Toon posts:

Collision probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het collision-lampje brand op mijn HUB. Ik heb al de search van GoT gebruikt, ik ben er wel veel wijzer van geworden (8> maar het heeft me niet geholpen.
Het is een 100base TX-HUB. Op de HUB zijn 3 PC's aangesloten. Op PC1 is internet aangesloten en PC2 en PC3 maken hier gebruik van. Als alleen PC2 aanstaat dan is er geen collision, PC1 en PC3 zorgen dus voor de collision. Alle lampjes (Link/Active) branden dus de bedrading lijkt mij in orde. Ik heb al geprobeerd de instellingen te veranderen naar half-duplex (10 en 100mb) maar dat werkte niet. PC1 draait onder WinME, PC2 WinXP en PC3 Win95. Netwerkkaarten zijn Realtek 10/100 mb.
Dit netwerk hebben we al ruim een half jaar dus het ook een beetje vreemd dat we nu opeens last van collision hebben terwijl we dat nog nooit hebben gehad :?

Verwijderd

hm idd vaag
al is een ander poortje op je hub geprobeert?
Ethernet kaartje verwizzeld ?

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 07:57
ik had dat probleem eerst ook, maar Žt bleek dat mijn netwerkkaart kapot was.

dus als ik jou was zou ik het eens proberen met een andere netwerkkaart als het goed is moet dan alles weer okey zijn

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik ging net even alle kabels in andere poorten steken van de HUB, en wat blijkt. Het maakt niet uit welke kabel je in poort 2 stopt. Want alleen als je in een andere poort dan poort 2 zit dan heb je collision. Dus als je alleen in poort 2 een kabel hebt dan is er geen collision en stop je er eentje bij (maakt niet uit welke poort) dan is er weer collision

Verwijderd

Ik had ook last van een (bijna) continue brandend collision ledje bij een hoge download snelheid op mijn router. Ik heb mijn Realtec netwerkkaartje vervangen voor een oude Asanté netwerkkaart uit mijn (nog oudere) Macje, en nu geen last meer. Ik kan echter niet waarnemen dat het downloaden nu sneller is geworden. ;(

Verwijderd

Topicstarter
Is die HUB niet gewoon kapot omdat hij alleen bij poort 2 geen collision geeft, of kan het nu ook nog aan de netwerkkaarten liggen??

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

Zit er ergens een kaart op full duplex ?
Want dat mag niet natuurlijk :)

Is het een dual speed hub ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 15:55 schreef Predator het volgende:
Zit er ergens een kaart op full duplex ?
Want dat mag niet natuurlijk :)

Is het een dual speed hub ?
Ik heb nu de kaarten van PC1 en PC3 weer terug gezet naar auto-detect omdat half-duplex toch geen effect had. PC2 heeft WinXP dus daar kan ik geloof ik niks veranderen aan full- en half-duplex. En ja het is een dualspeed hub

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 25 mei 2002 15:58 schreef GoedLulFactor het volgende:

[..]

Ik heb nu de kaarten van PC1 en PC3 weer terug gezet naar auto-detect omdat half-duplex toch geen effect had. PC2 heeft WinXP dus daar kan ik geloof ik niks veranderen aan full- en half-duplex. En ja het is een dualspeed hub
Volgens mij zit de nic van PC2 stiekem op 10Mb.
Ofwel PC1 & PC3 op 10Mb.

Een dual speed hub bestaat uit een 10Mb en een 100Mb segment met daartussen een bridge.

Als PC2 in een segment alleen zit kan hij dus geen collision maken in z'n eigen segment.
PC1 & 3 zitten dan in hetzelfde segment en maken soms collision.

Collisions zijn gewoon de normaalste zaak van de wereld op een hubje.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 16:09 schreef Predator het volgende:

[..]

Volgens mij zit de nic van PC2 stiekem op 10Mb.
Ofwel PC1 & PC3 op 10Mb.

Een dual speed hub bestaat uit een 10Mb en een 100Mb segment met daartussen een bridge.

Als PC2 in een segment alleen zit kan hij dus geen collision maken in z'n eigen segment.
PC1 & 3 zitten dan in hetzelfde segment en maken soms collision.

Collisions zijn gewoon de normaalste zaak van de wereld op een hubje.
Maar het rare is dat als ik de kabel van PC2 in een andere poort van de HUB steek dat hij dan ook collision geeft. Alleen als de kabel in de tweede poort van de HUB zit geeft hij geen collusion. Dus volgens mij is er dan geen probleem met de verschillende PC's maar met de HUB

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 25 mei 2002 16:22 schreef GoedLulFactor het volgende:

[..]

Maar het rare is dat als ik de kabel van PC2 in een andere poort van de HUB steek dat hij dan ook collision geeft. Alleen als de kabel in de tweede poort van de HUB zit geeft hij geen collusion. Dus volgens mij is er dan geen probleem met de verschillende PC's maar met de HUB
Hmz ook waar :z

Werkt je hub verder nog normaal ?
Blijft het collision ledje branden of flash'd het ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 16:50 schreef Predator het volgende:

[..]

Hmz ook waar :z

Werkt je hub verder nog normaal ?
Blijft het collision ledje branden of flash'd het ?
Hij werkt gewoon, Powerlampje brand normaal, en de Link/Act van de drie PC's branden ook .En het COLL lampje knippert de hele tijd. De ene keer sneller dan de andere
code:
1
2
3
4
5
|_______________________________________|

Heel soms dat brand er heel even een klein lampje onder een nummer. Dus bij partition. Ik heb geen idee wat het is.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 25 mei 2002 17:01 schreef GoedLulFactor het volgende:

[..]

Hij werkt gewoon, Powerlampje brand normaal, en de Link/Act van de drie PC's branden ook .En het COLL lampje knippert de hele tijd. De ene keer sneller dan de andere
code:
1
2
3
4
5
|_______________________________________|

Heel soms dat brand er heel even een klein lampje onder een nummer. Dus bij partition. Ik heb geen idee wat het is.
Ik zou me der niet veel zorgen over maken.
Zoals ik al zei, collision op een hub is normaal.

Als je zeker bent dat er niets op full duplex zit en er geen problemen zijn met de werking van de hub...
Gewoon foutje bij het ledje misschien ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 17:06 schreef Predator het volgende:

[..]

Ik zou me der niet veel zorgen over maken.
Zoals ik al zei, collision op een hub is normaal.

Als je zeker bent dat er niets op full duplex zit en er geen problemen zijn met de werking van de hub...
Gewoon foutje bij het ledje misschien ?
Ik denk dat ik het dan net verkeerd heb gezegd. Je bedoelde zeker met of de HUB werkt of iedereen op internet kan komen ofzo. Nou dat kan dus niet. De PC die standaard internet heeft die kan op internet (duuuh :7) en de PC met de kabel in poort 2 van de HUB kan op internet. De derde PC heeft last van collision dan (omdat hij niet in poort 2 van de HUB zit) en kan dus niet op internet.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 25 mei 2002 17:22 schreef GoedLulFactor het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het dan net verkeerd heb gezegd. Je bedoelde zeker met of de HUB werkt of iedereen op internet kan komen ofzo. Nou dat kan dus niet. De PC die standaard internet heeft die kan op internet (duuuh :7) en de PC met de kabel in poort 2 van de HUB kan op internet. De derde PC heeft last van collision dan (omdat hij niet in poort 2 van de HUB zit) en kan dus niet op internet.
Dus als PC3 op de plaats van PC2 zit werkt hij wel ?
en als je hem op nog een ander poortje zet ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 17:33 schreef Predator het volgende:

[..]

Dus als PC3 op de plaats van PC2 zit werkt hij wel ?
en als je hem op nog een ander poortje zet ?
We schetsen de volgende situatie

PC1 op 1
PC2 op 2
PC3 op 3

PC1 kan op internet (standaard)
PC2 kan op internet
PC3 kan niet op internet

Tweede situatie
PC1 op 1
PC2 op 3
PC3 op 2

PC1 kan op internet
PC2 kan niet op internet
PC3 kan op internet

Uhm.....dit is wel heeeeeel vaag. Terwijl ik dit typ en de kabels omwisselde naar de tweede situatie ging het lampje van COLL spontaan uit. PC1, PC2 en PC3 kunnen nu op internet :?. Snap jij het snap ik het. Nu neem je aan dat er iets veranderd is aan de instellingen van de PC's. Het enige dat veranderd is, is dat de batterijen van de draadloze muis van PC3 zijn verwisseld. Het lijkt me niet dat dit er voor gezorgd heeft dat alles nu is opgelost. Het lijkt eerder toeval. Toch? :9

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 25 mei 2002 17:44 schreef GoedLulFactor dat het weer werkt:
Volgens mij is dat poortje 3 niet geheel gezond meer. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 18:14 schreef Predator het volgende:

[..]

Volgens mij is dat poortje 3 niet geheel gezond meer. :)
Volgens mij zijn o.a. de lampjes van die HUB niet meer gezond. De partition lampjes gaan heen en weer als Knight Rider en ook al brand het lampje van CALL, iedereen kan op internet en gegevens uitwisselen :?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op zaterdag 25 mei 2002 19:30 schreef GoedLulFactor het volgende:

[..]

Volgens mij zijn o.a. de lampjes van die HUB niet meer gezond. De partition lampjes gaan heen en weer als Knight Rider en ook al brand het lampje van CALL, iedereen kan op internet en gegevens uitwisselen :?
hub is geen afkorting, dus met kleine letters graag ;)
Terzake: een Collision is geen aankondiging van de ondergang van de wereld. Het betekent gewoon dat twee of meer machines iets tegelijk proberen te versturen. Als dit constant aanstaat, terwijl die pcs niets doen, is er mischien iets mis met de hub zelf.
Partitionen betekent dat de hub die poort niet gebruikt omdat het een 'circeltje' is. Door de manier waarop hubs werken is dit.. niet echt bevorderlijk: een pakketje wordt in een keer naar alle interfaces verstuurd, maar als daar dan iets zit dat het weer terug stuurt, kom je in een infinite loop. Slimmere (10/100 meestal) hubs hebben dat door, en zetten de betreffende poort uit.

Als de problemem aanhouden, raad ik aan een andere hub te proberen, of deze hub ergens anders testen, om te zien of ie nog goed is, zef maar :)

en nogmaals: hub is GEEN afkorting! (even in het algemeen tegen iedereen die het met hoofdletters schrijft ;))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ok I got the message :P Kan collision trouwens een reden zijn dat bepaalde PC's niet te bereiken zijn via het netwerk?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op zaterdag 25 mei 2002 23:03 schreef GoedLulFactor het volgende:
Ok ok I got the message :P Kan collision trouwens een reden zijn dat bepaalde PC's niet te bereiken zijn via het netwerk?
Nee, want Ethernet heeft Collision Detection ingebouwd, dus als je nic doorheeft dat er een collision was, wacht ie een bepaalde (zeer kleine) tijd, en stuurt het pakketje opnieuw.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even naar mijn PC gekeken met programma SiSoftware Sandra. Ik weet niet of iemand het kent maar daarmee kan je alles bekijken van je PC qua hardware en ook wat er evt. verbeterd kan/moet worden. Nu runde ik iets over PCI-sloten (dus ook netwerkkaart) en toen gaf ie de volgende waarschuwing:
Warning 1206 - Device latency is high - the higher the latency, the more data a device can transfer in one go. The device may be hogging the bus for too long. Some video card drivers set the latency high in order to perform faster. The problem is that other devices (especially sound cards, network) wont have enough time to transfer their data resulting in lower performance (e.g. sound drop outs, lockup). Generally, all devices should have latency of 32, with high performance devices (e.g. video card, disk, giga-LAN) with 64 and AGP to 128.

Fix: Go to BIOS Setup\Settings\PCI & AGP Devices and reduce PCI latency to 64 or 32. Contact the mainboard manufacturer or video card manufacturer for more details.
Ik heb geen idee wat latency is. Kan dit een verband hebben met de collisions?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 28 mei 2002 15:25 schreef GoedLulFactor het volgende:
Ik heb net even naar mijn PC gekeken met programma SiSoftware Sandra. Ik weet niet of iemand het kent maar daarmee kan je alles bekijken van je PC qua hardware en ook wat er evt. verbeterd kan/moet worden. Nu runde ik iets over PCI-sloten (dus ook netwerkkaart) en toen gaf ie de volgende waarschuwing:
[..]

Ik heb geen idee wat latency is. Kan dit een verband hebben met de collisions?
Nee dat is gewoon dat je nic langer gebruik van de bus mag maken dan andere PCI devices.

Collisions hebben daar absoluut niets mee te zien :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 15:56 schreef Predator het volgende:

[..]

Nee dat is gewoon dat je nic langer gebruik van de bus mag maken dan andere PCI devices.

Collisions hebben daar absoluut niets mee te zien :)
Ok bedankt, weer wat geleerd :Y) Dan gaan we maar even verder zoeken naar een andere oorzaak van dit mega-irritante probleem :9
Pagina: 1