[win2k/win98] Dual boot

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08 15:53
Ik heb Windows 2000 geïnstalleerd op de C-partitie.

Ik heb een image van Windows98 (C-partitie) teruggezet op de O-partitie en een image van Windows 98 (D-partitie) op de D-partitie. Deze images zijn afkomstig van een schone installatie van Windows 98 waarbij ik heb gekozen om Windows 98 op de D-partitie te laten installeren. Deze installatie heb ik uitgevoerd op een 'oude' harde schijf omdat Windows 98 niet geïnstalleerd wilde worden op mijn huidige schijven.

Weet iemand hoe ik het bootmenu moet aanpassen om ook Windows 98 via het bootmenu op te kunnen starten.

Ik wil Windows 2000 graag op mijn snelle 'eerste' schijf hebben staan op C: en Windows 98 op mijn minder snelle 'tweede' schijf om spelletjes te kunnen spelen.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 10:19

bloasfist

Slot-A Crew

Dit is een boot.ini van een dualboot van win98/winxp op 1 schijf met 2 partities.
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98SE"

weet niet of je daar wat aan hebt?

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Volgens mij moet je hier nog wat andere filetjes voor hebben maar dat weet ik niet zeker.

Erm...

Verwijderd

je moet ff een bootmanager installen dan werkt het wel

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 16:07 schreef Scarfish het volgende:
Volgens mij moet je hier nog wat andere filetjes voor hebben maar dat weet ik niet zeker.
Hoeft niet.
Op zaterdag 25 mei 2002 16:38 schreef monstertje het volgende:
je moet ff een bootmanager installen dan werkt het wel
Totaal overbodig.

Boot.ini doet het perfect:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS="MS Windows XP Professional" /fastdetect
D:\="MS Windows 98SE" 
O:\="MS Windows 98SE"

Zo moet hij werken bij je denk ik.

• One_Gandalf
Op zaterdag 25 mei 2002 16:40 schreef René vd Veen het volgende:
Boot.ini doet het perfect:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS="MS Windows XP Professional" /fastdetect
O:\="MS Windows 98SE"

Zo moet hij werken bij je denk ik.
De inhoud van het bestand 'boot.ini' ziet er bij mij nu als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
O:\="MS Windows 98SE O"

Wanneer ik nu kies voor de tweede optie dan start de computer opnieuw op en krijg ik na enige tijd wederom het bootmenu voor mijn neus. Ik krijg geen enkele informatie waarom er niets gebeurt.

Verwijderd

Dan moet je die O partitie even sys'en met een bootflop.

Dus booten met een 98 bootflop. En sys o: geven.

• One_Gandalf
Ik heb de opstartbestanden van de O-partitie verplaatst naar de D-partitie. Zodoende staan alle gegevens voor Windows 98 op dezelfde partitie. Vervolgens heb ik (volgens mij ten overvloede) met het sys-commando de systeembestanden van Windows 98 op de D-partitie gezet.

Het lukt me echter nog steeds niet om Windows 98 op te starten. Mijn boot.ini ziet er nu als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat ik fout doe.

Verwijderd

Welke melding krijg je nu dan wanneer je voor Win98 kiest?

• One_Gandalf
Als ik kies voor de optie Windows 98 dan start mijn computer na ongeveer 3 seconden opnieuw op. Ik krijg gedurende deze 3 seconden geen meldingen op mijn scherm.

Verwijderd

En je hebt die partitie met een 98 bootflop ge-sys'ed?

• One_Gandalf
Ja ik heb de boot-flop van Window 98 Second Edition in de drive gedaan. Het systeem opgestart vanaf de boot-flop. En vanuit de prompt van de drive het sys-commando naar de D-partitie uitgevoerd als volgt:

A:\>n:\sys d:

Ik heb in de tussentijd ook het type van de partitie gewijzigd van FAT16 naar FAT32 met behulp van Partition Magic. Ik zie nu echter dat er nog een bestand met de naam 'bootsect.f16' op de D-partitie staat. Zou deze wijziging van het FAT-systeem in combinatie met een bootsector voor FAT16 (neem ik aan) voor problemen kunnen zorgen. Misschien moet ik het FAT-systeem terugzetten naar FAT16 met behulp van Partition Magic. Het bestand 'bootsect.f16' stond er pas nadat ik het sys-commando had uitgevoerd.

Verwijderd

Wat staat er op je N dan?

• One_Gandalf
Op zondag 26 mei 2002 13:25 schreef René vd Veen het volgende:
Wat staat er op je N dan?
N is de driveletter van de ramdrive die wordt aangemaakt als je vanaf een bootdiskette Windows98 opstart. Hierop staan een aantal uitvoerbare bestanden voor onderhoudswerkzaamheden. Zoals 'format', 'sys' e.d.

• One_Gandalf
Ik heb de images opnieuw geladen. De image van de C-partitie naar de D-partitie (eerste partitie van de tweede schijf) en de image van de D-partitie naar de O-partitie (vijfde partitie tweede schijf). Vervolgens heb ik de directories 'Windows', 'Program Files' en 'Mijn documenten' van de O-partitie gecopieerd naar de D-partitie.

In het BIOS kiezen om te booten vanaf HDD-1 in plaats van HDD-0. Nu krijg ik het logo van Windows 98 even te zien en er flitsen wat foutmeldingen over mijn scherm. In de bestanden 'autoexec.bat' en 'config.sys' de schijfaanduidingen aangepast.

Echter het bestand 'bootlog.txt' heeft nog de volgende inhoud:

[000E34D0] Loading Device = D:\WINDOWS\COMMAND\DISPLAY.SYS
[000E34D0] LoadFailed = D:\WINDOWS\COMMAND\DISPLAY.SYS
[000E34D0] Loading Device = D:\WINDOWS\HIMEM.SYS
[000E34D0] LoadFailed = D:\WINDOWS\HIMEM.SYS
[000E34D0] Loading Device = D:\WINDOWS\DBLBUFF.SYS
[000E34D0] LoadFailed = D:\WINDOWS\DBLBUFF.SYS
[000E34D0] Loading Device = D:\WINDOWS\IFSHLP.SYS
[000E34D0] LoadFailed = D:\WINDOWS\IFSHLP.SYS

Waar worden deze devices geladen? :?

Het bestand 'config.sys' in de eerste partitie van de tweede schijf (HDD-1) ziet er als volgt uit:

device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Als ik via het bootmenu opstart (HDD-0 instellen in BIOS) dan krijg ik geen enkele foutmelding |:( maar start mijn computer na 3 seconden opnieuw op.

• lavagiant
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Ff een vraagje wat ook over dit onderwerp gaat:
Ik gebruik standaard win XP prof NL op mijn c:.

Nu heb ik een aparte hd liggen met win98 erop, dat gebruik ik af en toe. Dan trek ik de IDE van de huidige HD eruit, en doe die in de hd van de win98 schijf.
Als ik beide schijven erin prop dan heeft mijn win98 schijf de driveletter G:.
Zou ik met onderstaande boot.ini bestandje kunnen kiezen tussen xp (op c) en win98 op (g)?
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
G:\="Microsoft Windows 98SE"

• One_Gandalf
Dat zou moeten werken, maar ik weet het niet zeker. Ik zou zeggen probeer het eens uit. :)

Het zou kunnen dat er verwijzingen naar C: staan op de G-partitie die de boel verstieren. :r

• lavagiant
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Dus het beste is het om een nieuwe install uit te voeren op de g: partitie? :'(

• One_Gandalf
Ik worstel zelf ook nog met het multibooten zoals je ziet. Wat je nog zou kunnen proberen is om Windows 98 op een andere schijf te installeren op C:. Deze schijf als tweede schijf in je computer en dan in het BIOS aangeven dat er vanaf de tweede schijf moet worden geboot (HDD-1).

Maar dat lijkt me nogal omslachtig omdat je dan iedere keer het BIOS in moet. Met bootmanagers heb ik geen of slechte ervaringen.

Een goede bootmanager en materiekennis ;) lijkt me het beste.

• One_Gandalf
Kickje :+

• One_Gandalf
Niemand meer een geniale inval ?

:'(
Pagina: 1