Toon posts:

snelheidswinst P3 800/1gb ram vs dual athlon 1400

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af wat mijn echte snelheidswinst (merkbaar?) zou zijn.

Ik heb nu dus een P3 800mhz. Met 1 gb sdram. Ik sta op het punt een dual athlon 1400 te kopen, dit met 256 mb ddr.

Is deze snelheidswinst het echt waard? Welke is sneller als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een athlon xp 1800 met 256 mb geheugen?

Ik draai als OS FreeBSD en windows 2000. Ik doe het meeste een beetje programmeren, af en toe een potje renegade... Grote dingen compileren moet dus ook.

Nog een beetje een ander vraagje: wat is het duidelijke verschil tussen ddr en registered ddr ?

Graag uw reactie

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Da's lastig te vergelijken omdat de ene 1GB heeft en de ander 'slechts' 256MB. Laat ik het zo stellen, als je bak moet swappen is al het voordeel van twee snelle Athlon's teniet gedaan t.o.v. de single P!!!800 met z'n sloot aan ram, dus kijk even wat je ram verbruik is.

Zelf ben ik van een P!!!866 + 1GB SDRAM naar een Dual XP 1466MHz + 1GB DDR-SDRAM gegaan en het verschil is duidelijk merkbaar :) Hoewel m'n P!!! doos ook erg snel was (is, heb 'm nog) loopt de dual XP er gewoonweg rondjes omheen als ik beide bakken flink de sporen geef.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49

thaMini

Tool !!

Struikelt jouw pc nooit over z'n snoeren als hij rondjes loopt :+

Be small, act BIG.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Ik denk dus ook dat je beter wat meer geheugen kunt aanschaffen.

Verders is een dual proc wel lekker ja. Het grote voordeel is dat je systeem gewoon lekker blijft draaien en vlot reageert, ook al is 1 proc geheel bezet door bijvoorbeeld je compiler. Wat denk je ervan om een divx-je te bekijken terwijl je systeem volgas staat te stampen op je nieuwste programma? >:)

Ik heb zelf een dual p3-1Ghz, met 768 MB ECC RDRAM, en dat ding is bij veel toepassingen sneller dan een enkele p4-1,7 met 1GB.

Wat betreft het geheugen: registered of niet maakt niet veel uit, behalve dan dat het op je moederbord moet passen.

ECC maakt wel wat uit: ECC geheugen heeft een zg pariteits-bit, wat de kans op geheugenfouten minimaliseert. ECC geheugen is echter wel iets langzamer.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
het nadeel is natuurlijk dat dat registered ddr ram onwijs veel kost...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op maandag 27 mei 2002 11:34 schreef HAL-9000 het volgende:
het nadeel is natuurlijk dat dat registered ddr ram onwijs veel kost...
Ja, gewoon ff goed zoeken in de pricewatch, kan soms nogal verschillen, overigens kunnen op de meeste MPX borden ook twee unbuffered DIMM's (twee maal 512MB en je bent klaar :) ). Oh, [search=registered] ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1