[nieuw forum] zoeken per bericht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zat te denken als er nu in het nieuwe forum gezocht gaat worden, dat je dan ook per bericht kan zoeken. Dus als je niet een hele topic kunt vinden over een bepaald iets dat je de optie kunt gebruiken "zoek in 'per bericht'". De search is namelijk een zo log ding geworden dat je er vaak maar met moeite er iets in kunt vinden. Zeker als je de keywords niet goed weet. Ook in de grote samengestelde topics kun je dan de info vinden.

schiet maar (topixplaatjes kunnen achterwege gelaten worden, gaat over het nieuwe forum!)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

Pyrus

Hardknock life

Op zondag 26 mei 2002 08:12 schreef Alfredt het volgende:
Ik zat te denken als er nu in het nieuwe forum gezocht gaat worden, dat je dan ook per bericht kan zoeken. Dus als je niet een hele topic kunt vinden over een bepaald iets dat je de optie kunt gebruiken "zoek in 'per bericht'". De search is namelijk een zo log ding geworden dat je er vaak maar met moeite er iets in kunt vinden. Zeker als je de keywords niet goed weet. Ook in de grote samengestelde topics kun je dan de info vinden.

schiet maar (topixplaatjes kunnen achterwege gelaten worden, gaat over het nieuwe forum!)
Bedoel je soms 'zoeken op inhoud'? Die zit er nu namelijk ook in ;)
En anders kun je aantal reacties per pagina naar 999 zetten en vervolgens een ram op ctrl+f geven en dan zoeken (in IE iig).

LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zondag 26 mei 2002 09:27 schreef Pyrus het volgende:

[..]

En anders kun je aantal reacties per pagina naar 999 zetten en vervolgens een ram op ctrl+f geven en dan zoeken (in IE iig).
dat schiet niet op; stel dat iemand in een topic 50 reacties heeft, ga maar eens zoeken op username dan; en op een bepaald onderwerp zoeken schiet ook niet op, want dat woord zal vast wel vaker gebruikt zijn
bij kleine topicjes is dit wel te doen uiteraard, maar zoeken op bericht zou idd wel fijn zijn voor een nieuw forumpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Op zondag 26 mei 2002 09:27 schreef Pyrus het volgende:

[..]

Ja zoals je het beschrijft voer ik het nu uit. Maar vaak moet je op meerdere woorden zoeken om tot iets bevredigends te komen, en dan werkt die ctrl-f niet.....
het gaat er juist om dat je het bepaalde bericht wil zien dat die bepaalde woorden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:09

chem

Reist de wereld rond

je wil dus het liefst een link naar het bericht dat het woord (of woorden) bevat ipv naar het topic?

Lijkt me wat lastig, aangezien veel searches van kruistabellen gebruik maken om de boel sneller te laten verlopen. Als je je idee wil ondersteunen, dan zit je met een bericht - woord kruistabel die net zo groot is [vrijwel] als het origineel; het idee van een index (de kruistabellen) vervalt dan wel een beetje... wat de search onnodig traag zou maken.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Op zondag 26 mei 2002 12:08 schreef chem het volgende:
je wil dus het liefst een link naar het bericht dat het woord (of woorden) bevat ipv naar het topic?

Lijkt me wat lastig, aangezien veel searches van kruistabellen gebruik maken om de boel sneller te laten verlopen. Als je je idee wil ondersteunen, dan zit je met een bericht - woord kruistabel die net zo groot is [vrijwel] als het origineel; het idee van een index (de kruistabellen) vervalt dan wel een beetje... wat de search onnodig traag zou maken.
Nee niet in plaats van, maar erbij....
eerst zoeken in topicstitel, werkt dat niet dan op inhoud en als dat weer teveel grote topics geeft waar je het nit in kunt vinden dan pas zul je er naar grijpen omdat het uiteraard ook direct de meest onhandige zoekmanier is. (maar als derde optie wel weer heel handig :) )

Maar ik snap niet dat het meer load oplevert dan een zoeken op inhoud, dan moet hij toch ook alles doorzoeken? Het is gewoon een beperking van de uitvoer, en een iets andere link bij de wel gegeven uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Nee, zo simpel is het niet.

Er is bv. de volgende tabel:
topicid, wordid

met een 2e tabel: word, wordid

als jij nu een woordje intypt zoekt hij fluks het wordid op, en kan dan vele malen sneller in die topicid,wordid tabel zoeken dan als hij de gigabytes tellende berichtentabel moet napluizen; woord voor woord, record na record.

Als je dit uitbreid naar:
messageid,wordid

dan krijg je alsnog een mega-tabel die weer traag is. Daarbij zit je dan nog met meerdere berichten / topic, meerdere pagina's en andere 'ellende'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
aha ok, dan maar niet :)

tx voor de uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

ik zeg niet dat het niet kan :)
ik zeg dat het vrij lastig is. Je zou wel mbv. een DHTML navigatie oid iets kunnen verzinnen, of woorden highlighten (zoals bij google's cache). Je zou ook bij dit topicid,wordid tabel een messageid's kunnen toevoegen die voor elk bericht een id bevat; waar je niet snel op kan zoeken maar wel mee kan toveren in de html die uitgespuugd word.

Maar goed, dat is aan de makers van het forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 26 mei 2002 12:32 schreef chem het volgende:
Nee, zo simpel is het niet.

Er is bv. de volgende tabel:
topicid, wordid

met een 2e tabel: word, wordid

als jij nu een woordje intypt zoekt hij fluks het wordid op, en kan dan vele malen sneller in die topicid,wordid tabel zoeken dan als hij de gigabytes tellende berichtentabel moet napluizen; woord voor woord, record na record.

Als je dit uitbreid naar:
messageid,wordid

dan krijg je alsnog een mega-tabel die weer traag is. Daarbij zit je dan nog met meerdere berichten / topic, meerdere pagina's en andere 'ellende'.
Je kunt natuurlijk ook eerst de oude methode toepassen en dan binnen de topics die matchen nog eens naar de goede reacties gaan zoeken, dat kost al een hoop minder tijd. Als je het dan ook nog eens alleen op topics met >X reacties doet en bij maximaal Y topics dan moet de load denk ik niet zo heel veel hoger zijn. Je moet dan wel een aparte tabel messageid,wordid gaan bijhouden, maar die wordt dan slechts een (zeer) beperkt aantal keer geraadpleegd en deze tabel zou je natuurlijk ook vrij klein kunnen houden door alleen die topics met >X reacties te indexeren.

* odysseus notes dat zoeken in 999 reacties voor modemgebruikers niet echt fijn is :)...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1