Toon posts:

Email / sendmail / pop3 / ... (sorry)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Misschien klink ik nogal dom, het antwoord zal vast al wel ergens via search te vinden zijn. Maar ik kon het niet vinden.

Ik ben momenteel bezig te proberen om een server een beetje in te stellen enzo, lukt aardig ook al heb ik het nog nooit eerder gedaan. PostgreSQL draait, Apache, PHP en Perl (in Apache) doet het ook allemaal. Enige dat nu nog moet gebeuren is 't mailen. De machine is enigzins voorgeconfigureerd tot mij gekomen via Argeweb hosting, daar komt ie ook te co-located te staan zodra alles werkt. Dat dus als intro.

Nu mijn vraag:

mail, er staat sendmail op geinstalleerd, komt ook mail binnen, voorzover verzonden vanaf de server zelf. Maar, die is alleen te lezen via het RedHat Linux mail commando/shell/dinges. Hoe krijg ik de boel nu zo ingesteld dat ie zelf mail kan ontvangen (van buitenaf), verzenden (naar buiten) en dat ik die mail ook kan ophalen en verzenden via outlook of welk ander mail programma dan ook?

Als iemand me een link zou kunnen geven naar ergens iets waar het in duidelijke taal staat, zou ik al heel erg blij zijn. Heb wel even gezocht op 't web, maar dan kom ik alleen maar documentjes tegen die lullen over relaying en andere shit, en ik weet niet eens wat dat is ..

Alvast heel erg bedankt, en voor degene die met het antwoord komt; bier staat koud (appelsap ook als je dat liever hebt).

Thanx!
Wouter

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
Dit zou een oplossing kunnen zijn.
5.3.3 -- Why can't I receive mail with Red Hat 7.1?
Date: May 3, 2001
Updated: June 11, 2001
Red Hat changed the way that sendmail is run. They decided that most people need a client-only version of sendmail. So it is listening only on the localhost interface. Check the RH documentation on how to change that:

Make sure that you have installed the "sendmail-cf" package on your system -- it should be on your install media.

Then check the file "sendmail.mc" (probably in "/etc/mail"). Look for the string "DAEMON_OPTIONS" and for the comment lines near that string.

Also note that Red Hat 7.1 builds sendmail with tcpwrapper support, and provides a hosts.deny file that rejects all external mail. The sendmail:ALL addition to hosts.allow fixes this.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

volgens mij moet je gewoon een pop3-server aangooien als ik jou verhaal zo lees (en goed begrijp).
dus download er eentje en install em :)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

mail, er staat sendmail op geinstalleerd, komt ook mail binnen, voorzover verzonden vanaf de server zelf. Maar, die is alleen te lezen via het RedHat Linux mail commando/shell/dinges. Hoe krijg ik de boel nu zo ingesteld dat ie zelf mail kan ontvangen (van buitenaf), verzenden (naar buiten) en dat ik die mail ook kan ophalen en verzenden via outlook of welk ander mail programma dan ook?

Als iemand me een link zou kunnen geven naar ergens iets waar het in duidelijke taal staat, zou ik al heel erg blij zijn. Heb wel even gezocht op 't web, maar dan kom ik alleen maar documentjes tegen die lullen over relaying en andere shit, en ik weet niet eens wat dat is ..

Alvast heel erg bedankt, en voor degene die met het antwoord komt; bier staat koud (appelsap ook als je dat liever hebt).
1) rpm -ivh imap-2001a-1.71.0.i386.rpm (of hoe dat ding ook heet wat in de RH71 updates zit)

2) in /etc/xinetd.d/imap en /etc/xinetd.d/ipop3 de 'disable = yes' veranderen in 'disable = no'

3) /etc/rc.d/init.d/xinetd reload

4) zet in /etc/mail/local-host-names de domeinnamen waarvoor je mail wilt ontvangen.

5) Pas /etc/mail/virtusertable aan indien gewenst, (formaat : user@domein lokale_user), en draai een makemap hash virtusertable < virtusertable

6) /etc/rc.d/init.d/sendmail restart

en je bent een aardig eind op weg denk ik zo :) De sendmail FAQ is een goeie start om eens door te lezen, veel beginnersvragen staat daar een antwoord op in.

Verwijderd

Ik zou je de mail howto's aanraden om te lezen.
Daarin staat uitgelegd wat de verschillende soorten mailservers zijn:
mta/smtp
pop
imap
popclient

Sendmail is alleen een mta/smtp server. Hij verstuurd en ontvangt mail, en wisselt dat alleen uit met andere mta's.
Een popserever heb je nodig om met een mailclient je mail op te kunnen halen.
Als je geen popmail wilt gebruiken, kun je imap gebruiken, dat is webbased mail.
Als extra kun je procmail gebruiken, die filtert de mail die de mta ontvangen heeft.

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:49

ThaDude

Hang Loose

Let iig even op het feit dat je geen spam server wilt zijn...
Dus niet zomaar je pop en smtp open zetten zonder goed gelezen te hebben hoe je deze goed moet instellen.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

Verwijderd

Topicstarter
Heey Folks,

Thanx voor de hulp .. ik denk dat ik me inderdaad het beste eerst maar even door de sendmail FAQ moet heenworstelen... Maar misschien nu al wat vraagjes die beantwoord kunnen worden...

wat is MTA ? Misschien dat het heel logisch is als ik de onafgekorte versie ervan lees, maar zo kan ik er niet veel van maken .. ;)

igmar: denk dat ik wel aardig kan interpreteren wat de commando's doen die je hebt opgeschreven, behalve de eerste:
rpm -ivh imap-2001a-1.71.0.i386.rpm
wat doet het? ik zou gokken dat het een imap ding installeert, ofzoiets?

En tenslotte: de Mail Howto's ... ik zou ze graag willen lezen, waar staan ze? Gewoon ergens bij de sendmail FAQ in de buurt, of ...?

Oja, nog bedankt voor de tip over spam enzo. Is niet echt de bedoeling om er een publieke server van te maken, hoofdzakelijk mailen vanuit perl mailscripts, en mail ophalen die aan ons verzonden wordt...

Thanks alvast, nog steeds en alweer...

Wouter

Verwijderd

een MTA is een "Mail Transfer Agent"..

deze GoT topic bevat meer info..
[topic=510730/1/25]

Good luck
Pagina: 1