Toon posts:

BIOS rom checksum error

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb net geprobeerd om van mijn abit ka7-100 mobo de bios terug tezetten. Zat de TY versie op maar daarmee hing mijn pc erg vaak mee. Maar met het terugzetten bleef de pc wederom hangen...

Maar wat nu???

Flashen lukt me ook niet meer, HELP!!!!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Bios Checksum Error: Bios = brak. (je flash is mislukt!) Iemand met een EPROM programmer roepen, of even naar een compu zaak brengen om een nieuwe BIOS te bestellen.

PS als ie zegt CMOS checksum error en niet BIOS checksum error, dan moet je ff de BIOS setup ingaan en "Load Defaults" doen, dan saven en booten.

Sowieso ff een Clear CMos uitvoeren, helpt misschien.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Het is echt bios rom checksum error. Maar zelf kan ik er dus niks meer aan doen????

Verwijderd

Ik heb een EEPROM programmer en kan jouw bios chip wel herprogrammeren. Stuur maar een mailtje (profile) als je interesse hebt.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
[topic=505466/1/75]

Dus ik kan het ook vergeten?

FLASH TPYE: -SGS- THOMSON M50FW040 /3V

• roedie
Als ik hem mijn floppy geef met de de BIOS software erop. 512K groot. En mijn BIOS chippie, dan lukt het flashen hem?

hij zei namelijk dat het BIOS groter is, Dat je maar een gedeelte flashed.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Op zaterdag 25 mei 2002 15:47 schreef kleinduimptje het volgende:
Heb net geprobeerd om van mijn abit ka7-100 mobo de bios terug tezetten. Zat de TY versie op maar daarmee hing mijn pc erg vaak mee. Maar met het terugzetten bleef de pc wederom hangen...

Maar wat nu???

Flashen lukt me ook niet meer, HELP!!!!
ik heb dat meestal nadat ik al me stekkers van me pc losgerukt hebt of als ik me bios gereset heb, staat er ook bij zoiets als PRESS F1 to enter bios or F2 to boot?

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Probeert de machine bij die checksum-foutmelding de floppydrive aan te spreken? Veel BIOSsen hebben een rescue routine in een speciaal gedeelte van de chip (boot block) die zichzelf opnieuw probeert te flashen van floppy als het fout is gegaan. Bij AMI iets in de trant van AMIBIOS.ROM op een dos-formatted floppy zetten. (voor exacte details over hoe en wat bij jouw BIOS-versie-en-type moet op de site van de fabrikant wel wat te lezen zijn).

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Op zondag 26 mei 2002 17:21 schreef Mister_X het volgende:

[..]

ik heb dat meestal nadat ik al me stekkers van me pc losgerukt hebt of als ik me bios gereset heb, staat er ook bij zoiets als PRESS F1 to enter bios or F2 to boot?
Das iets anders, dan heeft je BIOS de instellingen niet goed onthouden. Komt denk ik dan doordat je batterijtje leeg is, maar dit weet ik niet 100% zeker

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• roedie
Op zondag 26 mei 2002 17:56 schreef Sfynx het volgende:
Probeert de machine bij die checksum-foutmelding de floppydrive aan te spreken? Veel BIOSsen hebben een rescue routine in een speciaal gedeelte van de chip (boot block) die zichzelf opnieuw probeert te flashen van floppy als het fout is gegaan. Bij AMI iets in de trant van AMIBIOS.ROM op een dos-formatted floppy zetten. (voor exacte details over hoe en wat bij jouw BIOS-versie-en-type moet op de site van de fabrikant wel wat te lezen zijn).
Award Bootlock BIOS V1.0
Copyright....enz..
BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media
INSERT SYSTEM DISK AND PRES ENTER

Anders probeer me ff te helpen in mijn eigen topic. Ik baal er best wel van. zit mijn nieuwe systeempie uit zijn neus te vreten.

Als ik dan de diskette met bios erin gooi gaat ie laden. Als er geen systeem bestanden opstaan begint ie te zeiken dat ie de diskette eruit moet.

Verwijderd

Oooohhh,
DIE melding..

Zet de PC zonder stroom, wacht effe, stroom er op.

Hou de insert toets ingedrukt, druk op de start toets. Als hij PIEP zegt, rammel op de de delete toets. Als er iets komt van defaults loaded, ga toch de BIOS in met delete, haal de safe defaults op, en save die en exit. Hij geeft dan zelf een reboot.

Nu zou t'ie weer gewoon op moeten starten. ;)

• roedie
Ik ga het nu meteen proberen en als het gelukt is Bedank ik je heel erg.

• roedie
Jammer, nee.

GVD, hij blijft maar zijken dat ie niet mag schrijven. Ik het er nog /LD achteraan gezet, maar nee hoor.
Pagina: 1