Nieuwe PC kopen: is Raid aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
Hoi,

Ik ben laatst bij Paradigit in Arnhem geweest en die verkoper daar beval me o.a. een Raid-configuratie aan. Nu vroeg ik me af......is die snelheidswinst IN DE PRAKTIJK echt zo groot? Ik bedoel...... ik ga de PC gebruiken om websites te maken (Dreamweaver MX, Photoshop, enz) om muziek te maken (Cubase) en om games te spelen.

Zal Windows XP (dus niet de applicaties) dan ook sneller worden? Ik bedoel..... zal de toegang tot de swapfile bijv. ook sneller zijn?

Grover.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik denk dat je meer hebt aan een 10 k scsi schijf, als het budget het toestaat natuurlijk.

specs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
snelheid hangt natuurlijk van de gewenste raid configuratie af, maar als je Raid 0 gebruikt (striping) dan merk je inderdaad een behoorlijke snelheidswinst

nadeel: als 1 van die 2 (of meer) disken stuk gaat in raid 0 ben je alle data kwijt!

dan zou je nog raid 1 kunnen nemen (mirroring) maar ja dan haal je geen snelheidswinst,

helaas kun je op die onboard dingen vaak geen (of helemaal niet?) raid 5 doen, dat een snelle configuratie met maximale redundancy

je zou inderdaad in jouw situatie kunnen overwegen om een u2w scsi kaartje te nemen (tekram bijvoorbeeld) met een 10.000 rpm scsi disk (quantum 10kIII)

das een rappe config voor het werk wat je met je pc gaat doen

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Ik heb pasgeleden opgewaardeerd naar RAID-0. Ik haal nu ongeveer 50mb doorvoer met mijn config; dat is even snel als een SCSI schijf. De mega-lage zoektijden van SCSI schijven kun je echter met IDE niet halen.

RAID-0 met 2 schijven voordeel/Nadeel
Even snelle doorvoer als SCSI
Grotere opslagcapaciteit voor minder geld.

1 schijf kapot: alles kwijt. Goede backup noodzakelijk
De snelle zoektijden van een SCSI schijf zul je niet halen.

Ik merkte een duidelijke vooruitgang in de snelheid van mijn PC nadat ik naar RAID-0 heb opgewaardeerd. De gebieden waar het echt merkbaar in is, zijn het booten, laden van spellen/levels, kopiëren/verplaatsten van bestanden op de harde schijf.

Als je HEEL VEEL met kleine bestanden werkt (DreamWeaver) dan is een SCSI schijf beter vanwege de snelle toegangstijden. Werk je HEEL VEEL met grote bestanden (PhotoShop, veel spellen) dan is de RAID-0 beter.

Wil je maximale veiligheid, dan zul je voor de SCSI schijf moeten gaan + een IDE schijf voor grote massaopslag. (Een brute SCSI schijf alleen maar voor statische opslag gebruiken zoals DivX en Mp3 is geldverspilling.)

Wil je maximale snelheid/zoektijd: SCSI schijf

Wil je maximale snelheid/gemiddelde zoektijd en een supergrote opslag tegen een relatief lage prijs: RAID-0. Maar dan moet je goede backups hebben.

HTH.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Als je snelheids winst wil hebben moet je niet een RAID systeem nemen in jou situatie... Ik weet niet als ze er nog zijn, maar eerder waren er altijd CACHE controllers, dit waren kaartjes waar je 32MB ram op prikte en de hardeschijf op die controllers aansloot...

SCSI is voor de continue doorvoer van grote brokken data rete snel. Maar wanneer je kleine bestandjes gaat verzenden (gamen, met windowz werken e.d.) kun je beter een IDE systeem nemen. Dit is omdat IDE niet zo'n strak protocol gebruikt als SCSI. SCSI moet iederekeer voor elk brokje data een verbinding openen, controleren, data verzenden, controleren, verbinding verbreken. IDE is het gewoon van data verzenden en de controllen op de schijf zorgt maar dat het weggeschreven wordt.

SCSI (vooral RAID) is echt iets voor die hard poster formaat plaatjes makers in photoshop of 3dmax mensen die films maken o.i.d. of voor vette servers die een databaseje van een paag gieg batchgewijs moeten verwerken of een dikke fileserver ofzo...

maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben...

Verwijderd

Betreffende de verwerking van kleine files heb je het mis. Dit gaat bij SCSI schijven veel sneller dan bij IDE schijven. SCSI schijven hebben tegenwoordig zoektijden van <= 4 ms, terwijl IDE nog rond de 12 ms zit. SCSI schijven vinden dus kleine bestanden veel sneller. Het openen en sluiten van de SCSI bus kost slechts nano- of micro-seconden en kan worden verwaarloosd.

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In de Computer Totaal van deze maand staat een interessant artikeltje over IDE Raid configuraties, met test-configuraties en bevindingen enzo. Lees maar eens, als je je erin wilt verdiepen.
Pagina: 1