[Writer] CD branden duurd ineens langer

Pagina: 1
Acties:

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb sinds kort een vreemd probleem, normaal duurde het branden van een volledige 80min CD zo'n 4min, 20sec incl. lead in/out met Nero. Dit is vrij normaal dacht ik voor een 24x brander.

Maar nu het probleem, sinds een weekje wil hij het niet meer binnen deze tijd doen, maar doet ie er bijna 6minuten over. Wat ik toch eigenlijk te lang vind voor een 24x ( niet dat ik die anderhalve minuut niet kan wachten, maar gaat om het principe ).

Het is een LG GCE-8240B 24x10x40.

Wat ik graag zou willen weten is wat het probleem zou kunnen zijn, DMA staat sowieso al aan enzo. Maar kan het zo zijn dat deze writer het één deze dagen gaat begeven of kan het ook aan de CD's liggen ( Lifetech, gebruik ik al maanden en hebben het ook altijd goed gedaan ).

fotoblog

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
toch niet per ongeluk op een 16x oid aan het branden, voor 16x is zo een snelheid wel normaal dacht ik :)

• ViolatoR
Op zondag 26 mei 2002 12:09 schreef veldmuis het volgende:
toch niet per ongeluk op een 16x oid aan het branden, voor 16x is zo een snelheid wel normaal dacht ik :)
Hehe, nee hoor hij staat echt op 24x ( 3.600kb/sec )

fotoblog

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Heb je de laatste tijd misschien nieuwe brandprogramma's geinstalleerd? Die installeren vaak hun eigen, soms brakke, drivers mee.

• ViolatoR
Op zondag 26 mei 2002 12:10 schreef Ali_Illegali het volgende:
Heb je de laatste tijd misschien nieuwe brandprogramma's geinstalleerd? Die installeren vaak hun eigen, soms brakke, drivers mee.
Nee heb altijd nero en cdrwin gebruikt, en heb overigens Aspi 4.7 geinstalleerd.

fotoblog

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Op zondag 26 mei 2002 12:11 schreef ViolatoR het volgende:
... heb altijd nero en cdrwin gebruikt, en heb overigens Aspi 4.7 geinstalleerd.
Hm, dan weet ik het zo ook niet. Als je verder geen goede oplossing aangedragen krijgt zou je als laatste redmiddel kunnen proberen om het lensje schoon te maken. Daar moet je hem dus wel voor gaan openschroeven, en dan vervalt waarschijnlijk ook je garantie ... :?

• ViolatoR
Op zondag 26 mei 2002 12:13 schreef Ali_Illegali het volgende:

[..]

Hm, dan weet ik het zo ook niet. Als je verder geen goede oplossing aangedragen krijgt zou je als laatste redmiddel kunnen proberen om het lensje schoon te maken. Daar moet je hem dus wel voor gaan openschroeven, en dan vervalt waarschijnlijk ook je garantie ... :?
Mjah, ik denk niet dat ie vies is ofzo aangezien de cd's die hij brand wel gewoon 100% goed zijn enzo.

fotoblog

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Wat ik me net bedenk: krijgt je brander de data snel genoeg aangeleverd? Misschien is je harde schijf bijna vol? Nero heeft een optie 'test all drive speeds' (ofzo), kijk daar es mee of het allemaal wel snel genoeg gaat.

Verwijderd

Probeer eens andere cdtjes :)
Lifetech is ook niet alles hoor :)
heb al 2 onderzetters terwijl ik met anderen nog geen onderzetters heb gedraait in mijn Aopen :)

en moet je nimbus @ irc is vragen met zijn plextor 40x doet er 7 min over :p

• ViolatoR
Op zondag 26 mei 2002 12:18 schreef Dannyke het volgende:
Probeer eens andere cdtjes :)
Lifetech is ook niet alles hoor :)
heb al 2 onderzetters terwijl ik met anderen nog geen onderzetters heb gedraait in mijn Aopen :)
:) Nou ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met deze cd's, zal wel eens andere media proberen. Misschien dat dat het kan zijn.
en moet je nimbus @ irc is vragen met zijn plextor 40x doet er 7 min over :p
Ouch!

fotoblog

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat heb ik me ALLE TDK recordables, zegt ie succesfully burned @ 8x maar doet er precies zo lang over als 4x branden :{

• ViolatoR
Op zondag 26 mei 2002 12:22 schreef Fairy het volgende:
Dat heb ik me ALLE TDK recordables, zegt ie succesfully burned @ 8x maar doet er precies zo lang over als 4x branden :{
Ik zal wel eens andere media proberen, maar snap het niet helemaal omdat ik altijd gewoon op 24x een cdtje kon branden en hij ook echt gewoon niet veel langer van 4min bezig was. En dat was altijd met Lifetechs :)

Nou ja, we zien wel :)

fotoblog

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Tja, misschien dat Lifetech iets aan hun cd's verandert heeft. Tis trouwens ook niet altijd zo dat je echt cd's van het merk hebt wat erop staat. Zo'n cd-bedrijf wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk produceren (zeker een bedrijf als Lifetech) en gaat dus cd's kopen van de goedkoopste leverancier. Dat kan dus wel eens verschillen per levering. Pin me er niet op vast, ik weet ook niet precies hoe het zit.
Er moet trouwens een proggie zijn waarmee je heel veel info kan krijgen over een cd-r die op dat moment in je brander zit. De naam wet ik zo ff niet meer, maar ik zal ff zoeken.

• ViolatoR
Op zondag 26 mei 2002 12:34 schreef Ali_Illegali het volgende:
Tja, misschien dat Lifetech iets aan hun cd's verandert heeft. Tis trouwens ook niet altijd zo dat je echt cd's van het merk hebt wat erop staat. Zo'n cd-bedrijf wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk produceren (zeker een bedrijf als Lifetech) en gaat dus cd's kopen van de goedkoopste leverancier. Dat kan dus wel eens verschillen per levering. Pin me er niet op vast, ik weet ook niet precies hoe het zit.
Er moet trouwens een proggie zijn waarmee je heel veel info kan krijgen over een cd-r die op dat moment in je brander zit. De naam wet ik zo ff niet meer, maar ik zal ff zoeken.
Ja precies, want volgens mij heb ik dit ook pas sinds ik vorige week een nieuw pakje had gehaald dus het zou zomaar kunnen dat ze een andere partij hebben opgekocht ofzo die van mindere kwaliteit was ofzo.

Laat het me maar weten over dat proggy :) Alvast bedankt

fotoblog

Verwijderd

/me is ook interested :)

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Welke nero gebruik je? Die nieuwe nero brand namelijk een stuk langzamer dan de "oudere". Bij muziek tenminsten..de nieuwe nero slaat nu 1 liedje op in de buffer dan brand ie em, daarna haald nero de buffer weer leeg en dan gaat ie naar het volgende liedje. Dit is enorm irriteren. Ik heb namelijk ook een 24x branden en het branden van liedjes duurd nu gewoon echt 2x zo lang met die nieuwe manier. ben gewoon weer overgestapt naar de oude.

--

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Op zondag 26 mei 2002 12:36 schreef ViolatoR het volgende:
Laat het me maar weten over dat proggy :) Alvast bedankt
Yo, gevonden!

Op dit adres staat een uitgebreide faq over cd-r's, staat erg veel info in.

http://cdrfaq.vanbergen.org/

Op dit adres (duitse site) is CDrIdentifier te vinden, het progje wat ik bedoelde.

http://www.gum.de/it/download/english.htm

\edit
Hm, bovenstaand adres lijkt niet te werken, hoewel het de officiele site van de makers is. Deze werkt wel, is alleen wel een oudere versie :?

http://spazioweb.inwind.it/ollie10/masteriz/CDRIdentifier.exe

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 12:55 schreef Ali_Illegali het volgende:

[..]

Yo, gevonden!

Op dit adres staat een uitgebreide faq over cd-r's, staat erg veel info in.

http://cdrfaq.vanbergen.org/

Op dit adres (duitse site) is CDrIdentifier te vinden, het progje wat ik bedoelde.

http://www.gum.de/it/download/english.htm

\edit
Hm, bovenstaand adres lijkt niet te werken, hoewel het de officiele site van de makers is. Deze werkt wel, is alleen wel een oudere versie :?

http://spazioweb.inwind.it/ollie10/masteriz/CDRIdentifier.exe
Forbidden :(
en die andere bestaat niet :(

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

K, en nu stop ik ermee :)

Op dit adres is V1.63 te vinden van CDrIdentifier.

http://www.hrycesky.cz/programy/CDRIdentifier163Sk.zip

Dit is dus wel de laatste versie van dat progje, veel plezier en doe er je voordeel mee :)

• ViolatoR
ok bedankt, en over die Nero versie.. Ik gebruik altijd dezelfde, weet niet precies welke versie het is uit mijn hoofd :) Maar deze heeft het altijd goed gedaan

fotoblog

• ViolatoR
Heb net ff dat proggy bekeken. En de cd-r's van lifetech zijn volgens dit proggy niet veranderd ofzo :(

Dus ik denk dat het dan toch mijn writer is die dood aan het gaan is.

fotoblog

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

Nero heeft een optie 'test all drive speeds' (ofzo), kijk daar es mee of het allemaal wel snel genoeg gaat.
dit al geprobeerd ? Ik heb psies dezelfde fikker en heb ook probs, Als ik van CD->CD fik is het fokking traag , meestal 12 min @24x

Keb een Pioneer DVD 16x40 ( 106s ofzo ) en dezelfde LG writer. Al sik van HD-CDRW dan gaat alles wel snel :(

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Het klassieke verhaal: staat op alles de DMA aan?
Als die uitstaat gaat er slechts maximaal 20x over de bus (meer kan PIO niet) en draait je brander wel op 24x maar heeft die elke zoveel seconden een buffer underrun die dan wel door de seamless link/burnporrf wordt opgevangen, maar dat kost wel een boel tijd.

• ViolatoR
Op zondag 26 mei 2002 13:57 schreef Angels2 het volgende:
Het klassieke verhaal: staat op alles de DMA aan?
Als die uitstaat gaat er slechts maximaal 20x over de bus (meer kan PIO niet) en draait je brander wel op 24x maar heeft die elke zoveel seconden een buffer underrun die dan wel door de seamless link/burnporrf wordt opgevangen, maar dat kost wel een boel tijd.
Als je m'n verhaal hebt gelezen had je geweten dat DMA aan staat.

fotoblog

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 15:52

RUFFNECK

Poentje

Hmm, soortgelijk probleem had ik ook met mijn Lite-On brander met Nero. Na wat geklooi, deed ik een firmware upgrade van de writer en het werkte weer als vanouds! :)

Verwijderd

Hey maatje...

Ik kan niet zo 1, 2 zeggen wat het kan zijn maar ik denk dat het misschien de laser is.

Het nadeel van steeds sneller branden is dat de geïntegreerde laser steeds meer energie moet leveren om de gaatjes in gevoelige laag te branden. Met de tijd neemt de laserkracht af (een laser heeft zo'n beetje 4000 uur aan levensduur), wat tot gevolg kan hebben dat de CDRW speler de snelheid gaat verminderen om toch het juiste resultaat te behalen (goed gebakken CDRrtjes). Bij veel achter elkaar branden moet je er aan denken dat je de speler af en toe wel wat laat afkoelen. Des te hoger de temperatuur, des te sneller d levensduur van de laser achteruit gaat.

Die ASPI driver zit wel snor. De NERO ASPI driver doet bij mij vreemd namelijk op WinXP en dat draai jij ook. Die van ADAPTEC (die jij gebruikt) is prima.

Schoonmaken van laser kan ook, maar dan moet ie zowieso lees/schrijffouten geven, en dat doet ie niet. Uit elkaar halen van de speler is zowieso nonsense omdat je perfecte schoonmaaksetjes kunt krijgen (zelfs speciaal voor CDROM, CDR/RW DVD en spelers in computers, zoals die van 3M). Is wel ietsje duurder maar wel betrouwbaarder en veiliger.

Succes verder...
Pagina: 1