Receivers te zwak voor speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Magnat-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10-2025
Ja, ik weet het weer zon vraag over receivers :Z

Ik ben van plan een nieuwe receiver te kopen en heb 2 modellen in gedachten namelijk:

-Yamaha RXV 520 -->5x 80 Watt opgegeven vermogen (=piek) (schijnt wel erg te ruisen)

-Denon 1802 met --->5x 90 Watt opgegeven vermogen (=piek)

Mijn speakerset bestaat uit: Max / RMS

Front: 2x Magnat motion 80 240/130 Watt
Center: 1x Magnat needle 100/70 Watt
Rear: 2x Magnat needle vector 11 80/50 Watt

Nu heb ik al aardig wat topics gelezen op GOT maar dit werkt alleen verwarrend want de 1 zegt:

- Het watt vermogen zegt niets.

- De ander zegt je kan beter een receiver kopen die meer vermogen heeft als de speakers om alles eruit te halen wat erin zit.

- En weer een ander zegt je moet een versterker hebben die minder vermogen levert dan je speakers omdat deze (de speakers)al gaan vervormen voordat het aangegeven vermogen van de speaker bereikt is.(..poeh he wat een zin zeg..)

Nu heb ik 3 vragen:

1 Kunnen deze receivers het maximale uit de frontspeakerset halen i.v.m.Wattage verschil, heb horen zeggen dat deze het meeste worden aangestuurd en dus in principe het belangrijkste zijn.

2 Is het verschil tussen 80 & 90 Watt waarneembaar

3 Voor welke receiver zou je zelf kiezen

ps: zijn jullie bekend met deze online shop, is volgens mij best goedkoop.

http://go.to/eurohopper

Tnx :Y)

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op zondag 26 mei 2002 16:06 schreef -Magnat- het volgende:
Nu heb ik 3 vragen:

1 Kunnen deze receivers het maximale uit de frontspeakerset halen i.v.m.Wattage verschil, heb horen zeggen dat deze het meeste worden aangestuurd en dus in principe het belangrijkste zijn.

2 Is het verschil tussen 80 & 90 Watt waarneembaar

3 Voor welke receiver zou je zelf kiezen
1:
Ik zie het probleem niet in, het is mi goed mogelijk. Hoezo zou je er niet alles uit krijgen?

2:
Nee, daarnaast is de yammie weer anders in het opgeven van het vermogen als de denon.

3:
Mi is de denon veel duurder dan de yammie (althans nederlandse adviesprijzen). Het vergelijk zou eerder moeten zijn met of de Denon 1602 of de yammie 730.

modbreak: pff, megaquote ff ingekort :+

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• -Magnat-
Ik dacht omdat die front zuilen hoger belast kunnen worden dan de receiver kan geven...
Of sla ik de plank nu volledig mis? :?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

1. Met 80W (aan 8 ohm) kun je al zo'n idiote hoeveelheid herrie produceren dat de politie aan de deur staat voordat je de kans hebt gekregen om je speakers te vernielen.

2. Nee, het schijnt dat je voor elk hoorbaar stapje extra in geluidsdruk al gauw een verdubbeling in vermogen nodig hebt. Van 10W naar 20W is dus een behoorlijke stap, maar van 80W naar 90W niet meer.

3. Kijk liever wat meer naar geluidskwaliteit en eventuele features dan naar vermogen. Boven een bepaalde hoeveelheid (50W per kanaal ofzo) is het vermogen gewoon "genoeg", en een beetje meer of minder doet er weinig toe tenzij je een blijvende gehoorbeschadiging wilt.

Het is trouwens zo dat je alleen moet oppassen dat een versterker niet te licht is. Een te lichte versterker gaat clippen (soort extreme vervorming) als ie een speaker op vol vermogen gaat aansturen en dat kan de speaker beschadigen.
Je moet dus gewoon weten of een versterker genoeg vermogen levert voor de grootste hoeveelheid herrie die je er ooit van zou willen vragen. En 80W lijkt me meer dan genoeg voor de meeste mensen.

• -Magnat-
ik heb ook niet alleen naar het vermogen gekeken, anders zou ik wel een "my first yoko" met 200Watt voor 30 euro kopen :+
Nee dit is gekheid, ik heb veel recenties en gebruikerservaringen gelezen en de Denon schijnt gewoon een goede versterker met een mooi warm geluid te zijn en heeft tevens veel functies.

Verwijderd

Het vermogen op speakers geeft alleen een ruwe indicatie van hoeveel vermogen ze op kunnen nemen voor ze stuk gaan.
Over het verschil tussen 80W bij fabrikant A en 90W bij fabrikant B is zo niet veel zinnigs te zeggen, probeer ergens beide versterkers te beluisteren, met dezelfde speakers.

In dit geval is het afstemmen van versterkervermogens op speakervermogens is imho absoluut niet nodig. Zolang je zorgt dat je de speakers niet overbelast (en dat hoor je), zullen ze het prima doen. Een speaker die heel veel vermogen aankan, kan ook prima worden aangedreven door een versterker met weinig vermogen, ook hier geldt dat wanneer je de versterker overbelast (clippen) dit hoorbaar is als vervorming, en een teken is dat je het volume lager moet zetten.

Zolang je het volume lager zet wanneer je vervorming begint te horen, zal vrijwel iedere speaker/versterker combinatie het heel lang uithouden.

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23

-Sander-

///M Powerrrrrr

Offtopic, wat vindt jij van je center speaker en je rears ???

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02

Jag

Op zondag 26 mei 2002 16:27 schreef Blerk_NKK het volgende:
Het vermogen op speakers geeft alleen een ruwe indicatie van hoeveel vermogen ze op kunnen nemen voor ze stuk gaan.
Over het verschil tussen 80W bij fabrikant A en 90W bij fabrikant B is zo niet veel zinnigs te zeggen, probeer ergens beide versterkers te beluisteren, met dezelfde speakers.

In dit geval is het afstemmen van versterkervermogens op speakervermogens is imho absoluut niet nodig. Zolang je zorgt dat je de speakers niet overbelast (en dat hoor je), zullen ze het prima doen. Een speaker die heel veel vermogen aankan, kan ook prima worden aangedreven door een versterker met weinig vermogen, ook hier geldt dat wanneer je de versterker overbelast (clippen) dit hoorbaar is als vervorming, en een teken is dat je het volume lager moet zetten.

Zolang je het volume lager zet wanneer je vervorming begint te horen, zal vrijwel iedere speaker/versterker combinatie het heel lang uithouden.
Helemaal mee eens. Alle regels zoals versterker iets meer vermogen dan speaker, of juist weer andersom zijn onzin. Het vermogen van een luidspreker wordt ook wel power handling genoemd. Dat is het versterkervermogen dat de luidspreker maximaal kan hebben onder bepaalde omstandigheden (soort signaal, frequentie signaal, tijdsduur signaal). Dat is dus alleen maar het vermogen dat een luidspreker kan hebben zonder stuk te gaan, niet wat hij moet hebben oid.
Als je een versterker hebt die (veel) meer vermogen kan leveren dan de speaker veilig kan hebben, heb je een potentieel gevaarlijke situatie. Alleen in praktijk blijkt dat dat wel meevalt. Ik heb bijvoorbeeld een versterker die 350 Watt bij 8 Ohm levert aan een mid range unit en tweeter (ge-biamped systeem), en dat gaat ook al een hele tijd gewoon goed. Je gebruikt een versterker zelden op max vermogen, en al helemaal niet continu op max vermogen.

Kortom, ik zou me er niet druk om maken :).

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op zondag 26 mei 2002 16:26 schreef -Magnat- het volgende:
ik heb ook niet alleen naar het vermogen gekeken, anders zou ik wel een "my first yoko" met 200Watt voor 30 euro kopen :+
Nee dit is gekheid, ik heb veel recenties en gebruikerservaringen gelezen en de Denon schijnt gewoon een goede versterker met een mooi warm geluid te zijn en heeft tevens veel functies.
Waarom de Yamaha V520 en Denon 1802 vergelijking?

Me: Yamaha v630 :9~

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Bij huidige magnat speakers worden meestal relatief hoge vermogens opgegeven, hoger dan werkelijk waar is zelfs, beweer ik :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

Bij denon en vele andere merken geven ze voor hun AV-receivers vaak een vermogen af bij een bepaalde uitgangs impedantie (veelal 8 ohm). In tegenstelling tot veel stereo versterkers blijft hiervan weinig over wanneer deze verminderd (dus wanneer je er laagomige speakers aan hangt), bij mijn denon denon 3801 die ik ooit had zelfs zo erg dat speakers met een impedantie lager dan 5 ohm ? (zie handleiding, downloadbaar bij denon jp) werden afgeraden. Als je hier dus engelse speakers aanhangt (b&w, wharfedale) werkt dit gewoon goed, echter ga je naar de duitse merken (heco, sommige infinity's) gaat dit fout als je je buren ook eens wil laten horen wat voor muziek jij nu eigenlijk leuk vind, deze speakers zijn veelal 4 ohm en vragen te veel van je versterker. Kortom kijk niet alleen naar het vermogen. Ik heb nu weer een standaard stereo setje en ik denk dat als me volume knop linear is er ongeveer een watt of 60 uitgooi ik niet meer in dezelfde kamer wil zijn.
Pagina: 1