SQL)
SQL = "DELETE * FROM T_PRIJS"
conn.Execute (SQL)
.....
en ditzelfde voor nog 4 andere tabellen.

maar zoals je kunt zien, is dat nogal omslachtig, om 6 keer een conn.execute te moeten doen :?
bovendien hou ik van overzichtelijke code *D
Ik heb gezocht om meerdere tabellen in 1x te kunnen 'schoonmaken', maar ik kan nix vinden....

het is dus niet de bedoeling om de tabellen helemaal weg te doen, ze moeten alleen 'ge-cleaned' worden als het prog. wordt afgesloten.

Is dat wel mogenlijk in SQL om meerdere tabellen tegelijk te kunnen empty-en :?:?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

anders maak je toch een arraytje van de tabellen die leeg moeten en door een for i = 1 to 6 functie laten lopen :)

is een paar regels minder :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
Is een mgelijkheid maar ik zoek eigenlijk een SQL-oplossing, maar ik geloof niet dat die er is......
Je kunt wel meerdere tabellen in zijn totaal deleten, maar niet de gegevens hieruit ;(

p.s. mijn topic-titel is een beetje krom...
Zo lijkt mijn vraag eens beetje anders, moet natuurlijk zijn: 'Delete From' bij meedere tabellen in 1 keer |:(

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Wat dacht je van:
[topic=403598/1/25]
of
[topic=398941/1/25]

(Gewoon gevonden met search, ook iets voor jou?)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mja, dan kom je bij cascaded delete uit, middels foreign keys of je moet iets met triggers doen.

Multitable deletes zijn over het algemeen niet echt gangbaar (als in: delete from tableA, tableB etc).
En volgens mij ook nooit nodig.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 16:28

Basszje

Reisvaap!]

Op maandag 27 mei 2002 13:49 schreef ACM het volgende:
Mja, dan kom je bij cascaded delete uit, middels foreign keys of je moet iets met triggers doen.
Triggers is meestal toch niet nodig? Gewoon je Database tabellen aan elkaar referencen met foreign keys en dan On Update Cascade aangooien.

Maar volgens mij heeft dat wel peformance effecten en kan soms ongewenste resultaten geven :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 27 mei 2002 15:41 schreef Basszje het volgende:
Triggers is meestal toch niet nodig? Gewoon je Database tabellen aan elkaar referencen met foreign keys en dan On Update Cascade aangooien.

Maar volgens mij heeft dat wel peformance effecten en kan soms ongewenste resultaten geven :)
Triggers is niet perse noodzakelijk :) Postgres maakt er zelf trouwens triggers voor aan en het zal in de meeste gevallen een performance hit opleveren.

Als het goed is delete je niet zo vaak/veel dingen dus dat is niet zo erg.

Ook kan je natuurlijk een stored procedure/function maken als je af en toe nodig hebt dat alles netjes cascade, maar niet altijd.

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 15:30
Waarom truncate je die bende niet gewoon ??

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

Pagina: 1