Op zondag 26 mei 2002 10:53 schreef a.koster het volgende:
Iemand enig idee of ik er verstandig aan doe om Debian 3.0 nu te downen of is het beter nog even te wachten.
Zoals Unexplained schreef: dat hangt van je doel af.
Als het voor production purposes is ("het moet gewoon werken") dan kun je beter Stable nemen (zeker Potato. Potato is redelijk oud, maar het heeft zich goed bewezen).
Maar ik neem aan dat het meer voor internet-deel bakkie thuis is of als desktop... Dan zou Woody geen enkel probleem moeten zijn.
Of mooier nog maakt het helemaal niks uit, omdat Debian-testing met het fantastische apt-systeem toch zo te updaten is naar de stable versie zodra 3.0 uit is.
Yup, dat ook.
Debian heeft drie trees: Stable (met security updates), Testing en Unstable.
Nieuwe programma's en versies van programma's komen meestal direct, vrijwel zonder getest te zijn in Unstable, met als gevolg dat packages (soms ook belangrijke) in Unstable fouten kunnen bevatten. De huidige Unstable heet Sid.
Als packages enige tijd in Unstable geen problemen hebben gegeven dan shuiven die packages door naar Testing. Packages in Testing kunnen dus wel bugs bevatten, maar niet de ernstige bugs die in Unstable mogelijk zijn. De huidige Testing is Woody.
Stable is de production release van Debian. Deze verandert niet meer (afgezien van de security updates, die alleen veiligheids-fouten en zeer ernstige bugs fixen). Een keer in de zoveel tijd wordt Testing frozen en zo bug-vrij mogelijk gemaakt, en dan vervangt die Testing de Stable, waarna er een nieuwe Testing komt. De huidige Stable is Potato, oftewel Debian 2.2.
Wat straks Debian 3.0 wordt (Woody) is nu nog Testing (maar wel frozen - er verandert atm dus bijna niks meer aan)
Je kunt nu gewoon Woody installeren. Als je dan in je sources.list 'woody' hebt staan, dan gaat hij als je upgrade de nieuwste versies van de packages in Woody halen. Dan houdt je Woody dus bij, ook op het moment dat hij doorschuift naar Stable. Dat betekent dat je nu de nog-niet-gereleaste Woody hebt, en straks als Woody gereleased is en je geupdate hebt de wel-gereleaste-aka-3.0 Woody hebt. Tussen die twee zal overigens niet veel verschil meer zitten.
Als je je systeem als desktop gaat gebruiken is het overigens geen slecht idee om 'testing' in je sources.list te zetten. Dan heb je nu precies hetzelfde als dat je 'woody' in je sources.list zou hebben staan (immers: Testing
is Woody, op dit moment), maar straks als Woody gereleased is is het anders. Als je dan 'woody' in je sources.list hebt staan, dan blijf je bij Woody, die dan dus Stable is, mar als je dan 'testing' in je sources.list hebt staan, dan blijf je bij Testing (de nieuwe Testing gaat afaik 'Sarge' heten btw).
Zie ook
http://www.debian.org/releases/.
Op zondag 26 mei 2002 11:34 schreef easydisk het volgende:
Maar nu je de vraag toch gesteld hebt, wie weet de status ?
Ik weet dat ze nog op een security update systeem wachten, maar wat de status daarvan is weet niemand. Is dit voor in woody of voor op de servers van Debian ?
Bij mijn weten voor Woody. Dat komt onder andere omdat Woody bijna twee keer zoveel packages heeft als Potato(~8500 vs ~4500), en omdat Woody voor bijna twee keer zoveel architecturen wordt gereleased als Potato (11 vs 6).
De exacte status van Woody weet ik niet... Er schijnen nog een berg release critical bugs te zijn, maar daarvan zouden er een hoop niet over Woody gaan?
Zie ook
http://debianplanet.org/article.php?sid=674&mode=thread&order=0.
En een voorzichtige schatting (dus niet: pas wanneer het klaar is) redden ze het nog voor eind juni ?
Als het klaar is

Maar voor eind juni... Dat mag ik eigenlijk wel hopen.
Maar goed, de nadruk van een Debian release ligt op betrouwbaarheid en veiligheid... Niet op zo snel mogelijk releasen.