Elvhenk:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Kijk, dat bedoel ik nou. Ik probeer de discussie open te houden en nieuwe denkbeelden aan te dragen. En gelijk wordt er bovenop gesprongen om dat weer in te kaderen, te beperken, hapklare brok van te maken etc.[/quote]Niet zo'n paniek, ik stel alleen een vraag.
Of misschien toch paniek, omdat je erachter komt dat je bewering zichzelf tegenspreekt. Aan de ene kant beperk je jezelf tot het doen van uitspraken binnen je persoonlijke waarheid, maar aan de andere kant trek je je niets aan van die beperking en doe je een uitspraak over de buitenpersoonlijke (oftewel de absolute) waarheid. Welke van de twee is het nou?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik blijf bij mijn standpunt dat er geen absolute waarheid bestaat en dat je nooit de waarheid van een ander kan weten. En dat is dan geen absolute waarheid. Kortom, daarnaast bestaat de waarheid van bijv. Morgoth dat waarheid absoluut is.[/quote]Als je de paradox doortrekt kom je inderdaad tot de conclusie dat de absolute waarheid tegelijkertijd wel en niet bestaat (of dat Morgoth tegelijkertijd wel en niet bestaat, eventueel). Daar gaat je intellectuele integriteit.
Je blijft bij je standpunt. Tsja, als jij een gedachtenwereld maakt waarbinnen jij per definitie altijd gelijk hebt, dan kan niemand je meer tot iets anders overtuigen. Dit moet toch wel de meest bizarre vorm van close-mindedness zijn die ik ooit gezien heb.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En daarvan zakt bij de meesten hier de broek af, dat weet ik. Maar de reden dat ik dat hier toch stel, is om aan te geven: jongens, hou toch eens mogelijkheden open dat er andere dingen bestaan dan alleen dat wat bij jou bekend is.[/quote]Doe ik. Ik hou ook nog de mogelijkheid open dat geestelijke meerijders en spirituele parasieten niet bestaan. Daarnaast hou ik de mogelijkheden van pindakaas in het quantumholistische netwerk open. Jij ook? Mooi, dan kunnen we nu naar redenen gaan zoeken om een aantal van de vele mogelijkheden te verwerpen c.q. als in werkelijkheid bestaand aan te nemen.
Morgoth:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De absolute waarheid gaat buiten mensen om.[/quote]Per definitie, zelfs. Vandaar dat ik ook niet zo'n fan ben van het New Age "iedereen heeft gelijk" denken. Ik zie het al op m'n grafsteen staan... "Er bestaat voor mij helemaal geen zwaartekr-"