Op maandag 27 mei 2002 11:43 schreef Fewture het volgende:
Een woofer in de hoedenplank zoals hierboven is geen optie. Ten eerste vind ik dat te amateuristisch en ten tweede is een kist gewoon VEEEL beter.
Deze uitspraak is me iets te kort door de bocht. Free-air heeft weinig met amateurisme te maken, meer met compromis dat je kiest.
Free-air klinkt al snel hi-fi, terwijl een kist moeilijker in het geluidsbeeld in te passen is, en is makkelijk in te bouwen. Een groot nadeel vormt de belastbaarheid. Extreem hard zetten betekent elke maand een nieuwe woofer.
Free-air is m.a.w. niet per definitie voor de losers, maar gewoon een ander compromis dat voor velen prima diensten kan vervullen. De keiharde boomers zullen echter snel (terecht) naar een kistje grijpen.
Wat de vorm betreft: de gulden regel voor behuizingen is 0,6:1:1,6 (dacht ik). Met deze verhoudingen (intern, want dat is volume, niet de buitenkant!) krijg je in theorie de minste (hinderlijke) interne resonanties. Een andere vorm zal dus in principe sneller een hinderlijke 'bult' geven ergens in de frequentiecurve.
Mijn ervaring is dat de vorm in de meeste gevallen niet zo heel veel uitmaakt. Als 't toch een probleem is, is een nieuwe kist snel gemaakt en hout is toch niet zo duur.
Met een wigvorm bereik je dat niet alle zijden evenwijdig aan elkaar staan (voor+achter, zij+zij, boven+onder). Zodra twee zijden evenwijdig aan elkaar staan, kan daar in theorie een staande golf ontstaan. Door een zijde scheef te zetten, kan daar geen staande golf meer tussen ontstaan. Alle zijden onevenwijdig zou dan ook het beste zijn, maar echt nodig, nou nee...
Gewoon proberen, de kans op een failure lijkt me klein. Met 14 liter en de inbouwhoogte van je woofer kan je volgens mij toch niet veel varieren op het concept van een kubus