Toon posts:

Resonerende IBM-ers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom resoneren die IB-emmers nou toch altijd zo??
Ik wordt er lichtelijk gek van. Ik ben verder ERG te spreken over die schijfjes (snel en niet te horen tijdens lezen en schrijven), heb inmiddels al de 75GXP, 60GXP en 120GXP serie gehad maar ik hou altijd maar dat geresoneer in mijn kast! Eerst was het een harder en zachter wordende brom met een cyclus van ongeveer 3 seconden, nu ik die 75GXP door een 120GXP heb vervangen (en gehoopt had hier eindelijk vanaf te zijn) is het een cyclus van ongeveer 10 seconden geworden waarin de brom harder wordt en wegvaagt.
En het BLIJFT irritant! Ik heb die 120GXP al los op een CD drive gezet op zacht verpakkingsmateriaal en op punaises bekleed met tape (ja je verzint het niet)... dus dat kan toch echt niet of nauwelijks nog trillingen doorgeven.

Ik zal ze anders maar eens omwisselen die 60 en 120GXP want het is echt irritant.

Het vreemde is alleen dat ik zo weinig mensen hoor over resonantiegeluiden bij hun IBM schijfjes. Wel veel crashes (waar ik er ook een van heb gehad met een 30GXP) maar resonantiegeluiden lees ik weinig tot niets over.

Zijn er toch nog meer mensen die hier last van hebben? Vriend van me met ook alleen maar IBM-ers heeft dit namelijk ook zeer duidelijk! Dus het lijkt me sterk dat nou net wij 2 de enigen zijn!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:05

RvV

Ik heb het sinds een maand of 2 dat hij een hele hoge fluit-toon maakt. De schijf is een half jaar oud. De 60-serie heb ik en ik krijg er helemaal de schurft van. Volgens mij is het echt slecht voor je gehoor. :(

Y'24

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat van die fluittoon eerder gehoord van iemand, dat wel. Ik heb dat zelf dan weer niet gehad.
Ik heb nu die 60GXP eens uit zijn rekje gehaald en los gehangen op een plastic overkapping van een fan in de kast. De resonantie lijkt nu wel minder. Maar wat de ene keer minder lijkt wordt even later ineens weer meer met die dingen. Echt rare schijfjes hoor die IBM-ers.
Snel, niet hoorbaar met lezen en schrijven, maar ze resoneren en brommen wel! Dat is dan wel erg jammer natuurlijk.
Ik blijf na de crash van die 75GXP uiteraard wel een beetje voorzichtiger met mij data, proberen het over de 2 schijven te verdelen en de echt belangrijke data op CD te branden ook. Dat is sowieso voor iedereen aan te raden.

Nah nu maar hopen dat die optische HD's een beetje opschieten ;) of een andere techniek want die schijven met deze techniek die zo hard moeten draaien en warm worden en daardoor meer lawaai maken worden er ook niet prettiger en betrouwbaarder op he! :)

Verwijderd

Ik heb ditzelfde 'probleem'.
Een heel laag gezoem.
zzzZZZzzzZZZ... enz. (Z is harder dan z)

Als ik naast de computer zit, hoor ik het niet of nauwelijks. Ga ik buiten de kamer, aan de andere kant van de deur staan, dan hoor ik het harder. Het is zelfs op de hele bovenverdieping te horen, zelfs in een andere kamer, als beide deuren dicht zijn. Echt een superlage zoem, die veel mensen, inclusief mijn vader, moeder, en zus blijkbaar helemaal niet (kunnen) horen.
Ik vind het dus echt vreemd dat deze zoem slechter hoorbaar is naarmate ik korter bij de pc kom. :?

Ik voel ook de kast licht trillen, als ik mijn hand erop leg, waarbij de hevigheid van de trilling afhangt van de hardheid van het gezoem.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Tip: Zet tussen schijf en harddiskframe, tussen de schroeven en schijf om precies te zijn, een stukje zacht materiaal (rubber, papier... iets wat trillingen opvangt). Wellicht langere schroeven gebruiken (die van je case en slots passen ook! :) ). Geluidsniveau zal dalen omdat de schijf minder frictie heeft met de kast (en dus minder bromt).

[edit] en dattie slechter hoorbaar is dichtbij, komt doordat de toon laag is. Je muren en grotere kamers zijn dan een soort klankkast. Buren kunnen er ook last van hebben. Je kamer zal wel te klein zijn om op die toon te kunnen resoneren.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb nergens last van met me 2x40gb 60Gpx, geen rare geluiden, geen resonatie, + de hele mikmak...

zit gewoon in High Tower.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb er ook geen last van.
Hebben jullie beide dezelfde kast soms?
Alle schroeven er stevig in?

Ik heb ze in m'n Chieftec kast zitten:
20 gig oude IBM Deskstar 7200
30 gig Maxtor 7200
40 gig IBM 60GXP 7200

Geen crashes of irritante resonanties...jah wel eens als de HD tray beetje raar zit maar dat ligt niet aan de HD's.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 11:29 schreef Gman het volgende:
Ik heb er ook geen last van.
Hebben jullie beide dezelfde kast soms?
Alle schroeven er stevig in?

Ik heb ze in m'n Chieftec kast zitten:
20 gig oude IBM Deskstar 7200
30 gig Maxtor 7200
40 gig IBM 60GXP 7200

Geen crashes of irritante resonanties...jah wel eens als de HD tray beetje raar zit maar dat ligt niet aan de HD's.
Dezelfde kast lijkt me sterk ;) En de schroeven goed aandraaien maakt niets uit helaas, ik kan hem juist beter los hangen ,... ik heb hem nu los op een plastic "beschermkap" van een fan voorin de kast hangen met de voorkant vd drive en nu lijkt het resoneren een beetje weg, alleen bromt een vd 2 nu een beetje..wel constant geluid overigens.

Naja... misschien werkt mij kast ook wel een klein beetje als klankkast voor bromgeluidjes ofzo met dubbeluitgevoerde zijkanten die je er af kan tillen, verder wel robuuste kast.

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 14:17 schreef SALLY het volgende:

[..]

Dezelfde kast lijkt me sterk ;) En de schroeven goed aandraaien maakt niets uit helaas, ik kan hem juist beter los hangen ,... ik heb hem nu los op een plastic "beschermkap" van een fan voorin de kast hangen met de voorkant vd drive en nu lijkt het resoneren een beetje weg, alleen bromt een vd 2 nu een beetje..wel constant geluid overigens.

Naja... misschien werkt mij kast ook wel een klein beetje als klankkast voor bromgeluidjes ofzo met dubbeluitgevoerde zijkanten die je er af kan tillen, verder wel robuuste kast.
Dezelfde kast lijkt je sterk? ;) Ik heb een Chieftec High Tower. Zie mijn systeemspecificaties. Misschien heb jij ook een Chieftec, waar je de schijf in zo'n verwijderbare 'kooi' moet schroeven? Deze kooitjes veroorzaken bij mij de resonantie; de schijf geeft die aan die kooi door. Als ik de kooi namelijk met de hand stevig vasthoudt, is het gezoem weg. Het komt zeker doordat die kooi met een handle in mijn kast vastzit, en niet wordt geschroefd.

Je hebt ook een Plextor 40TSi, net als ik; en een Plextor brander, al heb ik de 40x versie. Als je nou ook nog dezelfde kast hebt... great minds think alike. :)
Nu zou je nog rond de 20 moeten zijn, vrijgezel, en in Limburg wonen.... ;) :) :D (nofi off course, J/K)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 17:15 schreef FirePower het volgende:

[..]

Dezelfde kast lijkt je sterk? ;) Ik heb een Chieftec High Tower. Zie mijn systeemspecificaties. Misschien heb jij ook een Chieftec, waar je de schijf in zo'n verwijderbare 'kooi' moet schroeven? Deze kooitjes veroorzaken bij mij de resonantie; de schijf geeft die aan die kooi door. Als ik de kooi namelijk met de hand stevig vasthoudt, is het gezoem weg. Het komt zeker doordat die kooi met een handle in mijn kast vastzit, en niet wordt geschroefd.

Je hebt ook een Plextor 40TSi, net als ik; en een Plextor brander, al heb ik de 40x versie. Als je nou ook nog dezelfde kast hebt... great minds think alike. :)
Nu zou je nog rond de 20 moeten zijn, vrijgezel, en in Limburg wonen.... ;) :) :D (nofi off course, J/K)

[quote]

:) Nee geen Chieftec kast hier, en de rest van je puntjes nou ook weer niet echt! Mijn kast is merkloos geloof ik, miditower. Rekje om HD's in te hangen is niet uitneembaar, misschien wel enigszins lossig aan een kant zo lijkt het.
Maar wat me opviel is toen ik de drive uit het rekje haalde en los op een plastic beschermkapje van een fannetje hing resoneerde hij niet meer maar was het een constante brom/zoem. Eigenlijk nog irritanter, dan is er al helemaal geen moment van stilte meer. Het geluidsnivo van die brom/zoem van als ie uit het rekje is wordt nu in het rekje maar een paar seconden per 25 seconden ofzo behaald... ;)
De drive zelf vibreert/trilt/zoemt/bromt dus gewoon wel degelijk zo lijkt het. Naja ik zie nog weles wat ik er aan doe, als ik er wat aan kan doen want echt mogelijkheden voor een andere opstellling heb ik niet en ik heb al een aantal dingen geprobeerd maar het mag allemaal niet baten. Nu zit ie weer in het rekje, geen schroeven vastgedraaid, en nu is het wel aardig uit te houden, alleen soms lijkt het na een aantal dagen dan ineens weer luider te worden ofzo,..... beetje maf.

Vroeg me alleen af of er niet (Veel) meer mensen zijn die dit hebben (aangezien ik en de enige die ik ken met net zulke IBM's dit ook heeft in zijn Aopen (HighTower)),maar dat valt dus mee blijkbaar.

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04 13:57
probeer eens de zijplaten van je kast te bekleden met een stuk vloerbedekking oid, hiermee verander je de resonantiefrequentie van de kast, misschien dat dat helpt

Verwijderd

IK heb de zijkanten van mijn kast al bekleed met geluidsdempend materiaal. Dit helpt niet tegen deze ultra-lage toon.

[BTW, SALLY, je 'qoute' tags zijn niet in orde. ;)]

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 mei 2002 00:14 schreef FirePower het volgende:
IK heb de zijkanten van mijn kast al bekleed met geluidsdempend materiaal. Dit helpt niet tegen deze ultra-lage toon.

[BTW, SALLY, je 'qoute' tags zijn niet in orde. ;)]
Ik weet het man dat die ene niet helemaal goed was. Komt omdat ik per ongeluk iets teveel had gedelete en dit probeerde te herstellen door er [quote] onder te zetten alleen was vergeten er een slashje voor te zetten. Tja erg leuk en interessant allemaal

Ik heb niet zo bar veel zin om mijn kast met tapijt van binnen te bekleden trouwens, helemaal zonder er zeker van te zijn dat dat helpt.
Ik laat het maar zo denk ik! Het is wel uit te houden zo nu hij weer los hangt in het rekje.

Maar mochten er nog meer zijn die dit topic lezen en ook die resonantiegeluiden hebben, gooi het in de groep!
Pagina: 1