HD vervangen door raid (2 schijven)

Pagina: 1
Acties:

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43
Ik heb sinds kort een mooi mobo met RAID-cotroller. Omdat ik nog geen geld had hangt er tot nu toe 1 40bg disc aan. Binnenkort wil ik echter 2x 60 gb (mirrored) gaan gebruiken.

Hoe kan ik het beste de date van de 40gb schijf overbrengen naar de 60gb schijven? Het is dus de bedoeling dat alle date van mijn huidige schijf op de 60gb schijf komen, waarna ik kan gaan mirroren.

Ik had zelf al bedacht om eerst de 40gb schijf en 1 60gb schijf in raid te hangen en dat de data te kopieren naar de 60gb schijf als het ware. Daarna de 40gb schijf vervangen door de 2e 60gb schijf en weer t array te rebuilden. Kan dat zomaar?

Alvast bedankt voor de moeite :).

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
je kan toch ook gewoon die met die twee schijven een array aanmaken, en dan de hele handel kopieren?
zitten toch genoeg IDE-poorten op, of niet?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• WheeleE
Op zondag 26 mei 2002 17:56 schreef Flat© het volgende:
je kan toch ook gewoon die met die twee schijven een array aanmaken, en dan de hele handel kopieren?
zitten toch genoeg IDE-poorten op, of niet?
Ja dat wel, maar gaat dan dan ook goed met de bestanden die in gebruik zijn en de MBR's?

Ik had het nog niet vermeld, maar de 40gb schijf wordt niet meer gebriukt, dus doet dan ook geen dienst meer als bootschijf.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 15:06

tweakerbee

dus..?

Stappenplan:

- kopieer met DriveImage oid de data naar een 60GB disk
- gebruik PartitionMagic oid om de partitie te resizen

- gooi de tweede 60GB disk aan je RAID controller en haal de 40GB los
- laat de array rebuilden (en dus de data van schijf 1 naar schijf 2 kopieren

Werkt prima.

Je kunt ook eerst de array bouwen en dan kopieren, 't is maar wat je leuker vindt.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Installeer de RAID controller in Windows (zeer belangrijk!).
Maak met Ghost een Image op CDR(W), van je huidige bootpartitie. Hang je twee schijven aan de RAID controller, zet de array op in het RAID BIOS en maak er met FDISK een partitie op die net zo groot of groter is dan je huidige bootpartitie.

Stel in je BIOS in dat er van de RAID config moet worden geboot. Zet dan de image terug op je RAID. Booten maar.
(Dit heeft bij mij gewerkt.)

Maak onder Windows meer partities. Kopiëren van je 40 GB naar de raid, en dan kun je je 40 GB leegmaken. Je hoeft natuurlijk niet je OS partitie te kopiëren, want die is al geghost.

Ik neem aan dat je RAID-1 kiest voor veiligheid. Als 1 schijf stuk gaat, kun je die gewoon vervangen. IK zou kiezen (heb gekozen) voor RAID-0, vanwege de snelheid en meer ruimte. Maar ik houd wel goede backups op CD bij.

[schreeuwmodus]
ZELFS MET RAID-1 IS JE DATA NIET 100% VEILIG. ALS JE MOBO OF CONTROLLER STUK ZOU GAAN, BEN JE TÓCH ALLES KWIJT. WANT JE KUNT JE SCHIJVEN NÍÉT VAN DE ENE NAAR DE ANDERE CONTROLLER VERPLAATSTEN!
[/schreeuwmodus]

Dat is iets wat veel mensen vergeten. Ze denken met RAID-1 100% veilig te zijn. Als bovenstaande gebeurt, zul je je RAID schijven aan een mobo moeten hangen met EXACT dezelfde controller, om je data te redden.

• WheeleE
Nou mensen, bedankt voor de duidelijke info! :)

Ik denk dat het zo wel moet lukken. Als t is gelukt laat ik t wel even weten.

Merci! :)
Pagina: 1