Toon posts:

[RedHat] en apt-get, werkt dat een beetje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is dus de vraag, of apt-get op RedHat een beetje fatsoenlijk werkt?

Iemand die daar ervaring mee heeft?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
redhat heeft volgens mij helemaal geen apt-get :?
is voor zover ik weet alleen van debian :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

apt-get en redhat?????

Euh, sja. Ik raad je ten strengste af om meerdere packetmanagers door elkaar te gebruiken.

Dus op debian geen rpm en op redhat geen apt-get. Gewoon zelf van source installeren als je zo graag niet de rpm wilt. En als je zo graag apt wil, ga je maar debian installeren.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ehm, apt-get hoeft helemaal niet .deb-specifiek te zijn. Het is in theorie alleen het systeem om automatisch te kunnen upgraden. Met apt4rpm of iets gelijkaardigs kun je ook gewoon de apt-features gebruiken maar dan met RPM's, waarbij je dus geen twee package managers naast elkaar gebruikt. Of het goed werkt durf ik niet te zeggen, maar ik heb eerlijk gezegd niet de verwachting dat het even goed werkt als bij Debian. De packages waarmee apt-get daar werkt zijn vaak van betere kwaliteit, kennen meer typen afhankelijkheden en zijn beter op onderlinge samenwerking getest. Maar wie weet zijn dat wel vooroordelen, dus probeer het gewoon eens en vertel hoe het werkt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het werkt als een speer !!

Ik heb het net geinstalleerd van http://www.freshrpms.net/apt/ en vervolgens
Xine en Quanta met apt-get install geinstalleerd.

Het werkt perfect, ik kan alle opties van de Debian apt-get gebruiken behalve dselect-upgrade (logisch...)

Als je RedHat draait zou ik dit eens proberen :)

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32

MadEgg

Tux is lievvv

1 word:

emerge

Meer is niet nodig :7

Tja

Verwijderd

Heel interessant gebeuren best wel apt-get voor RPM. Tenminste dat is mijn mening.

Heb ik gelijk een vraag zouden er mensen interesse hebben om een apt-site voor RedHat/Mandrake te runnen. Zelf heb ik daar op dit moment de mogelijkheden niet voor.

Maar als je naar de handleidingen op www.freshrpms.net kijkt dan is het allemaal niet zo vreselijk moeilijk.

Zouden er verder nog wezenlijke verschillen zijn tussen apt-get (RedHat versie ) en het urpmi - gebeuren van Mandrake?

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 09:08

2P

:wq

Apt bestaat ook voor Slackware :)
Deze is te vinden op www.linuxpackages.net.
Ik heb het alleen nog nooit gebruikt want ik ben bang dat Slackware en Apt niet goed samen gaat. Straks krijg ik een systeem dat voor geen ene kant meer werkt en dat wil ik natuurlijk ook niet ;)

Doe bv. maar eens een apt-get dist-upgrade.
Ik ben bang dat me Slackware systeempje daarna niet goed meer zal werken. Hetzelfde geldt dan ook voor Redhat, enz..

Verwijderd

Het belangrijkste is dat je packages uit een bron gebruikt, tenzij je weet wat je doet en wat een package inhoud.
Als je dus redhat rpms op slackware gaat installeren vraag je om problemen denk ik.

En verschillen tussen apt en urpmi?
Er zijn meerdere verschillen,
- bijv. urpmi is in C met perl geprogrammeerd en apt is in C++.
- Apt gaat vaak erg strikt met depndencies om. Je hoeft het niet in je hoofd te halen om een rpm te installeren met --nodeps, want dan heeft apt zoiets van "zoek het zelf maar uit", terwijl urpmi daar uiteindelijk niet om geeft. Het is maar net wat je fijn vindt.
- En apt houdt niet van dependencies op files, zoals "Requires: /usr/bin/perl" wat in rpms veel gebruikt wordt. Dat maakt het wat minder geschikt voor rpms. Of dat zou intussen verholpen moeten zijn in de rpm fork.
- Apt kan niet overweg met keuzes die interactief zijn, zoals;
1. kernel
2. kernel-smp
Please choose 1 or 2
- Apt heeft Suggests, waarbij tijdens het installeren van een rpm een andere gesuggest wordt. Rpm en urpmi kunnen dit niet, dus apt voor rpm ook niet.

Verwijderd

was up2date voor redhat niet ongeveer hetzelfde als apt-get voor debian? i.e. downloaden en installeren van geselecteerde software pakketen en het systeem bijhouden met bugfixes en updates. of zijn er verschillen, 1 ding weet ik al, bij redhat moet je je registreren

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:08

Sorcerer8472

Mens sana?

Bij mij werkt apt-get op een zo goed als kale RH8 niet :(
Dit krijg ik te zien bij 'apt-get install programma' (bij alles zegt ie hetzelfde):
Reading Package Lists... Done
Collecting File Provides... Error!
E: could not open RPM package list file /var/state/apt/lists/apt.freshrpms.net_redhat_8.0_en_i386_base_pkglist.os: (no error)
E: Problem opening /var/state/apt/lists/apt.freshrpms.net_redhat_8.0_en_i386_base_pkglist.os
E: The package lists or status file could not be parsed or opened.
Misschien dat iemand kan helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-12-2002 16:18 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

apt-get update gedaan ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
klopt je sources.list wel?

Ik ben inderdaad ook benieuwd of dat een beetje werkt met redhat. Ik heb ook al een heleboel goede dingen over red carpet gehoord, de packagemanager van ximian voor een aantal linuces.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

apt-get voor redhat is zeer relax, om het kort maar krachtig te zeggen, alleen jammer dat er zo weinig packages in die lijst staan

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 18:17

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Zelf heb ik er ook eens meegespeeld en het werkt erg makkelijk.
Met synaptic is het helemaal goed te gebruiken.
En de lijst van Freshrpms.net is toch wel redelijk gevuld :?

[ Voor 14% gewijzigd door koffiedrinker op 19-12-2002 20:43 ]

Koffie werkt echt!

Verwijderd

koffiedrinker schreef op 19 december 2002 @ 20:42:
Zelf heb ik er ook eens meegespeeld en het werkt erg makkelijk.
Met synaptic is het helemaal goed te gebruiken.
En de lijst van Freshrpms.net is toch wel redelijk gevuld :?
wordt iets te weinig/laat geupdate

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 18:17

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 21:17:
[...]

wordt iets te weinig/laat geupdate
Dat zie ik nu ook.
In het verleden was me dat nooit zo opgevallen :?

Maar er zijn toch wel weer repositories, zie ik hier.
Werken die niet beter?

Koffie werkt echt!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:08

Sorcerer8472

Mens sana?

Had ik dus niet :) Thanx!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Pagina: 1