scsi u2w raid kaart voor u160 disks

Pagina: 1
Acties:

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:07

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Ik wil nu toch eens overgaan op scsi ipv ide. het probleem is alleen dat een u160 raid kaartje voor mij te duur is, software matig vrij lastig wordt en 1 u160 schijf vrij weinig is.

nu wil ik dus eigenlijk een goedkope u2w raid controller gebruiker (dual channel of meer). en dan gewoon met 2 u160 hd's (atlas 10K3 oid) en dan allebei op hun eigen channel en dan raid 0. misschien met een triple channel kaart 3 hd's en dan raid 5 gaan draaien. 80MB/s moet voor een 10K rpm u160 disk genoeg zijn lijkt mij. en als de raid controller 64 bits is geeft de pci bus ook geen problemen.

meer dan 3 hd's ga ik toch nooit gebruiken denk ik en als ik dat toch wil koop ik dan wel een u160 controller.

maar wat zijn de problemen om met een oudere u2w raid controller te gaan gebruiken ? drivers ? win2k en xp moet toch geen probleem zijn, of wel ?
als ik raid 5 ga gebruiken via 3 channels moet ik ook 3 kabels hebben en dat kan vrij duur zijn of kan je bij u2w goedkopere kabels gebruiken ? er komt iig maar 1 device op de kabel dus 7 aansluitingen op een kabel is niet echt nodig.

is er nog iets waar ik niet aan denk en problemen mee kan krijgen ?
zijn er mensen die een dergelijke setup gebruiken, zo niet waarom niet ?
en wat zijn goede u2w raid controllers ? (merk/type)

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:37

Shuriken

Life is all about priorities

Koop in elk geval geen Adaptec kaart. De driver support van Adaptec op hun raid kaarten is drie keer niets.

Voor hun U2W model ondersteunen ze al geen Windows XP meer. Alleen nog W2k. Met het model daarvoor wilden ze geen support meer leveren voor W2k.

Dus koop een kaart met een LSI chipset erop. AMI Megaraid ofzo. Intel kaart kan ook. Compaq is ook leuk. IBM en HP zijn ook een mogelijkheid.

Bij ThatsiT hebben ze een HP Netraid 3 ch U2W voor 299 euro. Hmm alleen geen 64 bit pci.

Ik heb hier een Compaq 431 single channel 160 klaar liggen voor gebruik. Moet alleen nog een kabel en een terminator regelen. Dan kan ik em gaan testen met mijn u160 schijfjes. Ik heb 3 x 9.1 ibm gekocht voor een leuk prijsje. Eens kijken of zon single channel een beetje performed op raid 5.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Op zaterdag 25 mei 2002 12:35 schreef Shuriken het volgende:
Voor hun U2W model ondersteunen ze al geen Windows XP meer. Alleen nog W2k. Met het model daarvoor wilden ze geen support meer leveren voor W2k.
Werkt dit echt niet?? Sta op het punt een Adaptec U2W tweedehands te kopen. Momenteel draai ik nog Win200o, maar dat zal vast wel een keer WinXp worden.

• adana
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-03 07:43

adana

merzbow, schmerzbow

Vergeet niet de kaartjes van Tekram, die gebruiken ook chips van LSI.
De 390U2W is, jawel, een U2W kaartje, single channel. Kost 149 euro.
Mocht je meerdere kanalen willen hebben dan kun je ipv twee maal dat kaartje beter een 390U3W kopen, die is dual channel, waarvan een kanaal u160, en kost je 271 euro.
En dan is er nog de 390U3D, voor 334 euro, met twee U160 kanalen.

Ik vraag me echter af of je voor een raid-opstelling voor elke schijf persé een apart kanaal nodig hebt, maar daar weet ik niet het fijne van.

misschien dat [search=scsi raid] je wat meer verheldering kan bieden.

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

• Shuriken

Shuriken

Adana We hebben het over scsi RAID Controllers. niet over scsi Controllers. Tekram heeft 1 kaart de DC922.

WezepIk weet niet hoe het exact zit. Maar dit staat op de adaptec site

Dus ik denk het niet.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
topicstarter: waarom is softwarematig raid (met scsi uiteraard) lastig?

behalve dat het wat cpu cycles kost is het precies hetzelfde als hardwarematig raid,

(draai zelf ook met softwarematig raid op een 2940uw en 2x9,1gb u160 diskjes in mijn linux servertje), loopt prima en is helemaal niet lastig :?

A wise man's life is based around fuck you

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:07

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Bij ThatsiT hebben ze een HP Netraid 3 ch U2W voor 299 euro. Hmm alleen geen 64 bit pci.
die had ik ook al gezien en ziet er vrij aardig uit alleen nog altijd vrij prijzig, heb ze 2dehands nog wel goedkoper gezien.
Op zaterdag 25 mei 2002 15:39 schreef zwelgje het volgende:
topicstarter: waarom is softwarematig raid (met scsi uiteraard) lastig?

behalve dat het wat cpu cycles kost is het precies hetzelfde als hardwarematig raid,

(draai zelf ook met softwarematig raid op een 2940uw en 2x9,1gb u160 diskjes in mijn linux servertje), loopt prima en is helemaal niet lastig :?
het probleem is vooral dat het os (bij ms iig) niet op de raid array mag dus dat je eigenlijk nog een 3de schijf nodig hebt en dan bij het os ook geen voordeel heb van je raid. of je moet een aparte partitie op 1 schijf maken voor het os die dan geen raid is maar ik denk dat dit de performance van de raid array zeker niet ten goede komt.

en zo'n hardware raid kaartje is nu helemaal niet meer zo duur dus dat is ook niet zo'n probleem.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Op zaterdag 25 mei 2002 15:27 schreef Shuriken het volgende:
[WezepIk weet niet hoe het exact zit. Maar dit staat op de adaptec site

Dus ik denk het niet.
De Adaptec 2940U2W werkt dus gewoon, met standaard drivers.

• Shuriken

Shuriken

Wezep Als je goed leest hebben we het over scsi raid kaarten. Das heel wat anders dan een scsi kaart.

Voor de gewone scsi kaarten van adaptec is er wel goede driversupport.

Pagina: 1