Toon posts:

Debian 3.0 wanneer...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd ben ik van plan om Debian 3.0 (testing) te downloaden /installeren.

Enige tijd geleden gingen de geruchten dat de definitieve versie begin mei zou worden vrijgegeven. Enige vertraging is er dus wel.

Iemand enig idee of ik er verstandig aan doe om Debian 3.0 nu te downen of is het beter nog even te wachten.

Of mooier nog maakt het helemaal niks uit, omdat Debian-testing met het fantastische apt-systeem toch zo te updaten is naar de stable versie zodra 3.0 uit is.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Of mooier nog maakt het helemaal niks uit, omdat Debian-testing met het fantastische apt-systeem toch zo te updaten is naar de stable versie zodra 3.0 uit is.
precies :)

maar waarom zou je stable nemen en niet testing :?
in testing is alles net een stukje nieuwer, en echt wel stabiel hoor :)

unstable is nog te nieuw en niet ver genoeg doorontwikkeld om lekker te kunnen draaien imo :)

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
De software uit stable komt uit begin 2000/eind 1999, beetje oud dus, neem gewoon testing !
Je kan later zo met apt-get upgraden.

Maar nu je de vraag toch gesteld hebt, wie weet de status ?
Ik weet dat ze nog op een security update systeem wachten, maar wat de status daarvan is weet niemand. Is dit voor in woody of voor op de servers van Debian ?
Het base systeem is helemal stable (op een vreemde fout in apt-get na, maar dat zal wel aan iets anders liggen) en de rest wacht alleen op mozilla volgens mij.

http://base.debian.net/
http://standard.debian.net/

Weet er iemand ook of er toevallig nog meer packages veranderd/geupdate gaan worden ?
En de bootfloppies/installatie is volgens mij ook helemaal OK ? (er staan geen bugs meer in)

En een voorzichtige schatting (dus niet: pas wanneer het klaar is) redden ze het nog voor eind juni ?

Verwijderd

Ligt er natuurlijk aan waar je het voor gaat gebruiken.
Gebruik je het als thuisservertje of als werkstation dan kun je best testing nemen. Gebruik je het echter als een productieserver (eventueel op co-locatie), draai dan de stable versie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Ik draai hier op alle servertjes gewoon woody/testing, ding is volwassen, heb al 3 weken geen update meer gezien.

Wat betreft Sid/unstable: ze weten 's morgens niet wat er 's avonds in komt te zitten. Ik kan elke dag 2x updaten en dan beide keren 30MB binnenhalen. Sid is gewoon een prutsdistro waarop alles getest wordt voor het in woody komt.

Wachten tot woody stable is heeft geen zin. Het is nu al stable, maar omdat er nog een paar onenigheidjes zijn wordt ie nog niet als stable verklaard.

En dat Woody niet betrouwbaar zou zijn: kijk eens naar SuSE 8.0 of Redhat 7.3, die hebben van elk ding de nieuwste versie, maakt ze niet uit of het bewezen is, pure marketing, verkoopt goed. Woody is betrouwbaarder dan een Redhat of SuSE over het algemeen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 26 mei 2002 10:53 schreef a.koster het volgende:
Iemand enig idee of ik er verstandig aan doe om Debian 3.0 nu te downen of is het beter nog even te wachten.
Zoals Unexplained schreef: dat hangt van je doel af.
Als het voor production purposes is ("het moet gewoon werken") dan kun je beter Stable nemen (zeker Potato. Potato is redelijk oud, maar het heeft zich goed bewezen).
Maar ik neem aan dat het meer voor internet-deel bakkie thuis is of als desktop... Dan zou Woody geen enkel probleem moeten zijn.
Yup, dat ook.

Debian heeft drie trees: Stable (met security updates), Testing en Unstable.

Nieuwe programma's en versies van programma's komen meestal direct, vrijwel zonder getest te zijn in Unstable, met als gevolg dat packages (soms ook belangrijke) in Unstable fouten kunnen bevatten. De huidige Unstable heet Sid.

Als packages enige tijd in Unstable geen problemen hebben gegeven dan shuiven die packages door naar Testing. Packages in Testing kunnen dus wel bugs bevatten, maar niet de ernstige bugs die in Unstable mogelijk zijn. De huidige Testing is Woody.

Stable is de production release van Debian. Deze verandert niet meer (afgezien van de security updates, die alleen veiligheids-fouten en zeer ernstige bugs fixen). Een keer in de zoveel tijd wordt Testing frozen en zo bug-vrij mogelijk gemaakt, en dan vervangt die Testing de Stable, waarna er een nieuwe Testing komt. De huidige Stable is Potato, oftewel Debian 2.2.

Wat straks Debian 3.0 wordt (Woody) is nu nog Testing (maar wel frozen - er verandert atm dus bijna niks meer aan)

Je kunt nu gewoon Woody installeren. Als je dan in je sources.list 'woody' hebt staan, dan gaat hij als je upgrade de nieuwste versies van de packages in Woody halen. Dan houdt je Woody dus bij, ook op het moment dat hij doorschuift naar Stable. Dat betekent dat je nu de nog-niet-gereleaste Woody hebt, en straks als Woody gereleased is en je geupdate hebt de wel-gereleaste-aka-3.0 Woody hebt. Tussen die twee zal overigens niet veel verschil meer zitten.

Als je je systeem als desktop gaat gebruiken is het overigens geen slecht idee om 'testing' in je sources.list te zetten. Dan heb je nu precies hetzelfde als dat je 'woody' in je sources.list zou hebben staan (immers: Testing is Woody, op dit moment), maar straks als Woody gereleased is is het anders. Als je dan 'woody' in je sources.list hebt staan, dan blijf je bij Woody, die dan dus Stable is, mar als je dan 'testing' in je sources.list hebt staan, dan blijf je bij Testing (de nieuwe Testing gaat afaik 'Sarge' heten btw).

Zie ook http://www.debian.org/releases/.
Op zondag 26 mei 2002 11:34 schreef easydisk het volgende:
Maar nu je de vraag toch gesteld hebt, wie weet de status ?
Ik weet dat ze nog op een security update systeem wachten, maar wat de status daarvan is weet niemand. Is dit voor in woody of voor op de servers van Debian ?
Bij mijn weten voor Woody. Dat komt onder andere omdat Woody bijna twee keer zoveel packages heeft als Potato(~8500 vs ~4500), en omdat Woody voor bijna twee keer zoveel architecturen wordt gereleased als Potato (11 vs 6).

De exacte status van Woody weet ik niet... Er schijnen nog een berg release critical bugs te zijn, maar daarvan zouden er een hoop niet over Woody gaan?

Zie ook http://debianplanet.org/article.php?sid=674&mode=thread&order=0.
En een voorzichtige schatting (dus niet: pas wanneer het klaar is) redden ze het nog voor eind juni ?
Als het klaar is :P
Maar voor eind juni... Dat mag ik eigenlijk wel hopen.
Maar goed, de nadruk van een Debian release ligt op betrouwbaarheid en veiligheid... Niet op zo snel mogelijk releasen.

• easydisk
Op zondag 26 mei 2002 16:45 schreef deadinspace het volgende:

De exacte status van Woody weet ik niet... Er schijnen nog een berg release critical bugs te zijn, maar daarvan zouden er een hoop niet over Woody gaan?

Maar voor eind juni... Dat mag ik eigenlijk wel hopen.
Klopt, die berg bugs is ook om packages tegen te houden zodat ze niet in testing terecht komen, zo heeft bijv cpio een bug die geen bug is:

Package: cpio
Version: 2.4.2.91-1
Severity: serious
Tags: sid

Version 2.4.2.91 is a beta pre-release of cpio. It is provided for
testing by those tracking unstable, but should not be moved into the
testing release (woody). The purpose of this (release critical) bug
report is to keep this version in unstable.

En heet de volgende versie niet Sid ?

Dan hopen we op juni, bijna 2 jaa na het uitkomen van potato. (i.v.m. redhat e.d. is dat wel effe wat anders met elke 6 maanden een release.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 26 mei 2002 16:57 schreef easydisk het volgende:
En heet de volgende versie niet Sid ?
De huidige Unstable heet Sid, maar het is nog niet zeker hoe het hierna gaat.

De ene mogelijkheid is dat Unstable doorschuift naar Testing (Dus Testing wordt dan Sid, en er komt een nieuwe Unstable).

De andere mogelijkheid is dat Unstable Sid blijft, en dat er een nieuwe Testing komt. Deze nieuwe Testing zou dan Sarge gaan heten.

Bij mijn weten had de laatste mogelijkheid de instemming van de meeste mensen, maar het ligt nog niet vast.

De reden om hiervoor te kiezen is trouwens dat Unstable dus een tree is die eeuwig in ontwikkeling blijft. Hier wordt dan een Testing van afgesplitst, welke na verloop van tijd de nieuwe Stable wordt, waarna er weer een nieuwe Testing afsplitst.
Bovendien kan dan de naam 'Sid' een mooie backronym voor 'Still In Develoment' zijn :)
Dan hopen we op juni, bijna 2 jaa na het uitkomen van potato. (i.v.m. redhat e.d. is dat wel effe wat anders met elke 6 maanden een release.
Jep.
Ik ben trouwens erg voor het quality-first standpunt van Debian, maar een wat kortere release-cycle zou van mij ook wel mogen... Pak hem beet één keer per jaar ongeveer of zoiets.
Overigens is de Testing tree (bestaat pas dik een jaar) in het leven geroepen om de release cycle omlaag te krijgen.

• easydisk
Op zondag 26 mei 2002 19:33 schreef deadinspace het volgende:
Ik ben trouwens erg voor het quality-first standpunt van Debian, maar een wat kortere release-cycle zou van mij ook wel mogen... Pak hem beet één keer per jaar ongeveer of zoiets.
Overigens is de Testing tree (bestaat pas dik een jaar) in het leven geroepen om de release cycle omlaag te krijgen.
Of dat er tussentijds gezorgd wordt voor backward compatible packages van software voor op de desktop (KDE, Gnome, Xfree, office pakketje en mozilla, licq, etc) van mij mag apache etc best wat ouder zijn, maar vind het toch wel leuk als er een beetje up-to-date desktop manager is.
Nu heeft ieder z'n eigen wensen en heeft iemand anders dus liever een verse apache en zo kan je inderdaad beter een korte release cylce hebben :)

Verwijderd

quote van http://www.debian.org/releases/woody/
This distribution is currently in the ``testing'' phase, but stabilizing and close to being ``frozen''.
hij was toch al frozen? :?

De weekelijkse nieuwsbrief...
http://www.debian.org/News/weekly/current/issue/

• easydisk
Op zondag 26 mei 2002 20:20 schreef compukid het volgende:
quote van http://www.debian.org/releases/woody/
[..]

hij was toch al frozen? :?
Die site is niet up-to-date, het is inderdaad al frozen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 26 mei 2002 20:17 schreef easydisk het volgende:
Of dat er tussentijds gezorgd wordt voor backward compatible packages van software voor op de desktop (KDE, Gnome, Xfree, office pakketje en mozilla, licq, etc) van mij mag apache etc best wat ouder zijn, maar vind het toch wel leuk als er een beetje up-to-date desktop manager is.
Er worden ook wel eens dingen gebackport (je kunt het zelf ook proberen), maar bijvoorbeeld Gnome 1.4 of KDE 3.nogwat backporten naar Potato met zijn bijna 2 jaar oud spul is geen lolletje.
Voor desktop systemen is Testing imho veel geschikter.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik draai gewoon Woody. Mijn 'testing' wordt dus als het goed is vanzelf 'stable' :)

Op productieservers is Woody ook gewoon te gebruiken, op zijn hoogst krijg je hier en daar problemen met bepaalde packages (zo werkte bij mij Samba 2.2.x voor Woody niet goed, heb die toen maar door een oudere versie van Potato vervangen)..

Al met al is het systeem iig goed op weg stable te worden. En om ff een developer van Debian te quote:

It will be released when it's finished.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En ik dacht dat potato bij verschijnen 'outdated' is.
Jammer dat ik geen ADSL meer heb, anders had ik nu wel testing blijven draaien.
En maar wachten op die CD's ;(

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

http://lists.debian.org/debian-devel-announce/2002/debian-devel-announce-200207/msg00005.html

Nieuwe status-update. Zou het dan nu echt niet lang meer duren ? Zou wel eens tijd worden :P
Pagina: 1