Toon posts:

photoshop: layer naar mask converten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
* ik had deze vraag eerst al in SA gesteld, maar hij kon beter hier *

Ik wil soms een layer (van een RGB plaatje) copyen naar het mask van een andere layer. Nu snap ik dat daar een soort rgb->grayscale conversie voor nodig is, omdat een layer RGB is en een mask slechts een enkel 8bit kanaal. In ieder geval, ik krijg op geen enkele manier de inhoud van een normale layer in een mask. En dat zuigt :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Je kunt toch gewoon de content van een layer copy-pasten in een nieuwe (Grayscale) image?...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

ik ben misschien heel erg lomp bezig (krijg je als je het jezelf hebt moeten leren), maar ik selecteer alles en doe 'define pattern'.

dan maak ik 't masker en vul dat met mijn 'defined pattern'. werkt altijd, als de resolutie maar 'tzelfde is.

teveel zooi, te weinig tijd

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

vage vragen...

Als die layer gewoon bestaat uit vormen die je graag in dat mask wil hebben dan is het voldoende om de layer te CTRL-clicken en daarna een quickmask aan te maken en de selectie te vullen.

www.jurgroessen.nl

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op maandag 27 mei 2002 09:31 schreef Hangloozz het volgende:
vage vragen...

Als die layer gewoon bestaat uit vormen die je graag in dat mask wil hebben dan is het voldoende om de layer te CTRL-clicken en daarna een quickmask aan te maken en de selectie te vullen.
Maar dan selecteert ie gewoon op wel/niet transparant. Maar gezien de comments mbt grayscale is dat niet de bedoeling lijkt me.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja, dat met define pattern had iemand in SA ook al voorgesteld (naja, als brush dan). Maar 't lijkt me.. inderdaad, zo lomp :) Ik bedoel, dat moet toch anders kunnen in photoshop? Iets met channels slepen ofzo?
Ehm, nee dan krijg je de transparency van de layer als selectie. Wat ik wil is echt m'n layer converteren naar mask. Dus donker (in RGB) wordt zwart in het mask (aka doorzichtig), en waar de layer licht is (in RGB) moet het mask wit worden (dus dekkend/opaque).
Je kunt toch gewoon de content van een layer copy-pasten in een nieuwe (Grayscale) image?...
Ja dat kan, maar hoe krijg ik vervolgens dan die grayscale image in een mask. Als ik m'n geconverte grayscale image copy, vervolgens het mask selecteer in m'n originele image, en dan paste, gaat ie die grayscale image als nieuwe layer pasten. En niet over m'n mask heen.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op maandag 27 mei 2002 09:46 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Maar dan selecteert ie gewoon op wel/niet transparant. Maar gezien de comments mbt grayscale is dat niet de bedoeling lijkt me.
purcies, vandaar dat ik ook zei:
Als die layer gewoon bestaat uit vormen die je graag in dat mask wil hebben
;)

in principe gaf ik dus een overbodig antwoord omdat ie dat waarschijnlijk wel weet :{
Hij wil dus de watershed regions hebben...

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
in principe gaf ik dus een overbodig antwoord omdat ie dat waarschijnlijk wel weet
Hij wil dus de watershed regions hebben...
Uh, ja ik denk het wel :)

Kijk ik wil zowiezo de hele layer over m'n hele mask hebben. De content is meestal geen vormen, maar redelijk smooth overlopende gebieden. En vaak met verschillende kleuren. Dus, tja, typisch datgene wat je krijgt als ik de layer naar grayscale converteer. Dat wil ik in m'n mask hebben. Is dat watershed regions? :)
Pagina: 1