Toon posts:

Bidden, verjaardagen, moederdag onzin/geen onzin

Pagina: 1
Acties:
  • 652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hier een paar interessante zaken :

Bidden voor eten: Voor de mensen die gelovig zijn: Waarom zouden jullie nog voor God gaan bidden voordat jullie gaan eten? Als jullie in God geloven, Geloven jullie ook dat God jullie geschapen heeft. Hij heeft ons zo geschapen dat wij voedingsstoffen nodig hebben, die ons lichaam omzet in energie en bouwstoffen, zodat wij kunnen overleven. Met andere woorden: Wij hebben eten en drinken nodig om te overleven, omdat God ons zo geschapen heeft. Waarom zouden we hem dan nog bedanken voor het eten? Het voedsel dat we hier op deze aarde kunnen krijgen hoort gewoon bij de mensheid. We gaan god toch ook niet bedanken dat wij bestaan? Waarom zou je hem bedanken voor iets wat wij ongevraagd wilden? Niet in de negatieve zin van : wij willen niet bestaan omdat we er ook niet om gevraagd hebben, maar in de zin van : Wij hebben er letterlijk niet voor gekozen om hier rond te lopen op deze wereld. Dat heeft God voor ons beslist. Terugkomend op het onderwerp: Hij heeft besloten dat we maar moesten bestaan en hij heeft ons zo gemaakt dat we de bestaande, natuurlijke bronnen van de aarde kunnen consumeren. Dat het eten elke dag op je bord ligt, is te danken aan de industrie en landbouw en niet aan God, want anders zou hij ons niet zo geschapen hebben. Als hij geen natuurlijke bronnen had geschapen op de aarde had hij ons ook niet geschapen anders konden we niet overleven. Mijn punt is moeilijk uit te leggen, ik hoop dat het zo iets begrijpbaarder is. Probeer je dit eens voor te stellen : Na je dood kom je eindeijk te weten wie god is en je mag 1 zin spreken. Je vraagt: Dank u God voor al het eten en drinken (spijs). Wat zou God antwoorden ? Logisch zou zijn dat God zou zeggen : Ja Duh natuurlijk is er eten voor de mensheid anders had ik jullie toch niet zo gemaakt dat jullie voedsel nodig hebben ?

Verjaardagen: Waarom vieren we verjaardagen ? Waarom vinden mensen het zo belangrijk dat ze elke keer een kado of kaartje krijgen als de aarde weer een rondje om de zon heeft gedraaid sinds je geboorte? Op de tijdlijn vanaf de oermens, moet er iemand zijn geweest die dit verschijnsel bedacht heeft ( het lijkt me onwaarschijnlijk dat meerdere mensen op hetzelfde id zijn gekomen op precies hetzelfde tijdstip ) Dus 1 iemand komt op het idee om elk jaar een feest te houden ten ere van je bestaan. En nu zijn er Miljarden mensen die nog steeds het oeroude ritueel navolgen, allemaal dankzij het idee van 1 persoon. Klinkt dat niet een beetje ziek ? Vervolgens krijg ik elk jaar een kaartje in de bus van mensen waar ik vroeger mee om ging, maar die ik nu al jaren niet gezien heb. Zijn dat nu echte vrienden of zijn het mensen die alleen maar een kaartje sturen omdat mijn naam op hun kalender staat ? Ik geef mijn moeder het hele jaar door op willekeurige dagen kadootjes geld enzovoorts. Ik vergeet 1 keer haar "verjaardag" en ze wordt kwaad. Ze zegt : Denk je dan niet eens aan me? heb je geen respect voor je moeder ? Ahum ik vind het geven van kadoos om geen enkele spcefieke reden veel meer een blijk van dat je om die persoon denkt, dan het geven of sturen van goederen, alleen maar om een reden die ooit eens een persoon heeft bedacht en waar iedereen nu standaard aan doet ongeacht of je nu steeds aan die persoon denkt of niet.
Ja wat dat betreft vind ik die Jehova Getuigen nog niet eens zo'n slechte leer hebben. ( hoewel een feestje er altijd in gaat hehe )

Moederdag : Ook hier moet er weer iemand zijn die dit bedacht heeft.. Alleen mijn vraag is : Is het bedacht uit respect voor je moeder, die zoveel voor je zorgt en je liefhebt ( ook weer dubbelzinnig, want anders had ze toch geen kinderen genomen ? ) Of is het bedacht door de Handelaren, die zo op die dag weer extra winst krijgen. Omdat iedereen maar weer braaf het idee van die bepaalde persoon, die het bedacht heeft, na te streven en dus maar weer braaf een kado gaat kopen. Hallo Jongens waar zijn we dan helemaal mee bezig ? Ik snap Uberhaupt niet hoe zo'n id in de wereld komt en dat er genoeg mensen zijn die het id accepteren.

Verwijderd

Viper0102: Een hele boel door elkaar
1. Gelovigen bidden voor het eten omdat in hun ogen god hiervoor zorgt. god draagt zorg voor hun bestaan en zorgt er in hun ogen ook voor dat zij elke dag overleven. hij schiep alles en is verantwoordelijk voor al het leven op aard. Hier zijn ze hem dankbaar voor, vandaar dat bidden.

2. verjaardagen lijkt me enkel en alleen voor het feest en de cadeautjes. Bovendien ontmoet je zo je familie nog eens.

3. Moederdag is, voor het geval je dit nog niet wist, in het leven geroepen door de Katholieken. Traditie is daarna gretig in stand gehouden door winkeliers (en stiekem ook die moeders ;) )

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op zondag 26 mei 2002 17:16 schreef Viper0102 het volgende:
Bidden voor eten: Voor de mensen die gelovig zijn: Waarom zouden jullie nog voor God gaan bidden voordat jullie gaan eten? Als jullie in God geloven, Geloven jullie ook dat God jullie geschapen heeft. Hij heeft ons zo geschapen dat wij voedingsstoffen nodig hebben, die ons lichaam omzet in energie en bouwstoffen, zodat wij kunnen overleven. Met andere woorden: Wij hebben eten en drinken nodig om te overleven, omdat God ons zo geschapen heeft. Waarom zouden we hem dan nog bedanken voor het eten? Het voedsel dat we hier op deze aarde kunnen krijgen hoort gewoon bij de mensheid. We gaan god toch ook niet bedanken dat wij bestaan? Waarom zou je hem bedanken voor iets wat wij ongevraagd wilden? Niet in de negatieve zin van : wij willen niet bestaan omdat we er ook niet om gevraagd hebben, maar in de zin van : Wij hebben er letterlijk niet voor gekozen om hier rond te lopen op deze wereld. Dat heeft God voor ons beslist. Terugkomend op het onderwerp: Hij heeft besloten dat we maar moesten bestaan en hij heeft ons zo gemaakt dat we de bestaande, natuurlijke bronnen van de aarde kunnen consumeren. Dat het eten elke dag op je bord ligt, is te danken aan de industrie en landbouw en niet aan God, want anders zou hij ons niet zo geschapen hebben. Als hij geen natuurlijke bronnen had geschapen op de aarde had hij ons ook niet geschapen anders konden we niet overleven. Mijn punt is moeilijk uit te leggen, ik hoop dat het zo iets begrijpbaarder is. Probeer je dit eens voor te stellen : Na je dood kom je eindeijk te weten wie god is en je mag 1 zin spreken. Je vraagt: Dank u God voor al het eten en drinken (spijs). Wat zou God antwoorden ? Logisch zou zijn dat God zou zeggen : Ja Duh natuurlijk is er eten voor de mensheid anders had ik jullie toch niet zo gemaakt dat jullie voedsel nodig hebben?
Als jij een kado krijgt, zeg je toch ook 'dankjewel'? Hetzelfde met eten - je dankt dat je eten hebt. Het heeft niets te maken met biologie of wat dan ook, maar gewoon het feit dat je eten op je bord hebt. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld veel afrikanen. Het is een stukje dankbaarheid dat ook voor niet-gelovigen van toepassing is.
Verjaardagen: Waarom vieren we verjaardagen ? Waarom vinden mensen het zo belangrijk dat ze elke keer een kado of kaartje krijgen als de aarde weer een rondje om de zon heeft gedraaid sinds je geboorte? Op de tijdlijn vanaf de oermens, moet er iemand zijn geweest die dit verschijnsel bedacht heeft ( het lijkt me onwaarschijnlijk dat meerdere mensen op hetzelfde id zijn gekomen op precies hetzelfde tijdstip ) Dus 1 iemand komt op het idee om elk jaar een feest te houden ten ere van je bestaan. En nu zijn er Miljarden mensen die nog steeds het oeroude ritueel navolgen, allemaal dankzij het idee van 1 persoon. Klinkt dat niet een beetje ziek ? Vervolgens krijg ik elk jaar een kaartje in de bus van mensen waar ik vroeger mee om ging, maar die ik nu al jaren niet gezien heb. Zijn dat nu echte vrienden of zijn het mensen die alleen maar een kaartje sturen omdat mijn naam op hun kalender staat ? Ik geef mijn moeder het hele jaar door op willekeurige dagen kadootjes geld enzovoorts. Ik vergeet 1 keer haar "verjaardag" en ze wordt kwaad. Ze zegt : Denk je dan niet eens aan me? heb je geen respect voor je moeder ? Ahum ik vind het geven van kadoos om geen enkele spcefieke reden veel meer een blijk van dat je om die persoon denkt, dan het geven of sturen van goederen, alleen maar om een reden die ooit eens een persoon heeft bedacht en waar iedereen nu standaard aan doet ongeacht of je nu steeds aan die persoon denkt of niet.
Ja wat dat betreft vind ik die Jehova Getuigen nog niet eens zo'n slechte leer hebben. ( hoewel een feestje er altijd in gaat hehe )
Ik vind het goed dat mensen op momenten feest vieren. Dit geeft bijvoorbeeld de kans voor de familie om bij elkaar te komen. Je zou kunnen beredeneren dat dit altijd moet kunnen, maar de datum van een verjaardag is vast, en daarmee is het vaak al bij voorbaat vastgelegd in agenda's van familieleden. Het kado dat je krijgt is een gift - iets wat waar je wat aan hebt. Het is juist leuk om af-en-toe, op speciale gelegenheden, iets te geven of te krijgen.
Moederdag : Ook hier moet er weer iemand zijn die dit bedacht heeft.. Alleen mijn vraag is : Is het bedacht uit respect voor je moeder, die zoveel voor je zorgt en je liefhebt ( ook weer dubbelzinnig, want anders had ze toch geen kinderen genomen ? ) Of is het bedacht door de Handelaren, die zo op die dag weer extra winst krijgen. Omdat iedereen maar weer braaf het idee van die bepaalde persoon, die het bedacht heeft, na te streven en dus maar weer braaf een kado gaat kopen. Hallo Jongens waar zijn we dan helemaal mee bezig ? Ik snap Uberhaupt niet hoe zo'n id in de wereld komt en dat er genoeg mensen zijn die het id accepteren.
Het is bedacht vanuit commerciele overwegingen. Maar de gedachtengang erachter is zeker niet slecht. Wat ik me afvraag is waarom je vraagtekens bij deze drie punten plaatst. Ben je er daadwerkelijk 'tegen'? Of zijn het gewoon stellingen waar je graag over wil discussieren en waar je niet perse voor bent.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 17:43 schreef Irons het volgende:

[..]

1. Gelovigen bidden voor het eten omdat in hun ogen god hiervoor zorgt. god draagt zorg voor hun bestaan en zorgt er in hun ogen ook voor dat zij elke dag overleven. hij schiep alles en is verantwoordelijk voor al het leven op aard. Hier zijn ze hem dankbaar voor, vandaar dat bidden.
Hoe kun je nu dankbaar zijn voor iets wat alle vanzelfsprekendheid van de wereld draagt? Je gaat je moeder toch ook niet elke dag bedanken, dat je rond mag lopen op de aarde? Normaal bedank je toch alleen iemand die iets voor je doet wat je zelf wilt. Het leven ging ongevraagd. Of we hier nu zijn door god of niet door god en daar moeten we het beste van maken of we het nu leuk vinden of niet.
god draagt zorg voor hun bestaan en zorgt er in hun ogen ook voor dat zij elke dag overleven.
Euhm overleven ? Ik denk dat god er wel overna had gedacht, dat we niet meteen dood zouden gaan nadat hij ons geschapen had. Met andere woorden, het was allemaal bedoeld geweest dat we het zouden gaan overleven eeuw in eeuw uit. Dus God bedanken omdat je elke dag overleeft is gewoon een cirkelvraag. De enige mensen die je kunt bedanken zijn de mensen zelf. Want helaas heeft god ons ook het vermogen gegeven om ons zelf uit te moorden. Het is aan onszelf te danken dat we het nog niet massaal doen. En dat gelukkig het merendeel van de bevolking op aarde liever in harmonie met elkaar wil leven en elkaar in leven wil houden. Het had ook gemakkelijk anders kunnen zijn!!!
2. verjaardagen lijkt me enkel en alleen voor het feest en de cadeautjes. Bovendien ontmoet je zo je familie nog eens.
Ja maar of die familie nu echt om je geeft als ze je door de rest van het jaar niet eens bellen of gewoon even langskomen. You'll never know ;(
3. Moederdag is, voor het geval je dit nog niet wist, in het leven geroepen door de Katholieken. Traditie is daarna gretig in stand gehouden door winkeliers (en stiekem ook die moeders ;) )
Moederdag is, voor het geval je dit nog niet wist, in het leven geroepen door de Katholieken ==> Reden ? We moeten onze scheppers eren, waarderen en respecteren, omdat we hier mogen zijn? Maar daar hebben ze toch zelf voor gekozen lol

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 17:52 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

Als jij een kado krijgt, zeg je toch ook 'dankjewel'? Hetzelfde met eten - je dankt dat je eten hebt. Het heeft niets te maken met biologie of wat dan ook, maar gewoon het feit dat je eten op je bord hebt.
Ofcourse, maar ik zeg dankjewel tegen mijn moeder die het voor me klaar maakt en dankjewel voor de industrie, die me de mogelijkheid biedt om makkelijk aan goed eten te komen. Andere mensen bedanken alleen God. Dat is net even het verschil. God bedanken vind ik dus dubbelzinnig
Ik vind het goed dat mensen op momenten feest vieren. Dit geeft bijvoorbeeld de kans voor de familie om bij elkaar te komen. Je zou kunnen beredeneren dat dit altijd moet kunnen, maar de datum van een verjaardag is vast, en daarmee is het vaak al bij voorbaat vastgelegd in agenda's van familieleden. Het kado dat je krijgt is een gift - iets wat waar je wat aan hebt. Het is juist leuk om af-en-toe, op speciale gelegenheden, iets te geven of te krijgen.
Goed punt ben ik met je eens. Maar vind je ook dat iemand het recht heeft om je te verstoten als je het een keer vergeet? terwijl je normaal elke dag voor diegene klaar staat ?
Het is bedacht vanuit commerciele overwegingen. Maar de gedachtengang erachter is zeker niet slecht. Wat ik me afvraag is waarom je vraagtekens bij deze drie punten plaatst. Ben je er daadwerkelijk 'tegen'? Of zijn het gewoon stellingen waar je graag over wil discussieren en waar je niet perse voor bent.
Ben ik compleet met je eens. Met stelling 3 ben ik het niet eens. Met stelling 2 wil ik meningen peilen. Met stelling 1 wil ik goede tegenargumenten horen, waarom het bidden voor god voor een maaltijd juist wel belangrijk zou moeten zijn.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op zondag 26 mei 2002 18:19 schreef Viper0102 het volgende:
Ben ik compleet met je eens. Met stelling 3 ben ik het niet eens. Met stelling 2 wil ik meningen peilen. Met stelling 1 wil ik goede tegenargumenten horen, waarom het bidden voor god voor een maaltijd juist wel belangrijk zou moeten zijn.
Bidden voor je eten doe je als gelovige (en alleen gelovigen doen dat natuurlijk) omdat je God bedankt voor het feit dat je eten hebt. En dat is ook meteen de reden - ik bid als gelovige niet om het eten rein te maken ofzo. Het feit dat het logisch is dat we eten doet niets af aan het feit dat je dankbaar bent voor het hebben van eten (hoe zelfsprekend dat ook mag zijn). Het is gewoon een christelijke (en ik denk dat alle religies dit doen) gewoonte die net zo vanzelfspreken voor ons is, als het feit dat jij tegen je moeder zegt dat het eten lekker was, of het 'dank je wel' dat je zegt als je een kado krijgt.

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 17:16 schreef Viper0102 het volgende:
Hier een paar interessante zaken :

Bidden voor eten: Voor de mensen die gelovig zijn: Waarom zouden jullie nog voor God gaan bidden voordat jullie gaan eten?
Door God te bedanken, voel je dankbaarheid. Door dankbaarheid voel je tevredenheid. Door te tevredenheid voel je je een gelukkiger mens. Het is dus niet alleen God die hier beloond wordt.

Zelf probeer ik God elke dag te bedanken, voor de positieve dingen die ik heb meegemaakt, juist als de dingen meer eens tegenzitten. Het helpt.

Als geloof geen voordelen had, dan zouden e ook niet zoveel gelovigen zijn.
Verjaardagen: Waarom vieren we verjaardagen ? Waarom vinden mensen het zo belangrijk dat ze elke keer een kado of kaartje krijgen als de aarde weer een rondje om de zon heeft gedraaid sinds je geboorte?
Dat jij deze vraag stelt geeft aan hoe ontstellend rijk en decadent wij geworden zijn. In vroegere tijden waren er voor de mensen vaak maar weinig lichtpuntjes. En daarom schiepen ze momenten waarop ze even de barre realiteit konden vergeten. Daarbij is het natuurlijk ook een mooi moment voor bezinning. Verder verstevigt het de familiebanden.
Moederdag : Ook hier moet er weer iemand zijn die dit bedacht heeft.. Alleen mijn vraag is : Is het bedacht uit respect voor je moeder, die zoveel voor je zorgt en je liefhebt ( ook weer dubbelzinnig, want anders had ze toch geen kinderen genomen ? )
Moeder en vaderdag zijn bedacht door de middenstand, maar wat geeft het. De waarde bepalen de mensen zelf door de manier waarop ze er inhoud aan geven.

Een van de problemen van deze tijd is dat mensen het zo ontzettend goed hebben, dat ze niet meer beseffen dat ze het goed hebben en daardoor ontevreden worden. Want tevredenheid is een relatief begrip waar je zelf invulling aan moet geven en daarvoor heb je het juiste kader nodig. Daarom dank ik God ook wel eens voor alle klotedingen die ik heb meegemaakt, want juist die doen je beseffen hoe gelukkig je bent.

• epjwpsvk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik vind het zo'n onzin om te gaan bidden want god wat/wie is dat? kan best zijn dat iemand een leuk verhaaltje ooit in elkaar heeft gezet en iedereen is zo gek om in god te geloven. nou nee hoor ik dus echt niet. al die onzin. verjaardag vieren okay je bent die dag geboren en dat is een feit en dus mag het dan voor je best een feestdag zijn.

AMD Athlon64 2800+, Asus K8V, 2x 512MB PC3200 DDR SDRAM (PMI), (2x Hitachi Deskstar 7K250 80GB (7200RPM, SATA, 8MB) Raid 0, Club3D GeForce FX5900 XT 128MB

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Op dinsdag 28 mei 2002 11:23 schreef epjwpsvk het volgende:
Ik vind het zo'n onzin om te gaan bidden want god wat/wie is dat? kan best zijn dat iemand een leuk verhaaltje ooit in elkaar heeft gezet en iedereen is zo gek om in god te geloven. nou nee hoor ik dus echt niet. al die onzin. verjaardag vieren okay je bent die dag geboren en dat is een feit en dus mag het dan voor je best een feestdag zijn.
God is alles wat niet te verklaren is meestal... en voor sommigen is het alles |:(

Verwijderd

Inmiddels weten de meesten wel waar ik sta op het gebied van godsdienst, bidden voor eten is IMO dus belachelijk. Ik bedoel maar je hebt zelf voor het eten gezorgt, waarom ga je dan in rozeolifantsnaam iemand anders bendanken voor het werk dat je zelf hebt vericht?

Verjaardagen zijn IMO ook best wel onzin maar goed alles is een goed excuus voor een feest, ik zit er dus niet mee.

Moderdag, zie boven, ik weet niet wie het bedacht heeft maar volgens mij is het overgewaait uit de VS en is het netzoeits als de kerstmis tegenwoordig.

Verwijderd

ten eerste zie je het wat dat betreft fout. Jij ziet het voor jezelf waarschijnlijk zo dat jij zelf voor dat eten gezorgd hebt. gelovigen vinden het echter bijzonder dat god hen de mogelijkheid en kansen geeft om dagelijks een lekkere plak brood op de plank te krijgen. en ze achten hem daar dan ook verantwoordelijk voor.

En mensen. Ik maak er geen Big deal van. Maar Moederdag is dus niet in het leven geroepen door de middenstand of als commerciele truc. (dat is het nu mayb wel) Maar het is ooit begonnen als een katholiek feest ergens begin 20e eeuw.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Ik vind dat van dat bidden nergens op slaan, denkend aan het feit dat er miljoenen zijn die geen eten hebben is het helemaal niet zo normaal dat wij dat wel hebben. En als ik jou ongevraagd een cadeautje geef voor je verjaardag, dan bedank je mij toch ook :?
Het gaat niet om het feit of iets vanzelfsprekend is, juist de kleine dingen in het leven waarderen zorgen voor een diepere (afhankelijker) kijk op het leven.
Daarnaast bid je ook om een zegen over je eten (dat het zal zijn tot je gezondheid etc), en dat is weer helemaal niet zo heel gewoon als je dat vergelijkt met de rest van de wereld.
Kortom, het hele stukje slaat nergens op :)

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-12 14:54
onzin :)

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 09:46 schreef loona35 het volgende:
onzin :)
True, so true...

Overigens, in lang niet alle culturen worden verjaardagen gevierd, zelfs niet in Europa (Frankrijk, Griekenland)...

Eten op je bord is ook niet zo vanzelfsprekend. Mensen klagen erover dat Nederland kapot gaat, terwijl ze iedere dag toch zeker 3 maaltijden kunnen nuttigen en een dak boven hun hoofd hebben. Je moet wel erg ontsporen om je deze dingen niet te kunnen veroorloven...

Moederdag, tja, vraag dat maar aan je moeder...
Pagina: 1