Ik zoek drivers voor mijn raidcontroller...

Pagina: 1
Acties:

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een MSI 845 Ultra ARU gekocht, waar een onboard Fasttrack133 Light (PDC20276) raidcontroller op zit.

Nu kan ik alleen geen Redhat-drivers vinden, en daar baal ik flink van :(

Heeft iemand een idee waar ik die zou kunnen vinden? Liefst voor RH 7.3, maar anders voor 6.2

Alvast bedankt!

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Probeer het eens op de Promise site. Of gebruik de search want dit onderwerp is al tig maal voorbij gekomen.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Heb ik gedaan, maar bood geen soelaas...

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Als ze niet bij Promise staan kun je het denk ik vergeten. Misschien dat de in de kernel aanwezige drivers werken maar ik acht die kans redelijk klein.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Klopt, Redhat vind niks...

Shit, dan maar software-raid pakken... :(

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Software RAID is niet langzamer dan de half hardware/software RAID van de Promise & Highpoint controllers.
Dus zo erg is dat niet :)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Vreemd hier staat toch echt dat er drivers voor zou moeten zijn

http://www.promise.com/product/oem_ataraid_pdc20276_eng.asp

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Ja, maar zie ze dan maar eens te vinden :(

Zie http://support.promise.com/Linux/Default.htm

Motor-Forum.nl

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
in de 2.5.x moeten ze zitten (van af 8 of 6)
maar ze werke niets eens :(
krijg nix te zien

dan maar niet me hd raidte :P
en me mp3-tjes afspelen

Verwijderd

Zijn er eigenlijk al HOWTO's voor de installatie op een promise RAID config zonder extra hdd?

Verwijderd

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

drivers voor een raid ??

dat werkt toch niet !

ik heb een professionele raid 5 controller van mylex. maar het is juist de bedoeling dat de rest van de pc het gewoon als 1 disk ziet.... daar is die controller voor.

de backup word door de controller geregeld.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik heb gewoon ftp://ftp.promise.com in mijn adresbalk gezet en er handmatig heengebladerd.

De site kan iets anders zijn, maar kijk waar de download links op die site heen wijzen en vul de hele lijn in behalve het bestand. Dan zelf verder koekeloeren en dan kom je er wel :)

Ik heb een promise RAID controller werkend onder linux (wel debian) dus het kan wel.

Kijk ook eens op http://people.redhat.com/arjanv/

Ow enneh, compileer anders een eigen kernel met PDC RAID support. Moet je in het begin wel aankruisen dat je beta drivers wilt gebruiken (eerste optie in hoofdmenu)

ieeeepppppp :P

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Op maandag 27 mei 2002 07:35 schreef xychix het volgende:
drivers voor een raid ??

dat werkt toch niet !

ik heb een professionele raid 5 controller van mylex. maar het is juist de bedoeling dat de rest van de pc het gewoon als 1 disk ziet.... daar is die controller voor.

de backup word door de controller geregeld.
En moet je vor die mylex geen ondersteuning in je kernel hebben dan :?
dacht het wel.
Ik heb hier al eens eerder een discussie over gehad met een collega van mij. Inderdaad zou de raid controller een extra disk aan je bios moeten aanbieden, en zou het OS neits over die raidcontroleer hoeven te weten. Echter, met alle raid controllers (die ik ken.. en dat zijn er ondertussen aardig wat.) moet je een driver laden, voordat het OS de disk ook maar ziet.

Duderuud, collega M-F'er.. Als het al gaat werken, zal het eerder werken met de latere versies van RedHat, omdat daar wat nieuwere kernels in worden gebruikt. RH 6.2 gebruikt de 2.2 kernel, en das voor de nieuwere IDE raid controllers niet genoeg. :(

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik heb een MSI 845 Ultra ARU gekocht, waar een onboard Fasttrack133 Light (PDC20276) raidcontroller op zit.

Nu kan ik alleen geen Redhat-drivers vinden, en daar baal ik flink van :(
Alleen ATA 133 is ondersteund, de RAID niet. Promise RAID is gewoon bagger eersteklas, niks anders als problemen. Software RAID is in de meeste gevallen nog sneller.

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 09:18 schreef CyberJ het volgende:

[..]

En moet je vor die mylex geen ondersteuning in je kernel hebben dan :?
dacht het wel.
Ik heb hier al eens eerder een discussie over gehad met een collega van mij. Inderdaad zou de raid controller een extra disk aan je bios moeten aanbieden, en zou het OS neits over die raidcontroleer hoeven te weten. Echter, met alle raid controllers (die ik ken.. en dat zijn er ondertussen aardig wat.) moet je een driver laden, voordat het OS de disk ook maar ziet.
Ik denk dat je hier twee dingen samen voegt, voor iedere disk controller, ongeacht ide of scsi heb je een driver nodig. Voor de standaard ide-raid controllers van een euro of 50 zit de logica in de driver van de raidcontroller dus vandaar dat deze onderlinux alleen maar als "normale" ide controller werken, deze logica zit simpelweg niet in de driver. De hardware raidcontrollers zoals de duurdere ider-raid (3ware, adaptec, etc) en de scsi raidcontrollers hebben deze logica op de kaart zitten. De kaart doet dan gewoon alsof hij een ide/scsi controller is met daaraangekoppelt disks. Deze disks zijn echter geen disks maar een virtuele disks welke bestaan uit combinatie van disks (raid 0,1,3,5, 10,30,50 etc). In dit geval moet de driver alleen de controller aan te sturen en niet zoals de eerdergenoemde ide-raidcontrollers de gehele afhandeling te doen van een stripeset.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Compileer nou eerst maar eens een kernel met de opties die ik eerder gezegd heb en voer het makedev scriptje uit dat arjanv gemaakt heeft op people.redhat.com.

/dev/ataraid/d0p1 wordt dan partitie1 op je controller
/dev/ataraid/d0p2 de tweede, etc. Die kun je gewoon mounten.
Gebruik ook het good-bad DMA model gedoe en verder ALLEEN de generic IDE controller. NIET je mobo-specifieke ding en NIET de promise driver die onder generic IDE controller support zit, maar de promise optie onder ATA-raid controllers.

Ik zoek nog een manier om direct alles op die partitie te krijgen en daarvanaf te booten, maar dat komt tzt wel.

Linux native RAID en zo hoef je dan in principe niet te installeren. Kan wel, maar is niet nodig om Raid te gebruiken met een promise controller.

ieeeepppppp :P

Pagina: 1