• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In gadget talk hebben we een hoop topics lopen over foto's van digicams. Sommige zien er zeer goed uit, sommigen wat minder.

Er zijn echter maar heel weinig mensen bereid om hun "mislukte" creaties te tonen.
Ik vind echter dat je veel meer leert van andermans fouten. Daarom deze topic.

De bedoeling is om hier foto's te plaatsen die eigenlijk er best wel ok uit zien, maar nog net dat beetje mist. Het is dan de bedoeling dat je er zelf even bij zet wat je er nog meer aan kan verbeteren.
Of dit door anderen laten vertellen :P

Ja, that's right people. Hier kan je elkaars foto's afkraken, als het maar echt constructief beredeneerd is en je erbij schrijft hoe je het zal oplossen.

Wat je NIET hoort af te kraken, is kwaliteit van de foto's dat afhankelijk is van de camera. Bijvoorbeeld: kleurweergave is slecht, slechte resolutie, etc.

Wat wel kan is bv. compositietips, exposure tips, focustips, etc. Echt de techniekfouten dus.

Om te beginnen even een paar foto's die ik ooit had gemaakt waar ik niet zo tevreden over ben.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/athlonkmf/stad_plein2.jpg

Deze foto was gemaakt toen ik net m'n ixus had.

Wat ik er aan zal willen verbeteren.

Dichterbij gaan staan, of meer inzoomen, zodat dat hele grote gedeelte van de straat niet meer te zien is.
Het gebouw rechter houden (nu is ie beetje schuin) en iets meer verschuiven naar rechts toe.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/athlonkmf/IMG_0037.JPG

Wat ik er aan zal willen verbeteren.

De camera iets meer naar boven richten of meer inzoomen zodat je dat stukje hek aan de voorgrond niet meer ziet.

Iets grotere hoek nemen zodat de schaduwen op de rots meer wordt overdreven.

Iets meer inzoomen zodat je een betere depth of field krijgt. Dat stukje groen is namelijk een struik dat heel dichtbij mij stond, en die berg zit een heel eind verderop. Als de voorgrond wat waziger was geweest, had ik een natuurlijke frame en die foto zal er gelijk heel wat beter uit zien omdat die berg een beetje een "ongrijpbaar" gevoel krijgt

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Leuke topic, echt een gat in het forum.

Die foto's zien er redelijk tot goed uit naar mijn mening. Goed afstand en vrij scherp alletwee. Je hebt alleen niet gezegd waar je ontevreden over bent?

PS: Is die tweede foto in een pretpark genomen?

• kmf
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 18:31 schreef Timbos het volgende:
Leuke topic, echt een gat in het forum.

Die foto's zien er redelijk tot goed uit naar mijn mening.
En daarom is deze topic geopend. Om mensen ECHT kritisch te laten kijken. Er zijn een paar schoonheidsfoutjes die heel makkelijk te verbeteren zijn, als je ze maar kunt vinden en er rekening mee houdt tijdens het maken van de foto.
Goed afstand en vrij scherp alletwee. Je hebt alleen niet gezegd waar je ontevreden over bent?

PS: Is die tweede foto in een pretpark genomen?
Wat ik eronder had geschreven was wat ik er nog aan zal willen verbeteren :P

En mensen mogen/moeten natuurlijk ook alle fouten eruit halen en opsommen. Beetje verplicht mierenneukerij dus :)

Die tweede was in Phantasialand genomen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online
Hier nog twee.

Ik zeg er voorlopig niet bij waar ik er ontevreden mee bent, laat anderen dat maar eerst doen :P

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/athlonkmf/stad-stadhuis.jpg

[edit> Wat ik zal willen verbeteren hieraan:

Meer symmetrie in de foto: Hoek van het stadhuis zal bv. beter staan als ie precies midden in de foto zat. En links en rechts de perspectiefwerking symmetrisch zal zijn. Zodat het gebouw in een V-vorm verloopt. (maar dan kreeg ik meer last van die lantaarnpaal links)

Een exp.setting van +1 zal wel wat lichtere foto moeten geven. Maar dan zie je die lijnen van het gebouw niet meer.

De foto was niet helemaal horizontaal genomen. En als ik wat hoger kon staan zodat ik minder autoweg had, dan was het een betere compositie geweest.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/athlonkmf/IMG_0446.JPG

Zoals al gezegd was. Deze foto moest een beetje naar links verschoven worden, want aan de rechterkant zie je nog een stuk grond en beetje bomen. Als je die niet zag, dan was het gevoel: "geheimzinnig, sereen natuurgebied" meer benadrukt.

Ook moest er scherpgesteld worden op de bomen aan de linkerkant en niet midden op de foto.

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 18:48 schreef athlonkmf het volgende:
Hier nog twee.

Ik zeg er voorlopig niet bij waar ik er ontevreden mee bent, laat anderen dat maar eerst doen :P

[afbeelding]

[afbeelding]
die eerste is iig te donker en het geheel moet wat naar links :)

Verwijderd

Wat ik denk dat het 'probleem' is is dat je iig bij de 1e drie foto's teveel op één foto wil hebben waardoor het onderwerp dat je wilt vastleggen naar de achtergrond wordt gebracht door andere voorwerpen daarom heen. Dus zoals je zelf ook al hebt aangegeven moet je óf dichterbij gaan staan óf inzoomen..

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Op zaterdag 25 mei 2002 18:48 schreef athlonkmf het volgende:
Hier nog twee.

[afbeelding]

[afbeelding]
Den Haag! :o woon je daar :?
edit: Ja dus :)

Ik ook :)

Verwijderd

Bij je twee tweede foto's (dat is een niet zo lekkere bijzin btw :?)
Zijn ze allebei wat onderbelicht.. Wat meer diafragma (als je dat al handmatig in kan stellen ) en / of je autofocus uitschakelen (idem als dat met je toestel kan) Bekend manco van digicams ze kunnen niet zo goed overweg met lichtissues overweg.
Paar shots nemen met verschillende instellingen en voila goede plaatje komt vanzelf.

Verwijderd

Heee dit is een topic voor mij :D

http://www.endoria.net/upload/index.php/2103818978

Deze foto is behoorlijk onscherp. Ik nam hem ergens op een verjaardag. Het haar aan de voorkant is erg scherp geworden, kan mijn camera dit gewoon niet aan (sony dsc p20, 1.3mp) of focus ik verkeerd ofzo :s

edit>OK, toch maar terug zoals je wenst.

Verwijderd

Ik had het expres met een linkje gedaan omdat ie redelijk groot is...maarja dit is ook goed hoor :)

• kmf
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 23:13 schreef aardappelhoofd het volgende:
Heee dit is een topic voor mij :D

http://www.endoria.net/upload/index.php/2103818978

Deze foto is behoorlijk onscherp. Ik nam hem ergens op een verjaardag. Het haar aan de voorkant is erg scherp geworden, kan mijn camera dit gewoon niet aan (sony dsc p20, 1.3mp) of focus ik verkeerd ofzo :s

edit>OK, toch maar terug zoals je wenst.
Compositie: niet horizontaal en geen symmetrie te vinden.
Beter midden aan de tafel de foto nemen. En dat stukje hoofd met haar hoort er natuurlijk niet op.

Het is een beetje donker, maar dat komt door de camerabeperkingen.

Zo te zien is het ook scherpgesteld op de pan. Terwijl ik denk dat de persoon die dat vasthoudt scherper zal moeten zijn.

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 23:32 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Compositie: niet horizontaal en geen symmetrie te vinden.
Beter midden aan de tafel de foto nemen. En dat stukje hoofd met haar hoort er natuurlijk niet op.

Het is een beetje donker, maar dat komt door de camerabeperkingen.

Zo te zien is het ook scherpgesteld op de pan. Terwijl ik denk dat de persoon die dat vasthoudt scherper zal moeten zijn.
Thnx, dus voortaan moet ik
- Foto horizontaal nemen, waterpas zegmaar
- Symetrie hebben (wat bedoel je hier mee precies)
- Waar moet ik in zo'n geval op scherp stellen en hoe doe ik dit...wat voor instellingen.

En inderdaad de camera is watbeperkt...had beter door kunnen sparen voor een betere. Maarja...

edit:
neemt niet weg dat ik erg blijben met mijn dsc p20 :) :)

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Eerste en derde foto hebben teveel last van de 'cable mess' van het tram netwerk.

Als de foto om het gebouw gaat helemaal, misschien kun je er "het drukke straatbeeld van den haag" mee bedoelen maar dat lijkt me toch niet.

De tweede foto wordt imo iets teveel onrecht toegedaan door dat de begroeiing te prominent aanwezig is waardoor de skull wordt weggedrukt en de vierde foto mist iets concreets; het is een te saai landschap. Er moeten eentjes op ofzo :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://homepages.svc.fcj.hvu.nl/200_211/got/zonsondergang_6.jpg

ik dacht een leuk plaatje te maken met die zon op de achtergrond en die paal+boei op de voorgrond, maar dat is naar mijn mening niet helemaal gelukt :?

misschien had ik beter op een andere plek kunnen gaan staan ofzo

• kmf
  • Niet online
Op zondag 26 mei 2002 11:11 schreef Eddo het volgende:
[afbeelding]

ik dacht een leuk plaatje te maken met die zon op de achtergrond en die paal+boei op de voorgrond, maar dat is naar mijn mening niet helemaal gelukt :?

misschien had ik beter op een andere plek kunnen gaan staan ofzo
Ik denk dat het vooral een compositieprobleem is.

Dat paaltje is heel lang en verdeeld de foto eigenlijk in 2 stukken. Aan de linkerkant is het heel erg leeg. Terwijl het aan de rechterkant vrij druk is door de wolken.

Die paaltje zit ook net voor de zon en een wolk.

Als je die paaltje nou aan de linkerkant had gedaan, dan zag je aan de rechterkant een mooie wolkenpartij. En aan de linkerkant nog steeds een boei. Dat maakt het al heel wat rustiger.

Als je nou een wat interessantere perspectief had genomen dan was het nog beter geweest. Bv. Camera zo laag mogelijk houden.

En tja. misschien was het interessanter geweest als je of alleen het silhouette van dat paaltje en de boei ziet. Of juist heel duidelijk belicht. Nu is het net middenin en moet de kijker eigenlijk concentreren op de paaltje en de boei. Terwijl ook aandacht wordt getrokken door de wolken.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

/half-offtopic

Wat een geweldig idee voor dit draadje zeg :D Als mn camera straks binnenkomt, komen hier mijn mislukte foto's en dan kan ik misschien wel uitvinden wat ik fout doe. Dit alles natuurlijk in het geval dat ik wat fout doe :9
Want ik ben nogal noob op foto gebied, tov diafragma/sluitertijd instellingen enzo.
Weet iemand daar trouwens nog een leuk linkje voor? Eentje met heldere uitleg van fotografie, of moet ik dan een boek lenen bij de bieb? ;)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:47

knakworst

Get more sats!

Scheef genomen!:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1784548185

Inzoomen op de eend gaf IMHO trouwens een veel mooiere foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2820369167

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Op maandag 27 mei 2002 10:55 schreef knakworst het volgende:
Scheef genomen!:

[afbeelding]
Heel ff rechtcroppen in photoshop en je hebt een pracht van een foto. Hij is echt heel mooi.

Of is afkraken hier verplicht?

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:47

knakworst

Get more sats!

3 graden linksom:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2827115010
Pagina: 1