Toon posts:

2 cdspelers op 1 versterkeringang?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hai

Ik heb een sony midiset (MHC 2750, voor wie 't wat zegt) en die heeft aan de achterkant 3 ingangen: phono, dat out en DAT. geloof ik.

Op DAT zit nu de tv, op dat out de comp en phono is leeg (wat moet je ermee). Vraag is nu... kan ik buiten de normale cdwisselaar een losse extra cdwisselaar aansluiten? Dit wou ik doen dmv danwel de dat out te splitsen (gewoon met zo'n tulpkabeltje) danwel de DAT... ik denk zelf dat het wel kan maar iemand anders zei dat je dan 1 van de 2 wisselaars bijna niet meer zou horen...

Andere (en laatste) optie: de extra wisselaar aansluiten met een verloopkabeltje op de line-in van m'n SB128 zodat deze via de computer het geluid doorstuurt naar de versterker... maar ik vrees dat ik er dan een aardlus bijkrijg ('t bromt nu al af en toe)

Kan dit?!?!

tnx - -@^@-

Verwijderd

Die laatste optie lijkt me het beste... hoewel de kwaliteit er natuurlijk wel van achteruitgaat. Met aardlussen zal het wel meevallen, als het goed is zit er achterop je setje een metalen plug met "GND" die moet je ff aan een geaard voorwerp leggen. De eerste optie lijkt me slecht. Beide spelers hebben namelijk verschillende uitgangsniveau's. Dus dan bestaat de kans dat je 1 van de 2 niet of minder goed hoort.

Verwijderd

Topicstarter
ja, m'n SB is leuk voor mp3 (dan hoor je het toch niet) maar voor cdkwaliteit... hmm...

en als ik hem deel met de tv? de 2e cdspeler en de tv zal ik toch nooit tegelijk gebruiken denk ik...

Verwijderd

Je kan ook voor 50 piek een line --> phono convertortje kopen. Dan kan je hem gewoon aan de phono-in hangen...

Maybe een idee

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ook kan je een switchbox kopen, lijkt me een beter idee dan zo'n attunuation pad waarmee je een cd speler op een phono ingang kan aansluiten. Zo'n phono pre amp is namelijk een correctie versterker, die equalizet ook.

Jag

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Switchbox gebruik ik hier ook, kan je heel makkelijk zelf maken. Werkt perfekt, kwestie van schakelaartje omzetten, en je hebt goed geluid, nix geen last van bromtonen etc.

Exposure

You're so fucking special. I wish I was special.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net even getest met een losse cdspeler van iemand anders (ook een sony) en als ik hem deel met dat out (met de computer dus) gaat het perfect, alleen het volume van de computer zakt iets (niet hinderlijk veel) als ik de cdspeler aanzet... en aangezien ik toch geen windows geluiden aan heb staan boeit dat totaal niet... 't is alleen voor mp3, en dan draai ik hem gewoon wat harder...

delen met de tv gaf wel problemen... een van de 2 apparaten viel dan bijna helemaal weg (denk dat tv hogere weerstand heeft of zo?)

Dus... wat is het probleem? is het slecht voor de versterker als ik het zo laat of zo? anders ga ik geen 5 tientjes uitgeven of een equalizer kopen... zo'n dure combi is dit nou ook weer niet!

Verwijderd

Topicstarter
oja nog wat: sinds ik de computer op de versterker heb aangesloten (alweer een hele tijd) heb ik soms een bromtoon door de boxen... maar alleen als het spul net aanstaat, na een minuut of zo is het over. Aarden van de versterker of de computer of allebei op de verwarming (andere aarde heb ik hier niet) had geen nut. Kan dat kwaad of heeft iemand er een remedie tegen?

tnx!

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Het aansluiten van twee apparaten op 1 ingang gaat op deze niet goed denk.
Je zit nl. met probleem dat je de impedantie veranderd (de WAT? Ja, de impedantie).
Dit is een bepaalde ingangs weerstand. Deze verander je nu (maak je kleiner, nl. bij parallel: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rv). Als deze twee weerstanden gelijk zijn halveer je de weerstand (bv. 1/50k + 1/50k = 1/Rv, Rv = 25k).
Dit betekent dus dat de stroom hoger zal worden, en je ingangsversterkertje kapot kan gaan.
Buiten het feit dat de geluidskwaliteit achteruit gaat natuurlijk.

edit: Die brom kun je misschien voorkomen door de aarde los te gooien (evt. de massa van je kabeltje) of een goede kabel te kopen (als je die niet al hebt).

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28
[mierenneukmode]
Bij impendantie spreken we van Z1,Z2, enz.
Bij R1, R2, enz heb je het over weerstand.
[mierenneukmode]

Overigens heb je wel gelijk verders.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1