Op zondag 26 mei 2002 20:45 schreef BS het volgende:
Ik ben van plan een canon D60 te gaan kopen en heb ondekt dat deze in Duitsland een heel stuk voordeliger is.
Ik heb deze camera al een tijdje, maar heb hem gewoon in Nederland gekocht. Het prijsverschil vond ik wel meevallen, en ik vind een beetje service wel fijn, daar wil ik dan ook wel iets extra's voor betalen.
Als ik deze camera in Duitsland zou kopen en er is een probleem mee, kan ik dan garantie in Nederland vragen of moet dit dan via de duitse winkel of Canon Duitsland.
Je krijgt er een europese garantiekaart bij, dus in principe zou je hem gewoon in nederland naar canon moeten kunnen terugsturen. Maar voor zover ik weet is de verkoper uiteindelijk verplicht om garantie te geven, en niet de fabrikant.
Persoonlijk zou ik het niet aandurven bij zo'n aankoop. Daarbij is de camera lang niet alles wat je koopt, waarschijnlijk heb je over een tijdje meer geld aan lenzen, flitsers en andere accessoires uitgegeven dan aan de body zelf. Dan vind ik het wel fijn om die dingen bij een gewone winkel te halen, zodat je even kunt kijken hoe een bepaalde lens bevalt, of hij bijvoorbeeld niet veel zwaarder is dan je had verwacht enzo. Bij zo'n winkel kun je er dan even mee spelen en kun je gelijk advies krijgen, bij een postorder bedrijf meestal niet. De goedkoopsten verkopen trouwens meestal alleen maar de body's en wat andere toestellen, niet eens de accessoires. Ik denk omdat die minder snel verkocht worden en er minder winst op te maken valt. Echte dozenschuivers dus.
Foto Konijnenberg, waar ik hem gekocht heb, haalt trouwens de camera's ook uit Duitsland, omdat ze daar een stuk beter te krijgen zijn. Er zit dan ook een Canon Deutschland sticker op de doos. Het is voor de rest wel de engelse versie, dus met engelstalige handleiding.
Verder hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat het verschil is tussen de gewone versie en de pro versie van deze camera.
De pro kit, zoals die vaak wordt genoemd is gewoon de standaard kit (cam + lader + accu + software en kabels) plus de battery grip, en vaak een microdrive.
Zelf heb ik een vergelijkbare kit, alleen heb ik in plaats van een microdrive een 512 megabyte sandisk ultra cf kaart gekocht, omdat die minder kwetsbaar is.
Als laatste wil ik je nog vragen welke lenzen je erbij wilt aanschaffen, en waarom. Ik gebruik zelf nog een geleende canon ef 28-135mm f/3.5-5.6 IS lens. De image stabilizer hiervan bevalt me wel goed, ik heb erg scherpe foto's gemaakt op sluitertijden veel lager dan met normale lenzen mogelijk is, maar de scherpte, kleur en contrast zou net iets beter kunnen, verder zijn ook wat chromatische aberraties zichbaar, en zijn bij gewone analoge foto's (op een eos 30) de hoeken iets donkerder bij volledige opening op de groothoekstand (met fuji velvia diafilm).