k7s5a overclocken, passief koelblok vervangen??

Pagina: 1
Acties:

• Teun
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Ik heb nu een paar keer de fsb wat hoger gezet. Het probleem is dan dat ie na een tijdje afslaat. als ik dan mn kast open doe en aan het passieve koelblok op de sis 735 chipset voel, is deze heet.

zou het het helpen als ik daar een cooler opbouw??
en als ik dat doe hoe moet ik dan het oude ding erafhalen??

picje:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jbekkers/yoman/deel1.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jbekkers/yoman/deel2.jpg

----~----~<{ Join [DPC]Division Brabant!! }>~----~-----

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09-2025

merijnen

Beam Me Up Scotty!

ik denk haast niet dat het helpt, omdat 't gewoon aan je processor en geheugen ligt, dat die niet verder omhoog willen. Maar word ie een beetje warm, of echt heet? Maar je kan natuurlijk altijd proberen om 'm actief te koelen, is altijd beter natuurlijk :)

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
735 staat bekend om snel warm wordende chipset, wat verder overklokken betreft zou dit zeker kunnen helpen

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 13:26 schreef merijnen het volgende:
ik denk haast niet dat het helpt, omdat 't gewoon aan je processor en geheugen ligt, dat die niet verder omhoog willen. Maar word ie een beetje warm, of echt heet? Maar je kan natuurlijk altijd proberen om 'm actief te koelen, is altijd beter natuurlijk :)
Op zaterdag 25 mei 2002 13:49 schreef VeldKoe het volgende:
735 staat bekend om snel warm wordende chipset, wat verder overklokken betreft zou dit zeker kunnen helpen
hij wordt echt heet. dus ik ga dat ding erop zetten. weet iemand toevallig hoe ik dat oude ding eraf moet halen??

• VeldKoe
  • Niet online
trekken denk ik
gewoon dubbelzijdig plakband

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
nog een probleem, ik zie niet waar ik stroom kan krijgen. iemand enig idee hoe ik dat moet oplossen??

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

Misschien met de fohn erop. Ik heb gelezen dat dat soms helpt. (Om hem los te krijgen dan. Maar waarom niet een klein fannetje erop schroeven of dat koelblok op de andere maken.

Enne gebruik GEEN dubbelzijdig plakband. Tenzij je met de brandblusser van papie en mammie wil spelen natuurlijk.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Interstice

Interstice

Hallo?

Op zaterdag 25 mei 2002 14:06 schreef Yoman het volgende:
nog een probleem, ik zie niet waar ik stroom kan krijgen. iemand enig idee hoe ik dat moet oplossen??
Bij een molex? Das zo'n stroomstekkertje dat ook in je hd en cd-rom gaat.

Geel is +12 volt,
Zwart is aarde.

• VeldKoe
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 14:07 schreef Interstice het volgende:
Enne gebruik GEEN dubbelzijdig plakband. Tenzij je met de brandblusser van papie en mammie wil spelen natuurlijk.
ik bedoelde dat ie waarschijnlijk origineel vastzit met dubbelzijdig plakband
dus gewoon eraf trekken denk

• Interstice

Interstice

Hallo?

Dat weet ik ook wel. Maar dat spul is niet van dat standaard dubbelzijdig plakband maar speciaal hittegeleidend spul. Niet dat ie straks dubbelzijdig plakbad pakt en vervolgens rookwolkjes ziet opstijgen.

Verwijderd

Weet niet hoe het vastzit. Maar als, dan met haardroger, of even warm/heet laten worden.

Dan met een draaibeweging eraf schuiven naar de zijde met het meeste ruimte.

Niet trekken, want dat kan wel eens misgaan.

Kheb ooit gelezen dat, als men thermal adhesive heeft gebruikt(Warmte geleidende lijm van bijv. ArcticSilver), dat het in het vriesvak los komt.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:50

Mentalist

[avdD]

Gewoon een fan erop schroeven, met heatsink eraftrekken heb je een goed risico je mobo te mollen, en dat is niet nodig...

Gewoon een 40MM of 50MM fannetje (weet niet hoe groot die sink is) en die weer op je systemfan connector op je mobo aansluiten, of op een molex..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17

Rival24

I'll Be Back

je kunt gewoon een fan in dat koelblokje wat er nu op zit schroeven..(gewoon de schroeven tussen de koelribben in draaien)

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
ik heb dit coolertje, dus het is wel handig als ik dat oude ding eraf krijg:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jbekkers/yoman/coolertje.jpeg

brak plaatje, is gemaakt met mn scanner

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 25 mei 2002 17:48 schreef rival24 het volgende:
je kunt gewoon een fan in dat koelblokje wat er nu op zit schroeven..(gewoon de schroeven tussen de koelribben in draaien)
Precies wat ik dus zei... Heb ik btw ook met mijn videokaart gedaan, had standaard ook geen fan, maar nu wel :P
Op zaterdag 25 mei 2002 18:21 schreef Yoman het volgende:
ik heb dit coolertje, dus het is wel handig als ik dat oude ding eraf krijg:

[afbeelding]

brak plaatje, is gemaakt met mn scanner
Ik zie schroeven. Get your screwdriver en haal die fan eraf, en schroef alleen die fan op het huidige koelblokje van je mobo.
Niet moeilijk :)

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
ik heb dat gele ding er al afgesloopt. nu moet ik het kabeltje van de cooler wat verlengen en ik ben klaar.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 26 mei 2002 00:41 schreef Yoman het volgende:
ik heb dat gele ding er al afgesloopt. nu moet ik het kabeltje van de cooler wat verlengen en ik ben klaar.
Eeeuhm, was het nou echt zo moeilijk om de fan op je huidige sink te schroeven?
Met een verloopje kun je trouwens die fan ook aan een molex hangen, dat is wel beter, je kunt beter zo weinig mogelijk fans aan je mobo hangen (kan je systeem instabiel maken).

Verwijderd

Op je MB zitten btw 2 aansluitingen voor een fan, in je boekje staat waar, daar kun je zo gewoon op aansluiten

Verwijderd

Hoe ging hij eraf? Was het met 'kauwgum' spul vastgeplakt? Heb je de haardroger gebruikt? Tel us all..!

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 00:43 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Met een verloopje kun je trouwens die fan ook aan een molex hangen, dat is wel beter, je kunt beter zo weinig mogelijk fans aan je mobo hangen (kan je systeem instabiel maken).
heb het nu toch al los. en het is de 2e fan die aan mn mobo komt, er kunnen er maar 2 aan. dus het zal wel niet veel instabieler worden.

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024

Shook

Go!

ff makkelijke uitkomst. Laat dat gele ding erop zitten, plak er geleiden spul tussen en plaats daar weer een koelblok op. Het koelt niet geweldig, maar bespaart tijd en eventueel gekloot (zoals je mamaplank ombrengen. Ook als je daar nog een fan opzet, ben je denk ik erg klaar. Het oppervlakte van het koelblok is best groot namelijk.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op zondag 26 mei 2002 00:43 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Dan koop je toch gewoon weer een krachtigere voeding :P
btw, op 230W draaide de K7S5A bij mij, dus als je 300W hebt kan je er wel flink wat fans bij gooien :D

Specs

Verwijderd

Hoe ging hij eraf? Was het met 'kauwgum' spul vastgeplakt? Heb je de haardroger gebruikt? Tel us all..!

• Masterdam
  • Laatst online: 27-10-2025

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op zondag 26 mei 2002 00:46 schreef mdusink het volgende:
ff makkelijke uitkomst. Laat dat gele ding erop zitten, plak er geleiden spul tussen en plaats daar weer een koelblok op. Het koelt niet geweldig, maar bespaart tijd en eventueel gekloot (zoals je mamaplank ombrengen. Ook als je daar nog een fan opzet, ben je denk ik erg klaar. Het oppervlakte van het koelblok is best groot namelijk.
Mjah, als het voor mij echt uit zou maken had ik ff een 40x40mm gekocht en die erop gezet, maar ik haal de 150 al, en 166 trekt m'n mem niet.

Specs

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 00:45 schreef J.A.M.F. het volgende:
van 12:00 tot 17:00 gotten en gamen. daarna voelt het ding al warm. aan 1 kant een beetje omhoog wrikken. draaien tot je voel dat ie loszit en het er dan aftrekken.

het zit vast met dubbelzijdige tape.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 20:38
ik heb er bij mij ook laatste een vinnetje opgezet, zal wel niet zo fantastich koelen maar alle beetjes helpen hey.lijkt mij toch wel een heel verschil. Ik heb tuis een p1 233 staan, met een koeler erop is het blok hardstikke koud, toen ik het vinnetje eraf schoefte was het ding hardtikke heet >:)

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Verwijderd

Kewl, houdt ons op de hoogte van je vorderingen. Wat was je systemtemp? (Andere temperatuur die door MBM gegeven wordt, niet die -4 aangeeft, maar iets boven kamertemperatuur. 25-30graden)

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 00:49 schreef Masterdam het volgende:

[..]

Mjah, als het voor mij echt uit zou maken had ik ff een 40x40mm gekocht en die erop gezet, maar ik haal de 150 al, en 166 trekt m'n mem niet.
bij mij reset ie al als ik um een dag op 147 heb staan.

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 00:51 schreef J.A.M.F. het volgende:
Kewl, houdt ons op de hoogte van je vorderingen. Wat was je systemtemp? (Andere temperatuur die door MBM gegeven wordt, niet die -4 aangeeft, maar iets boven kamertemperatuur. 25-30graden)
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jbekkers/yoman/temps.jpeg

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 26 mei 2002 00:47 schreef Masterdam het volgende:

[..]

Dan koop je toch gewoon weer een krachtigere voeding :P
btw, op 230W draaide de K7S5A bij mij, dus als je 300W hebt kan je er wel flink wat fans bij gooien :D
Het gaat erom dat al die power door je mobo moet...
Was een keer iemands pc instabiel van geworden, topic weet ik zo niet meer :X

• Wirehead
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik zou je VCore uppen naar 1.87 door de L7 bruggen op je proc te verbinden, kon hier anders niet op 147 fsb draaien, met dezelfde symptomen als jij. De mod op de chipset haalt niks uit..

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Ik geloof dat je CPU 49 graden aangeeft en je chipset 36?
Ik heb maar een 1Ghz@1.1Ghz/147FSB ,maar bij mij is de CPU 41 en de chipset 27graden. Heb je ook een HSF die de hete lucht op je chipset dumpt?
Ik was al van plan een airduct rondom de cpu te maken richting uitgang. Zodoende wordt ook de chipset van de warme lucht verlost.

Is dat je 'after the mod' screenie?

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
nope, ik moet het draadje van de cooler nog verlengen. Denk dat ik dat morgen ga doen. daarna post ik nog een picje.

mn copmuter staat in een kast van mn bureau waar de achterkant uit is dus hij wordt nogal heet. als dit allemaal niet helpt haal ik hem daar uit en zet ik um ergens anders. heb even geen plaats, maar die moet ik dan maar maken.

Verwijderd

Maar heeft het nou echt geholpen, ik heb ook een K7S5A en ik wil ook graag wat hoger (kom niet boven de 112 uit)

Verwijderd

Thorry, heb jij een Duron? Die gaan namelijk niet hoger. Of heb je PC100 SDRAM?

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 20:34 schreef J.A.M.F. het volgende:
Ik geloof dat je CPU 49 graden aangeeft en je chipset 36?
Ik heb maar een 1Ghz@1.1Ghz/147FSB ,maar bij mij is de CPU 41 en de chipset 27graden. Heb je ook een HSF die de hete lucht op je chipset dumpt?
Ik was al van plan een airduct rondom de cpu te maken richting uitgang. Zodoende wordt ook de chipset van de warme lucht verlost.

Is dat je 'after the mod' screenie?
dit mobo heeft geen chipset-sensor....

Verwijderd

Oh, K. Dan moet ik ff de naam veranderen. :) En een temp-probe kopen.

Verwijderd

Ik heb een thunderbird en PC 133 geheugen. Ik kan em wel op 133 fsb laten draaien maar alleen met veel extra koeling (een 747) en dat wil ik dus niet, met standaard koeling (1 voedingfan en 1 klein proc koelertje) voor de rest nix, wel laat ik mijn case altijd open want dat kan nooit geen kwaad

Verwijderd

Is dat eentje van voor de TBird"C" types met 100MHz FSB? Of is het alleen de koeling? (Gotta get some sleep, morgen verder ;) )

Verwijderd

Jah is 100 * 8,5 gelocked dus, ik kan wel unlocken maar k7s5a kan je toch alleen maar moeilijk multiplier aanpassen

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 11:00
hier staat iets @ ocworkbench wat ik heb gelezen.
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=27&t=001070

mijn stabiel word onstabiel als m'n fsb @ 133/133 staat. en er blijkt dat er dubbelzijdige tape tussen de heatsink en chipset zit. Ik ga dus denk ik de chipset eraf halen, daar koelpasta tussendoen en dan weer alles op 133 / 133 zetten. Misschien gaat dat helpen :
The other possibility is due to the chipset's heatsink. If you remove the heatsink, you will notice that a double sided tape is used instead of thermal paste. The double sided tape is a bad conductor of heat and it will trap the heat of the chipset (that is why when you touch the heatsink, it feels cool). Remove the tape and apply thermal paste onto the surface of the heatsink and attach the heatsink by using two droplets of super glue on two diagnoal corners of the chipset (it might be difficult for you to remove the heatsink, so do it carefully).

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 15:59 schreef Newjersey het volgende:
hier staat iets @ ocworkbench wat ik heb gelezen.
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=27&t=001070

mijn stabiel word onstabiel als m'n fsb @ 133/133 staat. en er blijkt dat er dubbelzijdige tape tussen de heatsink en chipset zit. Ik ga dus denk ik de chipset eraf halen, daar koelpasta tussendoen en dan weer alles op 133 / 133 zetten. Misschien gaat dat helpen :

quote:
----------------------------------------------------------------------------
The other possibility is due to the chipset's heatsink. If you remove the heatsink, you will notice that a double sided tape is used instead of thermal paste. The double sided tape is a bad conductor of heat and it will trap the heat of the chipset (that is why when you touch the heatsink, it feels cool). Remove the tape and apply thermal paste onto the surface of the heatsink and attach the heatsink by using two droplets of super glue on two diagnoal corners of the chipset (it might be difficult for you to remove the heatsink, so do it carefully).
----------------------------------------------------------------------------
bij mij voelt helemaal niet koud. ik kan der bijna een ei op bakken dus dat gaat voor mij de oplossing niet bieden.

Verwijderd

SMEG! Dat wordt dan de heatsink eraf halen en een thermal adhesive mengen met de TIM. Ff kijken of er een 1U koeler te krijgen is, anders een zalman.

• Newjersey
ik voel net ook dat ie behoorlijk warm wordt. dus dan ligt het daar ook niet aan.. ik denk dat ik de meuk terug stuur :)

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

de chipset koelen heeft wel degelijk functie, omdat ik dit probleem zelf ook had :P
gewoon koelblok eraf halen, beetje koelpasta ertussen ( artic silver) op de hoekjes secondelijm, en tot slot een cooler erop en hij is niet warm te krijgen :)

ff offtopic, wat is die eerste temp in mbm (10 graden)
heb ik ook, weet alleen niet waar die van is :P

get rich or die try'in

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 17:53 schreef ModmaN het volgende:
ff offtopic, wat is die eerste temp in mbm (10 graden)
heb ik ook, weet alleen niet waar die van is :P
zal wel niks zijn, tis wel heel knap dat er iets is dat kouder is dan de "omgevingstemperatuur" en als die bij jou ook 10 gr. aangeeft dan is het zeker niks.

• Newjersey
ff offtopic

ik heb dat mobotje net, als die chipset zo warm wordt (ik ga er vanuit dat daardoor m'n systeem onstabiel is), kan ik hem dan niet gewoon terug sturen?

Verwijderd

Nou ik heb dat ding ook en hij wordt best wel warm, maar volgens mij helpt koeling daarop helemaal nix, ook niet overgeclocked issie warm.

Verwijderd

Damn, dat is een gemeen type lijm. Was ff benauwd dat de chip mee zou komen. Heb eerst de AGP-kaart verwijderd, om met een pen(Stevige niet metalen) in de holte van de heatsink kracht te kunnen zetten. Moet nu ff testen op heatsink hoe de lijm eraf gaat. 1e laag eraf gekrabt. Nu ff kijken of Isopropanol effect heeft.

Straks wat TIM ertussen en hoekjes met secondenlijm aantippen. Heb geen thermal adhesive in de buurt.

Koelen heeft altijd zin, effect kan minder zijn. 147 liep ok, maar 150 is nog niet bereikt. Kijken of het invloed heeft. Anders ga ik andere AGP-kaart proberen (Elsa 511 GF2MX ipv Elsa Gladiac GTS2) , ook soundkaart eens eruit laten. (Aureal Vortex SQ2500)

Verwijderd

De Isopropanol (Chemische alcohol soort) heeft goed gewerkt. Nu thuis toepassen.

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
zieheir de 2 hele graden minder:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jbekkers/yoman/tempsna.jpeg
het begon goed!! :7

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~jbekkers/yoman/tempsna2.jpeg
uiteindelijk scheelde het 2 graden, maar alle kleine beetjes helpen. ;)

Verwijderd

Gefeliciteerd. Heb je al overklok geprobeerd? Hogere FSB? Of langer stabiel op 147?

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 00:21 schreef J.A.M.F. het volgende:
Gefeliciteerd. Heb je al overklok geprobeerd? Hogere FSB? Of langer stabiel op 147?
ga ik nu proberen.

• arieiv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 17:10 schreef Yoman het volgende:

[..]

bij mij voelt helemaal niet koud. ik kan der bijna een ei op bakken dus dat gaat voor mij de oplossing niet bieden.
Inderdaad. Die chipsetmod heeft alleen zin als de warmte van de chipset niet aan de heatsink doorgegeven wordt. Wanneer de heatsink heet is wordt de warmte juist WEL goed doorgegeven.

Mijn ervaring met verschillende K7S5A borden is dat bij de ene de heatsink wel warm wordt en bij de andere niet.
Mijn K7S5A loopt probleemloos op 150 mHz met de originele "plakband" er nog tussen en een 486 fan op de heatsink. Bij een andere heb ik de heatsink vervangen door de Zalman NB32-J (zie pricewatch). Bij deze heatsink wordt thermal adhesive bij geleverd.

Dus:
Wordt de heatsink niet warm --> voer de chipsetmod uit. kijk uit met secondelijm want dit veroorzaakt vaak een redelijk dikke laag tussen de chipset en heatsink. Hierdoor heb je veel koelpast nodig wat niet bevoordelijk is voor de warmte geleiding.

Wordt de heatsink wel warm --> schroef er een oude 486 fan op.
Pagina: 1