[Car audio] Vorm subkist belangrijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik binnenkort weer (alles is eruit geroofd) wat ga inbouwen in m'n auto vroeg ik mij af of de vorm van een subkist uitmaakt. Ik ga namelijk zelf aan de gang ipv een kist kopen. Ik heb al een hoedenplank gemaakt met een VW logo erin. Is echt heel mooi geworden. Dus ik dacht ik maak de rest ook zelf. Nu worden de 2 kisten (2x 10") een soort van prisma's ipv vierkant. Ze moeten allebei 14 liter worden (ongeveer).

Dus maakt de vorm uit of niet? Tnx.

Edit: Ik vergeet nog wat. Het worden gesloten kisten. Belangrijk detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooLKillaH
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02-2017
De vorm zou best wel eens uit kunnen maken. Je zou eens bij je Audio-dealer langs moeten gaan. Die hebben meestal wel van die CD's liggen waarmee je de kist kan berekenen aan hand van software. (kost meestal wel wat, maarja daarvoor heb je DirectConnect)

Couse when it's game time, it's pain time baby! WOHOEW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

De vorm maakt niks uit, het gaat alleen om de inhoud van de kist.

Die is namelijk afhankelijk van de toegeaste speakers (T/S parameters).

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Op zaterdag 25 mei 2002 15:22 schreef DaDaJoker het volgende:
De vorm maakt niks uit, het gaat alleen om de inhoud van de kist.

Die is namelijk afhankelijk van de toegeaste speakers (T/S parameters).
Toch wel, want je kan wel een bepaald volume handhaven, maar het gaat daarbij ook om de ruimte achter de speaker.
Zo kan je een hele platte kast maken die heel breed is, maar je hebt een bepaalde diepte nodig, afhankelijk van de maat van de woofer.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik altijd de hele kofferbak als box.
Dat doen we met een 4cm dikke MDF hoedenplank voor de gewone 3 of 4 -weg speakers en de tweeters.
De basspeaker (26", 1000w in mijn geval) zit ook verzonken in 4cm dik MDF (vierkante plaat, 30").
Deze plaat met subwoofer schroef je stevig tegen het plaatwerk aan de achterkant van de achterbank (waar je natuurlijk eerst een mooi gaatje uitzaagt (12" is al genoeg).

Beter geluid heb ik nog nooit gehad, en geloof me ik heb al heel wat gehad ;)
Met het grote voordeel dat je kofferruimte voor 95% beschikbaar blijft.
(wel een beetje uitkijken voor je speakers natuurlijk met laden/lossen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Op zaterdag 25 mei 2002 15:34 schreef Braadkip het volgende:
Ik gebruik altijd de hele kofferbak als box.
Dat doen we met een 4cm dikke MDF hoedenplank voor de gewone 3 of 4 -weg speakers en de tweeters.
De basspeaker (26", 1000w in mijn geval) zit ook verzonken in 4cm dik MDF (vierkante plaat, 30").
Deze plaat met subwoofer schroef je stevig tegen het plaatwerk aan de achterkant van de achterbank (waar je natuurlijk eerst een mooi gaatje uitzaagt (12" is al genoeg).

Beter geluid heb ik nog nooit gehad, en geloof me ik heb al heel wat gehad ;)
Met het grote voordeel dat je kofferruimte voor 95% beschikbaar blijft.
(wel een beetje uitkijken voor je speakers natuurlijk met laden/lossen)
Maar niet iedere speaker vind zo'n grote inhoud (500L ofzo) prettig. Daar gaan ze nogal grote uitslagen van maken namelijk.
Op zaterdag 25 mei 2002 01:18 schreef Fewture het volgende:
Aangezien ik binnenkort weer (alles is eruit geroofd) wat ga inbouwen in m'n auto vroeg ik mij af of de vorm van een subkist uitmaakt. Ik ga namelijk zelf aan de gang ipv een kist kopen. Ik heb al een hoedenplank gemaakt met een VW logo erin. Is echt heel mooi geworden. Dus ik dacht ik maak de rest ook zelf. Nu worden de 2 kisten (2x 10") een soort van prisma's ipv vierkant. Ze moeten allebei 14 liter worden (ongeveer).

De vorm zal vast wel wat invloed hebben, maar of het veel is weet ik niet. Ik ken toevallig twee (actieve) speakers die dezelfde drivers in een andere kast gebruiken. De ene is een floor monitor en de ander een soort topkast. En die klinken toch wel anders, maar dat zou ook met de interne electronica te maken kunnen hebben.

Wat betreft jouw ontwerp, heb je die kastinhoud ook gesimuleerd in lsp cad of iets vergelijkbaars? Want 14L is wel errug weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op zaterdag 25 mei 2002 01:18 schreef Fewture het volgende:

Gesloten kist, 10": vrij krappe inhoud. Het probleem met subwoofers in een te kleine behuizing is: ze gaan niet laag genoeg meer.

Fabrikanten geven aan (middels T&S specs, en aanbevelingsbehuizingen) hoe groot, minimaal en maximaal een behuizing mag zijn.

Als ik het zo lees zou ik (mocht je nog geen keuze hebben gemaakt voor de sub) gaan voor JL audio. De w3 kan in een kleine behuizing, en met meer geld pak je de w6.

Waarom trouwens geen alarm? Waarom leren mensen het ook nooit af, NOOIT in de stad je geluid HARD aan. 99% vind je associaal, 1% jat de spullen uit je auto.

En als je aan SCAN's of DB-drags meedoet, altijd je nummerplaat vervangen!!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok tnx voor de reacties. ff een update (beetje laat, maar kon het net ff niet op)

De woofers zijn van Boston. Ze zijn 10" en hebben 14 liter nodig (erg weinig!). Die 14 liter wordt gegeven door Boston zelf en hun producten nu een beetje kennende zal dat wel goed zitten.

Een woofer in de hoedenplank zoals hierboven is geen optie. Ten eerste vind ik dat te amateuristisch en ten tweede is een kist gewoon VEEEL beter. Plus dat het niet eens kan, want er zit een VW logo in mn hoedenplank.

De diepte is natuurlijk belangrijk, maar je kan de woofer ook andersom monteren. Dus met de magneet naar buiten. Dan heb je dus geen last van de inbouwdiepte en bij sommige woofers staat het ook nog een supergaaf.

Ik weet dat wanneer je een kist groter maakt hij dieper gaat en wanneer je hem kleiner maakt hij harder gaat (of praat ik nu poep?). Maar of je nou een vierkante hebt of een die driehoekig is..??? Ik zou het effect niet weten en ik hoop stiekem dat er iemand is met ervaring hiermee.

Er komen dus 2 van deze baby's in te zitten:
http://www.bostonacoustics.com/ProductsPage.asp?ProductID=95&SpecID=6&SeriesID=27

Over het bereik maak ik mij niet zoveel zorgen. Ik heb een 1200C van pioneer gehad en die ging al vrij laag. Nu hoeft het van mij niet ultra laag en ultra hard. Ik ga voor HiFi en niet voor SPL. Daarom moeten die kisten echt perfect zijn. Vandaar mijn vraag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 18:56 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Waarom trouwens geen alarm? Waarom leren mensen het ook nooit af, NOOIT in de stad je geluid HARD aan. 99% vind je associaal, 1% jat de spullen uit je auto.

En als je aan SCAN's of DB-drags meedoet, altijd je nummerplaat vervangen!!
Ik had het nooit hard staan in de stad hoor. Ik had mn frontje erop laten zitten (stom stom stom). Waarschijnlijk zagen ze bij het rippen van de radio de tulpkabels ziiten en dachten:"De kofferbak!!". En ja hoor mijn mooie Pioneer woofer + 200W rms Kenwood mono versterker pleitos. Ook mn hoedenplank weg. Had een orginele VW hoedenplank nagemaakt van MDF. Niet van echt te onderscheiden en speakers natuurlijk onzichtbaar (nu ook weer trouwens, met kippengaas tegen het doorhangen van het doek :D )

Ik ga idd ooit meedoen aan wedstrijden, maar eerst nog ff sparen en wat wijzer worden (en alarm kopen ;) )

Edit: typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een soort wigvorm de beste basstonen produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 11:51 schreef mssh het volgende:
Ik denk dat een soort wigvorm de beste basstonen produceert.
Hoe bedoel je wigvorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Op maandag 27 mei 2002 11:43 schreef Fewture het volgende:
Een woofer in de hoedenplank zoals hierboven is geen optie. Ten eerste vind ik dat te amateuristisch en ten tweede is een kist gewoon VEEEL beter.
Deze uitspraak is me iets te kort door de bocht. Free-air heeft weinig met amateurisme te maken, meer met compromis dat je kiest.

Free-air klinkt al snel hi-fi, terwijl een kist moeilijker in het geluidsbeeld in te passen is, en is makkelijk in te bouwen. Een groot nadeel vormt de belastbaarheid. Extreem hard zetten betekent elke maand een nieuwe woofer.

Free-air is m.a.w. niet per definitie voor de losers, maar gewoon een ander compromis dat voor velen prima diensten kan vervullen. De keiharde boomers zullen echter snel (terecht) naar een kistje grijpen.

Wat de vorm betreft: de gulden regel voor behuizingen is 0,6:1:1,6 (dacht ik). Met deze verhoudingen (intern, want dat is volume, niet de buitenkant!) krijg je in theorie de minste (hinderlijke) interne resonanties. Een andere vorm zal dus in principe sneller een hinderlijke 'bult' geven ergens in de frequentiecurve.

Mijn ervaring is dat de vorm in de meeste gevallen niet zo heel veel uitmaakt. Als 't toch een probleem is, is een nieuwe kist snel gemaakt en hout is toch niet zo duur.

Met een wigvorm bereik je dat niet alle zijden evenwijdig aan elkaar staan (voor+achter, zij+zij, boven+onder). Zodra twee zijden evenwijdig aan elkaar staan, kan daar in theorie een staande golf ontstaan. Door een zijde scheef te zetten, kan daar geen staande golf meer tussen ontstaan. Alle zijden onevenwijdig zou dan ook het beste zijn, maar echt nodig, nou nee...

Gewoon proberen, de kans op een failure lijkt me klein. Met 14 liter en de inbouwhoogte van je woofer kan je volgens mij toch niet veel varieren op het concept van een kubus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorm maakt indd veel uit. Ik had zelf ooit 2 pioneer 10" 200 watt ( die gingen echt hard) op een 2 x 450 JBL klasse A. Twee losse kasten fixen is het beste. Bantax ( volgens mij schrijf je het zo) is een efficiente kast, maar veel werk. De sub dan indd naar binnen draaien en dat hele zaakje in een andere kast drukken.

btw;
geen driehoek,
recht tegenover elkaar,
14 mm MDF,
Afkitten van binnenuit;
koop een GOEDE filter;
stofferen

en...

Stoerdoen maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik weet dat Free Air niet per definitie zuigt, maar ik vind het gewoon lelijk. Ik stel me dan een ranzige doorhangende hoedenplank voor met een veel te grote woofer erin :P Zo van:"Ik heb geluid in mijn auto". Maar goed, duidelijk is dat ik het in 1x goed wil hebben :D

Nu zat ik dus te denken (puur omdat het misschien mooi is en niet voor het geluid) om de 2 woofers in elke hoek van de kofferbak (Golf3) te plaatsen. Als je ze echt IN de hoek zet worden de kisten dus prisma's.

Dus van bovenaf gezien zo:
code:
1
2
  /\
/____\

En van voren gewoon vierkant. Maar als dit nu funest is voor het geluid dan doen we dat dus niet en worden ze "normaal" met een schuine achterkant. Dus zoals je ze meestal koopt in een winkel.
Met de 2 kisten aan elke kant een de versterker die ze aanstuurd ertussen (in de achterwand, tegen de achterbank) dacht ik dat het wel een mooi plaatje zou worden *D In de bodem komen dan nog 2 versterkers voor de voorspeakers en achterspeakers. Alle versterkers onder plexiglas uiteraard.

Maar genoeg geblaat. Als ik het dus goed begrijp is een prisma beter dan een kubus (in essentie)?

Ow ja, ik neem 2x 10" omdat ik 2 woofers wil ipv 1. Puur voor de symetrie. 2x 12" vind ik dan een beetje overkill plus dat het al duur genoeg is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof me, kisten zijn echt niet nodig.
Zelfs met de wat goedkopere speakers kun je een prima resultaat behalen mits goed ingebouwd in een STEVIGE hoedenplank en vergezeld van een subwoofer icm niet-aktieve filters (dwz: zonder voeding).
Ook zeker belangrijk is dat je dmv (goeie) tweaters voorin het geluid van achter uit je auto naar voren trekt.

Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Timmer dus niet overal kistjes omheen, ik heb het al zo vaak gezien (en gehoord).
Het wordt er alleen maar minder van, het kost een berg hout,tijd en kofferruimte, en uiteindelijk weet je niet meer wat je ermee moet.

Maar oke, het is een hobby, en kistjes maken kan daar goed bijhoren.

Een handige tip is misschien om toch een ZWARE hoedenplank te maken (zoals hierboven omschreven).
En als je het resultaat dan nog steeds amateuristisch vindt, dan verzaag je die hoedenplank en timmert er een kist van ;)

En nee, free-air betekend niet een doorgezakte hoedenplank of blubberende speakers.

[added]

Maargoed, ik lees ook net dat je het ook wel voor de sier doet.
In dat geval zou ik zeggen: timmerze !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 12:43 schreef Braadkip het volgende:
Geloof me, kisten zijn echt niet nodig.
Zelfs met de wat goedkopere speakers kun je een prima resultaat behalen mits goed ingebouwd in een STEVIGE hoedenplank en vergezeld van een subwoofer icm niet-aktieve filters (dwz: zonder voeding).
De woofers zullen eerst aangestuurd worden door versterkers met lpf. Later ga ik wel eens kijken wat hieraan verbeterd kan worden. Eerst komt al het timmerwerk, deurpanelen, evt a-stijlen ivm speakerposities. Daarna pas het finetunen van het geluid, kijken of er storingen zijn etc..
Ook zeker belangrijk is dat je dmv (goeie) tweaters voorin het geluid van achter uit je auto naar voren trekt.

Als je begrijpt wat ik bedoel :)
Er komt een composet van Boston in. Dat zit dus wel goed. Belangrijker is de plaats van de speakers en daar maak ik me dan ook zorgen over. Want je zal zien dat ze op de meest onmogelijke plaats het beste klinken. En dat levert dus weer een hoop werk op.
Timmer dus niet overal kistjes omheen, ik heb het al zo vaak gezien (en gehoord).
Het wordt er alleen maar minder van, het kost een berg hout,tijd en kofferruimte, en uiteindelijk weet je niet meer wat je ermee moet.

Maar oke, het is een hobby, en kistjes maken kan daar goed bijhoren.
Een tweeter in een kistje?? Ghehehe. Alleen de 2 subs krijgen een eigen huisje :+
Een handige tip is misschien om toch een ZWARE hoedenplank te maken (zoals hierboven omschreven).
En als je het resultaat dan nog steeds amateuristisch vindt, dan verzaag je die hoedenplank en timmert er een kist van ;)
Niet om op te scheppen, maar als je mijn hoedenplank ziet dan snap je wel dat er geen Free Air in komt. Ik heb namelijk 2 lagen MDF op elkaar gelijmt. De bovenste is verzaagt tot een VW logo van +/- 45 cm doorsnee. Verder zit er nog een soort glooiing in waar de speakers onder zitten. Daarover dan de bekleding.. je weet niet wat je ziet! Het is echt mooi geworden en van buiten onzichtbaar. Mensen vragen mij waar je zo'n plank kan kopen.. Als ik dan zeg dat ik hem zelf heb gemaakt kijken ze zo van:"Je lult uit je nek."
En nee, free-air betekend niet een doorgezakte hoedenplank of blubberende speakers.

[added]

Maargoed, ik lees ook net dat je het ook wel voor de sier doet.
In dat geval zou ik zeggen: timmerze !
Het is dat een gewoon een beeld heb bij een Free Air in een hoedenplank. Ik weet dat het goed kan klinken en dat het ook zo zijn voordelen heeft boven een kist, maar daarbij komt dat ik een magneet in een hoedenplank niet mooi vind (end of story). Ook zo'n dikke plank achterin staat niet omdat de randen waar hij tussen ligt niet zo dik zijn. De plank wordt dan hoger dan de rest (ja ik ben een mierenneuker).

Het zal nog wel even duren voor ik echt ga timmeren. Eerst even alarm aanschaffen. Eind van de zomer hoop ik echt helemaal klaar te zijn. Dus ook echt alles af (en dan eruit slopen en opnieuw beginnen, LOL :+ :D )
Het belangrijkste is idd de hobby ja. Het is altijd balen als je klaar bent.. Nu ben je nooit echt klaar natuurlijk maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(ja ik ben een mierenneuker).
Nah zeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
heb je een foto van die hoedenplank? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Om het ff samen te vatten:
Ja, de vorm van de kist maakt wel degelijk uit.
Vooral de verandering van vierkant naar prisma...
De vraag is alleen: klinkt een vierkante kist beter dan een prisma kist...
Er is maar 1 manier om daar achter te komen:
Pak hout, circelzaag, schuurpapier, schroeven, lijn en kit.
ff een middagje prutsen en stampen maar.

Ow, ja... Als je klaar bent, mail dan ff aan me waar je auto staat en hoe ik je nieuwe alarm onklaar kan maken. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 15:11 schreef VO-Zephyr het volgende:
heb je een foto van die hoedenplank? :)
Nee, maar kan wel es kijken of ik een digicam kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 15:18 schreef remco_k het volgende:
Ow, ja... Als je klaar bent, mail dan ff aan me waar je auto staat en hoe ik je nieuwe alarm onklaar kan maken. :)
Sgoed. :P

Als ik dat zou doen, wat jij nu zegt, dan moet ik dus vier kisten maken.. En dat zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op maandag 27 mei 2002 23:23 schreef Fewture het volgende:

[..]

Sgoed. :P

Als ik dat zou doen, wat jij nu zegt, dan moet ik dus vier kisten maken.. En dat zuigt.
zuigt? bas moet helemaal niet zuigen! :)
Succes.

Alles kan stuk.

Pagina: 1