Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EC] schema voor 100 leds....

Pagina: 1
Acties:

• dvvelzen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 19:20
ik heb in C een proggie gemaakt dat via een poort binair een telling geeft van de CPU belasting.... 0-100... dit gaat via 7 draadjes.... dit deel is me dus al wel gelukt (natuurlijk ook dmv eerlijk kopieren).... maar nou vraag ik me af of iemand een schema weet die reageert op 7 invoer lijntjes en daar uit opmaakt hoeveel leds er moeten branden... 1 = 1 led, 30 = 30 leds en 100 = 100 leds...

JA ik heb ook al naar de schema's van o.a. LEDMETER gekeken maar daar kon ik zelf niks mee...

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op zaterdag 25 mei 2002 18:40 schreef dvvelzen het volgende:
ik heb in C een proggie gemaakt dat via een poort binair een telling geeft van de CPU belasting.... 0-100... dit gaat via 7 draadjes.... dit deel is me dus al wel gelukt (natuurlijk ook dmv eerlijk kopieren).... maar nou vraag ik me af of iemand een schema weet die reageert op 7 invoer lijntjes en daar uit opmaakt hoeveel leds er moeten branden... 1 = 1 led, 30 = 30 leds en 100 = 100 leds...

JA ik heb ook al naar de schema's van o.a. LEDMETER gekeken maar daar kon ik zelf niks mee...
Lijkt me vrij ingewikkeld. Iets met een hele berg en poorten ofzo.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

posten als het af is !!
lijkt me zeer interessant

Verwijderd

zie DISCOLEDZ (oid)

[search=discoledz]

Verwijderd

Je zoekactie naar 'discoledz' leverde geen resultaten op. Resultaten 1 - geen.

Je moet in de richting van een "diodematrix" zoeken.
Het fijne weet ik er even niet van, 'k heb es een VU meter gemaakt met 16 LEDs en iets van 4 aansluitdraden.

• dvvelzen
Op zaterdag 25 mei 2002 18:44 schreef KingOfDos het volgende:
zie DISCOLEDZ (oid)

[search=discoledz]
waar ?? hier op tweakers of op google ofzo?? heb je niet meer trefwoorden want daar zullen wel hele uiteenlopende dingen van komen.... in iedergeval ik ben echt niet op de hoogte van de in- ouput van al die blokkies... ik weet wel een mogelijkheid.... echter die bevat super veel en en true of poorten... en het lijkt me dat zo iets al wel in 1 proccie is voorgebakken....

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 18:47 schreef exter het volgende:
Je zoekactie naar 'discoledz' leverde geen resultaten op. Resultaten 1 - geen.
hij vind idd niets
maar zo hete het ongeveer
ik zoek even vedder.

• dvvelzen
Op zaterdag 25 mei 2002 18:48 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

maar zo hete het ongeveer
bedoel je daarmee dat de oplossing voor 100 leds er dus al staat ?!?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
een schema maken dat aangeeft hoeveel ledjes moeten branden is niet moeilijk.

je zet gewoon achter het 1e draadje 1 led, achter het 2e draadje 2 leds, achter het 3e draadje 4 leds, achter het 4e draadje 8 leds, enz.

het probleem is dat je dan een boel ledjes op een rijtje hebt, maar de leds die oplichten zijn verspreid. en dat zal wel niet zijn wat je wil.

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 18:49 schreef dvvelzen het volgende:

[..]

bedoel je daarmee dat de oplossing voor 100 leds er dus al staat ?!?
32 ledjes, www.discolitez.com
wist dat het iets met disco was :P
[search=discolitez]

dit zal dan ook wel met 100 te maken zijn(denk ik zo)

• dvvelzen
Op zaterdag 25 mei 2002 18:50 schreef aatos het volgende:
een schema maken dat aangeeft hoeveel ledjes moeten branden is niet moeilijk.

je zet gewoon achter het 1e draadje 1 led, achter het 2e draadje 2 leds, achter het 3e draadje 4 leds, achter het 4e draadje 8 leds, enz.

het probleem is dat je dan een boel ledjes op een rijtje hebt, maar de leds die oplichten zijn verspreid. en dat zal wel niet zijn wat je wil.
dat heeft toch geen zin

als zeg PIN 1 op gaat ofwel er is 1% actieviteit dan moet led 1 aangaan

als zeg PIN 2 op gaat ofwel er is 2% actieviteit dan moeten led 1 en led 2 aangaan

als zeg PIN 1 en PIN 2 op gaan ofwel er is 2% actieviteit dan moeten led 1 en led 2 en led 3 aangaan

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 22:42

joho

Ook leuk en zeker makkelijker dan 100 LEDs, een analoge meter (zo'n ding met een wijzertje).

Dan moet je een R-2R ladder netwerkje aan die bits hangen.

beetje lastig te tekenen in tekst...

meter(+)
|
+-2R--b7
|
R
|
+-2R--b6
|
(enzovoort)
|
+-2R--b0

+-----gnd
|
meter(-)

• dvvelzen
dus als ik het goed begrijp dan kan ik met behulp van 8 aansluitingsdraden.... en dan een x aantal andere een x maal 8 aantal ledjes aansluiten door eigenlijk alleen maar gebruik te maken van de 74374 of zie ik nou iets over het hoofd ???

tesamen.... 8 lijntjes voor naar de ingangen van 74374's
en.... 7 lijntjes om 100+ lampjes te kunnen halen.

<A HREF="http://www.discolitez.com/images/deluxe32.gif">info bron</A>

• dvvelzen
Op zaterdag 25 mei 2002 18:58 schreef joho het volgende:
Ook leuk en zeker makkelijker dan 100 LEDs, een analoge meter (zo'n ding met een wijzertje).

Dan moet je een R-2R ladder netwerkje aan die bits hangen.

beetje lastig te tekenen in tekst...
..
.
..
.
..
ja maar mijn id is een driehoekige case ta maken met 3 staanders dus (driehoeken ) en een driehoekig grondvlak... ik wil dan in de staanden buizen in elk 100 gaatjes maken en er in elke buis 100 leds hangen zodat je een leuk effect krijgt als dat sing gaat staan laden e.d.

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 22:42

joho

Als je de electronica uitgevogeld krijgt, blijf je uitkomen op 100 (en een) draadjes naar de LEDs, dat word best een dikke bundel (zelfs met hele dunne draadjes.)

• dvvelzen
Op zaterdag 25 mei 2002 19:10 schreef joho het volgende:
Als je de electronica uitgevogeld krijgt, blijf je uitkomen op 100 (en een) draadjes naar de LEDs, dat word best een dikke bundel (zelfs met hele dunne draadjes.)
dat had ik ook al bedacht... maar daar kom ik wel uit... eerst werkend krijgen !!!

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 19:10 schreef joho het volgende:
printplaatje...

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Toevallig heb ik samen met een vriend ook iets dergelijks gemaakt, alleen dan voor 64 leds en voor de serieele poort :)

dat schema van discolitez gaat trouwens niet werken met 100 leds.
De kloksignalen voor de shiftregisters worden nl aangestuurd door c0 t/m c3 wat betekent dat er maximaal maar 4 shiftregisters aangestuurd kunnen worden (=32 leds). In jouw geval zal je 13 shiftregisters aan moeten sturen. Je zult dus nog een extra stukje logica moeten bouwen dat ervoor zorgt dat je al je shiftregisters apart een kloksignaal kunt geven dmv de 4 outputs c0 t/m c3.
Je zou het bv met een ringcounter kunnen doen, op die manier kun je zoveel shiftregisters gebruiken als je wilt en hoef je maar een output van de 4 te gebruiken :) Je kan ook een demuxer gebruiken waarvan je de data input altijd hoog laat. Op die manier kan je met de 4 outputs max 15 shiftregisters aansturen.

mzzl, lone

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
idd gewoon een decoder voor 100 outputs

is met een ictje vast wel te regelen

sterker nog
ik heb ooit een schematje gemaakt voor zoiets
was een simulatie van een lift
over iets van 60 leds
en bestond uit 2 of 3 ictjes
kijken of ik dat nog ergens kan vinden

alleen had die maar 1 led branden en maakt er dus geen bar van

Repareren doe je zo.

Verwijderd

De uaa180 kun je koppelen tot veelvouden van 12 LEDs.
pdf datasheet

Dus met 8 uaa180's haal je 96 leds. Volgens de datasheet als 'bar' (lijn) en niet als 'dot' (punt).

Die uaa180 wordt wel analoog aangestuurd -als een VU-meter- dus is het geen 1 op 1 indikatie van het CPU gebruik.
Wilde je trouwens alle LEDs gaan tellen als je processor richting de 100% draait? ;)

Maar als je het cpu-gebruik kunt omzetten naar een analoog signaal heb je wel een redelijke indikatie.
Neem wel een zonnebril als je felle leds gaat gebruiken! 8-)
Pagina: 1