Toon posts:

commodore 64 datasette

Pagina: 1
Acties:
  • 627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een paar probleempjes met de cassetterecorder van mijn commodore 64. Soms geeft hij "FOUND @?/+*$" en "OUT OF MEMORY" meldingen. Ik heb de kopjes al eens gereingd maar dat hielp niet echt veel. Wat kan ik hieraan doen?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 15:09

CAP-Team

XBL: CAPTeam

misschien moet je de settings van de koppen van die cassetterecorder ff bijstellen met een schroevendraaier?

Ik had vroeger altijd zo'n programma dan kon je zien hoe het signaal van de datasette eruit zag en dan moest je proberen om de lijn van het signaal zo recht mogelijk te krijgen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

PC kopen :?

:P

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je die settings van de koppen dan bijstellen?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je bandjes zijn verrot aan het gaan.

Download een tape image van internet en zet die op een nieuw bandje. Dat werkt iig voor een andere home computer, de ZX spectrum.

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op zondag 26 mei 2002 13:35 schreef commodore het volgende:
Hoe kan je die settings van de koppen dan bijstellen?
Onder het klepje zit een gaatje net boven de kop, met een horloge schroevendraaier kun je nu de kop omhoog/omlaag draaien.
Doe dit niet zonder testbandje daar je het anders helemaal wel kunt vergeten.
Er waren bandjes met een 1Khz toon, daarmee kon je op gehoor (toon zo hard en zuiver mogelijk) de kop bijstellen.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:00
Op zondag 26 mei 2002 16:58 schreef sebastius het volgende:
Je bandjes zijn verrot aan het gaan.

Download een tape image van internet en zet die op een nieuw bandje. Dat werkt iig voor een andere home computer, de ZX spectrum.
Hoe wil je dat op tape zetten? Ik heb ook een C64 gehad, en die gebruikt toch iets andere tapjes dan m'n Onstream drive. Of zit je te internetten op je C64?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook al van op internet spellen gedownload, met waw-prg ze omgezet naar geluidsbestandjes en dan met een cassetterecordertje opnemen. Maar helaas werken deze ook niet zo goed,meestal laden ze pas na een paar keer proberen. En waar kan ik aan zo'n testbandje geraken of downloaden?

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op zondag 26 mei 2002 18:38 schreef commodore het volgende:
Ik heb ook al van op internet spellen gedownload, met waw-prg ze omgezet naar geluidsbestandjes en dan met een cassetterecordertje opnemen. Maar helaas werken deze ook niet zo goed,meestal laden ze pas na een paar keer proberen. En waar kan ik aan zo'n testbandje geraken of downloaden?
Daar heb je dus je echte probleem, zelf maken kan niet (daar je geen referentie datasette hebt vermoedelijk) en kopen, tja daar geef ik je weinig kans meer op, je zou een computerzaak die vroeger C=64 verkocht en repareerde kunnen vragen of ze nog iets op de TD hebben liggen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een zogezegd "tape head alignment program" dat de bit count toont. Kan ik hier wat mee doen?

Verwijderd

Ik ben ook wel is het kopje 'op gevoel' bij gaan stellen. Ik krijg niks meer aan de gang :(

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op zondag 26 mei 2002 19:38 schreef commodore het volgende:
Ik heb wel een zogezegd "tape head alignment program" dat de bit count toont. Kan ik hier wat mee doen?
Als het goed is wel, weet alleen niet hoe dat werkt, vaak staat daar een progje op dat met een grote amplitude is weggeschreven, dus bijna altijd te laden is.
Nadat het progje geladen is zal je waarschijnlijk met hetzelfde bandje (misschien eerst omdraaien) de kop kunnen afregelen op maximale uitslag van de grafische meter op je beeldscherm.

Verwijderd

Even een tip:

Als je je Datasette openschroeft, kan je het schroefje zien zitten waar je normaal gesproken via het gaatje bij kan komen. Hier zit vaak een beetje zegellak op. Als je na een kwartslag links en een halve slag rechts niet meer weet wat je originele positie van dit schroefje is, kan je het hieraan terugzien en het schroefje weer naar de originele positie te draaien.

Mocht er geen lak oid op zitten, is het misschien handig om een merkstreepje met een watervaste stift over het schroefje en de ondergrond te trekken.

Je moet echt denken aan een paar graden links of rechts, geen hele slagen!!!

Verwijderd

Topicstarter
Dit ga ik dan eens proberen,ik heb nl. wat zitten klooien met dat schroefje en ik denk dat ik hem wat te veel gedraaid heb want nu werkt hij nog minder.

Verwijderd

Topicstarter
*juich* hij werkt weer! Sommige bandjes gaan niet maar die zijn al aardig wat verzwakt door ouderdom. Maar is het niet mogelijk om de datasette zelf op de uitgang van je geluidskaart te zetten (in plaats van de commodore) en dan op een of andere manier daarmee programmatjes opnemen? Lijkt me wel beter moest dit lukken,de datasette is hier namelijk optimaal op afgesteld.

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

mischien zijn die lompe 5.25 floppen toch makkelijker :)

/me heb nog een hele berg :)

Verwijderd

Topicstarter
das waar maar ik heb geen diskdrive en ik denk dat je ze ook niet zomaar in de winkel kan kopen :(

• jkikkert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Nee diskdrives voor de commodore 64 zijn niet meer te koop. Wat je natuurlijk wel kan doen is even in de plaatselijke krant kijken of op ebay of een andere 2ehands verkoopsite. Daar staan genoeg commodores op voor misschien 100piek.. zit meestal ook wel een diskdrive bij..

JK

even a broken clock gives the right time twice a day

Verwijderd

ik heb er nog 1 voor je :)
2 zelfs maar k wil 1 c64 compleet houwen :p

heb een diskdrive
tig floppen
Final Cardgeval 3 voor achter op je c64
k heb ook nog zo`n tapelezer :)

als je er belang bij hem Gil je maar ff :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 20:43 schreef Dannyke het volgende:
ik heb er nog 1 voor je :)
2 zelfs maar k wil 1 c64 compleet houwen :p

heb een diskdrive
tig floppen
Final Cardgeval 3 voor achter op je c64
k heb ook nog zo`n tapelezer :)

als je er belang bij hem Gil je maar ff :)
nee heb ik niet echt nodig

Maar hoe kan ik nu spellen of programma's van internet downloaden en op de echte commodore spelen? Met een cassetterecordertje werkt het soms maar meestal geeft hij dan "found ,@^[µ$" en dan "out of memory". Misschien is het mogelijk om het op cd te branden en dan mijn discman aan de commodore te bevestigen? Klinkt wel leuk,heb je een cd-rom voor de commodore 64!

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 20:34
Ér was toch zo'n turbo progje waar er strepen in beeld kwamen er dat je aan de hand daarvan kon bepalen of de koppenstand goed was.

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

Verwijderd

als ik jou was zou ik inderdaad voor de diskdrive van de c64 gaan, (Bandjes gingen bij mij redelijk snel stuk) die kom je op rommelmarkten nog wel eens tegen voor een paar euro.. helaas is het al koninginnedag geweest ;) tsja en in de tussentijd je c64 spelletjes op je pc afspelen gaat ook wel aardig :9 staan er heel veel op http://www.c64.com en dan met ccs64 kun je je commodore simuleren.

Verwijderd

diskman werkt niet echt denk ik
aangezien die tape drive door de c64 kan worden gestart en stopt :) mijn wel iig >:) Luxe uitvoering? :D

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n emulator lukt ook wel maar vind ik maar niks,'k speel veel liever op de echte 64. Ik ben al wat aan het experimenteren geweest,ik kan de datasette van stroom voorzien met een computervoeding en hij doet het daarop,maar als ik bij het write contact een signaal van mijn geluidskaart zet wil hij niet opnemen. Daarvoor moet je toch een signaal zetten op gnd en write?

Verwijderd

hmzz zijn toch normale casettes die je er in prikt?

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
Op dinsdag 18 juni 2002 19:07 schreef Dannyke het volgende:
hmzz zijn toch normale casettes die je er in prikt?
Volgens mij wel. Vroeger toen ik nog jong was (wat voel ik me met 25 toch oud :) ), kopieerde ik de tapejes in een normale dubbele cassettedeck.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Ben hier toevallig zelf pas mee bezig geweest:

internet -> C64 bandje

Benodigd:
-Stereoinstallatie met cassetterecorder, aangesloten op je PC
-Leeg bandje (duh)

Download een tape image (.TAP) (van een niet-copyrighted programma :) )

Met 64TAPVOC de .TAP omzetten naar een .VOC (in een dosbox)

Met bijvoorbeeld Cooledit deze .VOC afspelen naar je stereo, en met de cassetespeler van je stereoinstallatie opnemen. Als je record level in kunt stellen moet je dit op circa 2/3 van maximale uitslag instellen.

Windows media player zegt wel .voc te ondersteunen maar hij speelde bij mij de gemaakte .VOCs NIET goed af. Maar er zijn genoeg andere .voc spelers te vinden bij google of tucows.

64TAPVOC is een deel van 64utils 0.03b en dat kun je hier halen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb hier nog een Datasette 1531 (zwart) in de orginele verpakking. Alleen het klepje zit een beetje los. Als je wilt mag je hem gratis komen ophalen.

Edit: de orginele handleiding zit er ook nog bij. Ik heb just de eemst schokkend eontdekking gedaan. Aan de binnenkant ontbreken 4 schroeven en een schroef met veer die het klepje vasthield. Het lijkt erop dat een prehistorische tweaker z'n slag heeft geslagen. Zonder die schroeven zal hij het waarschijnlijk ook nog wel doen. Heb hem alleen niet getest.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Grappig, de C64 leeft nog steeds. 't Is ooit m'n eerste bak geweest. Ben inmiddels 10-tallen computers verder, maar heb ook nog steeds m'n eerste C64... nja, 2e, de 1e is compleet toast!

Anyway, volgens mij zijn er hele sites geweid aan het koppelen van hardware van PC en C64. Ik ben ooit van plan geweest om m'n C64 diskdrive op de PC aan te sluiten, zodat ik mijn oude C64 demo's kan porten naar de PC en op 't net gooien.

Volgens mij staat dat soort info wel op die emulator-sites. Tapes zijn wel een beetje uit... Als je toch nog je oude C64 wil gebruiken, zou ik toch echt gaan voor de diskdrive.

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

Topicstarter
Tapes overzetten met wav-prg heb ik al geprobeerd,maar het wil maar niet loaden! Wat doe ik verkeerd? Ow ja ligt het soms aan het cassetterecordertje dat ik gebruik? Het is speelgoed... Ik vond geen andere. En normaal werkt het op 6 volt maar ik heb het op de 5 volt van een computervoeding aangesloten. Het werkt wel maar neemt met nogal veel ruis op. Misschien volume wat lager zetten? Ik neem het altijd op het hoogste volume op.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op http://www.zettweb.com/semiconductors/hwb/co_CassetteC64.html vind je pinomschrijvingen. Volgens mij is het vrij eenvoudig uit te vinden wat pin 2 (+5V) is, en dan moet het solderen van een kabeltje dat je in je PC prikt eenvoudig te regelen zijn. Toch :?

Aangezien er "gewoon geluid" over dat kabeltje wordt gepompt zou je zo spelletjes moeten kunnen laden. Laat vooral weten of het lukt, heb zelf ook nog zo'n ding en wil daar nog steeds een deurbel van maken :D

[ff voor de helder]A1==mantel audiokabel,D4==core audiokabel, en als het dan niet werkt moet je maar ff proberen om F6 aan A1 of B2 te hangen, wrsch. met weerstandje, maar daar moet je een C64-cassetteding maar ff voor doormeten :)[/ff voor de helder]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd. Ik heb op +5v en op cassette motor 5 volt van een computervoeding gezet en de cassette write verbonden met de uitgang van mijn geluidskaart. Vervolgens heb ik record en play ingedrukt en dan mijn geluid laten lopen. Zijn "save" lampje brandt wel maar hij neemt niks op :( Misschien nog wat experimenteren met het volume?

[beetje offtopic]
Moet je echt eens doen,een luidsprekertje aan de cassette uitgang van je commodore vastmaken en dan iets SAVEn! Hoor je allemaal piepjes die de 64 normaal naar de cassetterecorder stuurt...
[/beetje offtopic]

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Maar jongens toch. Als je dan toch die .tap-bestanden hebt, dan hoef je ze niet eerst naar een echte cassette te sturen en dan met een cassettespeler in te lezen.
Je kunt ook de ingang van de C64 aansluiten op de uitgang van je geluidskaart. Probleem opgelost en is ook veel cooler, want je hebt een netwerk voor de C64.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 15:43 schreef commodore het volgende:
Heb ik al geprobeerd. Ik heb op +5v en op cassette motor 5 volt van een computervoeding gezet en de cassette write verbonden met de uitgang van mijn geluidskaart. Vervolgens heb ik record en play ingedrukt en dan mijn geluid laten lopen. Zijn "save" lampje brandt wel maar hij neemt niks op :( Misschien nog wat experimenteren met het volume?

[beetje offtopic]
Moet je echt eens doen,een luidsprekertje aan de cassette uitgang van je commodore vastmaken en dan iets SAVEn! Hoor je allemaal piepjes die de 64 normaal naar de cassetterecorder stuurt...
[/beetje offtopic]
stop eens 220 volt op het motertje van je cassette speler dat moet het wel doen is ie gelijk 10× zo snel :9~ (in theorie)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 juni 2002 15:58 schreef T-1o0o het volgende:

[..]

stop eens 220 volt op het motertje van je cassette speler dat moet het wel doen is ie gelijk 10× zo snel :9~ (in theorie)
zal ie mooi gaan roken en stinken naar verbrand plastic...

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 19 juni 2002 12:55 schreef Explore het volgende:
Anyway, volgens mij zijn er hele sites geweid aan het koppelen van hardware van PC en C64. Ik ben ooit van plan geweest om m'n C64 diskdrive op de PC aan te sluiten, zodat ik mijn oude C64 demo's kan porten naar de PC en op 't net gooien.
Beetje offtopic, maargoed..

Wat jij daar schrijft kan goed.. Je moet zelf even een simpele kabel in elkaar solderen, en gewoon aansluiten op je printerpoort.. Dan kun je gewoon .D64 images maken..
Op woensdag 19 juni 2002 14:53 schreef commodore het volgende:
Tapes overzetten met wav-prg heb ik al geprobeerd,maar het wil maar niet loaden! Wat doe ik verkeerd? Ow ja ligt het soms aan het cassetterecordertje dat ik gebruik? Het is speelgoed... Ik vond geen andere. En normaal werkt het op 6 volt maar ik heb het op de 5 volt van een computervoeding aangesloten. Het werkt wel maar neemt met nogal veel ruis op. Misschien volume wat lager zetten? Ik neem het altijd op het hoogste volume op.
Tja, dat kan ook komen doordat dat oude recordertje inderdaad een andere koppen-stand heeft.. Dat is nog wel op te lossen via de eerder genoemde methode om koppen af te stellen..

Wat voor dingen krijg je overigens? Load-errors of gewoon helemaal niks?

Verwijderd

Topicstarter
*nog eens juich* zover zit ik al: door mijn datasette van voeding te voorzien (zie vorige posts) en op de read en ground een luidsprekertje te hangen kan ik het geluid horen dat van de datasette komt. Dan kan ik hem waarschijnlijk ook wel optimaal afstellen door de toon te beluisteren uit het luidsprekertje. (denk ik toch) Nu nog een signaal proberen zetten op de write ingang en ik heb ontelbaar veel spellen...

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45

Jiffy

God, you're ugly!

Op dinsdag 18 juni 2002 16:54 schreef commodore het volgende:

[..]

Maar hoe kan ik nu spellen of programma's van internet downloaden en op de echte commodore spelen? Met een cassetterecordertje werkt het soms maar meestal geeft hij dan "found ,@^[µ$" en dan "out of memory". Misschien is het mogelijk om het op cd te branden en dan mijn discman aan de commodore te bevestigen? Klinkt wel leuk,heb je een cd-rom voor de commodore 64!
De meest gebruikte (en makkelijkste) mogelijkheid is het gebruiken van een X1541 kabel icm het programma Star Commander.

De X1541 kabel (er zijn verschillende varianten) is bedoeld voor het aansluiten van een 1541 diskdrive op de printerpoort van je pc. Je kunt vervolgens met een geschikt programma (Star Commander is ideaal!) diskettes van de 1541 naar de pc overzetten en vice versa.

Op internet kun je 1000-en programma's in D64 formaat vinden (D64=diskimage van een 1541 disk) welke je op deze manier over kunt zetten naar je C64. De diskettes die je op deze manier bewerkt hebt zijn vervolgens moeiteloos op je Commodore te gebruiken.

Let op: de originele X1541 kabel is uitsluitend bruikbaar op oudere pc's. Heb je iets moderners (Pentium II & hoger) zul je hoogstwaarschijnlijk een XE1541 kabel moeten hebben. Schijnt het eea aan extra frutseltjes te zijn toegevoegd... Schema's voor het maken van deze kabels zijn eenvoudig te vinden en te maken. Schat je je soldeerkunsten bijzonder laag in (zoals ik), kun je via-via ook wel aan zo'n kabel komen.

Jiffy heeft een dedicated 486 voor dit doel staan... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 15:43 schreef commodore het volgende:
Ik moet ook nog wat experimenteren maar als je VU meter iets van driekwart uitslaat werkt het bij mij redelijk (ongeveer de helft van de games werkt in een keer, en dat op een cassettebandje van ~20 jaar oud :P )

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al uit hoor, in plaats van iets op cassette te zetten steek ik zo'n ding van m'n discman ( dat je in een cassettespeler stopt,aansluit op de koptelefoonuitgang en je hoort muziek in je cassettespeler ) in m'n datasette, sluit hem op de computer aan en laat het geluid lopen. Werkt perfect !!!

Verwijderd

Op woensdag 03 juli 2002 19:22 schreef commodore het volgende:
Ik ben er al uit hoor, in plaats van iets op cassette te zetten steek ik zo'n ding van m'n discman ( dat je in een cassettespeler stopt,aansluit op de koptelefoonuitgang en je hoort muziek in je cassettespeler ) in m'n datasette, sluit hem op de computer aan en laat het geluid lopen. Werkt perfect !!!
een c64 met CDROM speler :)

/me wil eigenlijks wel eens een pic zien :D

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, als ik hem op een cd speler aansluit heb ik een cdrom drive voor de commodore 64 :). Pics zal ik straks even maken.

Verwijderd

Topicstarter
Hier is tie:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/Foto001.jpg

En voor een close-up van de datasette,klik hier

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 22:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 24 juni 2002 13:59 schreef Jiffy het volgende:

[...]
Let op: de originele X1541 kabel is uitsluitend bruikbaar op oudere pc's. Heb je iets moderners (Pentium II & hoger) zul je hoogstwaarschijnlijk een XE1541 kabel moeten hebben. Schijnt het eea aan extra frutseltjes te zijn toegevoegd...
Hmm, dat ruikt naar EPP/ECP support :)

Als dat zo is zou je op een 'moderne' PC die niet goed omgaat met de originele X1541 het moeten kunnen bijstellen door de poort in BIOS op SPP te zetten.

* dion_b is helaas een Speccy freak, niet een Commie, dus kan ik m'n hypothese niet zelf testen :'(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

je kunt de hele meuk natuurlijk ook gewoon downloaden :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.h.mulder/hyperlink64.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 juli 2002 23:16 schreef Beathoven het volgende:
je kunt de hele meuk natuurlijk ook gewoon downloaden :)

[afbeelding]
Ja, met een maximum snelheid van 300 baud... :Z

• Twynn
Op vrijdag 05 juli 2002 10:24 schreef commodore het volgende:
Ja, met een maximum snelheid van 300 baud... :Z
Neuh, 2400 baud is nog mogelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Wooow... 2400 baud... Razendsnel zeg...
Zo heb ik eens iets gevonden in een boek met programa's voor de commodore 64:
"Helaas is zelfs deze moordende snelheid van de computer niet snel genoeg" lol

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Op vrijdag 05 juli 2002 11:18 schreef commodore het volgende:
In die tijd was de C64 razendsnel, vergeet niet dat hij in 1978(Weet niet helemaal zeker) er al was. De dingen die dat ding toen kon, kon een pc nog niet.

What a fine day for Science! | Specs

• cjdijk
  • Laatst online: 02-04 10:05

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op woensdag 03 juli 2002 19:22 schreef commodore het volgende:
Is het nu gelukt of niet?
Ikzelf heb een half jaar geleden mijn complete collectie commodore 64 spellen
overgezet met een zelf in elkaar gesoldeerde parallelle kabel naar mijn pc.
Werkt prima.
Overgens heb ik in die tijd een oortelefoontje gehangen aan mijn datacasette.
Als ik dan een bandje van iemand anders kreeg, kon ik de koppenstand bijregelen,
zodat ik geen load error's meer kreeg.
Je moet hem zo stellen dat het geluid niet dof klinkt, dus zo schel mogelijk.
Ik heb ook wel eens iemand gezien die zijn huiskamer cassetterecorder
had aangesloten i.p.v. zijn Commodore datarecorder.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• cjdijk

cjdijk

Op vrijdag 05 juli 2002 11:20 schreef Huntor het volgende:

[..]

In die tijd was de C64 razendsnel, vergeet niet dat hij in 1978(Weet niet helemaal zeker) er al was. De dingen die dat ding toen kon, kon een pc nog niet.
Klopt, de Commodore 64 had standaard een geluidskaart en een tv uitgang.
Heeft nog tientallen jaren geduurt voordat je dat op de pc had.
En de software werd ook veel efficienter geprogrammeerd.
Je had gewoon complete spellen in die 64Kb.
Tegenwoordig als je zelf iets op de pc programeert,
kost 1 regeltje met "CLS - maak scherm schoon"
al minimaal 32Kb aan exe code.

• Twynn
Op vrijdag 05 juli 2002 11:20 schreef Huntor het volgende:
Ietsje later.. In '78 waren er volgens mij alleen de pet-machines..

Ik geloof dat de C64 in '81 op de markt kwam, maar inderdaad. Voor die tijd was het ding zeker niet traag..

Verwijderd

Topicstarter
Was toch in '82 dat het breadbox model uitkwam ? En in '86 was de commodore 64C er, dit is het model dat ik heb.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 11:27 schreef cjdijk het volgende:

[..]

Is het nu gelukt of niet?
Ikzelf heb een half jaar geleden mijn complete collectie commodore 64 spellen
overgezet met een zelf in elkaar gesoldeerde parallelle kabel naar mijn pc.
Werkt prima.
Overgens heb ik in die tijd een oortelefoontje gehangen aan mijn datacasette.
Als ik dan een bandje van iemand anders kreeg, kon ik de koppenstand bijregelen,
zodat ik geen load error's meer kreeg.
Je moet hem zo stellen dat het geluid niet dof klinkt, dus zo schel mogelijk.
Ik heb ook wel eens iemand gezien die zijn huiskamer cassetterecorder
had aangesloten i.p.v. zijn Commodore datarecorder.
Het is heel goed gelukt, bedankt allemaal voor de tips.
Ik kan m'n datasette nu ook perfect afstellen door hem aan een computervoeding te hangen en er een luidsprekertje aan te zetten, is zo van pieeep tuut piep tuut kraaak kraak... Tof muziekje.

• cjdijk

cjdijk

Op vrijdag 05 juli 2002 11:40 schreef commodore het volgende:
Was toch in '82 dat het breadbox model uitkwam ? En in '86 was de commodore 64C er, dit is het model dat ik heb.
Die van mij is nog dat oude model, zie icoon van Twynn.
dus zo'n beige kleur met donkerbruine toetsen.
Die 64c was dat niet zo'n witte?
Heb ik nog wel eens af en toe gezien.
Je hebt trouwens ook nog de c128 gehad.
Die kon je omschakelen in twee processor standen.
Was dus eigenlijk een multi processor systeem.
Ook dat heeft nog tientallen jaren geduurd
voordat je dat op de pc kreeg.

• cjdijk

cjdijk

Op vrijdag 05 juli 2002 11:47 schreef commodore het volgende:

[..]

Het is heel goed gelukt, bedankt allemaal voor de tips.
Ik kan m'n datasette nu ook perfect afstellen door hem aan een computervoeding te hangen en er een luidsprekertje aan te zetten, is zo van pieeep tuut piep tuut kraaak kraak... Tof muziekje.
Het is trouwens wel handig om dat geluidje constant,
via een oortelefoontje hoorbaar te maken.
Je kan namelijk ook precies horen wanneer een spelletje
precies begint.
Dat is namelijk een constante pieptoon,
terwijl als dat geweesd is, dan varieert hij veel meer.
Dus zodra die contante toon begint, pas load starten.

Verwijderd

Topicstarter
is inderdaad zo'n witte (alhoewel hij bij mij niet echt wit meer is), klik hier voor een link met foto.

• Twynn
Op vrijdag 05 juli 2002 11:52 schreef cjdijk het volgende:
Je hebt trouwens ook nog de c128 gehad.
Die kon je omschakelen in twee processor standen.
Was dus eigenlijk een multi processor systeem.
't was niet helemaal een multiprocessor systeem, want je kunt maar 1 processor tegelijk gebruiken.. 't ding had een nieuwere versie van de 6510 voor de gewone werkzaamheden.. (ik weet 't nummer niet meer precies).. Die processor kon overigens ook op 2MHz werken.
En omdat het ding ook op CPM kon werken, zat er ook een Z80 in.. 't moest eigenlijk ook gewoon een PC voorstellen toen..

Verwijderd

Heeft een van jullie nog een link naar een site waar ze spellen of programma's voor de VIC20 aanbieden. Dit was de voorloper van de C64. Die heb ik pas weer eens aangesloten, maar ben mijn cassettes kwijt ;(

.....??

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 12:13 schreef Josey_Wales het volgende:
Heeft een van jullie nog een link naar een site waar ze spellen of programma's voor de VIC20 aanbieden. Dit was de voorloper van de C64. Die heb ik pas weer eens aangesloten, maar ben mijn cassettes kwijt ;(

.....??
http://www.funet.fi/pub/cbm/vic20/games/, een mooie ftp directory

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 12:19 schreef commodore het volgende:

[..]

http://www.funet.fi/pub/cbm/vic20/games/, een mooie ftp directory
Stoer!! ik ga meteen aan het downloaden

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 11:18 schreef commodore het volgende:
Het leuke van de Commodore64 was dat je er dingen uit kon halen waar de fabrikant nooit aan gedacht had. Zo zat er o.a. een overbodig kanaal in de SID soundchip die later gebruikt werd voor losse samples. Die samples kon je zelf opnemen en via de joystickpoort wegschrijven. De demo 'dutchbreeze' zette in 1990 de C64 wereld nog eens op z'n kop door er grafische stunts mee uit te halen die voor die tijd onmogelijk waren (snelle 3D effecten, nieuwe animaties en andere trucs). Na die tijd kwamen ook kwalitatief betere spellen uit die van die technieken gebruik maakten, maar toen was het al te laat.

Verwijderd

Tegenwoordig zijn de meeste programmeurs een stuk gemakzuchtiger geworden, helaas. Kan natuurlijk ook bijna niet anders, want de hardware is vele malen complexer dan toen en softwareontwikkeling gaat gewoon stukken sneller en makkelijker met al die luxe (maar moddervette code brakende) ontwikkeltools van tegenwoordig. Maar het is eigenlijk toch wel jammer... Stel je voor dat de mogelijkheden van de huidige PC hardware net zo goed zouden worden benut als de mogelijkheden van de C64 destijds. Zoals in dat Dutchbreeze voorbeeld: echt àlle rekenkracht tot de àllerlaatste bit uit de hardware persen. Tja, dan zou je games kunnen maken waar we nu alleen nog maar over kunnen dromen. :z

Verwijderd

/me gaat strax zun c64 meukje weer is uit de kast graaien :)

Hm Made in Taiwan 1979 ?

ook iemand een idee hoe ik die spelletjes van flopjes op mun pctje krjig ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 juli 2002 19:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het leuke van de Commodore64 was dat je er dingen uit kon halen waar de fabrikant nooit aan gedacht had. Zo zat er o.a. een overbodig kanaal in de SID soundchip die later gebruikt werd voor losse samples. Die samples kon je zelf opnemen en via de joystickpoort wegschrijven. De demo 'dutchbreeze' zette in 1990 de C64 wereld nog eens op z'n kop door er grafische stunts mee uit te halen die voor die tijd onmogelijk waren (snelle 3D effecten, nieuwe animaties en andere trucs). Na die tijd kwamen ook kwalitatief betere spellen uit die van die technieken gebruik maakten, maar toen was het al te laat.
De sid van Dutchbreeze is inderdaad wel mooi.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 juli 2002 11:51 schreef Dannyke het volgende:
ook iemand een idee hoe ik die spelletjes van flopjes op mun pctje krijg ? :)
Met de XE1541 kabel, kun je kopen of zelf maken.
Kijk hier eens:
http://sta.c64.org/xe1541.html

En uitleg hoe hem zelf te maken:
http://sta.c64.org/xe1541c.html

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 12:41 schreef commodore het volgende:

[..]

De sid van Dutchbreeze is inderdaad wel mooi.
hier kun je de volledige demo downloaden :)

Afbeeldingslocatie: http://jez.c64.org/img/dutchbr.gif

Verwijderd

Topicstarter
Wooow! Die 3d loading power is echt wel vet !!!
En die elite fli scroll mag er ook zijn!
Pagina: 1