Toon posts:

Trage HD die toch snel is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een computer (gelukkig niet mijn eigen) die zeer traag is, voornamelijk in het opstarten. Nu heb ik om te kijken waar het probleem zat een test gedraaid met Sisoft Sandra. De processor (een p3 800) haalde in zowel de artimetrisch test als de multimedia test een score die net iets boven de referentie p3 750 lag. Dit leek dus in orde te zijn. Het geheugen draaide ook op een redelijk goede snelheid.

De HD echter (een maxtor 30 Gig 5400 toeren UDMA 100) kwam uit op een score die net iets lager dan de 6.4 Gig 4200 toeren schijf. Dit leek mij een beetje laag dus zal er wel iets mis zijn dacht ik.

Aangezien er nog garantie op dit bakje zat ben ik zelf maar niet verder gaan proberen en ben ik terug gegaan naar de winkel. Daar begonnen ze meteen te klagen over de keuze om win 2k te draaien omdat het systeem dat niet aan zou kunnen. (nu lijkt mij dat trouwens een beetje overdreven: een p3 800 met 256 MB sdram zou toch in staat moeten zijn om 'fatsoenlijk' 2k te draaien)
Vervolgens hebben ze de hd toch nog even getest en bij hun liep hij 1,2 Gb/s wat volgens hun een goede snelheid was voor deze schijf.

Nu is mijn vraag: Wat kan de rede zijn van dit toch vreemde verschil tussen Sisoft Sandra en een testje bij de winkel? Is het uberhaupt wel vreemd? Wat vinden jullie van het idee dat er geen 2000 op deze pc zou kunnen draaien omdat een te zwaar besturingssysteem is?

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:49

Arjan A

Cenosillicafoob

Dat jij om zo'n testje teruggaat naar de winkel zeg |:(
Ik denk dat de winkel zowiezo meetapparatuur heeft die hen in het gelijk stelt. Check eens een andere winkel.
Verder is de instelling van je BIOS en de installatie van eventuele Via 4-in-1 drivers ook van belang. Als er al een verschil is, is dat dmv de configuratie van je eigen pc (hoofdzakelijk moederbord-achtige zaken) op te lossen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
netwerkkaart? heeft die een vast IP :?

Welke versie van windows 2000 draai je?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op zondag 26 mei 2002 00:36 schreef Appelmeloen het volgende:

Vervolgens hebben ze de hd toch nog even getest en bij hun liep hij 1,2 Gb/s wat volgens hun een goede snelheid was voor deze schijf.
Hoeveel?!?!?! Eeuuuh, dat zal denk ik rond de 30 MB/sec liggen of net daar boven, maar euhm, 1,2 gb/sec, waar kan ik zo'n schijf kopen? >:)

Verwijderd

Topicstarter
Goede Morgen,

Ik weet zeker dat de biosinstellingen goed staan, verder heb ik de nieuwste via 4in1 drivers erop staan.
Het systeem heeft een NIC met een vast IP en hij draait de nieuwste win2k versie.
Hoeveel?!?!?! Eeuuuh, dat zal denk ik rond de 30 MB/sec liggen of net daar boven, maar euhm, 1,2 gb/sec, waar kan ik zo'n schijf kopen?
Er zal bij de winkel wel een andere snelheid worden bedoelt dan die jij nu bedoelt, maar waarin ligt dat verschil?

Overgens heeft een herinstallatie ook geen zin als ik opnieuw windows erop zet is ie bij de eerste reboot al bagger traag.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe hebben ze de schijf getest? Hebben ze het uit de systeem gehaald en in hun eigen systeem getest?

Verder zou ik de aansluiting (master/slave/cable select), type kabel (ATA33/ATA66/ATA100) en de DMA instellingen nog eens nagaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben de HD uit het systeem gehaald en meegenomen. Wat ze daarna hebben gedaan weet ik niet, maar toen ze terug kwamen zeiden ze dat er zo te zien niks mis mee was.

De DMA staat aan, en de kabels zijn nog precies zoals ze waren toen het systeem nog wel goed snel was
ongeveer 1,5 jaar geleden.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-04 08:28
Kan goed dat zo'n IDE kabel gaar is. Heb ik ook gehad. Toen was hij echt super traag.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Sjah... Wat SiSoft al zegt...

"Synthetic Benchmark. Test results may differ from reallife preformance." Of zoiets :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Wildfire

Joy to the world!

LOL, 1.2 gb/sec... mooi niet dus, de snelste HD's halen iets van 30 megabyte/sec en dat is dan ook nog eens vanuit het cache-geheugen... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
/offtopic
[b]Vervolgens hebben ze de hd toch nog even getest en bij hun liep hij 1,2 Gb/s wat volgens hun een goede snelheid was voor deze schijf.
uhm dat is dus 1200/8 = 150 MB per seconden

dat haalt mn raid setupje nog niet :D :D
Waar ligt die winkel, want daar ga ik een hd kopen :D :D

/offtopic

tja hd's worden nu eenmaal rip naar een bepaalde tijd, mijn quantum 5400 rpm haalt de 15 MB per seconden maar net, en vroeger was toch echt een stuk sneller

Verwijderd

de standaad windows 2000 ondersteut helemaal geen udm 100 met service pac 1en2 instaleeren.

• Sogree
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-04 23:57

Sogree

..::te huur::..

Ik weet niet wat voor moederbord er in zit, maar met een intel proc gok ik ook een intel chipset en heb je geen via 4in1 nodig?

Verder is die schijf al ooit gedefragmenteerd?

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:37
Zit ie misschien op een kabel met een traag (ATA33) apparaat? Zoals een zip drive, cd-rom speler, tape drive, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het dus allemaal goed begrijp zal het waarschijnlijk aan de schijf of aan de kabels liggen.

Is het niet mogelijk dat het aan het MoBo ligt aan de IDE controllers ofzo?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:56
toen ik mijn hd defragmenteerde ging ik van 1 mb/s naar 50 mb/s heen :).... tip?

https://wren.co/join/Devian

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:12
Op zondag 26 mei 2002 09:37 schreef Appelmeloen het volgende:
...en hij draait de nieuwste win2k versie...
de nieuwste versie? die bestaat niet. de vraag is welke versie? Pro/server/adv.server/dataserver? welke servicepacks/updates? welke chipset/UDMA drivers? give us some info!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op zondag 26 mei 2002 10:36 schreef Appelmeloen het volgende:
Ze hebben de HD uit het systeem gehaald en meegenomen. Wat ze daarna hebben gedaan weet ik niet, maar toen ze terug kwamen zeiden ze dat er zo te zien niks mis mee was.

De DMA staat aan, en de kabels zijn nog precies zoals ze waren toen het systeem nog wel goed snel was
ongeveer 1,5 jaar geleden.
Goh, stel je voor dat ze hem meenamen en zeiden: "Ja meneer, u heeft gelijk; hij is toch wel traag, hier heeft u een nieuwe" |:( Ga er maar vanuit dat hij die hd heeft neergelegd op de tafel en een bakkie koffie heeft gehaald voordat hij jou vertelde dat hij 'volgens hen in orde is'.

Oh jah, en dan nog een insiders geheim: systemen worden uit zichzelf traag! :r

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 10:30
offtopic:
nog wat: Cache maakt een schijf snel!!

tjek de WD80JB van western digital

gang is alles

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Op maandag 27 mei 2002 16:38 schreef Spider.007 het volgende:

[..]

Goh, stel je voor dat ze hem meenamen en zeiden: "Ja meneer, u heeft gelijk; hij is toch wel traag, hier heeft u een nieuwe" |:( Ga er maar vanuit dat hij die hd heeft neergelegd op de tafel en een bakkie koffie heeft gehaald voordat hij jou vertelde dat hij 'volgens hen in orde is'.

Oh jah, en dan nog een insiders geheim: systemen worden uit zichzelf traag! :r
Precies, heb vaak genoeg ook klanten die zeuren dat hun systeem traag is geworden. Defrag in 2 jaar nooit gedraait dat soort verhalen. Verder hebben ze die schijf nooit getest als ze komen met 1,2 Gb/s, dan zitten ze gewoon uit hun nek te lullen, trust me I know... >:)

Canon Digital Ixus V3

Pagina: 1