Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Of er moet iemand zijn die kan bewijzen dat dat niet zo is.
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
denk niet dat het aan X ligt, tenslotte werkt netscape 4.5 wel goed. X verzorgt alleen je mooie grafische schermpjeOp zaterdag 25 mei 2002 23:13 schreef pinockio het volgende:
Dat komt doordat X traag is, helaas.
Of er moet iemand zijn die kan bewijzen dat dat niet zo is.
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
ehm, daar merk ik het verschil niet bij, dus zal het ook niet al te groot zijn. Maar goed, ik ben van mening dat het zeker niet aan X ligt.Op zaterdag 25 mei 2002 23:19 schreef pinockio het volgende:
Zou Netscape 4.77 (laten we die dan nemen) onder Linux net zo snel/langzaam zijn als onder Windows? Ik denk bij gelijke specs meestal langzamer. Lijkt me niet iets specifieks voor Mozilla eigenlijk.
Mwoh, hier werkt hij prima hoor. Net als divx (sneller dan in Windows), Quake III (sneller dan in windows) en nog meer... Kan weinig van die traagheid van X ontdekken.Op zaterdag 25 mei 2002 23:13 schreef pinockio het volgende:
Dat komt doordat X traag is, helaas.
En als de frapex aangeeft dat de rest wel allemaal goed werkt in X... Dan lijkt mij dat echt niet de oorzaak.
Wat is er precies traag? Duurt het lang voor het is opgestart, rendert het traag, scrollt het traag... Wat precies?Op zaterdag 25 mei 2002 23:10 schreef frapex het volgende:
ik kwam dr vandaag achter dat mozilla in windows wel snel is.. en dus in linux bakkertraag...
nou, mozilla opstarten gaat prima (qua snelheid) maar de laatsnelheid van pagina's ligt enorm hoog. Heb ook nog even top ernaast laten draaien, en dan nam die maar 23% cpu in beslag (mozilla-bin dus).Op zaterdag 25 mei 2002 23:37 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Mwoh, hier werkt hij prima hoor. Net als divx (sneller dan in Windows), Quake III (sneller dan in windows) en nog meer... Kan weinig van die traagheid van X ontdekken.
En als de frapex aangeeft dat de rest wel allemaal goed werkt in X... Dan lijkt mij dat echt niet de oorzaak.
[..]
Wat is er precies traag? Duurt het lang voor het is opgestart, rendert het traag, scrollt het traag... Wat precies?
Dat X niet traag is in het afspelen van video en opengl is logisch, aangezien dat allemaal compleet buiten die hele architectuur omgaat via extenties en dan direct via DRI of whatever naar de videokaart gepompt wordt. En als het niet via X werkt is het over het algemeen bloedsnel in Linux (DivX en OpenGL werken idd beter is mijn ervaring ook).
Beeldopbouw en dat soort dingen daar is X nou eenmaal gewoon erg slecht in. Ik denk dat het mede daaraan zal liggen, al vind ik Mozilla in Linux niet echt veel trager vergeleken bij de Windows versie, iig niet op punten waar je het niet zou verwachten (AA fonts e.d. werken uiteraard trager)
[deze advertentieruimte is te koop]
of het zal wel aan mij ligge
maar heb je mozilla ook met de -O3 flags gebouwt ???
Video gaat gewoon via X hoor (namelijk via de xv extensie van XFree). En OpenGL ook, namelijk via de GLX extensie (ok, de GLX extensie gebruikt idd DRI).Op zaterdag 25 mei 2002 23:49 schreef RG© het volgende:
Dat X niet traag is in het afspelen van video en opengl is logisch, aangezien dat allemaal compleet buiten die hele architectuur omgaat via extenties en dan direct via DRI of whatever naar de videokaart gepompt wordt.
Mja, wrom is dan de rest - in X - bij hem wel snel?Beeldopbouw en dat soort dingen daar is X nou eenmaal gewoon erg slecht in. Ik denk dat het mede daaraan zal liggen
Netscape 6 is onder Linux bij mij sneller dan 4... en dan altijd nog vele malen trager dan onder Windows, en over IE ga ik niet een beginnen met de vergelijking...Op zaterdag 25 mei 2002 23:48 schreef viper het volgende:
Als er iets een snelle browser is, is het wel netscape 4 onder linux... Dus idd aan X zal het niet liggen. Zal wel puur aan optimalisatie liggen
Tja
Ik gebruik Mozilla zowel onder Windows als Linux, en het is onder Linux zeker niet veel trager dan onder Windows.
Misschien wel iets, maar zeker niet 2x zo traag of nog erger....
jazeker heb ik het geoptimaliseerd. met -O3 -march=i686 zelfs. maar daarnaast heb ik mozilla ook zonder optimalisatieflags gecompiled. Net zo traag...Op zondag 26 mei 2002 00:32 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
ik vindt te paginna's niet langzamer of sneller gaan in win/lin via mozilla
of het zal wel aan mij ligge
maar heb je mozilla ook met de -O3 flags gebouwt ???
Heb je wel de goede dns-servers?
Edit: ik had ook zo iets (surf nu maar weer met XP / IE, foei - ik doe boete!) en het wachten is ECHT IRRITANT als je gewend bent dat alles er zo staat. (Kabel hier.)
Browsen gaat bij mij even snel als in windows (al voelt het soms net iets trager), maar net als je in windows k-meleon hebt (gebaseerd op gecko en absoluut de snelste browser in windows) heb je in linux galeon en skipstone, minder features maar absoluut sneller
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
met 1256 mb ram knettert mozilla net zo hard, zoniet harder dan explorer over m'n scherm onder OS X...
met 256 mb oid op werk merk je toch dat het 'minder' is op een 2k bak (waar IE blijkbaar beter mee kan omgaan?)
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Je moet op windows IE niet te veel met mozilla vergelijken op het gebied van performance. Dat is natuurlijk een oneerlijke vergelijking...Op zondag 26 mei 2002 21:02 schreef chem het volgende:
met 256 mb oid op werk merk je toch dat het 'minder' is op een 2k bak (waar IE blijkbaar beter mee kan omgaan?)
[edit]
Even vergeleken en mozilla laadt onder linux idd wat slomer dan onder windows. En X kan de schuld niet krijgen, want Hummingbird Exceed speelde voor X-daemon
Waarom? Dat is nou juist wat mensen interreseert. Mozilla zelf is niet zo geweldig snel vanwege de XUL interface. Maar de renderengine, gecko, is naar mijn idee veel sneller dan IE.Op zondag 26 mei 2002 21:24 schreef ACM het volgende:
Je moet op windows IE niet te veel met mozilla vergelijken op het gebied van performance. Dat is natuurlijk een oneerlijke vergelijking...
[deze advertentieruimte is te koop]
Mjah, maar IE is 'integrated', dus al die shit wordt al gestart tijdens het booten van Windoze, terwijl Mozilla dat niet doet. Dus zeggen, 'dat IE sneller start' etc. is een onjuiste vergelijking, omdat IE tijdens het booten van Windows ook ruim twee seconde in beslag neemt.Op zondag 26 mei 2002 21:50 schreef RG© het volgende:
Waarom? Dat is nou juist wat mensen interreseert.
Edit: Btw, Mozilla 1.0 RC3 start hier (Gentoo, i686) binnen een seconde. Net als Konqueror 3.0.1
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Uhm, Mozilla gaat traag, maar Galeon (gebaseerd op dezelfde Mozilla core) gaat wel snel. DivX gaat vrij sloom met de nieuwste gecompilede binaries van DivX4Linux, leg eens uit hoe jij DivX snel kan spelen? Quake3 gaat stukken sneller onder Linux ook bij mij.Op zaterdag 25 mei 2002 23:37 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Mwoh, hier werkt hij prima hoor. Net als divx (sneller dan in Windows), Quake III (sneller dan in windows) en nog meer... Kan weinig van die traagheid van X ontdekken.
[..]
Wat is er precies traag? Duurt het lang voor het is opgestart, rendert het traag, scrollt het traag... Wat precies?
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Verwijderd
Zeer interessant:
http://www.mozilla.org/mailnews/linux_performance_results.html
http://www.mozilla.org/quality/perf/pageload/pageload-results.html
http://www.mozilla.org/quality/perf/
ze vergelijken een G3 met een PentiumII dat is geen eerlijke vergelijking...die G3 is vast sneller. btw. ze hebben beide 128mb geheugen.
( http://www.mozilla.org/quality/perf/pageload/pageload-results.html )
Verwijderd
6.2: welke XFree86? en welke kernel?Op zondag 26 mei 2002 23:33 schreef frapex het volgende:
k'vind de vergelijking tussen twee dezelfde systemen , waar de een win98 draait en de andere redhat 6.2 goed eigelijk.. maar zie die verschillen..
( http://www.mozilla.org/quality/perf/pageload/pageload-results.html )
dat telt natuurlijk ook mee... maar het bewijst wel dat mozilla onder linux trager loopt dan onder windows. Ik heb trouwens ook de laastste galeon geprobeerd, die loopt maar ietsje trager dan de mozilla in windows...Op zondag 26 mei 2002 23:37 schreef compukid het volgende:
[..]
6.2: welke XFree86? en welke kernel?
Oh nee? Nou, toevallig wel eentje die Mozilla volgens mij gaat winnen momenteel...kan me vergissen (behalve opstarttijd eerste keer misschien, maar met Quicklaunch is 'ie mooi wel sneller!)Op zondag 26 mei 2002 21:24 schreef ACM het volgende:
[..]
Je moet op windows IE niet te veel met mozilla vergelijken op het gebied van performance. Dat is natuurlijk een oneerlijke vergelijking...
Onder linux: doe dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| #!/bin/bash ########## # Pas deze variabelen aan op je eigen configuratie # Profile hoeft niet gedefinieerd (als je er maar 1 hebt) MOZILLA="/usr/local/mozilla/mozilla" PROFILE="Default User" ########## # Code hieronder kun je als het goed is gewoon afblijven if test -n "$PROFILE"; then PROFILE="-P \"$PROFILE\"" fi if ! $MOZILLA $PROFILE -remote "openURL($1, new-window)" >/dev/null 2>&1; then $MOZILLA $PROFILE $1 >/dev/null 2>&1 & fi |
Wat doe je hiermee: opslaan als (bv.) /usr/bin/browse, chmod +x /usr/bin/browse.
Daarna (als je KDE of Gnome gebruikt) een icon/koppeling maken naar /usr/bin/browse. Zolang er dan nog een venster open is start 'ie niet de hele tijd nieuwe Mozilla processen op (traaaaaaag!!!), maar gebruikt het bestaande proces om een nieuw window openen als je nogmaals op het icon klikt - precies zoals met IE in Windows dus (en ook Mozilla in Windows - vind het ook tamelijk onbegrijpelijk dat het onder Linux niet automatisch zo gemaakt is, net als Konqueror bv.)
Zowel Mozilla als Galeon hebben die mogelijkheid in GNU/Linux ook; turbostart ofzoiets heette het. Dan wordt de browser gewoon gestart bij het booten (of inloggen?) en blijft op de achtergrond draaien, zodat een browser 'starten' niet meer is dan een nieuw window openen.Op zondag 26 mei 2002 20:57 schreef blouweKip het volgende:
Het enige wat bij mij trager gaat is het opstarten (geen quicklaunch voor linux)
Ikzelf maak er overigens geen gebruik van, omdat het extra ram kost op het moment dat je de browser niet gebruikt (ik bedoel: dat achtergrond-proces moet ook ergens blijven). Dat is in Windows met IE overigens ook zo, alleen heb je daar geen keuze.
Mja goed, ik gebruik Mozilla niet meer, maar Galeon tegenwoordig.Op zondag 26 mei 2002 22:05 schreef DGTL_Magician het volgende:
Uhm, Mozilla gaat traag, maar Galeon (gebaseerd op dezelfde Mozilla core) gaat wel snel.
Ik gebruik mplayer (www.mplayer.hq.hu). Die moet je zelf compilen, dus even zorgen voor de juiste devel libs.DivX gaat vrij sloom met de nieuwste gecompilede binaries van DivX4Linux, leg eens uit hoe jij DivX snel kan spelen?
Toen ik (hele tijd geleden al) op mijn Pentium II Hackers 2 probeerde te kijken was dat in GNU/Linux niet aangenaam kijkbaar (te hakkelig met 100% cpu usage), maar in Windows was het helemaal een slideshow... Elke 5 seconden een beeldje ofzo.
Verwijderd
onder konq is het standaard ook niet zo, het kan wel. waarom het gedaan is is niet vaag, als 1 venster crashed.. crashen ze allemaalOp maandag 27 mei 2002 00:01 schreef Wilke het volgende:
[..]
Oh nee? Nou, toevallig wel eentje die Mozilla volgens mij gaat winnen momenteel...kan me vergissen (behalve opstarttijd eerste keer misschien, maar met Quicklaunch is 'ie mooi wel sneller!)
Onder linux: doe dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 #!/bin/bash ########## # Pas deze variabelen aan op je eigen configuratie # Profile hoeft niet gedefinieerd (als je er maar 1 hebt) MOZILLA="/usr/local/mozilla/mozilla" PROFILE="Default User" ########## # Code hieronder kun je als het goed is gewoon afblijven if test -n "$PROFILE"; then PROFILE="-P \"$PROFILE\"" fi if ! $MOZILLA $PROFILE -remote "openURL($1, new-window)" >/dev/null 2>&1; then $MOZILLA $PROFILE $1 >/dev/null 2>&1 & fi
Wat doe je hiermee: opslaan als (bv.) /usr/bin/browse, chmod +x /usr/bin/browse.
Daarna (als je KDE of Gnome gebruikt) een icon/koppeling maken naar /usr/bin/browse. Zolang er dan nog een venster open is start 'ie niet de hele tijd nieuwe Mozilla processen op (traaaaaaag!!!), maar gebruikt het bestaande proces om een nieuw window openen als je nogmaals op het icon klikt - precies zoals met IE in Windows dus (en ook Mozilla in Windows - vind het ook tamelijk onbegrijpelijk dat het onder Linux niet automatisch zo gemaakt is, net als Konqueror bv.)
Exceed is ook traagOp zondag 26 mei 2002 21:24 schreef ACM het volgende:
[..]
[edit]
Even vergeleken en mozilla laadt onder linux idd wat slomer dan onder windows. En X kan de schuld niet krijgen, want Hummingbird Exceed speelde voor X-daemon
Heb laatst eens met Cygwin/XFree86 geprutst met XDCMP naar mn Linux bak. Mozilla presteerde hierbij beter dan IE wat betreft pagina's renderen.
Maar ja, zal wel oneerlijk zijn: Duron 963 met 512MB SDRAM en een 20GB 7200RPM Barracuda IV tegen een AMD K6/2-450 met 128MB SDRAM, een kutOS (win9x) en een Quantum Bigfoot
Van mozilla wist ik dat er idd een manier was om je chromes te preloaden tijdens de startup, maar als dat ook met galeon kan ben ik wel benieuwd naar het hoeZowel Mozilla als Galeon hebben die mogelijkheid in GNU/Linux ook; turbostart ofzoiets heette het. Dan wordt de browser gewoon gestart bij het booten (of inloggen?) en blijft op de achtergrond draaien, zodat een browser 'starten' niet meer is dan een nieuw window openen.
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Op maandag 27 mei 2002 11:34 schreef blouweKip het volgende:
Van mozilla wist ik dat er idd een manier was om je chromes te preloaden tijdens de startup, maar als dat ook met galeon kan ben ik wel benieuwd naar het hoe
1
| galeon --help |
->
1
| galeon --server |
kde 3 ofzo..
probeer eens blackbox..
op mijn celeron 336 laptoppei draait freeBSD X Blackbox en mozilla ..
gaat heel redelijk !
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Ik gebruik Mozilla 0.99 (debian woody) misschien dat 1.0 rc3 sneller is. Maar toch.
Remember there are no stupid questions, just stupid people...