pentium 133 supersloom met normaal win95 gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Mijn pa heeft een compaq armada 1530D maar die is op 1 of andere manier supersloom.

Opstarten duurt jaren.
Internetten over Ie4 gaat supertraag terwijl er een isdn adapter in zit.
Ook reflections (remote inloggen op de zaak) gaat traag icm met RVS Lite (modem simulatie).
Bij het opstarten van reflections wil die zelfs niet in 1x inbellen omdat rvs nog niet voldoende is ingezet.
moet m'n pa w8ten tot ie een beetje is uitgeraateld en dan kan ie pas inbellen op de zaak.

kan ik er software matig wat aan veranderen zodat ie wat sneller loopt?

actieve software in de taakbalk is een canon progie voor de fax (let alleen op binnenkomende faxen). Nokia pc suite. Rvs com. en wat spul van compaq.

iemmand een oplossing??

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je eens die specs post van die laptop kunnen we je zeker helpen :P

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwacht van een pentium 133 in ieder geval geen wonderen, we zijn allemaal blijkbaar al gewoon aan de xGhz's pc's, ..
Hoeveel mb ram zit er in de pc ?! Als de schijf volledig vol staat wil de pc ook wel al eens trager gaan lopen (ook ff defragmenteren).
Verwacht ook van een idsn-lijn geen wonderen. Wat is je norm voor supersloom ?!

ps : formatteren kan ook altijd helpen, maar dat is waarschijnlijk geen oplossing ?!

Verwijderd

Te weinig info, rest v/h systeem technisch? (hoeveel geheugen, hoe groot/snel is harde schijf, etc).
Verse installatie al geprobeerd?
PS ik heb hier nog een P133 staan/32 MB met IE 5.5, loopt als een speer. Verder vrij kaal.

• Dnc1n
16mb edo ram.
gewone 133 geen mmx.
schijf weet ik niet wat de specs daar van zijn.

het ligt niet aan de verbindig van isdn maar aan het laden (door de hd) van een pagina. als ie 1maal is uitgerateld springt de pagina ineens in het beeld. maar daarvoor moet ik soms wel een minuut w8ten.

ik verw8 geen wonderen van dat ding maar er moet toch op z'n minst normaal op geinternet kunnen worden??

oja formateren heeft m'n pa liever niet er staat belangrijk spul en programmatuur van de zaak op.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op zaterdag 25 mei 2002 10:26 schreef duncanvdlinden het volgende:
16mb edo ram.
gewone 133 geen mmx.
schijf weet ik niet wat de specs daar van zijn.

het ligt niet aan de verbindig van isdn maar aan het laden (door de hd) van een pagina. als ie 1maal is uitgerateld springt de pagina ineens in het beeld. maar daarvoor moet ik soms wel een minuut w8ten.

ik verw8 geen wonderen van dat ding maar er moet toch op z'n minst normaal op geinternet kunnen worden??
Je ram is het probleem denk ik zo.

En windows 95 is ontworpen voor dat soort machines dus andere niet blaaten dat het altijd sloom draait. In de tijd dat het uitgebracht werd was de Pentium er pas net dus :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Robin
  • Niet online
Win95 loopt sneller met 32MB RAM dan met 16MB RAM. Als je dus wilt dat je laptop sneller gaat dan moet je je RAM geheugen upgraden naar 32MB RAM.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
16mb = zeer weinig.
Probeer anders ff met een iets mindere IE dan IE4. De "bottleneck" in dit systeem is de HD en het geheugen vrees ik. Probeer wat plaats vrij te maken, ff te defragmenteren en als het mogelijk is een reepje van 32mb ram er in te steken. Good luck !

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 10:26 schreef duncanvdlinden het volgende:
oja formateren heeft m'n pa liever niet er staat belangrijk spul en programmatuur van de zaak op.
jouw pa heeft toch een backup hiervan.....als het zo belangrijk is. Neen? Dan zou hij dat snel kunnen doen....
Het kan wel met 16 MB maar echt super is het niet, zeker met een volle of vervuilde installatie. Heb je meerdere partities? Zet de balngrijke data op die en maak de C-schijf schoon, herinstalleerr alles.
Simpele tip: kijk ook effe naar de vrije ruimte op C, als er te weinig is en de swap moet er ook draaien wordt het nog trager. Gooi de temp-map onder windows ook leeg.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
doe er 32 mb ram erbij. ik heb hier een p133 staan met 48 mb ram en win98. gaat lekker, kan i-netten en winamp tegelijk doen !

dikzak

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Meestal is het erg simpel met dit soort systeempjes met Windows 95. Er starten dan namelijk te veel programma's op bij het opstarten, waardoor je RAM direct na het opstarten al vol zit...

Er staan zeker 100 programma's geïnstalleerd (waaronder Office, Realplayer, etc.)? :o

Oplossing:
Begin met het verwijderen van de items uit het Start - Programma's - Opstarten-menu.
Verwijder alle sleutels uit de registry van opstartprogjes die je niet nodig hebt.

Waar vind je die sleutels?

H_Key_Local_Machine/Software/Microsoft/Windows/Run en RunServices

En dan maar alles verwijderen wat je niet nodig hebt... (Bijna alles.)

Daarna prullenbak leegmaken, overbodige progjes verwijderen en Cleanup! draaien (http://www.stevengould.org/cleanup) en evt. defragmenteren. :7

Alternatief: Windows opnieuw installeren. :Z

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Dnc1n
Op zaterdag 25 mei 2002 10:42 schreef pinockio het volgende:
Meestal is het erg simpel met dit soort systeempjes met Windows 95. Er starten dan namelijk te veel programma's op bij het opstarten, waardoor je RAM direct na het opstarten al vol zit...

Er staan zeker 100 programma's geïnstalleerd (waaronder Office, Realplayer, etc.)? :o

Oplossing:
Begin met het verwijderen van de items uit het Start - Programma's - Opstarten-menu.
Verwijder alle sleutels uit de registry van opstartprogjes die je niet nodig hebt.

Waar vind je die sleutels?

H_Key_Local_Machine/Software/Microsoft/Windows/Run en RunServices

En dan maar alles verwijderen wat je niet nodig hebt... (Bijna alles.)

Daarna prullenbak leegmaken, overbodige progjes verwijderen en Cleanup! draaien (http://www.stevengould.org/cleanup) en evt. defragmenteren. :7

Alternatief: Windows opnieuw installeren. :Z
bedankt ga ik es proberen!

misschien dat ik m'n pa zo ver kan krijgen dat ik hem opnieuw mag installeren.

maar geheugen voor die laptop? is dat nog wel te krijgen? Voor een redelijke prijs.

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Geheugen? Hangt ervan af he... Ik heb hier trouwens nog wel 16 MB liggen voor een Pentium-notebook in 2 bankjes, maar het kan zijn dat dat niet past. (Vaak hebben ze er geen 2 meer over.) Je kunt het proberen (mail me maar).

Oh, wat je het beste ook kunt doen is Regclean (google) of Regcleaner (google) draaien na het opschonen.

Sjonge, een complete opschoon-upgrade guide... wat ben ik gul op de vroege ochtend :+

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

prima idee, maak eerst een backup van het register met eru.exe (op win 95 CD) of exporteer de sleutels effe die je verwijderen wilt. Zet voor zoveel mogelijk zaken in de autoexec.bat en config.sys effe "REM" zonder "" en een spatie erna. Herstart PC en kijk of alles OK blijft, anders effe selectief doen. Voordeel: hoger vrij geheugen onder 640kb waardoor een aantal programma's mogelijk soepeler loopt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33
heb laatst een 486 met 64MB gedowngrade van win98 terug naar win95. Alle applicaties gewoon behouden. Hoe?

- regedit
- elke gewenste sleutel uit HKLM\Software en HKCU\Software exporteren als .regfile
- c:\windows\system Dll's backuppen
- programmabestanden backuppen
- Harddisk formatteren
- Win95 erop
- regfiles terugzetten
- programma's terugzetten
- programma's opstarten en 1 voor 1 missende DLLs terug

Was ik zomaar mee klaar, ging om een paar programma's (stuk of 20 regfiles was ik mee klaar).

Je kunt beter met een schone windows beginnen dan een vuile windows schoonmaken.

• Dnc1n
pinockio, er zit maar 1 memory slot in staat in de quick specs dus aan 1 van 8mb heb ik niet zoveel.
En volgens mij heeft comprak ander geheugen als een gewone pentium notebook.

trouwens specs hd:

Transfer rate:
media: 29-54 mb/s
interface: 16 mb/s

seek time:
Track to Track: 3ms
averange:13 ms
maximum 24 ms

rotation speed: 4200 rpm

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

16 MB is inderdaag gewoon te weinig.

Ik heb een tijdlang een laptop gehad van 166MHz, met 32 MB en Win95. Later is dat ge-upgrade naar 80, en dat was een ware verademing. (Dingetje is zo nu en dan zelfs ingezet als UT-server *D)

Siditamentis astuentis pactum.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

16MB is weinig, maar met Win95 itt Win98 is het wel mogelijk om redelijk soepel te draaien.

Formatteren en opnieuw installeren is softwarematig de beste manier om prestaties te verbeteren. Als dat niet een optie is zijn er nog 1001 kleine tweaks die je kunt doen om de boel soepeler te laten draaien.

- DMA op de HDD aanzetten (staat meestal per default uit :o )
- Virtual Memory op een vast hoeveelheid zetten, dus zowel min als max ergens rond de 64MB lijkt me hier redelijk. Dan zit Windows niet constant te resizen.
- Muv het faxprogrammatje dat daadwerkelijk gebruik wordt ALLE dingen uit de systray halen (zonder uitzondering zullen de afzonderlijke progs werken zonder die tray icon, en ze kunnen enorm resources vreten (RealTray is vaak de hoofdverdachte)

Die kleine dingen willen de boottijd vaak halveren en de algemene werking aanzienlijk verbeteren.

Als je daarentegen nog 32MB erbij kunt vinden, absoluut de boel leegmaken en Win98SE erop kwakken. Met 48MB draait dat als een trein en IMHO is het ook een stuk fijner werken dan Win95

Oslik blyat! Oslik!

• Dnc1n
ik ga toch maar naar meer geheugen kijken. weet iemand waar ik de juiste modules kan kopen?

Verwijderd

Volgens mij moet je met 16MB en een p1 133 toch heel redelijk windows 95 kunnen draaien. Ok echt snel gaat het ook niet maar zoals jij het beschrijft dat moet toch zeker beter kunnen zonder meer ram tekopen lijkt mij. Mijn 1e PC draaide ook win95, en dat was een 486 50mhz met 20mb.
Ik denk dat je toch beter wat kunt gaan cleanen zoals anderen al hebben voorgesteld.

Verwijderd

probeer anders is de schijf te defragmenteren? Kan soms wonderen doen...

veel geluk nog...

• Robin
  • Niet online
Op zondag 26 mei 2002 12:06 schreef duncanvdlinden het volgende:
ik ga toch maar naar meer geheugen kijken. weet iemand waar ik de juiste modules kan kopen?
Pricewatch op T.net :)
Pagina: 1