[temperatuur] 75 graden celcius te heet?

Pagina: 1
Acties:

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ik heb een pIII 500 staan, maar als ik in bios kijk geeft ie een cpu temperatuur aan die rond de 75 staat, soms nog hoger naar 78 graden CELSIUS of zo.

hoe kan dit? is ie misschien overklocked door de vorige eigenaar en dat het dus eigenlijk maar een bv 300 mhz is?

(in system geeft ie meestal 501 mhz aan)

de cpu zit op een slot 1 en de ventilator die daarop zit ratelt soms een beetje en is staat zeg maar 90 graden gekantelt ten opzichte van het moederbord.

zit die temperatuursensor misschien op het moederbord en geeft ie daarom een tehoge temp aan?

ik heb ook nog een cpu onboard of zo staat in het boekje
(the mainboard also provides a 370-pin ZIF socket 370. The cpu on mainboard must have a fan attached to prevent overheating.

, daar zit geen ventilatortje op, terwijl er in boekje staat dat dat wel moet, maar dat kan niet omdat de ventilator van de cpu op slot1 boven die andere aansluitpunt hangt.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

:?

Als die meting juist is heb je inderdaad een veel te warme processor, ik betwijfel het eigenlijk alleen of t klopt.
En een processor onboard heb je echt niet hoor. Download MotherBoardMonitor eens en kijk wat die aan temperaturen geeft?

Verwijderd

Zo lang ie niet vast loopt kan het nog wel even. Die "oude" P3's kunnen wel wat hebben. Je zou ook eens kunnen kijken of de tempsensor wel goed zit.

Ow en onboard S370 zal je zeker niet hebben, want dat is er niet.

• indexample
  • Niet online
dat is er niet? het staat er toch echt in mn boekje, maar moet daar nu wel of geen ventilator op.

• THPSrulez
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 20:16

THPSrulez

Kijk uit malloot een kokosnoot

(jarig!)
Jij hebt waarschijnlijk een mobo met een slot én een socket warin je cpu's kunt proppen, da kan maar met 1 tegelijk. Ik denk dat je dat door de war haalt met de northbridge :P

• indexample
  • Niet online
ok, maar met motherboardmonitor die ik heb geinstalleerd geeft ie weinig aan, sensor 1 0 graden
sensor2 0 graden
sensor3 0 graden

• THPSrulez
  • Laatst online: 20-12 20:16

THPSrulez

Kijk uit malloot een kokosnoot

(jarig!)
Das lekker fris :p
Je kunt ff aan je koelblok voelen, als je je vingers brand kun je er vanuit gaan dat ie echt 75C is, wanneer ie gewoon warm / beetje heet is zal et wel meevallen....

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:38
je moet in mbm5 wel nog de temperatuur sensors instellen; koppelen aan de sensors van je mobo

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• indexample
  • Niet online
kan ik m dan nog wel overklocken, als ik niet weet hoe heet ie is, of moet ik dan met een gewone temperatuurmeter in mn koelblok gaan wroeten

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Op zaterdag 25 mei 2002 14:28 schreef eperon het volgende:
ik heb een pIII 500 staan, maar als ik in bios kijk geeft ie een cpu temperatuur aan die rond de 75 staat, soms nog hoger naar 78 graden CELSIUS of zo.

hoe kan dit? is ie misschien overklocked door de vorige eigenaar en dat het dus eigenlijk maar een bv 300 mhz is?

(in system geeft ie meestal 501 mhz aan)

de cpu zit op een slot 1 en de ventilator die daarop zit ratelt soms een beetje en is staat zeg maar 90 graden gekantelt ten opzichte van het moederbord.

zit die temperatuursensor misschien op het moederbord en geeft ie daarom een tehoge temp aan?

ik heb ook nog een cpu onboard of zo staat in het boekje
(the mainboard also provides a 370-pin ZIF socket 370. The cpu on mainboard must have a fan attached to prevent overheating.

, daar zit geen ventilatortje op, terwijl er in boekje staat dat dat wel moet, maar dat kan niet omdat de ventilator van de cpu op slot1 boven die andere aansluitpunt hangt.
Hij is dus overclocked, anders heb je altijd een rond getal. Waarschijnlijk is het een pIII 450 die op 112 MHz is gezet, maar dit kan je zien in je bios bij fsb.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Irby
Hij hoeft helemaal niet overklokt te zijn; die 1 mhz kan ook komen door een kleine afwijking van de interne klok op het moederbord; bij mij is het standaard dus 1003 ipv 1000.

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Op zaterdag 25 mei 2002 15:08 schreef hccer het volgende:
Hij hoeft helemaal niet overklokt te zijn; die 1 mhz kan ook komen door een kleine afwijking van de interne klok op het moederbord; bij mij is het standaard dus 1003 ipv 1000.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb toch honderden pc's voorbij zien komen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Irby
Op zaterdag 25 mei 2002 15:05 schreef eperon het volgende:
kan ik m dan nog wel overklocken, als ik niet weet hoe heet ie is, of moet ik dan met een gewone temperatuurmeter in mn koelblok gaan wroeten
Als je eerst eens kijkt bij mbm5 bij temperature -> sensor 1 should display board sensor .... En dan bij dashboard kijken of de temperatuur veranderdt. Het kan zijn dat er meerdere sensoren op je moederbord zitten; kijk dan welke het warmst is; dat is de sensor van je cpu

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Op zaterdag 25 mei 2002 15:14 schreef marco899 het volgende:

[..]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb toch honderden pc's voorbij zien komen.
Hij geeft de mijne ook aan met 857 MHz... :)

Maar voel eens aan het koelblok....

• Irby
Dit heeft te maken met de nauwkeurigheid van het PLL-kristal wat op ieder moederbord zit; als dat 14,250 14,255 mhz is, krijg je een kleine afwijking van de totale megahertzen.

• TheGhost
  • Laatst online: 02-07 10:04

[..]

hmmm, ik zie 't regelmatig voorbij komen hoor !!!

AMD TB 1Ghz@1002Mhz ;)
zelfs een PIII 500@499Mhz :(

alleen kan het ook aan de afronding van gebruikte programma's liggen (het ene prog geeft bij mij biiv. 10002Mhz aan het andere 1001.3Mhz...

I'm not weird, I'm a limited edition

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:46
mijne schommelt van 500 naar 501 naar 503. :)

en tja .. ff voelen aan je koelblok, als je je fikken brand ist fout :+

theoretisch kunnen ze 90C worden, maar ik zou er gewoon een zwaardere koeler opgooien, zodat ie <50 is.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Irby
Je zou even je koeler eraf kunnen halen, even kijken of er geen haren/weet ik wat voor rotzooi tussenzit, evt schoonmaken met bv alcohol (zonde, dat wel) en er dan weer opzetten.

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Op zaterdag 25 mei 2002 15:20 schreef lowrider het volgende:

[..]

AMD TB 1Ghz@1002Mhz ;)

alleen kan het ook aan de afronding van gebruikte programma's liggen (het ene prog geeft bij mij biiv. 10002Mhz aan het andere 1001.3Mhz...
Ja met programma's wel, maar niet met de standaard instellingen in de bios.

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:46
das waar.. komt denk ik omdat het bios alleen maar preset snelheden aangeeft. (die in het bios zijn geprogged)

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Mijn cpu zegt ook dat ie 1702 is (p4)

Misschien is je koelblok alleen vuil,even met een borstel en stofzuiger erop,doet soms wonderen.

Zo te horen heb je een MB met slot 1 en een converterkaart.
Niks mis mee,alleen staat soms het voltage verkeerd ingesteld,en wordt ie te heet.

Maar maak hem eerst maar eens schoon.
suc6

• indexample
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 15:15 schreef hccer het volgende:

[..]

Als je eerst eens kijkt bij mbm5 bij temperature -> sensor 1 should display board sensor .... En dan bij dashboard kijken of de temperatuur veranderdt. Het kan zijn dat er meerdere sensoren op je moederbord zitten; kijk dan welke het warmst is; dat is de sensor van je cpu
ok, ik heb MBM ff goed ingesteld ja, nu geeft ie de temp goed aan, eentje is 73 graden (het alarm van MBM begon gelijk te piepen) en de ander stond op 26 graden

• Irby
Op zaterdag 25 mei 2002 15:25 schreef marco899 het volgende:

[..]

Ja met programma's wel, maar niet met de standaard instellingen in de bios.
Haha, ik geloof dat we langs elkaar heen praten; ik bedoel ook de afwijking die je ziet in programma's, ik denk dat de bios niet zo heel nauwkeurig is in het afmeten van de snelheid, want daar zie je het inderdaad nooit, omdat de bios niet uitgaat van de afwijking van het PLL-kristal, die de programma's wel kunnen detecteren :)

• indexample
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 15:28 schreef flippie.ff het volgende:

Maar maak hem eerst maar eens schoon.
suc6
kheb dat ventilatortje pas nog schoon gemaakt, maar dat hielp niet, misschien 1 graadje.

• indexample
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 15:22 schreef sarcast het volgende:

theoretisch kunnen ze 90C worden, maar ik zou er gewoon een zwaardere koeler opgooien, zodat ie <50 is.
wordt mn pc dan ook sneller? of heeft de temp daar nix mee te maken

(ik hoor namelijk altijd van die mensen hier,:
- ik heb mn pc op 20 graden
- nou ik op 15
- haha das nix, mijne heb ik op 12

wat heb je daaar aan dan? moet je alleen maar harder stoken
:)

• Irby
kheb dat ventilatortje pas nog schoon gemaakt, maar dat hielp niet, misschien 1 graadje.
Probeer de koeler eens van de processor te halen; en dat schoon te maken; ik weet niet of je koelpasta o.i.d. hebt zoals arctic silver III? Dit scheelt ook een graad of 5-10.
Heb je mbm5 al goed ingesteld? Kun je anders in de bios ook je casetemp aflezen? Heb je bijvoorbeeld ook een case-fan voorin/achterin je kast zitten om frisse lucht de kast in te blazen of warme lucht eruit te zuigen?
En owja, je processor wordt er niet sneller van; je kan misschien wel verder overklokken.

• indexample
  • Niet online
mbm is goed ingesteld, zie boven
kheb geen koelpasta of zo, en toen ik m ging schoonmaken (zie boven) had ik ook alleen mn ventilatortje en mn koelblok schoongemaakt, moet de processor zelf ook dan?

mn systeem zelf is dus 26 graden, en de warme lucht word door een 300W voeding eruit gezogen, aan de achterkant boven

• indexample
  • Niet online
offtopic:

bij mn laptop is mn systeem 45 en mn cpu 46, dascheelt nie veel

• Irby
Sorry maar het is me nog niet echt duidelijk wat de temp in mbm5 is van je cpu. Aan de temperatuur in je kast kan het niet liggen, die is prima; een graad of 4 warmer dan je kamertemperatuur is perfect. De warmte van je processor zou dus weg moeten kunnen. Ik weet niet wat het standaard voltage is van een pentium, maar kijk eens in mbm5 wat je voltage (core) is en probeer het in de bios te verlagen, totdat je pc vastloopt tijdens het opnieuw opstarten. Dat de temperatuur van je laptop nietveel verschilt komt doordat de lucht uit je laptop vrijwel niet weg kan, in ieder geval minder goed als in je systeemkast. Als je de kast openhoudt, wordt de temperatuur van je cpu daar dan minder hoog door?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

koop een nieuwe FAN, kost je een 10tje .. weet je het zeker!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Irby
Als je je cpu echt koel wilt hebben (zonder waterkoeling) kun je het beste een alpha p 3125 kopen (deze is zonder ventilatoren, die kun je er dan later zelf opzetten, de papst koelers zijn errug stil, ik spreek uit ervaring *D http://www.micforg.co.jp/c_p3125e.html Ik weet alleen niet of ze nog te koop zijn in nederland, ik kan ze niet vinden in de pricewatch :?

Verwijderd

[..]

Zie mijn sig... en mijn PC is zeker niet overclocked. Toen ik hem net kreeg (bijna 6 jaar geleden alweer ;)) gaf hij 349Mhz aan, nu is hij nog eentje gezakt.

Volgens mij is de interne klok een beetje gaar en meet hij daarom niet de goeie Mhz.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24
Hmmz, heb zelf ook een P3-500 (nog wel >:)), die werd in het begin standaart ook mega warm, zeg maar stressed een graadje of 70

Paar delta's aangehangen en nu loopt'ie ook 70 stressed, maar dan op 620MHz >:)

En op 500 zal'ie nie veel verder dan 50 ofso komen... Heb eens een complete LAN (2 dagen) zonder cpu fan gedraait, temps gingen maar iets omhoog (kwam er pas achter toen'k weer ging opruimen, vandaar), dat standaart dingetje is meestal nogal enorm heel erg super zwak :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Irby
offtopic:
ik heb lekker een 24 speed mitsumi die 24 speed kan :P (als je dma aanzet gaat ie ook extreem langzaam, als dat uitstaat draait ie 24 speed

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 15:07 schreef marco899 het volgende:

[..]

Hij is dus overclocked, anders heb je altijd een rond getal. Waarschijnlijk is het een pIII 450 die op 112 MHz is gezet, maar dit kan je zien in je bios bij fsb.
Dat is best wel gelul want ik heb een Pentium II 333 MHZ en hij geeft aan dat het 334 MHZ is, of interpreteer(ofzo :?) dat rond getal verkeerd :?, Kan ook

• indexample
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 15:59 schreef hccer het volgende:
Sorry maar het is me nog niet echt duidelijk wat de temp in mbm5 is van je cpu.
72 graden, loopt soms op tot 75 in mbm5 dit is...hoe heet dat.........'niet stressed' in iedergeval

ik zal wel ff een nieuwe koeler kopen ja

• indexample
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 15:59 schreef hccer het volgende:
Ik weet niet wat het standaard voltage is van een pentium, maar kijk eens in mbm5 wat je voltage (core) is en probeer het in de bios te verlagen, totdat je pc vastloopt tijdens het opnieuw opstarten.
in mbm5 geeft ie 2,21 volt aan.

kan ik m niet beter verhogen in bios en dan kijken of ie minder heet wordt? straks is mn cpu kaduuk.

of is het soms beter als ie laag is?

• Irby
Op zondag 26 mei 2002 14:54 schreef eperon het volgende:

[..]

in mbm5 geeft ie 2,21 volt aan.

kan ik m niet beter verhogen in bios en dan kijken of ie minder heet wordt? straks is mn cpu kaduuk.

of is het soms beter als ie laag is?
Als je het voltage verhoogt wordt ie alleen maar warmer, het verhogen kan een uitkomst bieden bij het overklokken; je hebt dan meer ruimte om over te klokken. Volgens mij is 2,1 volt standaard (even de search gebruikt), het kan zijn dat in je bios wel 2,1 staat ipv 2,2 omdat dit niet nauwkeurig gemeten wordt door je bios (scheelt bij mij ook 1 tiende) Je kunt kijken om het te verlagen, met kleine stapjes totdat je pc niet goed meer opstart of niet stabiel meer draait, en dan het voltage pakken wat daarvoor zat, wat wel werkte. Dit kan best een aantal graden schelen, maar dat neemt niet weg dat de temperatuur veels te hoog is, als je een andere koeler koopt, zou ik ook koelpasta aanschaffen (het beste werkt arctic silver III, daar kun je best veel keer mee insmeren).

Verwijderd

Mijn p III 450 staat op 2.0 volt dat zal t wel zijn dat ie op 2.2 staat ipv 2.0, kan gebeuren dmv zo'n kaartjuh

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 15:20 schreef lowrider het volgende:

[..]

AMD TB 1Ghz@1002Mhz ;)

doe mij ook zon afronding :P
Pagina: 1