Toon posts:

[Advies] Keuze tussen Epox 8KHA+ en ABIT-KG7-raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel een nieuw systeem aan het samenstellen, en heb alles al uitgezocht van de kast tot de kaarten :) Nu kom ik door het grote aanbod in moederborden een beetje in de knel. Ik heb tig topics uit de search doorgespit, de t.net reviews bekeken, en de 2 topics uit de faq doorgepluist.

De bedoeling is dat het nieuwe beestje komt te draaien in een blauwe Chieftec miditower. De processor, een AMD XP2100+ zal ik gaan koelen met een Zalman CNPS6000-CU (koper versie)en er gaat 512MB (wellicht 1GB) A-merk DDR in (welk merk, ben ik nog niet uit).

Waar gaat het systeem voor gebruikt worden. Af en toe een leuke game, veel webdevelopment werk (dat is mijn fulltime baan tevens), Photoshop werk, en natuurlijk om ergenissen te voorkomen bij het lange wachten op een ratelende harde schijf etc.

Nu lees ik uit de topics dat er veel tevreden Epox 8KHA+ gebruikers zijn. In eerste instantie heb ik me ook op dat moederbord gericht. In de reviews zijn de snelheidsverschillen tussen de KG7-Raid en de 8KHA+ te verwaarlozen. Overclocking zal ik niet gaan doen. Ik ben al dik tevreden met de hogere snelheid.

Ik zie alleen wel in de pricewatch dat de ABIT een stuk goedkoper is, en ook veel wordt aangeschaft. Ik zit alleen nog te twijfelen over of ik de raid van de ABIT nou echt nodig heb. Dat zou betekenen dat ik ook 2 HD's moet gaan aanschaffen. Ik zat qua HD's op een IBM van 40 of 60 GB, of is er een mogelijkheid om toch met raid een performance boost op 1 HD te verkrijgen? Ik las iig wel dat er bij de Epox moederborden extra overhead tov van de Abit op je cpu komt.

Verder ben ik benieuwd of de Zalman cooler wel op de borden past. Ik las nl. over nogal wat ruimtegebrek op de bordjes voor coolers.

Iemand die mij een advies kan geven... :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Die ZALMAN zal gewoon passen.
Eerlijk gezegt raad ik je het ABIT KG7 board aan boven het EPOX 8KHA+ vanwege het hebben van een andere chipset.
De AMD 761 chipset heeft minder 'nukken' dan de VIA KT266A chipset.
Het verschil in snelheid is inderdaad minimaal en te verwaarlozen.
Zelf heb ik beide chipsets gehad en vond de AMD chipset nog steeds de beste van beide, afgezien van het feit dat de KT266A chipset ietsje sneller was.
Aangezien je niet wilt overclocken maakt ook dit niet veel uit, hoewel zelfs de AMD chipset bij mij nog de 166MHz gehaald heeft.
RAID geeft een performance boost bij 2 dezelfde schijven.
Gebruik je gewoon 1 schijf, dan is de performance minimaal sneller dan als de schijf hangt aan de onboard controller.
Ook heb je dus voordelen van de AMD ide controller op het ABIT board vanwege het niet verliezen van een gedeelte van de performance. (Je hoeft dus geen patches te draaien om je schijven sneller te krijgen)
Voordeel van een PROMISE of HIGHPOINT (RAID) controller is dat je onder DOS (ja, het bestaat nog) support hebt voor busmastering. Dit houdt dus in als je een GHOST file wilt maken van je windows partitie, en je schijven aan zo'n RAID controller hangen, deze veel (echt veel) sneller gaan dan met de onboard VIA of AMD controller. Je moet dan denken dat dit verschil tussen de 5 en 10x zoveel kan schelen. (In mijn geval was dit het geval)
Al met al raad ik je dus het ABIT KG7-RAID aan om je systeem compleet te krijgen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 19:56 schreef Rick2001 het volgende:
Ook heb je dus voordelen van de AMD ide controller op het ABIT board vanwege het niet verliezen van een gedeelte van de performance. (Je hoeft dus geen patches te draaien om je schijven sneller te krijgen)
De Abit KG7 heeft een VIA 686B Southbridge waarin ook de IDE-controller zit gebakken :).

Ik zou persoonlijk voor de Abit KR7A gaan, dit is IMO het meest stabiele moederbord wat Abit ooit gemaakt heeft voor de Socket-A CPU's

Verwijderd

Het zijn beide geen slechte moederborden. Alleen ik zou voor het ABIT plankje gaan, vanwege de chipset

Verwijderd

Topicstarter
Wat vreemd dat iedereen hier voor de Abit gaat :) En geen enkele voor de Epox :)

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Ik heb gelezen op hardware.info dat die Epox erg stabiel is.

Maar wat ik niet snap: Waarom een KT266a als je voor het zelfde geld KT333 kan hebben?
En eigenlijk vind ik Abit veel te duur voor wat ze leveren. Het mag dan stabiel zijn, maar veel andere borden zijn minstens zo stabiel. En daarbij komt dat Abit duurder is, ondanks dat ze geen onboard sound hebben (afgezien van het feit dat veel mensen dat niet nodig hebben).

Ik heb zelf de Gigabyte 7VRXP. Da's echt een prachtig bordje vind ik. Heeft USB 2.0, Lan, RAID en sound onboard. Daarbij komt dat 'ie mooi blauw is (je moet er van houden maar dat doe ik :P). Ik vind het eigenlijk een lekker stabiel bordje.

Trouwens: de meeste nieuwe Abit borden hebben actieve northbridgekoeling (weet niet of KG7 dat ook heeft) en daarvan gaat het fannetje vaak aanlopen en herrie maken. Gigabyte heeft echter passieve koeling, maar dan wel een wat groter koelblokje. In de praktijk maakt het kwa stabiliteit niets uit (als er niet extreem geoc'ed wordt dan) maar het kan in herrie schelen.

Dat waren mijn €0,02.

Verwijderd

Topicstarter
Neeeeheee niet nog meeer merken :D :P .. ik heb nu gewoon 2 opties, Epox of Abit.. In andere topics werd Epox aangeraden over het algemeen. Maar hier is men weer totally Abit minded :+

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Nou, zelf heb ik het EPOX 8K7A+ board gehad met de AMD 761 chipset en dit was superstabiel. Ook het 8KHA+ board heb ik gehad van EPOX en ook dit was stabiel. Daarna heb ik ook nog het 8K3A+ board gehad en eveneens was dit een stabiel board.
Verder heb ik ook heel even een ABIT KR7A-RAID gehad wat eveneens zeer stabiel was.
Toch denk ik dat de AMD chipset het beste board was tot nu toe.
VIA mag wel sneller zijn, maar ze hebben gewoon erg veel 'schoonheidsfoutjes'.
Vandaar dus mijn keuze voor het ABIT KG7 board.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 22:50 schreef Rick2001 het volgende:
Nou, zelf heb ik het EPOX 8K7A+ board gehad met de AMD 761 chipset en dit was superstabiel. Ook het 8KHA+ board heb ik gehad van EPOX en ook dit was stabiel. Daarna heb ik ook nog het 8K3A+ board gehad en eveneens was dit een stabiel board.
Verder heb ik ook heel even een ABIT KR7A-RAID gehad wat eveneens zeer stabiel was.
Toch denk ik dat de AMD chipset het beste board was tot nu toe.
VIA mag wel sneller zijn, maar ze hebben gewoon erg veel 'schoonheidsfoutjes'.
Vandaar dus mijn keuze voor het ABIT KG7 board.
Waar komen deze schoonheidsfoutjes tot uiting in? :)

Verwijderd

Topicstarter
Voor 90% bijna zeker dat ik ga voor de nieuwere Epox uitvoering. Ik zag in de search nog wat piepkleine foutjes in de bios, maar zag dat deze allemaal zijn opgelost. :)

De Epox EP-8K3A+ zal het dan denk ik worden. :)

Verwijderd

Ga voor die Epox.
Super stabiel.
Heb je een fout bij het installeren van je hardware dan is het reuze makkelijk om op het moederbord display te zien waar het booten stopt.
Zeker als je de boel zelf in elkaar steekt.
Ook bios is perfect.
Geheel Nederlandse ondersteuning.
Epox.nl
Goede service
Pagina: 1