Het is een beetje een erge newbie vraag maar kan je 'probleemloos' in een netwerkje verschillende netwerkkaarten gebruiken? Of levert dit VEEL problemen op?
Ligt eraan wat je onder verschillend verstaat. Kaarten moeten wel minimaal een dezelfde snelheid aankunnen (10 Mb, 100 Mb), en het is handig als ze allemaal utp zijn of allemaal bnc. Al hoewel op sommige hubs ook een bnc aansluiting zit. Verschillende merken maakt meestal niet echt uit.
Precies.....
Merk kaarten maakt helemaal niets uit!
Kijk bevoorbeeld maar naar het Internet....
Dacht niet dat iedereen dezelfde kaart in zn pctje had zitten..
Nou, ik heb toevallig in de 4 systemen in mijn netwerk dezelfde kaarten zitten (3c905TX). Maar alleen in erg extreme gevallen willen verschillende merken elkaar bijten, maar meestal geen enkel probleem. Ik had ook eerste allemaal verschillende merken, maar ik vindt het wel handig dat je overal dezelfde drivers hebt, makkelijk met installeren...
Ik _persoonlijk_ vind die RealTek kaartjes wel een aanrader (als je een beetje goedkoop wil beginnen, anders pak je natuurlijk 3com).
Maar blijf weg van WinBond! Als je 2 van die kaartjes in 1 pc duwt kunnen ze het al niet goed met elkaar vinden, dus ik heb nog niet eens uit _willen_ proberen hoe m'n netwerkje ermee zou werken. Bovendien dacht ik (correct me if I'm wrong) zijn die WinBond kaarten niet NE-2000 compatible zijn, wat weer voor een stapeltje extra probleempjes kan zorgen.
Hmm ik denk wel dat het gaat werken
Ik heb namelijk 4 3com netwerkkaartjes (gratis gekregen ) en 2 andere gasten hebben 2 andere kaartjes (realtek oid GEEN Winbond). we doen het met zo'n ouderwetse coax kabel
Kan je 'probleemloos' in een netwerkje verschillende netwerkkaarten gebruiken? Of levert dit VEEL problemen op?
Als het met je netwerkkaart veel problemen oplevert is het een k*tkaart. Die kaart moet gewoon netwerken en dat houdt in dat ie moet communiceren volgens de standaarden. Anders is het een beetje een nutteloze kaart.
Ik heb een aantal verschillende kaarten maar allemaal van 3 com. Zo werk ik met de 905b 905 a de 509 poep en de 574 tx allemaal van 3 com maar ik heb ook een xircom dual toestand. Alles snelheden door elkaar allemaal in een 3c switchje (of hubje maar daar ben ik nog nie helemaal uit)
Mijn dual hub/switch verbind dan ook nog eens een netfinity servertje en een hp servertje aan elkaar en die hebben allebei weer een andere netwerk kaart dus tja, volgens mij is de stelling .. werkt je netwerk kaart niet dan is het een KUT netwerk kaart naar mijn idee.
Als het goed is dan is les in in MCSE NT 4 Networking Essentials dat de ieee MAC nummers uitgeeft.. en tja, dan moet je wel erg veel mazzel hebben als je daarmee problemen hebt volgens mij.. Ik zou anders niet weten waarom een enkele netwerkkaart in een PC niet zou werken met een enkele netwerk kaart in een andere PC.....
Wat ik overigens ook heb is Windows 2000 op een laptp en daain 2 verschillende kaarten (574 van 3c en een oude 574 dacht ik) en daarmee heb ik OOK geen problemen. Ik kan dus op 2 netwerken tegelijk spelen en ook nog eens inbellen met de interne modem..... Welnu als dit niet spelen is.
Wil ik nog even doorgaan op WIndows ME.... Er zijn mensen die het niet veel toegevoegde waarde vinden maar ik vind ME dus sneller op netwerk gebeid in ieder geval makkelijker. Daar waar Windows 98se zegt van HE jij wilt op NT4 aanloggen dus vul je wachtwoord maar in zegt windows ME dat je OF op NT mag aanloggen als je dat hebt aangevinkt maar dan moet er wel een server of netwerk verbinding zijn waarop jekunt aanloggen. Als die er niet is dan kan je vinken wat je wilt maar dan geeft hij alleen maar de windows wachtwoord aanmelding..... Ik vind hem stoer dus.
Verder is het wel even kloten om het stabiel te krijgen maar na een keer of 600 defraggen en misschien nog 500 keer nieuwe drivers downloaden lukt het vrij aardig om de boel in de lucht te houden ... niet voor 2 weken maar als je hem maar iedere dag opstart kokt het best goed...
Maar goed ik dwaal af..
Ja je kunt dus met meerdere netwerkkaarten werken en ook met verschillende... ik zou alleen altijd voor de wat betere kaarten gaan zoals die van 3com .. daar heb je gewoon plezier van ... ;o)