Toon posts:

[CM] Stofzuiger slang, 6 graden verschil..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend een 120mm fan bovenin mijn kast geplaatst en deze "zuigt" de lucht naar buiten. Vervolgens heb ik een oude stofzuigerslang gepakt en een soort luchttunnel gemaakt vanaf mijn processorkoeler, (Alpha PEP 66T met HP fan. Layout van de kast in onderstaande link.

http://www.endoria.net/upload/index.php/2725258069

Resultaat: Processor temp 8 graden lager!!, kasttemperatuur nagenoeg hetzelfde, (af en toe 1 a 2 graden lager)

Idle 36 en 28 Graden
Stressed 39 en 30 Graden

Duzz ben weer tevreden met mijn 120mm fan :)

Verwijderd

Als je een dell computer ziet die hebben ook vanaf de cooler naar de buiten kant van de kast een kunstof buis zitten als afvoer vande warme lucht aan het eind van dat stuk zit ook een coolertje om die lucht weg te zuigen.

• Powerpaultje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 22:50
Kewl
da's nog eens coolen :D

Verwijderd

waar blijven de pics ???????

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Hmm als het mogelijk is wil ik vanmiddag wel een pic maken van mun dell thuis, die heeft ook zo'n mega luchtafvoer systeem, ziet er wel cool uit :D

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Super_ik

haklust!

plaatjes kunne ook zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2725258069
verders, damm ik wist nie dat da zoveel kon schele zeg :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hier stond iets overbodigs

Verwijderd

Topicstarter
Tja, de 80 mm kastkoelers hoefen nu niet de volledige warmte af te voeren van de proc.., het werkt idd boven mijn verwachtingen.

Als je je hand boven de 120mm fan houdt voel je echt "warme" lucht eruit vliegen :)

De kleine proc fan heeft een toerental van 7500Rpm en zorgt voor een goede airflow in de slang.

Als ik met mijn baybus de proc fan op 7Volt zet stijgt de temperatuur weer met 3 a 4 graden.., maar is wel veeel stiller!

Verwijderd

Wist net dat een airduct zoveel zou schelen... maar ik heb me CPU al met mijn koelstrategie :P :P op 27c draaien... dus ben benieuwd wat zo'n ding dan doet...

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 10:48 schreef Apocalyps het volgende:
Als je een dell computer ziet die hebben ook vanaf de cooler naar de buiten kant van de kast een kunstof buis zitten als afvoer vande warme lucht aan het eind van dat stuk zit ook een coolertje om die lucht weg te zuigen.
Inderdaad. Hier op me werk hebben we P4 1.7 GHz machines van Dell en die zijn berestil. Je hoort er nagenoeg niets qua geluid uit. Ze gebruiken een stille 12cm fan en een tunnel. :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Je hebt ook al 4 x 80mm's erin.. wat een pokkeherrie zal dat geven :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 11:49 schreef nigelator het volgende:
Je hebt ook al 4 x 80mm's erin.. wat een pokkeherrie zal dat geven :D
Ach, dat valt wel mee..het went en het klinkt best goed, maar voor de serieuzere momenten kan ik alle koelers op 7V zetten en/of uit. Als ik alle koelers uit heb staan en de proc op 7Volt is hij echt muisstil!!

Temp is dan 52 Graden Idle en 56 Stressed, is dus nog wel te doen, maar persoonlijk vind ik de "herrie" zalig..

Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/devil/bloody.gif

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 11:38 schreef DigitalFX het volgende:
Wist net dat een airduct zoveel zou schelen... maar ik heb me CPU al met mijn koelstrategie :P :P op 27c draaien... dus ben benieuwd wat zo'n ding dan doet...
dan mag jij je sensors wel eens ijken.....

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04

Shunt

Boe

Op maandag 27 mei 2002 12:48 schreef Fatboy het volgende:

[..]

ik heb mij amd 1.4 ook op 28 graden gehad hoor dat is helemaal niet vreemd gewoon een srtake koeler met heeel veeel extra fanetjes effe kijken of ik er nog een foto van heb

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Aardig idee... had er ook al aan gedacht maar dan een dikkere slang die de warme lucht via één grote "bak" achterop de kast afvoert.

AMD op 28 graden? Ik heb een Chiefteck Big Tower met totaal 5 papst fans, een Zalman 6000 serie en koeling op videokaart en moederbord en wat ik ook doe, 45 graden is het laagst haalbare. (MB 28)

Kast aan binnenkant bekleed met kurk (eerst isolatieschuim eierdoosjesmodel geprobeerd) wat scheelt tegen het F16 geluid.

Fans kunnen muisstil zijn resteert nu nog een oplossing voor de HD's want die zijn voor het merendeel van het lawaai verantwoordelijk.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 12:53 schreef Shunt het volgende:

[..]

ik heb mij amd 1.4 ook op 28 graden gehad hoor dat is helemaal niet vreemd gewoon een srtake koeler met heeel veeel extra fanetjes effe kijken of ik er nog een foto van heb
Met een goede airflow is dat zeker te halen~!! (Idle dan wel te verstaan..)

• Damian
  • Laatst online: 05-08 19:41

Damian

Insane Obtrusion

aan je plaatje te zien, zou ik persoonlijk die fans aan de achterkant naar binnen laten blazen, en die fans voor naar buiten, zo komt er ook meer lucht richting de cpu fan, en kan de fan meer lucht verplaatsen, en zou theoretisch gezien, je proc nog kewler worden :)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 13:31 schreef Damian het volgende:
aan je plaatje te zien, zou ik persoonlijk die fans aan de achterkant naar binnen laten blazen, en die fans voor naar buiten, zo komt er ook meer lucht richting de cpu fan, en kan de fan meer lucht verplaatsen, en zou theoretisch gezien, je proc nog kewler worden :)
Ehm, ben ik niet mee eens, de volgende theorie:

Van voor wordt koude lucht van buiten aangezogen waarna het in de kast opwarmt, warme lucht stijgt op. De koelers aan de achterkant liggen hoger en vangen deze lucht en gooien het naar buiten. De hitte van de proc wordt via het aparte kanaal omhoog gevoerd naar buiten.., ook warme lucht dus wil graag omhoog...

Mooie theorie he? *D

• Damian
  • Laatst online: 05-08 19:41

Damian

Insane Obtrusion

Op maandag 27 mei 2002 13:34 schreef Deimus het volgende:

[..]

Ehm, ben ik niet mee eens, de volgende theorie:

Van voor wordt koude lucht van buiten aangezogen waarna het in de kast opwarmt, warme lucht stijgt op. De koelers aan de achterkant liggen hoger en vangen deze lucht en gooien het naar buiten. De hitte van de proc wordt via het aparte kanaal omhoog gevoerd naar buiten.., ook warme lucht dus wil graag omhoog...

Mooie theorie he? *D
Klinkt leuk, maar hier in mijn pc, klopt de theorie als een bus :)

drom d8 ik dat het ook wel in zijn pc zal werken :)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Mijn AMD Athlon XP 1600+ draait idle rond de 40 graden, maar dankzij CPUCool (software) haalt-ie de 37, in een miditower.

Mijn AMD K6-II 3D 550 haalt idle zelfs de 32 graden. En dat met 1 simpele coolermaster en 2 extra casefans in een bigtower.

Ik zit er toch over te denken om die 2 kasten om te wisselen.

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

Ziet er geinig uit, vooral die temperatuur verschil is groot. Denk dat ik ook zoiets ga proberen.. alleen heb ik geen 120mm fan... tsss :(

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 12:48 schreef Fatboy het volgende:

[..]

lopen prima hoor... Heb gewoon me airflow super uit zitten proberen... 1 cm verschil van de 220v fan scheelde al 3c in CPU temperatuur...

Verwijderd

Topicstarter
Mee eens, sinds mijn rounded cables heb ik ook 2 graden winst. Een goede airflow doet wonderen....

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 14:08 schreef Deimus het volgende:
Mee eens, sinds mijn rounded cables heb ik ook 2 graden winst. Een goede airflow doet wonderen....
Mjah psies... CPU draaide eerst tegen de 30c a 35c

Zie specs: http://www.digitalfx.nl/~martin/casemod/system.html

owja voordat ik de Zalman koeler had draaide de proc op de 40c idle... (Had een CoolerMaster ding tot 2Ghz)

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 13:41 schreef AdLentis het volgende:
Mijn AMD Athlon XP 1600+ draait idle rond de 40 graden, maar dankzij CPUCool (software) haalt-ie de 37, in een miditower.

Mijn AMD K6-II 3D 550 haalt idle zelfs de 32 graden. En dat met 1 simpele coolermaster en 2 extra casefans in een bigtower.

Ik zit er toch over te denken om die 2 kasten om te wisselen.
kun je ons die link voor dat progje te D/L misschien ook geven?

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 14:09 schreef DigitalFX het volgende:

[..]

Mjah psies... CPU draaide eerst tegen de 30c a 35c

Zie specs: http://www.digitalfx.nl/~martin/casemod/system.html

owja voordat ik de Zalman koeler had draaide de proc op de 40c idle... (Had een CoolerMaster ding tot 2Ghz)
b.. bBH...bwwhhaahahahahhHHAAAAA!!!!!

ik heb gewoon een XP1500+ non-oced icm 256 DDR2100 en K7T pro2 met MSI Geforce 2 mx 400 en haal nog meer 3dmarks dan jij! ik 5345 3dmarks! en mijn GF2 is nog wel met SDRam ook!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb nog zon wasmasjiene slang liggen, 10cm doorsnee 1,5 meter lang, ik gebruik em niet meer, mnaar vind t zonde om em weg te gooien, als je de verzendkosten betaald is ie van jouw :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Pagina: 1