• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Enige tijd geleden verscheen dus een artikel in Science, waarin dus wetenschappers mbv gentechnologie erin slaagde een schaap (of was het een geit?) eiwitten te laten maken die na spinnen konden doorgaan voor kunstmatig spinzijde. Ok, de kwaliteit was een stuk lager dan the real thing (elastischer en slapper), maar toch...

Ook op andere plaatsen zijn mensen bezig vezels te ontwikkelen die qua eigenschappen (en ook structuur) die van spinvezels moeten evenaren. Spinzijde is natuurlijk uitermate fascinerend want erg sterk (loop maar tegen een web aan) en het product van zo'n banaal beestje als de spin. Maar ik vraag me dus af, welk nut heeft het om zo'n zoiets te willen maken? Zijn spinvezels echt zo bijzonder? de moeite waard?

* Delerium vraagt eigenlijk om een nut/noodzaak discussie oid.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat ik weet van kunstmatige spinzijde is dat ze het ooit willen toepassen in kogelvrije vesten.
Die kunstmatige spinzijde willen ze zover ontwikkelen dat het zo sterk is dat het toepasbaar is om het als kogelvrije vesten te gebruiken. Ook zouden deze dan een heel stuk lichter zijn dan de huidige kogelvrije vesten (die al heel veel wegen).

Ik zie het het ook als een goede ontwikkeling voor sokken :P Zo krijg je tenminste geen gaten meer in je sokken :+

Verwijderd

Je zal het ook goed kunnen gebruiken voor touwen en zo. Die zijn dan in een keer veel sterker. Je kunt er misschien (werk)kleding van maken.
Je kunt er eigenlijk nog veel mee maar dat komt ff niet bij me op misschien dat ik die later dan post.

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
supersterke draden

zie hier
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/InfoNed/webdraad.html

;)
als die er zijn dan komen er vanzelf wel ondenkbare toepassingen

Verwijderd

Spindraad is gewoon een erg licht en sterkt materiaal. Er zijn ongelooflijk veel mogelijkheden met dit sterke materiaal. Bovendien is het niet schadelijk voor het milieu.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja ja, dat zal wel (mooie link BTW, txs).

Maar wetenschappelijk gezien dan? wat voor mogelijke dingen zou je met zo'n vezel kunnen doen behalve kogelvrije vesten? Op papier zou een brug a la Golden Gate kunnen, maar Spinvezels zijn a) rekbaar en b) wateroplosbaar. Zo'n brug moet verdacht goed gecoat worden anders zal het biodegradeerbare aspect naar voren komen.

Zitten we (of anderen) dus wel op kunstmatig spinzijde te wachten?

* Delerium hoopt ergens op een 'ja'.

Verwijderd

Dit is hetzelfde als de ontwikkeling van andere sterke vezels, kijk maar eens naar twaron, en kevlar. Deze nieuw vezels zal je waarschijnlijk ook weer in composiet materialen kunnen gebruiken. Hierdoor is het dan weer mogelijk om nog lichtere/ stijvere / andere constructies te maken. Zoals je zelf al melde hoe kun je er dan een golden gate bridge van bouwen, met behulp van composieten.

composieten zijn die draden als basis in een soort mat, en dan gelamineerd met epoxy of polyester, of iets anders. Hierdoor kun je de goede eigenschappen van het materiaal gebruiken, en de slechte uitschakelen. Dit wordt nu ook al bij de elke brug gedaan door deze te schilderen, zodat hij niet onder je neus wegroest. ;)

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 23:54 schreef Larry4 het volgende:
supersterke draden

zie hier
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/InfoNed/webdraad.html
;)
Ik heb heel even naar die site gekeken, maar op die site staat:

De sterkte van een stof wordt onder andere uitgedrukt in een eenheid dernier die genoemd wordt. (1 dernier = 1 g per 9000 m) Een spindraad heeft een waarde van ongeveer 5 - 8. Dit houdt in dat de draad breekt onder zijn eigen gewicht bij een lengte van 45 - 72 km. Stoffen die qua sterkte in de buurt komen zijn nylon en glas. Staal heeft een waarde van ongeveer drie.

Als ik dan even verder rondzoek op internet komt er dit tevoorschijn wat denier is: denier measure is the number of grams weight of 9,000 metres of a certain thread ) Dit heeft dus niets met de sterkte te maken.

Verder roepen ze dat het ongeveer even sterk als nylon en glas zou zijn, in treksterkte gesproken in geen geval, dan is spinnendraad echt tot nu toe het sterkste.

Dus hoe betrouwbaar die site verder is durf ik dan niet meer te zeggen. :Y)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zondag 26 mei 2002 18:29 schreef Ecteinascidin het volgende:

Zitten we (of anderen) dus wel op kunstmatig spinzijde te wachten?

* snars hoopt ergens op een 'ja'.
Nou...die kan ik je geven.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~h.huijbers/silvretta/portret.jpg

Zomer 2001, Silvretta-gebergte in Oostenrijk.
Kijk eens goed naar het touw achterop de rugzak van deze dappere Bergsteiger. Een dynamisch klimtouw, bestaande uit een kern van 80.000 polyamidevezels, die weer beschermd wordt door een gevlochten mantel. High-tech, oersterk en veilig. Modern klimtouw kan enorme belastingen aan (enkele duizenden kilo's) en is tegelijkertijd zo rekbaar dat de vangstoot op het lichaam van de klimmer zelfs bij de meest afgrijselijke vallen niet hoger is dan 12kN. Wel zo fijn als je je ruggegraat heel wil houden bij een uitglijder. Vergeleken met de henneptouwen die werden gebruikt in de begindagen van het bergbeklimmen is het materiaal tegenwoordig oneindig veel beter, lichter en vooral veiliger.
Het nadeel: een touw van 60 meter (zo ongeveer het minimale wat je nodig hebt om veilig te kunnen klimmen in de meeste gebieden) weegt al gauw 4 kilo of meer. Komt bij dat het touw (ondanks een duurzame impregenering) een aanzienlijk gewicht aan vocht kan opnemen als het de halve dag door de sneeuw wordt gesleept. Ook zijn er situaties te bedenken waarbij zelfs het beste touw breekt (inwerking van UV, belasting op een scherp randje, onzichtbare schade door een eerder gemaakte val).

Kom ik terug bij onze dappere Bergsteiger. Deze is op het moment van het nemen van deze foto niet zo blij, omdat hij net een lange steile helling heeft moeten opploeteren met een zware rugzak + de extra kilo's aan nat touw op z'n rug.
Je ziet em denken: "Als er nou een wetenschapper was die een touw uitvond wat NOG lichter, sterker en veiliger was..."

Goed :P Ik weet natuurlijk niet of spinzijde ooit echt gebruikt zal worden in klimtouwen...maar je snapt wat ik bedoel: de wetenschap is gewoon constant op zoek naar dingen die beter zijn dan wat we eerst hadden. Vooruitgang is niet te stoppen.

I reject your reality, and substitute my own.

Pagina: 1