Slechte kwaliteit digitaliseren video opnamen

Pagina: 1
Acties:

• Dinant
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 22:06
Hallo, ik ben bezig om opnamen die ik met mijn digitale camera heb gemaakt om te zetten naar svcd. Ik gebruik het programma pinnacle studio. Ik gebruik de hoogste resolutie (720x576). Echter, de kwaliteit is zeer matig. Dit geldt voor zowel invoer via videorecorder als de directe digitale output vanuit digitale camera. Voor de analoge videoinvoer gebruik ik pinnacle dc10+.
Heeft iemand een tip?

Verwijderd

Zijn je kabels nog wel van goede kwaliteit, misschien zit er een kleine breuk intern in die kabel
Had dat namelijk een keer zelf ook en toen ff maar nieuwe kabels gehaald

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
DC10 is analoog, hoe de kwaliteit daarvan is, geen idee.

die DV opnames, zijn die wel goeie kwaliteit als je ze afspeelt??

Wat je kan proberen (zelf ook gedaan) om eens een ander pakket te gebruiken.

Ik heb zelf met Ulead Videostudio 6 gewerkt, werkt erg goed. kan ook SVCD maken... Kijk daar eens naar?

Of gebruik een los proggie om DV AVI-> MPG2 (=svcd) te comprimeren, bv TMPEGenc.

Beide proggies zijn wel als demo op 't net te vinden.
Zo weet je iig of je hardware brak is, of dat het gewoon een goedkope/slechte encodeing van studioDV is.

Denk zelf het laaste eigenlijk.

Slechte kabels kan bij analoog goed, bij DV lijkt dat me niet het probleem. (werkt of werkt niet, is namelijk digitaal)

• Dinant
Nee, alle kabels zijn nieuw en nog in goede staat.

• Dinant
De kwaliteit bij DV is ook erbarmelijk. De opnamen direct aangesloten op de tv zien er wel prima uit.

Ik heb ulead al eens gebruikt, maar ik zal het nog eens proberen.

Ik zal de programmatjes van het net downloaden. In ieder geval erg bedankt voor de tips.

Verwijderd

De Pinnacle DC10+ is toch een MotionJPG-kaart en geen DV-kaart? Oftewel, dan is de resolutie toch 768x576 (square pixel)?
Heb je daar niet iets verkeerds staan?

• Dinant
Uiteraard, ik heb twee kaarten in mijn pc zitten: 1 voor analoge signalen en 1 voor DV.

Verwijderd

Gotcha.
Dan blijven er bij mij alleen nog twijfels over de kabels of een aardprobleem wellicht. Is de computer verder nog op iets aangesloten? Stereo of mengpaneel?

• Dinant
Tja, ik begrijp er zelf ook weinig van. Als ik in studio 7 het AVI bestand aanmaak voor sturen naar videoband, is de kwaliteit wel goed. Maar als ik hem render naar VCD of SVCD compatible en via Nero op CD-rom zet, dan is de kwaliteit slecht.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Op zondag 26 mei 2002 15:48 schreef Dinant het volgende:
Tja, ik begrijp er zelf ook weinig van. Als ik in studio 7 het AVI bestand aanmaak voor sturen naar videoband, is de kwaliteit wel goed. Maar als ik hem render naar VCD of SVCD compatible en via Nero op CD-rom zet, dan is de kwaliteit slecht.
Dus "gewoon" een encoding probleem...

Pak eens een andere compressor, bv TMEGenc of Ulead Videostudio6 zoals ik al eerder zei.. Die hebben eigen mpg compressies.

btw... al gekeken of er niet toevallig een studio7 update is?

• Dinant
Tja, dat heb ik al geprobeerd.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Comprimeren van video naar MPEG kan echt voor avonden 'plezier' zorgen. Zoals al eerder genoemd is TMPEGenc een prima encoder, wel veel instellingen maar uiteindelijk is het te doen. Via www.videotools.net kun je een goede guide vinden (onder links) waarin het hele process voor TMPEGenc staat uitgelegd.

Ik ben zelf ook avonden aan het kl*ten geweest voordat het een beetje lukte. Wat werkt is een kort stukje (1 minuut) encoderen en op een CD-RW zetten, bekijken op je DVDspeler en verder stoeien. Grote kans dat het dan wel gaat lukken en het kost je veel minder tijd voordat je weet of je instellingen werken.

Probeer ook te letten op interlaced/progressive video anders gaat je encoding ook erg fout. Je camera neemt interlaced video op, je encoding kan het beste 'progressive'(de-interlaced) gebeuren. Als je wil kan ik m'n instellingen van TMPEGenc wel mailen (los config filetje).

• Dinant
graag! jbhuitema@hotmail.com
Pagina: 1