ruis met TV-kaart

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:06
ik heb last van een vreemdsoortige ruis op de audio uitgang van mijn TV-kaart.

mijn kaart (de Pinnacle PCTV Pro) is intern aangesloten via zo'n 2 aderig kabeltje naar mijn geluidskaart (Terratec DMX X-Fire 1024).. van de AUX-uit naar de AUX-in dus.

alleen ik krijg als mijn harde schijf leest/schrijft een zware brom in het signaal, en als ik mijn muis beweeg een hoge zoem.... zie hier de bijgesloten MP3 voor het geluid (wel 10x versterkt overigens)

http://www.xs4all.nl/~wmbakker/scul/got/hiss.mp3

wat kan ik hier aan doen?
PCI-kaarten in de sloten verwisselen is geen oplossing..
ik denk dat er intern interferentie optreed doordat die simpele 2 aderige audiokabel niet is afgeschermd.. bestaan er ook afgeschermde kabeltjes met van die plugjes? of kan ik dat ding zelf afschermen?

ohja.. de externe plug gebruik ik niet want dan krijg ik mono geluid (alleen links :()

:?

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Is je PC geaard? Zo nee, gelijk doen

Anders zal het idd aan je kabeltje liggen. Is die zware brom ongeveer rond de 50Hz? Dan ligt het aan een netspanningskabel. Probeer em hier zo ver mogelijk van af te leggen. Als dat niet (genoeg) helpt kun je nog proberen om je kabeltje met alu folie te omwikkelen. Schijnt te helpen.

• ScuL
Ja dat laatste dacht ik zelf ook aan, ik zal eens proberen of dat uitmaakt. Afschermen dmv aluminiumfolie. Moet alleen wel oppassen dat dat geen sluiting maakt op mijn printplaten ergens :)

En nee.. ik heb op de gehele boven verdieping geen geaarde stopcontacten en die zijn ook niet makkelijk te aarden (dan moeten de hele muren eruit gefreesd worden en het is keihard beton). De enige optie is een aarde kabel naar de CV maar ik weet niet of ik daar wel op kan vertrouwen..

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
stereo via een twee aderig kabeltje?? tenzij je het hebt over een digitale verbinding zou het kunnen, maar mijn aux aansluiting op mijn 1024 heeft toch echt gewoon drie polen (links, rechts, min). zit hier een probleem?

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

misschien een versterker in de (lange) kabel.

System specs

Verwijderd

Heb je van die ringetjes om je kabeltjes in je kast zitten die hoogfrequentie storingen weghalen misschien helpt dit ook al.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De kabel die je intern gebruikt moet minstens 2 signaal aders en 1 massa hebben (= afscherming).
Heeft ie dat niet -> weggooien en nieuwe halen.
De kabel zou er ongeveer zo http://www.centrix-intl.com/audio_cbl.jpg uit moeten zien.

Als je extern doorlust naar je geluidskaart moet daar een kabeltje tussen met 2 stereo minijacks eraan.
Een stereo minijack is te herkennen aan 2 zwarte (of andere kleur) ringetjes. (zie hier: http://www.purebits.com/images/jackconn.JPG)
Stop je er een mono (1 ring) minijack in, dan heb je maar 1 kanaal.
Deze kabel zou er ongeveer zo http://www.triplebit.com/Cable2.jpg uit moeten zien.

Alles kan stuk.

• ScuL
Op maandag 27 mei 2002 11:46 schreef Cmdr_Satan het volgende:
misschien een versterker in de (lange) kabel.
Bedoel je de TV (antenne/coax)-kabel :?
Deze is zo'n 30 meter lang en er zitten 2 (!) regelbare antenneversterkers tussen van 10 tot 20 dB.

Maar let wel. Dit geluid is opgenomen met geen TV of radioapplicatie geopend.. Puur als ik dus aan het computeren ben.
Op maandag 27 mei 2002 11:54 schreef mssh het volgende:
Heb je van die ringetjes om je kabeltjes in je kast zitten die hoogfrequentie storingen weghalen misschien helpt dit ook al.
Nee heb ik niet...
Op maandag 27 mei 2002 12:03 schreef remco_k het volgende:
De kabel die je intern gebruikt moet minstens 2 signaal aders en 1 massa hebben (= afscherming).
Heeft ie dat niet -> weggooien en nieuwe halen.
De kabel zou er ongeveer zo http://www.centrix-intl.com/audio_cbl.jpg uit moeten zien.
Die heb ik dus niet. Ik heb er maar 1 met 2 aders, zo één als waar je ook je PC-speaker op aansluit.

• remco_k

remco_k

Op maandag 27 mei 2002 15:48 schreef -ScuL- het volgende:
<knip>
Die heb ik dus niet. Ik heb er maar 1 met 2 aders, zo één als waar je ook je PC-speaker op aansluit.
Zo'n kabel kun je niet gebruiken voor het doel wat jij voor ogen hebt.
Zoals ik al zei: weggooien en nieuwe halen.
Dit is 99% zeker de veroorzaker van de storing.
Alle andere zaken kun je schrappen.
Ga naar de pc-winkel om de hoek en vraag om de juiste kabel.
Volgens mij moet je een kabel hebben met aan beide kanten een zwarte connector met 4 gaatjes erin, waarvan minimaal 3 gaatjes (4 mag ook) bedraad zijn.
Zie het plaatje waar ik eerder een link van had gepost.

Even los van je audio probleem:
Waarom 2 antenne versterkers?? :o
3 of 6 dB versterking is meer dan zat!

Alles kan stuk.

• ScuL
Op dinsdag 28 mei 2002 08:44 schreef remco_k het volgende:

[..]

Zo'n kabel kun je niet gebruiken voor het doel wat jij voor ogen hebt.
Zoals ik al zei: weggooien en nieuwe halen.
Dit is 99% zeker de veroorzaker van de storing.
Alle andere zaken kun je schrappen.
Ga naar de pc-winkel om de hoek en vraag om de juiste kabel.
Volgens mij moet je een kabel hebben met aan beide kanten een zwarte connector met 4 gaatjes erin, waarvan minimaal 3 gaatjes (4 mag ook) bedraad zijn.
Zie het plaatje waar ik eerder een link van had gepost.

Even los van je audio probleem:
Waarom 2 antenne versterkers?? :o
3 of 6 dB versterking is meer dan zat!
Ja ik ga op zoek naar zo'n ding.
(Toch vreemd, ik gebruik al meer dan een jaar zo'n 2 aderige kabel).

Waarom 2 versterkers?
-> CASEMA :(

zonder die 2 heb ik echt een waar-de-loos signaal!

• remco_k

remco_k

Op dinsdag 28 mei 2002 13:25 schreef -ScuL- het volgende:

[..]

Waarom 2 versterkers?
-> CASEMA :(

zonder die 2 heb ik echt een waar-de-loos signaal!
Gebruik je daar zeker ook 2 aderige speaker kabel voor. :P
Er is vast iets anders mis wat je probeert op te lossen met 2 versterkers...
Als je een rotte appel bij de groenteboer ziet liggen neem je er toch ook niet 2 om de rotheid te compenseren? Nee, je gaat op zoek naar een lekkere, mooie appel.
Check ff of je wel de juiste kabel en aansluitingen gebruikt. Dit moet echt wel met 1 of zonder versterker kunnen.

Alles kan stuk.

• ScuL
Op dinsdag 28 mei 2002 16:07 schreef remco_k het volgende:

[..]

Gebruik je daar zeker ook 2 aderige speaker kabel voor. :P
Er is vast iets anders mis wat je probeert op te lossen met 2 versterkers...
Als je een rotte appel bij de groenteboer ziet liggen neem je er toch ook niet 2 om de rotheid te compenseren? Nee, je gaat op zoek naar een lekkere, mooie appel.
Check ff of je wel de juiste kabel en aansluitingen gebruikt. Dit moet echt wel met 1 of zonder versterker kunnen.
Nah daar heb ik wel meerdere topics over gehad.

Zelfs als ik een TV direct aansluit op de groene kabel komen de zenders al met ruis binnen.. En de storingsdienst zegt dat alles OK is.. Maar ik heb prima ontvangst met mijn 2 versterkers dus mij hoor je niet klagen nu :D

Ik heb toevallig 3 weken terug de gehele coax bekabeling in het hele huis vervangen met een dure coax kabel van de Conrad, alle pluggen ook vervangen door van die nieuwe etc.

Let wel, er zit in totaal meer dan 30 meter kabel tussen en er hangen in totaal 3 TV's en 2 radio's aan.
1 amp heb ik beneden neer gezet, om het slechte binnenkomende signaal te verbeteren. En 1 op mijn kamer om de lengte van die 30 meter kabel op te heffen (dat verzwakt logischerwijs..)

• ScuL
Ik heb nu het interne kabeltje weggehaald. Hij zit nu extern aangesloten. De brom blijft. (En tevens die piep als ik de USB-muis beweeg).

Ik heb alle kaarten nu zo in het PCI slot gestopt dat iedere kaart een eigen IRQ heeft dus dat kan niet van invloed zijn.

• remco_k

remco_k

Op woensdag 29 mei 2002 19:31 schreef -ScuL- het volgende:
Ik heb nu het interne kabeltje weggehaald. Hij zit nu extern aangesloten. De brom blijft. (En tevens die piep als ik de USB-muis beweeg).

Ik heb alle kaarten nu zo in het PCI slot gestopt dat iedere kaart een eigen IRQ heeft dus dat kan niet van invloed zijn.
Ik heb nog ff goed naar je hiss.mp3 geluisterd...

Die brom word veroorzaakt door een
1. aardlus, om te testen: koppel zoveel mogelijk apparaten en kabels los van je computer en kijk of het probleem blijft bestaan (of niet).
2. niet of slecht afgeschermde kabel, controleer al je kabels die met audio te maken hebben...

Die piep van je USB muis kan veroorzaakt worden door:
1. de kabel van de muis die vlak langs een (audio) kabel ligt en zo storing geeft
2. je moederbord, toch door een soort IRQ conflict of het is een prut bord.

Alles kan stuk.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik heb hier ook last van. De nieuwste software van Pinnacle helpt enigszins, pas als de TVkaart wordt gebruikt schakelt de AUX ingang aan (en daarna weer uit). Het probleem zit volgens mij gewoon in de kaart. Aardlus via de TV coax is het ook niet, want als ik beide coaxkabels eruit trek dan bromt de AUX ingang nog steeds. Brakheid van Pinnacle, gewoon Line-in uitzetten als je de kaart niet gebruikt is mijn oplossing, bij gebrek aan beter.

Concrete Loop Watercooling

• ScuL
Op donderdag 30 mei 2002 17:23 schreef FreeRider het volgende:
Ik heb hier ook last van. De nieuwste software van Pinnacle helpt enigszins, pas als de TVkaart wordt gebruikt schakelt de AUX ingang aan (en daarna weer uit). Het probleem zit volgens mij gewoon in de kaart. Aardlus via de TV coax is het ook niet, want als ik beide coaxkabels eruit trek dan bromt de AUX ingang nog steeds. Brakheid van Pinnacle, gewoon Line-in uitzetten als je de kaart niet gebruikt is mijn oplossing, bij gebrek aan beter.
Ik denk dat je gelijk hebt. Zonder coax kabels of wat dan ook voor apparaten erin blijft ie brommen. Het lijkt me een hardwarematig probleem van de kaart zelf. De Aux-ingang muten tijdens normaal werken met je PC biedt inderdaad de oplossing, probleem is alleen dat je dan nog steeds die ruis hebt als je iets opneemt van de radio of TV! En dat is eerlijk gezegd belangrijker voor me.

Denk dat ik maar een losse FM-tuner voor mijn HiFi set ga kopen dan kan ik storingsvrij opnemen.

• Rikske
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-07 19:30
Sorry dat ik dit topic weer de actualiteit ingooi, maar ik wil even weten of jullie op het moment nog nieuwe oplossingen hebben want ik zit nog steeds met bovengenoemde problemen van zoemende geluidseffecten wanneer ik bijvoorbeeld mijn muis beweeg. (En dat is zelfs zo bij een pc zonder TVtuner, zonder verder vernoemenswaardige kaarten)

Maar ook bij een andere pc met TV-tuner. Nergens last van, totdat ik moet gaan opnemen, dan gaat het beeld storen als de pest op het ritme van de harde schijf.
Ik had eigenlijk voor dat laatste probleem graag een oplossing, bovenstaande is niet zo'n groot probleem.
Dit systeem heeft een standaard USB muis,
ASUS A7V-266-E moederbord
Pinnacle PCTV kaart
netwerkkaartje Edimax
Soundblaster Audigy.

De PC is geaard, het antenne signaal is goed.

Alvast bedankt voor uw antwoord(en)

• ScuL
Ik weet niet of het gepast is om dit topic omhoog te schoppen, misschien kun je beter een nieuwe beginnen.
Ik heb inmiddels niet eens meer een TV-kaart maar ben overgestapt op digitale satelliet. Vaarwel met de ruis ;)

Voor zover ik weet is dit probleem inherent aan bepaalde TV-kaarten en niet op te lossen. Dat over stotteren van het beeld op het ritme van de harde schijf lijkt me een ander probleem.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Stotteren en spikkeltjes komt omdat de PCI bus gebruikt wordt en er te weinig bandbreedte voor het TV beeld is meestal dus iig met IDE disken :)
Satteliet is idd veel beter en een schotel met lnb hebbie al voor dertig euro :)
Decoder progsel ff downloaden en kijken, digitenne is overgens ook niet slecht :)

Powered bij meergranenbrood.

• Rikske
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-07 19:30
Ik ga straks nieuwe harde schijven plaatsen (in Raid opstelling ook nog) en hoop idd dat hiermee het probleem verholpen wordt...
Pagina: 1