Help bij booten vanaf Adaptec 2940

Pagina: 1
Acties:

• H3AdTr1P
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02-2020

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
Ik had eerst een Adaptec 2904CD in m'n pctje zitten, maar nu pas een 2940 gekocht (2e hands van kameraad).
Waarom ? Omdat ik niet kon booten vanaf mijn cdroms met die 2904...

Oke dus wat heb ik juist gedaan...
kaartje installed, werkt allemaal heel mooi in Windows, wordt automatisch herkend en alles werkt goed.

Maar het booten... dat lukt nu nog niet

Daar heb ik even wat vraagjes over...

Ik heb een Abit Ka7, en in de bios kan ik kiezen tss SCSI of CDROM... welke moet ik nemen ?

Bij het booten krijg ik dan zo'n mooi overzichtje van mijn Plexwriter en ultraplex... maar daarna verschijnt er het volgende zinnetje... "Bios not installed !"

Mijn vraag nu... hoe los ik dit op ?

grtz & alvast bedankt

A pretty girl has a 99,99999% chance of being a bitch

Verwijderd

systeembios moet op SCSI staan, niet op cdrom (is alleen voor atapi/ide cdroms die aan de onboard ide-poorten hangen).

Dan is je SCSI set bootable.

SCSI bios not installed is vanwege dat er geen harddisk aan je scsi-controller hangt. Bootcd zou toch moeten werken.
Kun je t bios niet in (CTRL-A ofzo?)?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat je ook een bootable cd in je cdrom speler moet hebben bij de adaptec-bios detectie. Op dat moment zal hij de bios wel installen.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 14:00

Yucko

One clown to rule them all !

welk id-nummer zit je scsi-cdrom? voor zover ik weet kun je booten met scsi-id 0, 1 en 2. Alles daarboven kun je niet gebruiken als bootdevice.

Dus, ff id checken en eventueel aanpassen.

[toevoeging]:

Meestal zitten achterop een scsi device meerdere jumpers, welke 3 de volgende "beschrijvingen hebben"

id0, id1 en ide2

Maar dit moet je wel goed lezen.

Eigenlijk staat er zoiets als:

20, 21 en 22

wat op zijn beurt weer staat voor:

1, 2 en 4

Als je dus scsi id 0 wilt maken, geen jumper
Als je scsi id 1 wilt maken, jumper op id0
Als je scsi id 3 wilt maken, jumper op id0 + id1 (1+2)
Als je scsi id 6 wilt maken, jumper op id1 + id2 (2+4)
enz.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:30
Op maandag 27 mei 2002 08:58 schreef Twynn het volgende:
Ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat je ook een bootable cd in je cdrom speler moet hebben bij de adaptec-bios detectie. Op dat moment zal hij de bios wel installen.
Klopt als een bus.

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
Ahah merci voor de info...

Maar ik las hier juist iets wat iemand me aangeraden had.
Dat ik minstens bios versie 1.25 moest hebben...
En die van mij staat nog op 1.1

Zullen we dat es ff proberen

Alvast bedankt
grtz

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-03 12:14
Ik heb zelf een 2940 met een UltraPlex een brander en 2 SCSI schijven. Mijn Plextor zit op ID7, en ik kan er gewoon van booten.

Gewoon de BIOS van je MB op SCSI zetten, en een boot-able cd erin stoppen, dan zegt je kaart vanzelf dat er een boot-able cd in zit.

Volgens mij zou hij het meteen moeten doen.

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
kan je es even kijken welke bios je hebt ? (van je scsi kaart)

want het proggie om te flashen kan je precies alleen maar downloaden als je geregistreerd bent bij Adaptec (en dat ben ik dus niet)

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Op vrijdag 31 mei 2002 15:54 schreef H3AdTr1P het volgende:
want het proggie om te flashen kan je precies alleen maar downloaden als je geregistreerd bent bij Adaptec (en dat ben ik dus niet)
Pas gewoon de nieuwste bios voor een U2W opgehaald bij Adaptec: ik hoefde me niet te registreren. Bij de bios zat het flash programma bij.

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
hmz...nu dus precies niet meer

http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?cat=/Product/AHA-2940&filekey=2940cat.exe

extract gewoon de hex file, meer zit er niet bij

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
Ahah heb ondertss dus vernomen dat het niet mogelijk is zo'n ding te flashen omdat je daar een EPROM programmer ofzoiets voor nodig hebt.

zal ik toch maar es proberen beide apparaten op de 1ste ID's te hangen.

• EvilVoicez942
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik zit hier met een wat oudere scsibak: een PI 133. Win98 draait er nu goed op, maar vanwege projecten op school wil ik er ook redhat 8.0 naastzetten. Nu het volgende:

1. Als ik de cdrom van Redhat in stop zegt hij:
A bootable cd-rom is detected in your cdrom-drive.
The boot sections on your bootable cd-rom are: 0. default entry.

Vervolgens start hij nog een stukje verder op en blijf daarna hangen. Het vreemde is dat (maakt niet uit of ik boot floppy seek aan of uitzet) net voor dat hij gaat hangen het ledje van de flopdrive blijft branden. Het effect dus als je je flopdrive verkeerd aansluit. Hij gaat dus hangen als ik de bootdisk met en zonder floppy-ondersteuning wil gebruiken.

2. Win98 is geinstalleerd met floppy-ondersteuning, en in win98 omgeving doet de drive het ook normaal.

De 3 Redhat 8.0 cd's werken perfect omdat ik ze vandaag op school heb gebruikt bij installatie op een niet-scsi server.

P4°2.0blablablablabla

Pagina: 1