freak007: Eerlijk gezegd moet ik wel bekennen dat ik zoiets ook ergens voorbij heb zien komen in de docs of op de newsgroup. er schijnt dus wel zoiets te zijn.
Idd, volgens mij is het zelfs hier wel eens ter sprake gekomen. Iemand wees mij er toen op dat er een Corba implementatie (of ten minste een poging daartoe) voor PHP is.
Zoiets lijkt mij eigenlijk niet handig, omdat je vaak voor veel dingen opnieuw het wiel moet uitvinden waar ze dat al hebben gedaan.
Voor een deel is dat zeker zo: de structuur van een methode invocatie en dergelijke is natuurlijk netjes geregeld in zowel SOAP als XML-RPC. Het nadeel van XML-RPC (zonder er ooit echt mee gewerkt te hebben, dus dat kan ik eigenlijk niet goed beoordelen) vind ik echter dat de data die je uitwisseld in nog een nieuwe laag van een abstract data type wordt gestopt. XML is namelijk zelf al een abstract data type, waar je alle boom achtige data in kunt represeteren. XML-RPC gooit hier een nieuwe laag overheen in de vorm van primtieven en structs. Dit is aan de ene kant een hele verstandige keuze omdat dit beter gemapped kan worden naar data-structuren in de talen waarin je XML-RPC gebruikt, maar aan de andere kant kan je je ook voorstellen dat je de structuur van data die je uitwisselt liever niet al te veel wilt laten beinvloden door de benodigde mapping, die je apart zou kunnen definieren. Voor SOAP geldt in feite hetzelfde probleem, maar dan naar mijn gevoel in iets mindere mate.
Als ik dus een punt van kritiek zou moeten leveren op XML-RPC, zou het dit wel zijn, met de aantekening dat de keuze ook logisch en dus goed verklaren is.
Het fraaie aspect van SOAP is toch wel dat de infrastructuur van de enveloppen meer gescheiden is van de data zelf. Dat SOAP bloat zooi aan het worden is, is niet percee het gevolg van deze beslissing.
Het lijkt me dan net zoiets als zelf een nieuwe xml schema taal verzinnen, terwijl er al genoeg alternatieven zijn.
Relax NG bijvoorbeeld

.