manieren om een gat in je kast te maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.680 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik wil bovenin mn kast een gat maken voor een 80MM fan.. ik lees hier vooral dat men dat doet met een Dremel, maar die heb ik dus niet. Op wat voor manieren kan het nog meer? Ik heb wel de beschikking over een decoupeerzaag, maar wil dat wel goed door een metalen kast?

En evt. wil ik ook nog wel een apparaat kopen (goedkope nep-dremel ofzo??) maar heb je die ook voor 20-30euro ergens te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54303

*search* |:(

@ de Gamma de Kinzo voor +/- 30 Euro...

En je hebt gewoon van die dingen die je op je boor monteert waarmee je netjes een gat krijgt op de juiste diameter (ben ff naam kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 18:13
Een decoupeerzaag werkt perfect. Daarmee heb ik ook de gaten in mn kast uitgezaagd. Gewoon een kwestie van goed aftekenen en ff een gaatje in het midden boren. Daarna heb ik het nog een beetje bijgewerkt met een dremel, maar dit kun je ook gewoon doen met een vijl oid. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43228

Bij de kijkshop kun je heel goedkoop een borenset kopen en daarmee kan je op een makkelijke manier een 80 mm gat boren ( dat set is niet presies gemakt voor 80 mm maar de doorsnee van een fangrill is ook niet 80 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:27
HamerBomDremelGatenzaagShotgunKniptangEtcSearch :D

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 11:36 schreef M v Akkeren het volgende:
Een decoupeerzaag werkt perfect. Daarmee heb ik ook de gaten in mn kast uitgezaagd. Gewoon een kwestie van goed aftekenen en ff een gaatje in het midden boren. Daarna heb ik het nog een beetje bijgewerkt met een dremel, maar dit kun je ook gewoon doen met een vijl oid. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)
en gebruik je daarvoor ook een speciaal zaagje? Gewoon een ijzerzaagje of iets anders?
Op maandag 27 mei 2002 11:37 schreef crazymark het volgende:
Bij de kijkshop kun je heel goedkoop een borenset kopen en daarmee kan je op een makkelijke manier een 80 mm gat boren ( dat set is niet presies gemakt voor 80 mm maar de doorsnee van een fangrill is ook niet 80 mm)
o kijk ik ff op die site.. ik had bij de gamma al wel es van die boorkoppen gezien waar je een groot gat mee boort.. maar die waren verrekte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Even als tip, een 80mm in het "dak" van je kast gaat hooguit 1 of 2 graden uitmaken. Als je het doet, doe het dan gelijk goed en zet er een 120mm of minimaal een 92mm in.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42741

Een bazooka of een 9mm een handgranaat is ook nog een optie, maar dan moet je niet vang zijn om je voeding te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 11:41 schreef -=MOL=- het volgende:
Even als tip, een 80mm in het "dak" van je kast gaat hooguit 1 of 2 graden uitmaken. Als je het doet, doe het dan gelijk goed en zet er een 120mm of minimaal een 92mm in.
ik heb nu mn kast open staan, en er met 2 latjes een 80MM fan boven mn CPU gehangen. Maakt wel verschil hoor als ik die fan aan of uit zet. Maar misschien is een grotere ook nog een goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M v Akkeren
  • Laatst online: 31-05 18:13
Op maandag 27 mei 2002 11:40 schreef rick_h het volgende:

[..]

en gebruik je daarvoor ook een speciaal zaagje? Gewoon een ijzerzaagje of iets anders?
Ik gebruikte hier een gewoon ijzerzaagje voor, werkte prima. En zoals -=MOL=- zegt, een 92mm fan of 12cm fan werkt het beste boven in de kast. Ik heb het uitgeprobeert en het maakte idd wel uit. Ik heb er nu twee 92mm fans in zitten en dit werkt echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Mijn tip voor als je geen dremel hebt; Decoupeerzaag -> IJzerzaagje -> Hoog toerental -> Langzaam zagen!!

Als je je hele bovenkap nu afplakt met brede schilderstape, dan kun je daarop mooi aftekenen en maak je ook geen krassen in je lak als je gaat zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:48
Jah ik heb in het weekend dus ook gaten in m'n case gemaakt, heb een dremel .. maar niet niet dat tool-tje om te snijden :(
dus dan maar met de BOOR, ja lees ... BOOR hehe, ik had die rondjes getekend, toen met 'n spijker/priem daar wat gaatjes in geslagen, en toen met 'n 3.5mm boor allemaal gaatjes gemaakt, en toen met de boor al die gaatjes doorgetrokken en daarna met de dremel afgewerkt, bramen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ok, bedankt voor de tips.. ik ga het dan denk ik doen met een decoupeerzaag. Moet ik nog wel ff wat ijzerzaagjes halen (paar reserve he ;))
Op maandag 27 mei 2002 13:30 schreef De_Bastaard het volgende:
Jah ik heb in het weekend dus ook gaten in m'n case gemaakt, heb een dremel .. maar niet niet dat tool-tje om te snijden :(
dus dan maar met de BOOR, ja lees ... BOOR hehe, ik had die rondjes getekend, toen met 'n spijker/priem daar wat gaatjes in geslagen, en toen met 'n 3.5mm boor allemaal gaatjes gemaakt, en toen met de boor al die gaatjes doorgetrokken en daarna met de dremel afgewerkt, bramen enzo...
krijg je dan niet een hele gekartelde rand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:48
nee hoor
ja kijk als je die gaten net gemaakt hebt, dan steekt het naar een kant een beetje uit, maar als je nou gewoon die gaten voldoende van de getekende rand afmaakt, kan je de rest met de Dremel/Kinzo/whatever doen, en dan is het toch mooi, snappie :) .. had me btw wel 3 staalboortjes gekost, want die braken over :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

Op maandag 27 mei 2002 11:42 schreef mssh het volgende:
Een bazooka of een 9mm een handgranaat is ook nog een optie, maar dan moet je niet vang zijn om je voeding te beschadigen.
nee hier heb je echt wat aan.. bazooka +/- 2000 euro.. dremel heb je voor 50 euro... en denk ook niet dat ie hier wat aan heeft... |:(

edit/
je zou het kunnen proberen door een klein gat te boren in je kast vervolgens met ijzerbordje (handboor of deco). Eerst even netjes rondje tekenen met je passer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:25
[tip]
Als je de onderkant van je decoupeerzaag afplakt met wat stukken afplak- of schilders-tape(dat witte) dan beschadig je de rest van je kast ook niet. *D
[/tip]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50417

Op maandag 27 mei 2002 13:48 schreef Matsu_matsu het volgende:
[tip]
Als je de onderkant van je decoupeerzaag afplakt met wat stukken afplak- of schilders-tape(dat witte) dan beschadig je de rest van je kast ook niet. *D
[/tip]
Het is beter om de kast af te plakken ipv de decoupeerzaag.
Op deze manier kan je op de afplakband aftekenen en eventuele metaalschilfertjes die loskomen kunnen niet over de lak schuren (hetgeen ook weer heel wat ellende bespaart)

(neem het aan van iemand die spreekt uit beroepservaring)

edit:
nee, ik ben geen professionele modder ofzo, maar ik moet beroepshalve veel met decoupeerzaag in gelakte aluminium werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47328

Zie Faq |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ok, nogmaals bedankt voor de tips :) Ik ga voor de decoupeerzaagmethode ;) Maar gaat zo'n ding wel redelijk makkelijk door dat metaal (2MM dikte ofzo?). Voordat ik mn mooie inwin kast vernaggel probeer ik het sowieso eerst wel even uit op een oude kast..

En nog even over dat ronde boren setje van de kijkshop (kost maar 10 euro oid). Is dat ook nog een goede manier? (lijkt mij persoonlijk nog makkelijker) Of zijn die dingen meer geschikt voor hout en komt dat niet door metaal heen?

Nog ff voor de UTFS etc. roepers. Sorry dat ik jullie lastig val met dit enorm vervelende topic, maar met de search en faq vond ik vooral dat je dit met een Dremel moet doen.. en die heb ik niet.. Ik wil gewoon ff zeker weten dat het goed gaat voordat ik in mn kast ga zagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25342

gebruik gewoon de decoupeerzaag werkt perfect :) alleen wel ff een plaatje hout aan de onderkant vast maken anders krijg je zulke rare randen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
nou.. ben vanavond ff bezig geweest :) Gewoon met decoupeerzaag dus. Eerst even getest op een oude 286 kast en daarna op mn eigen pc. Ging er er moeiteloos doorheen :)

pics komen nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55679

ga ik dat ook doen ik heb ook geen dremel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Op woensdag 29 mei 2002 22:16 schreef fuxxe het volgende:
ga ik dat ook doen ik heb ook geen dremel :'(
het viel me heel erg mee.. ik had het eerst op zo'n oude degelijke 286 kast geprobeerd, dat ging ietswat zwaar omdat dat nogal dik metaal was.. maar mijn kast was de helft zo dik en ging er heel makkelijk doorheen. Gewoon een rondje aftekenen en niet te snel er doorheen zagen. En oppassen voor je vingers!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35689

voeding er gewoon uit halen van te voren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

een pikhouweel, dynamiet, bijl, luchtafweer, laser, kanon, ak 47 etc :+

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16540

hebben jullie al gedacht aan een lasergun??
Of een atoombom misschien, zal je kast wel helemaal weg zijn...
Een kettingzaag :z???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 01:34
Heb zelf ook met een decoupeerzaag een 80 mm gat in de zijkant van mijn kast gemaakt. Dremel is eigenlijk net even iets te klein, maar wel perfect voor de afwerking :P Een gatenzaag voor ijzer zie je niet zoveel, meestal zijn ze bestemd voor hout only.

Maarre effe off-topic een 80 mm die op je cpu blaast rules. Dus gewoon in de zijkant. In m'n tweede systeem (midi tower)scheelde het bijna 15 graden. Duron 1000@1240 op 1,85 volt. Ging van 58 graden naar 44 stressed met standaard coolermaster :9 , is minder dan met kast open. System temp is momenteel 33 graden. Ga binnenkort m'n Aopen HQ08 onder handen nemen. Xp 1600+@1544 mhz 52 graden stressed met Coolermaster DP5-7H53F-OC (temp gestuurde 70 mm fan) en standaard koelderrie. En dat is met kast open. Degene die een zelfde kast hebben weten dat het probleem ook voornamelijk ligt in het feit dat de doorgang naar boven zeer nauw is. Case fans op de reguliere manier plaatsen gaf bij mij een hoop herrie maar weinig verbetering.

Als dus een casefan in de zijkant net zoveel scheelt als in mijn tweede systeem ben ik dik tevreden. Ga mezelf bijna afvragen waarom die fans uberhaupt onderin en bovenin geplaatst zouden moeten worden :? En daarnaast die koelers, waarom zie je nou zo weinig koelers met een 80 mm fan. Stiller, koeler alleen het neemt wat meer ruimte in.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
maar een casefan aan de zijkant, blaast ie dan niet recht op de CPU fan? Waardoor die dus weer harder of zachter gaat draaien.. dat lijkt me niet zo bevorderlijk voor die cpu fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34324

bij gamma een kinzo ddremel voor 38 euro

gaten maken kan je ook dmv zo een speciale boor die riondjes van 70mm etc kan zagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:27
Vette nuke strax, blijkt iemand een gaatje in zijn kast te willen maken :D

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnirk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 13:42

Sjnirk

Hie vrieve

Ik zou een phaser in stellen op 80mm ien schieten :p

Bikkelen gebeurt pas na 2:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Op donderdag 30 mei 2002 15:51 schreef Sjnirk het volgende:
Ik zou een phaser in stellen op 80mm ien schieten :p
mag ik een klinker kopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24

AMDFreak

Intel is zo..

Ik ga zaterdag a.s. het ff proberen met een boormachine.. (als ik die kan vinden... :o) (blowhole)

Ik heb geen zin om een dremel speciaal daarvoor aan te moete schaffen!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hmm met een 9mm moet je wel erg veel kogels er door heen jagen voordat je een 80mm blowhole hebt. die shotgun werkt wel en is ook al eens uitgeprobeerd. (evenals de genoemde kettingzaag en pikhouweel).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ff de pics opgezocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.wgmdev.com/demos/uploader/20020530033819.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wgmdev.com/demos/uploader/20020530033933.jpg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 01:34
Op donderdag 30 mei 2002 10:45 schreef rick_h het volgende:
maar een casefan aan de zijkant, blaast ie dan niet recht op de CPU fan? Waardoor die dus weer harder of zachter gaat draaien.. dat lijkt me niet zo bevorderlijk voor die cpu fan.
Daar heb je gelijk in, twee luchtstromen die tegen elkaar inblazen geeft alleen maar meer herrie en is idd ook niet echt bevordelijk voor je cpu fan. In de midi-tower blaast ie er ook niet loodrecht op. Ik heb ook nog getest wat er gebeurde al draaide ik de fan op de cpu om, hiermee werd ie ongeveer 1 a 2 graden warmer. Het moet dus zo zijn dat een gedeeltje van het blok dus gekoeld word door de casefan en daarnaast wordt er op deze manier ook gelijk koude lucht langs de ribben heengezogen door de cpu fan.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Pagina: 1