Toon posts:

[php] welke waarde toekennen aan variabele

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende script geschreven:
PHP:
1
<? include("config.php"); if($submit) { mysql_connect("$host","$db_user","$db_psw"); mysql_select_db("$db_name"); $nummer = "?????" <---------------------------------------- hier loop ik dus ffies vast. :($delete = "DELETE FROM top10 WHERE nummer='$nummer'"; $query = mysql_query($delete)or die(mysql_error()); echo "Het nummer is suc6vol verwijderd. <a href=\"top10.php\">Klik hier</a> om terug te gaan naar de Admin Functies."; } else { echo "<p><b>Top 10 Verwijder:</b></p>";echo "<form  method=post>";echo "  <table width='200' border='0' cellspacing='0' cellpadding='0'>";echo "    <tr>"; echo "      <td align='center' valign='top'>";echo "        <p>top10 nummer:<br>";echo "        </p>";echo "        <p>";echo "          <select name=nummer size='1'>";echo "            <option value=1 selected>1</option>";echo "            <option value=2>2</option>";echo "            <option value=3>3</option>";echo "            <option value=4>4</option>";echo "            <option value=5>5</option>";echo "            <option value=6>6</option>";echo "            <option value=7>7</option>";echo "            <option value=8>8</option>";echo "            <option value=9>9</option>";echo "            <option value=10>10</option>";echo "          </select>";echo "        </p>";echo "      </td>";echo "    </tr>";echo "    <tr>"; echo "      <td valign='top' align='center'>"; echo "        <input type=submit name=submit value=verwijder>";echo "      </td>";echo "    </tr>";echo "  </table>";echo "  </form>";}?> ?>

nu echter het probleem dat ik niet precies weet hoe ik
de waarde die je kiest op het form meegeeft aan de variable $nummer.

Het moet namelijk zo zijn... dat wanneer je een nummer kiest
dat hij dat record verwijderd uit de tabel top10.

wanneer deze tabel gevuld is... en ik geef een vaste waarde op dan werkt het wel. Het script werkt dus ok.

Tis dus echt alleen de vraag hoe ik die variable een gekozen nummer via een form geef...

iemand ID'en?

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

nu echter het probleem dat ik niet precies weet hoe ik
de waarde die je kiest op het form meegeeft aan de variable $nummer.
In principe is het zo dat je die variabele geen waarde meer mee hoeft te geven (probeer 'm even te outputten met echo), maar anders kun je met de wat oudere PHP versies de variabele inlezen via $HTTP_POST_VARS of met de laatste(n) met $_POST
meer info in de manual ;)
(zie evt. ook bij configuratie de directive register_globals)
Het moet namelijk zo zijn... dat wanneer je een nummer kiest
dat hij dat record verwijderd uit de tabel top10.
dat zou idd zo moeten werken ja ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
ah zojuist nog ffies verder geprutst...

en heb hetvolgende veranderd en het werkt..
PHP:
1
<?echo "<form  method=post action=$nummers=nummer>";?>

Verwijderd

Topicstarter
valt me toch wat raar op...

bij het SQL statement heb ik toch staan $nummer

en bij de form action $nummers..

wazige.. is dat het wel werkt.. maar wanneer ik de variabelen dezelfde naam geef... wat me toch meer logisch
lijkt... dat ie het dan niet doet :?

iemand een verklaring?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

PHP:
1
<?$nummer = "?????" <---------------------------------------- hier loop ik dus ffies vast. :(?>

haal die hele regel weg,
als $submit false is, (de eerste keer dat het form wordt opgeroepen) wordt dit stuk niet uitgevoerd, als $submit true is (bestaat na een submit van het form) dan bestaat de waarde van $nummer dus ook al (de geslecteerde waarde in het select-menu)

je oplossing met de action is onzin, als dat werkt komt het doordat je script zelf al werkte, dit ding doet enkel onzin schrijven:
action="?1=nummer" is bv de output als $nummers 1 is, maar ik vermoed eerder dat de hele variable $nummers niet bestaat in je script, immers verder gebruik je $nummer

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
thnx THNX RM..

idd dat action gedoe leek gewoon te werken omdat de rest van het script het dus wel goed deed.

hi nu werkt ie ok... en nu ziet het er ook wat logischer uit.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09
Leer trouwens eens nette html schrijven. Dus al je attributen quoten. Verder is dit debugging werk.
Pagina: 1