Waarvoor dient een mobo batterij?

Pagina: 1
Acties:

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Zoals de titel al laat zien. Waarvoor dient dat baterijtje op een moederbord eigenlijk? Zelf dacht ik voor het opstarten en het onhouden van de bios. En als je de bios reset kost dat dan stromm van dat batterijtje?

Verwijderd

om de tijd te bewaren veredr nergenz voor. mijn broertje zijn p100 heeft geen bat meer en deze vergeet nu steeds de tijd. maar de bios blijft bewaard

• Mpdrichel
Maar een P100 is een AT ding. Een ATX kast die start dacht ik via het moederbord.

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 19:21 schreef chefke het volgende:
om de tijd te bewaren veredr nergenz voor. mijn broertje zijn p100 heeft geen bat meer en deze vergeet nu steeds de tijd. maar de bios blijft bewaard
Eurmz, het zorgt misschien niet voor de opslag van het bios zelf maar wel voor de instellingen... als je ff je batterijtje eruithaald en dan weer instellen ben je je instellingen normaalgezien kwijt...

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:54
Ik ken iemand met een P200 MMX die reset wel steeds 't bios.

• TheDataDude
  • Niet online
De batterij is soms wel voor de bios, in mijn laptop is die batterij ook steeds leeg en vergeet ie echt alles. In een 9Mhz ding (ben er nog niet achter wat het precies is :P)is de batterij afgebroken er vergeet ie ook steeds alles.

• Mpdrichel
En met de bios bedoel ik de wijzigingen die je erin gemaakt hebt. :+

Verwijderd

licht net an het type mainbord somige wel somige niet

• Mpdrichel
In de tijd dat ik reply hebben jullie al gepost *D

MAar mijn Athlon XP werkt niet meer en nou heb ik een vermoeden dat het aan het batterijtje ligt. Want die is best wel vaak leeg.

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 14:05

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

In je bios-EPROM staat je bios-VERSIE altijd in, die kun je alleen veranderen door te flashen of door er met een UV-lamp op te schijnen. Maar de INSTELLINGEN blijven bewaard dmv de batterij. Zodra je de batterij eruit haalt, staan je instellingen weer op default, wat per bios verschilt

hij dient er dus niet alleen voor om de tijd te bewaren

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 19:28 schreef AlKoholiK het volgende:
In je bios-EPROM staat je bios-VERSIE altijd in, die kun je alleen veranderen door te flashen of door er met een UV-lamp op te schijnen. Maar de INSTELLINGEN blijven bewaard dmv de batterij. Zodra je de batterij eruit haalt, staan je instellingen weer op default, wat per bios verschilt

hij dient er dus niet alleen voor om de tijd te bewaren
why blijven in mijn p100 dan wel alles staan.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op zaterdag 25 mei 2002 19:27 schreef Mpdrichel het volgende:
In de tijd dat ik reply hebben jullie al gepost *D

MAar mijn Athlon XP werkt niet meer en nou heb ik een vermoeden dat het aan het batterijtje ligt. Want die is best wel vaak leeg.
Dat lijkt me sterk. Heb je het batterijtje toevallig vervangen door een oudere, want een 3.3v knoopsbatterij hoort normaal gesproken bij moederbord-gebruik minimaal 2 jaar mee te gaan, en in veel gevallen zelfs veel langer

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• Mpdrichel
Mischien heb je niks veranderd en gewoon netjes alles op default laten staan.

• Mpdrichel
Maar als ik de bios reset kost dat stroom van de batterij of niet?

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op zaterdag 25 mei 2002 19:31 schreef Mpdrichel het volgende:
Maar als ik de bios reset kost dat stroom van de batterij of niet?
zoals ik al zei, zorgt een spanning op een EPROM ervoor dat de instellingen blijven staan. Zodra je je bios-clear jumper omzet, verbreekt hij de stroom even. Dit zou je dus geen stroom kosten, zoals je dat zelf zegt, ws bedoel je vermogen

• Mpdrichel
Ik heb laatst mijn bios bijna 20 keer gereset omdat hij elke keer weer andere fouten aangaf. Pas bij de 20ste keer deed hij het weer. Maar afgelopen donderdag hield hij er weer mee op.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

geeft hij een bios checksum error?

Dat is normaal als je je BIOS reset hoor :)
Die checksum doet hij zodra er een aantal apparaten zijn geinitialiseerd. Die checksum dient ervoor om te kijken of je bios wel correct is ingesteld. Maar als je je bios rest, klopt die checksum niet meer, dus geeft hij een fout aan. Dat is volkomen normaal. Dus als je dan gewoon je BIOS in gaat, je stelt je dingen in, en je saved je bios, dan moet hij die error niet meer geven

• Mpdrichel
Hij gaf keyboard error drive a error liep vast in de bios CMOS checksum error en ga zo maar door.

Verwijderd

Het zorgt ervoor dat er meer dingen dan de tijd blijven onthouden, instellingen van bijvoorbeeld je IDE (als je ze manual hebt staan) dat soort kleine dingen, het apparaatje kan wel lopen zonder batterij, maar je hebt kans dat je bij het opstarten wat 'foutmeldingen' krijgt.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op zaterdag 25 mei 2002 19:47 schreef vanhollandbas het volgende:
Het zorgt ervoor dat er meer dingen dan de tijd blijven onthouden, instellingen van bijvoorbeeld je IDE (als je ze manual hebt staan) dat soort kleine dingen, het apparaatje kan wel lopen zonder batterij, maar je hebt kans dat je bij het opstarten wat 'foutmeldingen' krijgt.
Een typisch geval van: "Lees de draad voor je blaat". Dat antwoord is dus net ookal door mij gegeven... *sigh*

Verwijderd

D8 ut niet... dan zou je elke een keer als je je pc uitzetten een nieuwe moeten kopen... MAW hij is een batterij voor de bios

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 19:25 schreef maartenb het volgende:

[..]

Ik ken iemand met een P200 MMX die reset wel steeds 't bios.
Dan heeft ie waarschijlijk met de bios lopen spelen

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 19:50 schreef AlKoholiK het volgende:

[..]

Een typisch geval van: "Lees de draad voor je blaat". Dat antwoord is dus net ookal door mij gegeven... *sigh*
Ik lees de draad voor ik blaat, maar ik geef mijn eigen antwoord in mijn eigen woorden. Of mag dat soms niet?
Maar het is idd een beetje dubbel in dit geval.
Pagina: 1