Toon posts:

Langzame schijven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me vergissen maar volgens mij zijn mijn hardeschijven extreem langzaam, ik heb een 15.4 gb 7200 rpm maxtor en een 40 gb 7200 rpm maxtor allebij op een aparte bus die ze helemaal voor zichzelf hebben, dit zijn de bench resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://www.wonenduitsland.nl/Images/edit.gif
Afbeeldingslocatie: http://master187.no-ip.com:8181/cu2/clipboard2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://master187.no-ip.com:8181/cu2/clipboard2.jpg

bij beide staat dma aan, Nog tips?

Verwijderd

sorry geen plaatje te zien

Verwijderd

Topicstarter
wat is dit nou? :

Helaas, je bericht is al gewijzigd door een moderator. Je kunt dit bericht niet meer wijzigen.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 11:43
Zet dma aan voor beiden schijven in windows
suc6

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zondag 26 mei 2002 15:26 schreef KBDE het volgende:
Zet dma aan voor beiden schijven in windows
suc6
DMA stond al aan ;)

jeetje, die disken zijn echt wel heel erg traag!,

heb je ze ook al geformateerd?, en wat voor kabels gebruik je? (wel 80 aderige?),

meer info over je pc is ook welkom trouwens,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tyan tiger s2460 met een dual athlon 1400, 256 mb registered ram.

• Zwelgje
Op zondag 26 mei 2002 17:37 schreef Master187 het volgende:
Ik heb een tyan tiger s2460 met een dual athlon 1400, 256 mb registered ram.
en die snelheid van je schijven (voor zover we daar over kunnen spreken) was die altijd al langzaam? of is het iets van de laatste tijd?

Verwijderd

Topicstarter
nou voor zo ver ik t weet was de ene altyd al zo langzaam, alleen heb ik sinds een paar dagen een nieuwe 40 gig er bij gezet en dieheeft t ook

• Zwelgje
Op zondag 26 mei 2002 18:12 schreef Master187 het volgende:
nou voor zo ver ik t weet was de ene altyd al zo langzaam, alleen heb ik sinds een paar dagen een nieuwe 40 gig er bij gezet en dieheeft t ook
haal eens alle overbodige hardware eruit

-netwerkaart
-soundkaart

alles behalve je videokaart ;)

als dat het nog niet is, mischien eens 1 cpu verwijderen, kijken of dat helpt,

heb je ook al een bios update erop gezet?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in mn bios gekeken, ik kan kiezen uit:

transfermode:
fast pio 1
fast pio 2
fast pio 3
fast pio 4
fpio/ dma 1
fpio/ dma 2

Udma mode:
disabled
mode 0
mode 1
mode 2
mode 3
mode 4
mode 5

welke stand moet ik nou nemen?

Verwijderd

Ik denk dat de 15 GB schijf UDMA 4 is: ATA66 dus, en de 40 GB schijf UDMA 5: ATA100. Is er geen Auto-modus?

PS: Het ZOU kunnen dat de schijven niet goed werken als je de verkeerde modus kiest; het kan zijn dat je data verliest, de schijf helemaal niet werkt, of fouten genereert... het was in ieder geval vroeger zo dat wanneer je bij een PIO schijf DMA instelde, dat dan al je data werd vermangeld als je pech had.

• Zwelgje
Op zondag 26 mei 2002 19:18 schreef Master187 het volgende:
ik heb in mn bios gekeken, ik kan kiezen uit:

transfermode:
fast pio 1
fast pio 2
fast pio 3
fast pio 4
fpio/ dma 1
fpio/ dma 2

Udma mode:
disabled
mode 0
mode 1
mode 2
mode 3
mode 4
mode 5

welke stand moet ik nou nemen?
als je 80 aderige kabels gebruikt dan zou je voor UDMA 4/5 moeten gaan

Verwijderd

Topicstarter
het volgende probleem is het geval; als ik mn 40 gig er in hang start windows (hasst) niet op, het is net alsof hij de hele ide bus langzaam maakt, want als ik em niet connect dan is mn 15.4 zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1821258067

iemand bekend met het probleem?

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10-2025

Tuumke

Shingaling?

nope

mijn HDD is ook langzaam :'( maarja
maybe misschien dat ze te warm worden?
temperatuur heeft vaak een oorzaak |:(
op www.cnet.com zijn progjes te vinden
waarmee je je system temp en je HDD temp kan meten.

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Verwijderd

Topicstarter
haha nee ik ben vrij zeker dat dat het niet is, ik heb een thermaltake coolerbay met fan.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-04 08:28
Op maandag 27 mei 2002 08:30 schreef Master187 het volgende:
het volgende probleem is het geval; als ik mn 40 gig er in hang start windows (hasst) niet op, het is net alsof hij de hele ide bus langzaam maakt, want als ik em niet connect dan is mn 15.4 zo:

[afbeelding]
[afbeelding]

iemand bekend met het probleem?
Mag ik vragen wat hier slecht aan is? Mijn 30 gig 7200rpm van maxtor haalt nix meer of minder.
Mijn 60 gig 7200rpm van maxtor haalt zo'n avg van 35mb/s
Hopenlijk is dat normaal :) En onderin die rooie balk gaat nog verder dan het einde. Weet zo niet meer wat die score is. Ik zit hier op school dus kan het niet testen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Dus die 40 gb NIET connect is alles in orde, als ik die 40 gb wel Connect dan zijn beide schijven 5 mb/s ... DAT is het probleem

• Zwelgje
Op maandag 27 mei 2002 11:08 schreef Master187 het volgende:
Als ik Dus die 40 gb NIET connect is alles in orde, als ik die 40 gb wel Connect dan zijn beide schijven 5 mb/s ... DAT is het probleem
die 40Gb disk, is dat ook een maxtor? je kan dan eens de diagnostic tools van maxtor downloaden en de schijf laten testen, kijken of ie nog wel goed is,

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik ben ff vergeten welke drivers ik bij mijn s2460 kreeg, maar heb je alle AMD drivers geinstalleerd?

specs

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

tja, da's een vreemd probleem. Eerst wat in mij opkomt is om Tyan te berichten, misschien zit er een foutje in het bios. Heb ik ook es gehad met mijn Aopen.

Je zegt zelf al dat ieder zijn eigen bus heeft (ide-channel) hoop ik. Dus een onderling HDD-conflict zou eigenlijk niet mogen. Hangen er nog Cdrom's/DVD's aan?

Heb je al geprobeert om beide hdd's te switchen?
Nieuwe IDE-kabels ?
Bios-upgrade gedaan ? Of downgrade ?
Downgrade klinkt stom maar kan echt jouw probleem verhelpen, zou echter wel Tyan inlichten (zie hierboven)

Staan je HDD's beide op MASTER ? (cable-select geeft nog weles klachten, ik gebruik het nooit)

Oja, je mode-settings in het bios kan je meestal maar beter op AUTO laten staan.

Verder zou ik even niks weten, succes ermee.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zie ineens dat je CPU-utalisation bij beide schijven 61% + =
en bij die ene schijf maar 6% .

die laatste is normaal, maar die 61% duid volgens mij op een hardwareconflict.

wow, 61% da's VEELs te VEEL.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle mogelijke combinaties wat betreft master en slave geprobeert, ook heb ik beide schijven op mn promise 133tx2 controller gehangen, en dan gebeurt er precies hetzelfde, bios upgraden kan momenteel niet want ik heb geen floppy drive :o (4 computers in huis en geen een floppy) ik zal kijken of ik wat kan regelen maar ik hoop dat het ook anders op te lossen is.

Ik heb alle kaarten eruit gehaald, dus alleen de twee harde schijven en hetzelfe gebeurt.
iets vreemds; als ik hibernate uit windows met alleen de 15.4 gb hd en vervolgens weer opstart met beide drives connected is de 15.4 weer normale snelheid alleen die 40 gb is nog steeds langzaam.
ik vind het echt een vreemd verhaal...please help.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

nou? ik bios-upgrade vaak zat vanaf Harddisk ;)

Hoe?

Gewoon, niet doorstarten naar windows, gewoon ff opstartmenu opvragen (shift-F8) en DOS IN VEILIGE MODUS draaien.

Van tevoren natuurlijk ff het flash proggie en bios-update in mapje geplaatst is wel zo handig.bijv. c:\bios

dus daar sta je ... c:\

cd bios
dir

(zie je bestandjes)

en draaien maar.

Werkt altijd!

Verwijderd

Topicstarter
bios geflashed, (nu krijg ik elke keer een irritant waarschuwingsscherm dat ik athlons heb ipv mp's) maar dat hielp niet... ten einde raad heb ik em ff in een andere pc gezet, en wat denk je? precies hetzelfde...
dezelfde testcijfers..
weet iemand hoe dit kan? want als een drive stuk is doet ie het toch gewoon niet? (en ja ik heb diverse 80 flatcables geprobeerd)

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

rontemp

MUHAHA

ik neem ff aan dat je win2k draait, en die moet je al naar gelang je chipset (tyan tiger s2460)naar dma/udma trappen,
vriendelijk vragen helpt niet. Check eerst ff bij hardware apparaatbeheer,ide atapi ide controllers,primair ide-kanaal,rechtsklik, eigenschappen, tab->geavanceerde instellingen of de "huidige overdrachtsmodus" op udma staat en niet op pio..... if pio than bugger.... ga naar ftp://ftp.tyan.com/chipset_AMD/S246x/Win2000_XP/EIDE/
rtfm installeren en check again...helpt dit niet, wat vaker voorkomt. Dan een verse win2k installatie eerst in je bios advanced powermanagment en plug and play awair os uitschakelen, sp2 instaleeren liefs op een kale bak met alleen het hoogst nodige dan agp driver (ook ergens op de tian site)dan de eide driver... checken op juiste modus, dirx8.1, video driver. Dan een ghost(image)dan al je franje met elke keer een boot tussendoor, weer een image dan de zut in de bios weer enabelen, je verbazen over de snelheid van het systeem, mij een tientje via email attachment toesturen...........

Good luck :+

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

Verwijderd

Topicstarter
hahaha... bedankt voor alle tips man...maar ik heb een nieuwe gehad en die doet het perfect...dus al die moeite voor niks...

l8er

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

rontemp

MUHAHA

en ik typ toch al zo graag....muhaha...Ik neem aan dat je een nieuwe harde plaat bedoeld. Maar goed misschien heeft iemand anders wat aan die guide :Z

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

Pagina: 1