Toon posts:

[debian] Kan schermresolutie niet wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb Debian 2.2 potato lopen op mijn systeem, met Ximian Gnome en ik kan mijn resolutie niet veranderen.

Ik heb het geprobeerd met XF86Setup, en ik heb de XF86Config files handmatig geedit maar het helpt niet. Ik heb ook alle X server behalve XF86_SVGA die ik gebruik van het systeem gegooid, maar ik zit nog steeds op 640x480 :(

Als ik een top die zie ik ook dat alleen de XF86_SVGA server draait, die in de config file toch echt staat ingesteld op 800x600.

Ik kom er echt niet meer uit, waar kan het nog aan liggen?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:02

JJJ

Heb je je hsync (of vsync) in je /etc/X11/XF86Config wel goed staan?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat bedenk ik me ook net, dat staat er helemaal niet in... Ik zal m ns ff herschrijven met een config tooltje :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Merk op dat XF86_SVGA de generieke SVGA X server is is. Er zijn ook veel andere X servers voor speciefieke kaartjes, die betere functionaliteit en snelheid bieden (XF86_S3 voor S3 kaartjes bijvoorbeeld).
Als er zo'n accelerated server is voor jouw kaartje en die geeft geen problemen dan is het aan te raden die te gebruiken. Wat voor videokaartje is het eigenlijk?

Nog beter zou op zich zijn om XFree86 4.x te gebruiken - XFree86 4 is op een aantal fronten een grote verbetering over XFree86 3. Zie http://www.xfree86.org/4.2.0/Status.html voor de hardware support in 4.2.0 en 3.3.6.

Overigens zou je het beste kunnen upgraden naar Debian Testing, dan heb je sowieso nieuwere software en XFree86 4.1.0 enzo, maar je hebt de Ximian debs geinstalleerd, niet?
Ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar het schijnt dat ze problemen geven met nieuwere versies van Debian dan Potato - dus daar wil je in ieder geval mee oppassen als je gaat upgraden. Misschien dat iemand anders hier daar meer over kan vertellen.

Wat betreft je originele probleem - Het kan zijn dat hij die resolutie van 800x600 negeert omdat die niet goed kan werken (bijvoorbeeld door beperking in de driver of foute hsync/vsync). Kijk eens in /var/log/ of je een file vind waar XFree86 in logt (ik weet niet precies waar XFree86 3.* in Potato logt... XFree86 4.* in Sid is het iig /var/log/XFree86.*.log).

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwste verwikkelingen: ik heb XF86 opnieuw geinstalleerd en de config file herschreven met xf86config. Hij geeft nu wel 800x600 maar nu heb ik weer beroerde kleuren :( Ik probeer vanalles maar die kleuren blijven :(

Mijn kaart is trouwens een Matrox Millennium II 8MB, en daar is naar mijn weten geen specifieke server voor.

Ik heb trouwens eerst geprobeerd woody te installeren, maar toen kreeg ik allemaal fouten in de packages dus heb ik maar snel potato geinstalleerd en dat ging prima...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 26 mei 2002 16:05 schreef DarkPipo het volgende:
Nieuwste verwikkelingen: ik heb XF86 opnieuw geinstalleerd en de config file herschreven met xf86config. Hij geeft nu wel 800x600 maar nu heb ik weer beroerde kleuren :( Ik probeer vanalles maar die kleuren blijven :(
Heb je nou al eens naar je logs gekeken? Daar kun je meestal wel uithalen wat het probleem is.
Mijn kaart is trouwens een Matrox Millennium II 8MB, en daar is naar mijn weten geen specifieke server voor.
Volgens het XFree86 driver status document (waarvan ik dus al de link had gegeven) is die supported door de XF86_SVGA server met de "mga" driver.
Ik ben niet zo bekend met XFree86 3.* (ik wist niet eens dat die naast losse X servers ook nog losse drivers gebruikte), maar zoek eens in de file op 'driver'... Waarschijnlijk vind je iets van ' driver "svga" ' ofzo, daar moet je dan even mga van maken.
Ik heb trouwens eerst geprobeerd woody te installeren, maar toen kreeg ik allemaal fouten in de packages dus heb ik maar snel potato geinstalleerd en dat ging prima...
Je kunt vanuit Potato ook upgraden naar Woody, maar ik weet dus niet of die Ximian packages roet in het eten gooien...

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik ben dus momenteel maar aan het upgraden naar Woody. Ik zie wel hoe het loopt...

Verwijderd

Topicstarter
Het upgraden liep een beetje mis, waarschijnlijk door Ximian. Maar ik heb nu 2.2 opnieuw geinstalleerd en daar weer 3.0 overheen en dat loopt goed. Ik heb nu XFree86 4.nogwat geinstalleerd, maar die weigert op te starten omdat hij een font niet kan openen, waarschijnlijk is hij dus niet helemaal geinstalleerd ofzo... iemand???

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 21:07 schreef DarkPipo het volgende:
Het upgraden liep een beetje mis, waarschijnlijk door Ximian. Maar ik heb nu 2.2 opnieuw geinstalleerd en daar weer 3.0 overheen en dat loopt goed. Ik heb nu XFree86 4.nogwat geinstalleerd, maar die weigert op te starten omdat hij een font niet kan openen, waarschijnlijk is hij dus niet helemaal geinstalleerd ofzo... iemand???
Errors? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 21:10 schreef areana het volgende:

[..]

Errors? :?
code:
1
2
Fatal server error:
could not open default font 'fixed'

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heel erg bekend probleem bij Debian, apt-get zou ze standaard direct moeten installeren. Probeer dit eens:
apt-get install xfonts-base
ook nog ff wat mooiere fonts installeren, zoek ze ff op met apt-cache search xfonts.
Lees ook ff de Debian Font-deuglification howto, en gebruik daar ipv xfstt xfs-xtt, die rendert vette lettertypes ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de xfonts geinstalleerd en nu vraagt ie daar niet meer om, maar nu zegt ie: 'Caught signal 11, aborting'. Joost mag weten wat signal 11 inhoudt...

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 21:59 schreef DarkPipo het volgende:
Ik heb de xfonts geinstalleerd en nu vraagt ie daar niet meer om, maar nu zegt ie: 'Caught signal 11, aborting'. Joost mag weten wat signal 11 inhoudt...
signal 11 = crash - segmentation fault

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 22:05 schreef areana het volgende:

[..]

signal 11 = crash - segmentation fault
En dat zou kunnen betekenen??

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Je moet qua fonts iig xfonts-100dpi, xfonts-75dpi, xfonts-base en xfonts-scalable hebben.

Signal 11 is segmentation fault; een process krijgt dit signal van de kernel als hij aan een stuk geheugen zit waar hij niet aan mag zitten - meestal het gevolg van een programmeerfout.
Maar zulke programmeerfouten komen vaak naar voren door foute omstandigheden. Bijvoorbeeld, je laadt in je X config een verkeerde driver. Dat zou dan de oorzaak zijn, hoewel XFree86 dan eigenlijk nog steeds niet mag crashen.

Welke X servers heb je nu geinstalleerd (dpkg -l xserver-*), hoe start je X en wat is je config? Krijg je wel de zwart-witte achtergrond van XFree86 te zien voor hij crasht?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 00:16 schreef deadinspace het volgende:
Je moet qua fonts iig xfonts-100dpi, xfonts-75dpi, xfonts-base en xfonts-scalable hebben.

Signal 11 is segmentation fault; een process krijgt dit signal van de kernel als hij aan een stuk geheugen zit waar hij niet aan mag zitten - meestal het gevolg van een programmeerfout.
Maar zulke programmeerfouten komen vaak naar voren door foute omstandigheden. Bijvoorbeeld, je laadt in je X config een verkeerde driver. Dat zou dan de oorzaak zijn, hoewel XFree86 dan eigenlijk nog steeds niet mag crashen.

Welke X servers heb je nu geinstalleerd (dpkg -l xserver-*), hoe start je X en wat is je config? Krijg je wel de zwart-witte achtergrond van XFree86 te zien voor hij crasht?
Oke, ik heb alle fonts geinstalleerd en xfs draait. dpkg -l xserver-* zegt dat ik de volgende packages geinstalleerd heb:
xserver-common 4.1.0-16
xserver-xfree8 4.1.0-16

Hij geeft ook nog een stapel andere servers, maar die zijn niet geinstalleerd.

Ik heb geen config tools geinstalleerd, dus ik edit alles handmatig via de "XF86Config-4" file. Weet iemand hoe ik een config tool kan installeren, want zo kan ik niet zien welke drivers er allemaal beschikbaar zijn. Ik probeer 'm nu op de 'vesa' driver te laten lopen, en dat gaat blijkbaar niet goed.

Ik start X met het commando 'X'. Ik heb alle instellingen zo'n beetje op het laagste gezet zodat ik zeker weet dat het daar niet aan ligt. Ik heb geen specifieke driver geladen voor m'n videokaart (hoewel die er volgens mij wel is, maar ik weet niet hoe ik 'm kan laden want ik weet niet hoe 'ie heet).

Ik krijg niet de zwart/witte achtergrond van X te zien, het scherm wordt een paar keer zwart, en daarna gaat 'ie weer terug naar de console.

Kan het misschien ook zijn dat ik geen extra drivers geinstalleerd heb?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 27 mei 2002 18:04 schreef DarkPipo het volgende:
xserver-common 4.1.0-16
xserver-xfree8 4.1.0-16
Ok, dat is goed; dat zijn de XFree86 4.1.0 packages.
Hij geeft ook nog een stapel andere servers, maar die zijn niet geinstalleerd.
XFree86 3.3.6 X servers; die zitten ook nog in Debian, omdat sommige videokaartjes nog niet ondersteund zijn in XFree86 4.*.
Ik heb geen config tools geinstalleerd, dus ik edit alles handmatig via de "XF86Config-4" file. Weet iemand hoe ik een config tool kan installeren, want zo kan ik niet zien welke drivers er allemaal beschikbaar zijn.
Probeer eens
code:
1
dpkg-reconfigure xserver-xfree86
Ik start X met het commando 'X'.
Ok, dat is het handigst, omdat hij dan alleen maar een X server start en verder geen programma's; voor testen het makkelijkst dus.
Ik heb alle instellingen zo'n beetje op het laagste gezet zodat ik zeker weet dat het daar niet aan ligt. Ik heb geen specifieke driver geladen voor m'n videokaart (hoewel die er volgens mij wel is, maar ik weet niet hoe ik 'm kan laden want ik weet niet hoe 'ie heet).
Quote van het XFree86 Driver Status Document (waarvan ik de url al gegeven heb, hint, hint ;) ):
Support (accelerated) for the MGA2064W (Millennium I), MGA1064SG (Mystique), MGA2164W (Millennium II) (PCI and AGP), G100, G200, G400, G450, and G550 is provided by the "mga" driver.
Kan het misschien ook zijn dat ik geen extra drivers geinstalleerd heb?
Nee, de open source drivers (waar mga onder valt) worden gewoon met XFree86 meegeleverd. Voornaamste uitzondering zijn de accelerated nVidia drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Jahaa, hij werkt!!! :)

Ik heb dkpg-reconfigure gedaan, en die gaf de driver 'mga', dus die heb ik erin gezet. En werken :)

Bedankt hee!

Nu nog ff een wm installeren :)
Pagina: 1