Toon posts:

strafbaar inloggen op router??

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het strafbaar (wettelijk dus) om in iemands router te kijken/veranderen? Op mijn router is het mogelijk om via internet in te loggen en dingen te veranderen. Nu is mijn vraag is het strafbaar wanneer iemand via internet mijn routerinstellingen verandert??

svp alleen serieuse reacties

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

zou het nie weten of het strafbaar is, maar kan je je router nie met een wachtwoord beveilgen ofzo :? zodat ze er nie in kunnen

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm ik kan op de chellorouter van mijn subnet inloggen, zien ze niet eens.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
ik denk zelfs al is het strafbaar is het heel moeilijk te bewijzen natuurlijk...

je kan nooit bewijzen dat iemand om een bepaalde tijd ook werkelijk achter die pc heb gezeten.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 15:54
zodra het duidelijk is dat:

A) het niet de bedoeling is dat iemand anders erop inlogt
B) het beveiligt is *

dan is het computervredebreuk en dus strafbaar

* elke beveiliging is al goed zowat, een user/password zoals user/geheim is al genoeg (voor de wet)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 13:31 schreef Pluisje het volgende:
zou het nie weten of het strafbaar is, maar kan je je router nie met een wachtwoord beveilgen ofzo :? zodat ze er nie in kunnen
ja okey met wachtwoord is ie beveiligd, maar wanneer iemand nou me wachtwoord al heeft/gekraakt/gevonden??

KillerAce_NL: serieuse antwoorden aub.. lees eerst effe

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan verander je em nu ff....

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

Op maandag 27 mei 2002 13:35 schreef kaasie het volgende:

[..]

ja okey met wachtwoord is ie beveiligd, maar wanneer iemand nou me wachtwoord al heeft/gekraakt/gevonden??
dan is het toch wel strafbaar denk ik

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 13:33 schreef [Airwolf] het volgende:
ik denk zelfs al is het strafbaar is het heel moeilijk te bewijzen natuurlijk...

je kan nooit bewijzen dat iemand om een bepaalde tijd ook werkelijk achter die pc heb gezeten.
Sowieso staat er op veel routers dat je alleen authorized mag inloggen. Daarnaast gebruiken veel isp's niet 1 wachtwoord maar een user/pass systeem. Als je je username niet goed bewaart en/of iemand anders logt met jouw name in dan kan je troubles krijgen.

Daarnaast zien ze wel waarvandaan je inlogt.

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Op maandag 27 mei 2002 13:33 schreef [Airwolf] het volgende:

Als je met je auto door een rood licht rijdt, en je wordt geflitst (dus geen heterdaad), is het ook moeilijk te bewijzen wie gereden heeft. De kentekenhouder is dan verantwoordelijk, tenzij hij/zij de naam geeft van degene die op dat moment reed.
Het is (met enige moeite, en het is de vraag of het de moeite waar is) vrijwel altijd mogelijk te kijken welke computer heeft geprobeerd in te loggen op je router. Dan is dus ook mogelijk te kijken wie op dat moment was ingelogd op die computer, of wie de accounthouder is van het Internetaccount. En die is dan het haasje, tenzij

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op maandag 27 mei 2002 13:35 schreef kaasie het volgende:

[..]

KillerAce_NL: serieuse antwoorden aub.. lees eerst effe
Nou welke antwoorden bedoel je dan mijn beste ?
Punt 1:
Lang niet alle routers loggen de access (vaak alleen de duurdere), bovendien moet dat ook nog aanstaan als het al bijgehouden kan worden.

Punt 2: Als iemand NU al je user/pass weet, dan vernader je dat NU meteen, zodat die persoon niet meer kan inloggen.

Serieus genoeg, al was ik misschien niet zo duidelijk ;)

• Mark_Steverink
KillerAce_NL

Misschien bedoelde de topicstarter dat -ie antwoord wilde op zijn vraag, niet allemaal zwetsverhalen eromheen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 20:28 schreef Mark_Steverink het volgende:
KillerAce_NL

Misschien bedoelde de topicstarter dat -ie antwoord wilde op zijn vraag, niet allemaal zwetsverhalen eromheen.
precies, en het antwoord dat ik me wachtwoord moet veranderen slaat natuurlijk helemaal nergens op.. dat was me vraag niet..

Ik wilde net op school inloggen op me router toen stond het wachtwoord al ingevuld, met ****** dat wel maar als je op logon drukt logt ie ook gewoon in... dus mijn vraag is dus is het strafbaar wanneer iemand dan naar binnen gaat en instellingen gaat zitten veranderen van mijn router??

• PrinsEdje80
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Op woensdag 29 mei 2002 09:30 schreef kaasie het volgende:

[..]

precies, en het antwoord dat ik me wachtwoord moet veranderen slaat natuurlijk helemaal nergens op.. dat was me vraag niet..

Ik wilde net op school inloggen op me router toen stond het wachtwoord al ingevuld, met ****** dat wel maar als je op logon drukt logt ie ook gewoon in... dus mijn vraag is dus is het strafbaar wanneer iemand dan naar binnen gaat en instellingen gaat zitten veranderen van mijn router??
Ik zou vermoeden dat het strafbaar is, wel om het volgende: het is verboden om een computer te hacken, dan wel gegevens ongevraagd te wijzigen zonder toestemming van buitenaf (okay, je hebt Windows... :P). Nu hebben wij thuis ook een router en die kun je aanzetten om van afstand te laten wijzigen (staat wel uit hoor!!). Het feit dat deze is beveiligd met een wachtwoord, wil al zeggen dat het iets privé is.
Lijkt me een kant en klaar gevalletje. Nu alleen het aantonen van misbruik zal moeilijker zijn. Op een router inbreken lijkt me moeilijk aan te tonen (nOOb), maar met een computer, die erachter zit en misbruikt wordt voor andere doeleinden, moet het makkelijker zijn. Tot die tijd je wachtwoord van je router regelmatig wijzigen lijkt me.

Used to be Down Under... Foto gallery

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 13:33 schreef KillerAce_NL het volgende:
Leg ff uit hoe

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Als er op mijn router ingelogd wordt, wordt alles mooi gelogged..
Ik denk wel dat het inloggen op iemand anders zijn router even strafbaar is als het inloggen op iemand anders zijn PC zonder zijn medeweten

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op maandag 27 mei 2002 20:28 schreef Mark_Steverink het volgende:
KillerAce_NL

Okay, staat gelijk aan computervrede-breuk is dus strafbaar. Bewijzen kan echter moeilijk worden, zo goed ?

Ehm Kaasie gezien je dit meldt :
"Ik wilde net op school inloggen op me router toen stond het wachtwoord al ingevuld, met ****** dat wel maar als je op logon drukt logt ie ook gewoon in... "

NU je wachtwoord veranderen dus, als je slim bent.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 13:33 schreef KillerAce_NL het volgende:
:Z :Z :Z

• Mark_Steverink
Op woensdag 29 mei 2002 13:25 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Okay, staat gelijk aan computervrede-breuk is dus strafbaar. Bewijzen kan echter moeilijk worden, zo goed ?
HEEL goed. Het is niet zo moeilijk.

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 05:28

Alphafox

wat zeggie!

het is volgends mij het zelfde als je vraagt "Mag je bij iemand inbreken???" want dit is niet jouw eigendom, en mag je er dus niet inkomen,btw alles in de router word gelogged!

wisdom is rarely common

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 27 mei 2002 13:29 schreef kaasie het volgende:
Is het strafbaar (wettelijk dus) om in iemands router te kijken/veranderen? Op mijn router is het mogelijk om via internet in te loggen en dingen te veranderen. Nu is mijn vraag is het strafbaar wanneer iemand via internet mijn routerinstellingen verandert??

svp alleen serieuse reacties
Gewoon simpel denken: ja het is strafbaar. Computervredebreuk. Net zoals dat je niet iemands schuur in mag lopen (of er nou wel of niet een slot op zit is niet van belang), bij computers is dat niet anders.
Alleen is de strafbaarstelling wat lastiger, ik ben bv benieuwd hoe de politie zal reageren als je daar aan komt en zegt dat je een gevalletje van computer vrede breuk wil melden, logfiles tonen aan dat het een Amerikaan was... Ik zie de politie in NL dan niet zo snel de politie in Amerika inschakelen, maar goed, da's uitvoering ;) In beginsel is het gewoon strafbaar.

Exact expert nodig?

Verwijderd

In America zijn hier al een aantal rechtzaken over geweest. De uitkoste was, dat als men bij het inlog scherm komt, en geen melding krijgt dat je er niet mag inloggen, het dus niet strafbaar is als je er inlogt. Dus zet er ff een melding bij (nederlands en engels) dat mensen het niet mogen...

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
In amerika werkt het duidelijk anders, als de router niet van jouw is is het strafbaar. Je kan nl inbreuk maken op iemands privasie......

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Crazy D

I think we should take a look.

Op donderdag 30 mei 2002 11:38 schreef reboq het volgende:
In America zijn hier al een aantal rechtzaken over geweest. De uitkoste was, dat als men bij het inlog scherm komt, en geen melding krijgt dat je er niet mag inloggen, het dus niet strafbaar is als je er inlogt. Dus zet er ff een melding bij (nederlands en engels) dat mensen het niet mogen...
|:( ik zou bijna zeggen, typisch Amerika.
Moet je daar soms ook op je deur hangen dat je alleen toegang hebt tot het pand als je een sleutel hebt die je van de eigenaar hebt ontvangen?
Maar ja in NL is dat denk ik toch net ff anders...

Exact expert nodig?

Pagina: 1